Författare Ämne: Guldvalv utomlands  (läst 792 gånger)

Inloggad Lu

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Affärsomdömen: 0
Guldvalv utomlands
« skrivet: lördag 11, augusti 2018, 14:35:07 »
Efter att har införskaffat vanliga mynt är jag nu också intresserad av att sprida ut mitt guld- och silverinnehav på ett sådant sätt att jag inte har allt hemma. Då jag främst har hört om fysisk allokering utomlands via olika bankvalvsalternativ så är jag intresserad om några här på forumet har erfarenhet och vill dela med sig om dessa.

De tre som jag just nu har kollat på är:

https://www.bullionstar.com/
https://www.bullionvault.com/
https://www.goldmoney.com/

GoldMoney har en egen tråd här som jag har ögnat igenom. De sista inläggen där gör mig osäker på om exempelvis just de är ett alternativ (problem att få tillbaka pengar, avstängda forumkonton o.s.v.).

Naturligtvis är jag medveten om att många här kanske följer ett välkänt dictum:

Citera
If you don't hold it, you don't own it.
« Senast ändrad: lördag 11, augusti 2018, 14:37:43 av Lu »

Utloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1093
  • Affärsomdömen: 38
SV: Guldvalv utomlands
« Svar #1 skrivet: lördag 11, augusti 2018, 16:37:36 »
Efter att har införskaffat vanliga mynt är jag nu också intresserad av att sprida ut mitt guld- och silverinnehav på ett sådant sätt att jag inte har allt hemma.
Det låter som en bra idé. Men glöm inte det gamla välkända svenska bankfacket.
Citera
Då jag främst har hört om fysisk allokering utomlands via olika bankvalvsalternativ så är jag intresserad om några här på forumet har erfarenhet och vill dela med sig om dessa.

Bullionstar, Bullionvault och GoldMoney/BitGold

GoldMoney har en egen tråd här som jag har ögnat igenom. De sista inläggen där gör mig osäker på om exempelvis just de är ett alternativ (problem att få tillbaka pengar, avstängda forumkonton o.s.v.).
Jag har lite förvaring hos dels GoldMoney/BitGold, dels Bullionvault. Båda har funkat utmärkt så här långt, men det skall erkännas att det bara handlat om att stoppa in pengar, inte att ta ut (vare sig pengar eller PM). Den primära skillnaden har varit att GM är en tjänst där du kan köpa eller sälja PM men bara till GM, dvs det finns bara en motpart. Bullionvault är mer av en marknadsplats där man kan stoppa in köp- och säljorder och sedan är frågan om någon annan har en matchande order så att affär uppstår. Mitt intryck är att det senare leder till en mycket effektivare handel med mindre spread och lägre kostnader.

När jag skaffade dessa för ett antal år sedan så erbjöd bara GM möjligheten att ta fysisk leverans och detta gjorde att jag valde att köra båda med tanken att spela på GSR hos BV och att lagra PM utomlands hos GM. Men i praktiken så har jag inte haft tid att spela och inte velat dra på mig kostnaderna med att ta leverans bara för att testa (själva vitsen är ju att inte få hem metallen så att man slipper förvara den själv). Numera erbjuder även BV fysisk leverans vilket gör att jag inte längre ser någon anledning för dig som ny kund satsa på mer än en av dem.

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1490
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #2 skrivet: lördag 11, augusti 2018, 17:01:22 »
Måste vara bättre att gräva ner grejorna lite här och där.  :D

Inloggad Lu

• Medlem
  • *
« Svar #3 skrivet: lördag 11, augusti 2018, 17:11:11 »
Efter att har införskaffat vanliga mynt är jag nu också intresserad av att sprida ut mitt guld- och silverinnehav på ett sådant sätt att jag inte har allt hemma.
Det låter som en bra idé. Men glöm inte det gamla välkända svenska bankfacket.
Citera
Då jag främst har hört om fysisk allokering utomlands via olika bankvalvsalternativ så är jag intresserad om några här på forumet har erfarenhet och vill dela med sig om dessa.

Bullionstar, Bullionvault och GoldMoney/BitGold

Jag har lite förvaring hos dels GoldMoney/BitGold, dels Bullionvault. Båda har funkat utmärkt så här långt, men det skall erkännas att det bara handlat om att stoppa in pengar, inte att ta ut (vare sig pengar eller PM). Den primära skillnaden har varit att GM är en tjänst där du kan köpa eller sälja PM men bara till GM, dvs det finns bara en motpart. Bullionvault är mer av en marknadsplats där man kan stoppa in köp- och säljorder och sedan är frågan om någon annan har en matchande order så att affär uppstår. Mitt intryck är att det senare leder till en mycket effektivare handel med mindre spread och lägre kostnader.

