Författare Ämne: Köpa guld/amortera?  (läst 4748 gånger)

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 896
  • Affärsomdömen: 20
SV: Köpa guld/amortera?
« Svar #15 skrivet: söndag 19, augusti 2018, 01:37:15 »
Jag är i samma tankar som TS, dock handlar det "enbart" om en studieskuld på cirka 300 000 kr som ska betalas tillbaka över 25 år. Medveten om att "studielånet är ett av de mest fördelaktiga lån man kan ha", med bland annat ränteprissättningen som sätts en gång per år och som baseras på statens upplåningskostnader de tre senaste åren (d.v.s. glidande medelvärde, i princip).

Det gör att jag överväger mer att köpa på mig guld/silver än att amortera av. Egentligen mest p.g.a. det faktum att om jag i full fart skulle amortera av skulden skulle det dröja cirka 2-3 år innan den är ur världen, i vilket scenario man då kan komma att missa guldets eventuella prisrusning.

Detta går naturligtvis emot gemene ung svensks mentalitetet. Jag vill dock inte vara skuldsatt hela livet och ser egentligen att för mig gäller följande prioritetsordning: 1) Betala av skuld, 2) Spara och 3) Konsumtion. (Naturligtvis inte till överdrift, men någorlunda.)

Gäller det CSN lån så ska du inte betala av det då du är bunden till en avbetalningsplan och oavsett får betala ränta för den även om du amorterar snabbare.

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #16 skrivet: söndag 19, augusti 2018, 01:50:28 »
Jag är i samma tankar som TS, dock handlar det "enbart" om en studieskuld på cirka 300 000 kr som ska betalas tillbaka över 25 år. Medveten om att "studielånet är ett av de mest fördelaktiga lån man kan ha", med bland annat ränteprissättningen som sätts en gång per år och som baseras på statens upplåningskostnader de tre senaste åren (d.v.s. glidande medelvärde, i princip).

Det gör att jag överväger mer att köpa på mig guld/silver än att amortera av. Egentligen mest p.g.a. det faktum att om jag i full fart skulle amortera av skulden skulle det dröja cirka 2-3 år innan den är ur världen, i vilket scenario man då kan komma att missa guldets eventuella prisrusning.

Detta går naturligtvis emot gemene ung svensks mentalitetet. Jag vill dock inte vara skuldsatt hela livet och ser egentligen att för mig gäller följande prioritetsordning: 1) Betala av skuld, 2) Spara och 3) Konsumtion. (Naturligtvis inte till överdrift, men någorlunda.)

Gäller det CSN lån så ska du inte betala av det då du är bunden till en avbetalningsplan och oavsett får betala ränta för den även om du amorterar snabbare.

Precis, det gäller CSN-lån, och det jag tänker på är att om jag amorterar snabbare gör jag det till en lägre ränta än vad som förmodligen kommer gälla i framtiden.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 896
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #17 skrivet: söndag 19, augusti 2018, 09:03:30 »
Det är visserligen sant, även om du måste betala ränta på hela utestående beloppet för hela perioden så gör du det till dagens ränta och tjänar då på en framtida differens.

Jag vet inte om jag själv hade valt amortering eller guld. Hade inte börsen varit övervärderad just nu så hade jag investerat pengarna till en högre avkastning än räntan men det kan bli svårt de närmaste åren.
Att köpa guld nu och sen sälja för att investera kan ju medföra en kostnad och en risk som är svår att motivera..

Kanske köra en gyllene medelväg 50/50 amortering och guld för att sen vikta över till investering sen när börsen blöder

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes] Samlarsilver. Ytterligare sänkt pris! by Birka
Igår kl. 19:00

RealVision (finans-TV bakom paywall) rear ut 1-års prenummeration för 1USD idag. by Sarek
Igår kl. 12:58

MMT: lite att läsa by Ritva
lördag 15, juni 2019, 22:56:06

Användning av silver? by LJV
lördag 15, juni 2019, 19:02:48

[Säljes] 5 oz silver KOOKABURRA 2016 High relief proof ( Box+Coa ) by Birka
lördag 15, juni 2019, 17:39:33

SÅLDA - SÄLJES: Guldmynt 4 x 1000:- 1993 Kungen 20 år by MrLibertad
lördag 15, juni 2019, 16:54:33

SÅLT - SÄLJES: 10 oz Silver Lunar II Haren 2011. by MrLibertad
lördag 15, juni 2019, 16:49:00

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by sff123
lördag 15, juni 2019, 14:37:27

rikatillsammans.se om Guld och silver by glimbert
lördag 15, juni 2019, 12:49:56

Riksbanken by cyber
fredag 14, juni 2019, 09:38:59

SÄLJES: Malmö Ädelmetall Aktiebolag, finsilver, 1 kilo by I_am_mine
fredag 14, juni 2019, 07:46:03

Dragon bar 2019 perth mint silver tackor, säljes +Krugerrand by dmannen74
torsdag 13, juni 2019, 22:17:07

"Oljemarknaden förutspår ett nytt Lehman moment" by Rödlöga
torsdag 13, juni 2019, 21:31:36

Guld och silver i elektronikskrot. (Och andra ädelmetaller) by Lincoln
torsdag 13, juni 2019, 18:48:42

Köpes: Boliden, Malmö Ädelmetall och R.A. Rasmussen silvertackor by nonikoklolasos
torsdag 13, juni 2019, 16:20:23