Författare Ämne: Dags köpa en double eagle  (läst 32249 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 50
SV: Dags köpa en double eagle
« Svar #45 skrivet: tisdag 18, september 2018, 07:32:03 »
Citera
Borde finnas fler historiska mynt som denna, och Saint Gaudens $20, för oss som köper med ögonen  :P
Det finns det...

Utloggad Seb

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 116
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #46 skrivet: tisdag 18, september 2018, 08:18:51 »
Seb : Om kvalitetsgraderingen var så viktig för dig borde du köpt ett graderat mynt :) Det skiljer mycket lite i pris mellan VF, XF och AU (typ 15$). Ett graderat mynt MS60-64 typ bara 50$-100$ mer. Sedan börjar det bli exponentiellt dyrare med de riktigt fina mynten. Skulle gissa att ditt mynt enligt bilderna troligen är nära AU.

Tja, jag köpte ju nyss ett mynt för 12 lakan - då är det lite kul att i alla fall känna till ungefär vilket skick det har.
Även om det inte påverkar priset särskilt mycket.
Bara för att det är kul att veta lite mer.
Men roligast är ju att ha ett mynt man kan ta fram och fingra på!  :P

Men om det är som du säger, att mitt mynt är strax under AU, så ska jag nog lägga ned detta med att försöka lära mig gradering, för då är det verkligen verkligen hög tröskel på att lära sig detta  :-[

Mitt, enligt butik och enligt mega_n, i bästa fall XF45, alltså precis under AU:

XF45 enligt pcgs:

XF45 enligt coinauctionshelp:

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1825
  • Affärsomdömen: 84
« Svar #47 skrivet: tisdag 18, september 2018, 13:13:38 »
Här kommer en länk som du kan förstora upp myntet i oändlighet och jämföra graderad MS62
Klicka på bilden och Scrolla med musen så kan du gå ner på nano nivå :)
https://coins.ha.com/itm/saint-gaudens-double-eagles/1914-20-ms62-ngc-ngc-census-580-654-pcgs-population-535-1202-mintage-95-200-numismedia-wsl-price-for-problem-fr/a/131612-27467.s?type=NGC131612

Hoppas den är till hjälp :)

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #48 skrivet: tisdag 18, september 2018, 15:46:09 »
Här kommer en länk som du kan förstora upp myntet i oändlighet och jämföra graderad MS62
Klicka på bilden och Scrolla med musen så kan du gå ner på nano nivå :)
https://coins.ha.com/itm/saint-gaudens-double-eagles/1914-20-ms62-ngc-ngc-census-580-654-pcgs-population-535-1202-mintage-95-200-numismedia-wsl-price-for-problem-fr/a/131612-27467.s?type=NGC131612

Hoppas den är till hjälp :)
Ja där kunde man förstora rejält, tackar :)
Fint mynt, men den har rejält platt näsa, och handen som  håller i facklan ser rejält otydlig ut.
Tycker min är finare just där.
Lite konstigt, då alla Mint State ska vara helt utan slitage på de högsta delarna.
Inte ens en gnutta slitage på några få ställen, för då är man nere på AU.
Ändå är denna MS62, märkligt.
Kanske de är så extremt skickliga på att skilja slitage från en otydlig strike, vad det nu har för betydelse om intrycket blir ungefär detsamma, men jag vet inte vad annars som kan göra att ett sånt mynt, med slitet ansikte, får MS62.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #49 skrivet: tisdag 18, september 2018, 17:21:46 »
Lite konstigt, då alla Mint State ska vara helt utan slitage på de högsta delarna.
Inte ens en gnutta slitage på några få ställen, för då är man nere på AU.
Ändå är denna MS62, märkligt.
I teorin skall exakt jämförbara mynt alltid få samma grad. I praktiken är det inte så. Det händer t.o.m. att samlare får tillbaka ett mynt med en grad som de är missnöjda med och då sliter av slabben och skickar in det igen i hopp om en bättre grad.

”In theory there is no difference between theory and practice, but in practice there is.” som det heter...

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #50 skrivet: torsdag 20, september 2018, 11:11:16 »
Intressant video om gradering!

https://www.youtube.com/watch?v=Apn-kYEl-Xw

Finns säkert fler, och kanske bättre, men denna var typ den första jag hittade och jag har nyss kollat igenom hela.