När jag skaffade dessa för ett antal år sedan så erbjöd bara GM möjligheten att ta fysisk leverans och detta gjorde att jag valde att köra båda med tanken att spela på GSR hos BV och att lagra PM utomlands hos GM. Men i praktiken så har jag inte haft tid att spela och inte velat dra på mig kostnaderna med att ta leverans bara för att testa (själva vitsen är ju att inte få hem metallen så att man slipper förvara den själv). Numera erbjuder även BV fysisk leverans vilket gör att jag inte längre ser någon anledning för dig som ny kund satsa på mer än en av dem.

Tack för informationen! BullionVault verkar med grund på det du skrev i senare delen, första stycket, som ett mer attraktivt alternativ.

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #4 skrivet: lördag 11, augusti 2018, 18:55:43 »
Bullionstar i Singapore har en Svensk ägare/delägare.
Det är samma kille som startade Liberty Silver här i Sverige.
Det gör ju att det kanske känns lite tryggare.
Dessutom så går det att besöka deras butik fysiskt, och klämma lite på sitt PM om man vill.

Inloggad Lu

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: lördag 11, augusti 2018, 19:45:08 »
Bullionstar i Singapore har en Svensk ägare/delägare.
Det är samma kille som startade Liberty Silver här i Sverige.
Det gör ju att det kanske känns lite tryggare.
Dessutom så går det att besöka deras butik fysiskt, och klämma lite på sitt PM om man vill.

Jag har haft ögonen på dem ett tag. Vad jag speciellt gillar med dem, jämfört med BullionVault och GoldMoney, är att där kan man de facto äga specifika mynt och tackor. Via GoldMoney och BullionVault äger man förvisso sitt guld, men som jag har förstått det så har man, i fallet med t.ex. BullionVault, ett ägande i procent för en given tacka. Det är väl också därför som de har ett minimum på antal gram guld man måste äga för att faktiskt kunna få sitt guld hemskickat. Senast jag läste var deras gräns 100 gram guld.

Inloggad Lu

• Medlem
  • *
« Svar #6 skrivet: söndag 12, augusti 2018, 15:40:18 »
BullionStar verkar för mig som det mest lämpliga alternativet. Just det där med att man, ifall man skulle vara där, kan gå in och hämta/besöka/identifiera sin ädelmetall är betryggande. Då handlar det i stort sett bara om att klarlägga vilka avgifter som gäller för utlandsöverföringar, dels från min bank och dels från mottagarbanken, men de avgifterna gäller förvisso också för de andra alternativen.

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #7 skrivet: söndag 12, augusti 2018, 17:06:10 »
BullionStar verkar för mig som det mest lämpliga alternativet. Just det där med att man, ifall man skulle vara där, kan gå in och hämta/besöka/identifiera sin ädelmetall är betryggande. Då handlar det i stort sett bara om att klarlägga vilka avgifter som gäller för utlandsöverföringar, dels från min bank och dels från mottagarbanken, men de avgifterna gäller förvisso också för de andra alternativen.

Glöm inta att kolla och jämföra avgiften för "storage", alltså kostnaden för förvaring i valvet.
Den är nog viktigare än transaktionskostnaderna.

Utloggad JL_GBG

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 35
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #8 skrivet: måndag 13, augusti 2018, 19:39:30 »
Jag använder Bullionstar för en del av mitt guld/silver sparande ( resten i bankfack hos min lokala bank )
Måste säga att det känns smidigt och ger bra insyn.
Som nämnts tidigare i tråden så har jag ingen aning om hur det skulle funka den dag jag vill ta ut något ur mitt 'fack', men jag måste bara förutsätta att det kommer att funka.
Vad jag förstått ska Singapore vara ett särskilt bra ställe att förvara sitt guld/silver på.
Myndigheternas regelverk där verkar vara starka för såna som oss.

För varje köp jag gör tas ett foto av de köpta sakerna, som har lagts på en papperskopia av min köporder.
På så sätt kan jag visuellt se att de köpta mynten/tuberna stämmer med mitt köp.
Sen får jag ju bara hoppas att dessa fotograferade mynt verkligen tillhör mig, och läggs in i valvet som mitt innehav.

Inloggad Lu

• Medlem
  • *
« Svar #9 skrivet: måndag 13, augusti 2018, 21:56:38 »
Jag använder Bullionstar för en del av mitt guld/silver sparande ( resten i bankfack hos min lokala bank )
Måste säga att det känns smidigt och ger bra insyn.
Som nämnts tidigare i tråden så har jag ingen aning om hur det skulle funka den dag jag vill ta ut något ur mitt 'fack', men jag måste bara förutsätta att det kommer att funka.
Vad jag förstått ska Singapore vara ett särskilt bra ställe att förvara sitt guld/silver på.
Myndigheternas regelverk där verkar vara starka för såna som oss.

För varje köp jag gör tas ett foto av de köpta sakerna, som har lagts på en papperskopia av min köporder.
På så sätt kan jag visuellt se att de köpta mynten/tuberna stämmer med mitt köp.
Sen får jag ju bara hoppas att dessa fotograferade mynt verkligen tillhör mig, och läggs in i valvet som mitt innehav.

Jag har läst om min banks avgifter för att genomföra utlandsöverföringar. Däremot är det svårare att ta reda på vad banken i Singapore som BullionStar använder tar i avgift. Råkar du ha någon aning om denna?

Deras lagringskostnad verkar vara, efter att ha kollat in de andra alternativen, bland de mer prisvärda på marknaden.
« Senast ändrad: måndag 13, augusti 2018, 22:05:41 av Lu »

Utloggad JL_GBG

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 35
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #10 skrivet: måndag 13, augusti 2018, 22:42:43 »
Deras officiella uppgifter för storage fee är 0,19% per år för guld, och 0,59% per år för silver.
Vad jag kan se för min egen del så är min year-to-date kostnad för mitt innehav i nuläget 46 SGD, vilket motsvarar ca 300 SEK.
Då har jag ett antal silvertuber, och några oz guld till ett sammanlagt värde av lite drygt 100 tkr.

På årsbasis kommer detta bli ungefär samma kostnad som jag betalar för mitt svenska bankfack.

Kan tyckas onödigt att betala för två olika ställen, men jag tror stenhårt på riskspridning.

Ett alternativ som jag tycker du ska fundera på, som jag själv tror jag ska gå in i, är att köpa guld via Perth Mint.
Om du väljer alternativet unallocated kommer du helt undan lagringskostnader.
Å andra sidan blir ditt innehav bara en bokföringspost, d.v.s. Perth Mint är skyldig dig guld till det värde som du betalat in.
Fördelen med Perth Mint är väl att risken att bli blåst på pengarna känns minimal.
Ett statligt myntverk borde väl tillhöra toppen av säkerhet ?
Perth Mint erbjuder även allocated storage, d.v.s. det du köper läggs in i kassavalvet och tillhör just dig.
Till en årlig lagringskostnad, såklart.

Utloggad seXes

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 252
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #11 skrivet: tisdag 14, augusti 2018, 00:15:47 »
...
Jag har läst om min banks avgifter för att genomföra utlandsöverföringar. Däremot är det svårare att ta reda på vad banken i Singapore som BullionStar använder tar i avgift. Råkar du ha någon aning om denna?
...

Detta kanske inte gäller för dig i denna transaktion, kan va bra att veta. Eller om fler råkat ut för det.

För lite mer än 1 år sedan, gjorde jag en banköverföring från Sverige via Nordea till en bank i Australien.
När mottagaren fick pengarna saknades det ca 80kr. Både jag och mottagaren visade kontoutdragen och det var som vi sa. Jag hade skickat rätt summa, han hade mottagit för liten summa.
Varken min eller hans bank kunde inte säga varför det saknades pengar. Efter flera samtal om att saker inte stämde fick jag reda på att det var en tredje bank inblandad, mellan Nordea och den Australiska banken. Nordea kunde inte säga hur mycket en transaktion skulle kosta. Skickade det saknade via paypal.
Nu använder jag uteslutande transferwise eller currencyfair. Enkelt, billigt och inga överraskningar.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 627
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #12 skrivet: tisdag 14, augusti 2018, 08:50:10 »
Alla banköverföringar utanför EU är svåra att veta vad kostnaden blir för överföringen och jag är inte förvånad över att det gick som det gjorde för dig.

Tur att det finns Transferwise i det läget!

Inloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 156
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #13 skrivet: tisdag 14, augusti 2018, 08:50:54 »

Deras lagringskostnad verkar vara, efter att ha kollat in de andra alternativen, bland de mer prisvärda på marknaden.

Intressant är att man kan köpa för svenska kronor hos Bullionstar. Jag vet inte hur det fungerar online, men i butiken tar de 4% kortavgift om man inte har kontanter med sig.

Inloggad Lu

• Medlem
  • *
« Svar #14 skrivet: Igår kl. 22:58 »
Tack för era svar.

Det blir nog en kombination mellan BullionVault och BullionStar. Nu råkade jag ange ett bankkonto från min bank på BullionVault som inte går att överföra utlandsbetalningar med, så där kommer jag behöva kontakta BullionVault för att byta bankkonto som BullionVault accepterar betalningar ifrån. Det är förenat med en avgift och extrakontroller. Därför blir det nog BullionStar just nu, och BullionVault på sikt när väl min bank lämnar in sin konkursansökan.
« Senast ändrad: Igår kl. 23:00 av Lu »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guldvalv utomlands by Lu
Igår kl. 22:58

Bilder på guld. by Rödlöga
Igår kl. 14:48

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by JohanB
Igår kl. 13:33

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by laban77
Igår kl. 12:27

Boliden 0,25kg silvertacka by Micke_13