En sak jag lärt mig är att, om jag förstod allt rätt, ett XF eller AU, eller t.o.m. VF, kan vara mycket finare än ett lågt MS!
Det är som att när man går upp i Mint State så hamnar man i en helt ny kategori, och i den kan det finnas riktigt fula mynt.
Smutsiga, ingen lyster alls, mycket dåliga detaljer, massor av repor och bag marks, men myntet är ändå MS-klassat.
Medan ett mynt flera grader under kan vara hur fint som helst, mer detaljer, mer lyster, mindre fula märken...

Ganska skumt egentligen...  :o

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
« Svar #51 skrivet: torsdag 27, september 2018, 21:04:21 »

Mitt, enligt butik och enligt mega_n, i bästa fall XF45, alltså precis under AU:

Vad fint guldmynt. Varifrån köpte du det myntet (samma årtal), om man får fråga?

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #52 skrivet: fredag 05, oktober 2018, 08:45:29 »
Vad fint guldmynt. Varifrån köpte du det myntet (samma årtal), om man får fråga?

Tackar :)

Vad menar du med samma årtal?
Jag har bara en Saint Gaudens, det är denna, och den är från 1914.
Köpte från Selins Mynthandel, så åkte på några hundringar i extra premie där, men kändes tryggt och bra :)

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #53 skrivet: onsdag 23, januari 2019, 09:46:30 »
Noterar att priset på myntet gått upp med typ en tusing sedan jag köpte  8)
Jag hos mynthandlare, så betalade ju lite överpris, men ligger ändå plus på köpet nu hur man än räknar.

Å andra sidan betyder det höga guldpriset att det inte blir några fler köp gjorda nu på ett tag :-\

Utloggad Karlsson766

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 106
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #54 skrivet: onsdag 23, januari 2019, 10:58:55 »
Jag hos mynthandlare, så betalade ju lite överpris, men ligger ändå plus på köpet nu hur man än räknar.

Å andra sidan betyder det höga guldpriset att det inte blir några fler köp gjorda nu på ett tag :-\

Hur du än räknar så ligger du varken plus eller minus fören försäljningen är klar och du har pengarna i näven. Priset du ser nu är en förhoppning tills en affär är klar. Men kul att det ökat sedan köp! :)

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #55 skrivet: onsdag 23, januari 2019, 11:11:36 »

Hur du än räknar så ligger du varken plus eller minus fören försäljningen är klar och du har pengarna i näven. Priset du ser nu är en förhoppning tills en affär är klar. Men kul att det ökat sedan köp! :)

Här ska inget säljas!  ;D

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #56 skrivet: onsdag 23, januari 2019, 13:03:02 »
Man kan tänka på olika sätt. Ditt sätt är att se guldet som en "investering" och då är det givetvis så att du inte är klar förrän investeringen är såld och slutresultatet i SEK kan bedömas.

Men ett annat sätt att se det är att se guldet som en hedge mot en osäker framtid och inte minst mot en osäker krona. Då blir perspektivet inte "oj nu har jag 30.000kr i guld, det var kanske lite mycket, nu kommer jag inte att vara lugn förrän det är sålt med vinst" utan snarare "jag har minskat min exponering mot SEK med 3 oz guld" på samma sätt som jag kan minska min exponering mot SEK på andra sätt, med andra valutor.

Självklart har vi alla som bor i Sverige en oundviklig exponering mot SEK som är ganska stor (skatter, mat, boende, etc). Men jag menar att det är att låsa in sitt perspektiv att tro att SEK-exponeringen skall vara 100%, dvs att allting till slut måste konverteras till SEK och att därmed slutavräkningen görs i SEK.

Jag har själv konton i inte bara SEK, utan även i GBP, Euro, USD och XAU. Jag använder tillgångar i respektive valuta när jag har kostnader i respektive valuta, jag konverterar inte tillbaka till SEK först. Jag tror inte att detta kommer att minska utan snarare tvärtom. Betyder detta att det blir väldigt svårt att i efterhand räkna ut när det blev "vinst" respektive "förlust"? Absolut, det blir närmast omöjligt, men det är ju exakt det som skiljer perspektivet "hedge mot" eller "exponering mot" från perspektivet "investering".

Jag säger inte att det ena perspektivet är rätt och det andra fel. Bara att man kan tänka på olika sätt beroende på vad avsikten är.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by Au
Igår kl. 18:40

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
torsdag 13, februari 2025, 21:01:25

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

silvermynt köpes by iDaniel
onsdag 12, februari 2025, 13:39:00

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by RuttenFisk
tisdag 11, februari 2025, 03:24:06

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
måndag 10, februari 2025, 18:22:32

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
fredag 07, februari 2025, 07:28:09