Författare Ämne: Ädelmetallsamlare - Prepper?  (läst 12958 gånger)

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Ädelmetallsamlare - Prepper?
« Svar #15 skrivet: söndag 20, maj 2012, 10:54:06 »
Så, igår inhandlade jag ett gasolkök från Primus! Kompakt och energisnålt, perfekt att ha med sig ut på hiking och bra att ha som backup hemma i händelse av elavbrott. Vid det sistnämnda får man dock vara noga med att ha god ventilation om det används inomhus.

Passade även på att inhandla 2 st frystorkade maträtter för att ha med mig ut på tur. Väldigt lätt och smidigt att ha med sig (tillsätt bara vatten), men dyrt som attans.

Nu har jag därmed ökat min beredskap mot samhällsstörningar ett litet snäpp, även om det är långt kvar om man vill vara helt föreberedd.

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 563
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #16 skrivet: söndag 20, maj 2012, 15:51:32 »
Det känns som ni överdriver lite  ;D världen kommer inte att gå under.. Ska man skaffa sig något så är det vapen, antingen jagar man eller också stjäl man av folk. Det räcker så..

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1692
  • Affärsomdömen: 176
« Svar #17 skrivet: söndag 20, maj 2012, 15:59:15 »
Det känns som ni överdriver lite  ;D världen kommer inte att gå under.. Ska man skaffa sig något så är det vapen, antingen jagar man eller också stjäl man av folk. Det räcker så..

Ja! Så gör vi!!! Om alla gör så blir det nog jättebra!

/H

<Sarkasm ifall någon inte fattade...>

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #18 skrivet: söndag 20, maj 2012, 17:25:29 »

Vem har sagt att världen ska gå under? :)

Nä, i mitt fall handlar det om att jag ser världen - eller Sverige rättare sagt - vara i ett stadie av långsamt förfall. Samhällsstörningar kommer komma allt oftare. Det räcker att dricksvattnet blir kontaminerat, en transformatorstation lägger av eller störningar i leveranserna till matbutiker så märker man hur bra/dåligt förberedd man är. Bättre att kunna hålla ut en vecka än en dag, anser jag.

Visst blir världen bättre om man stjäl från andra? Det räcker att det finns beväpnade människor några km bort från mig som livnär sig på sådan verksamhet... Vill man beväpna sig på olaglig väg här i Sverige är det inga problem. Vill man göra det på laglig väg, ja då är det lite svårare. Folk med vapenlicens kan ju få för sig att skjuta på varandra...</sarkasm

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #19 skrivet: söndag 20, maj 2012, 20:52:50 »

Allt som föreslagits hittils skulle varit standard i Sverige för 10-20 år sedan och är det fortfarande i t.ex. USA. Det är bara nu som folk är så vana vid statens snuttefilt att de är helt hjälplösa och oförberedda.

Så ni vet är statens beredskap för katastrofer och kriser helt usel och inget man ska räkna med. MSB (Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap) vill TWITTRA information vid strömavbrott och andra kriser, så inte ens fickradion kanske är så användbar...

Om man tror världen kommer gå under så är man nog bättre förberedd, att ha batterier, ficklampor och mat för ett par dagar är bara vanligt folkvett, staten kommer inte hålla er i handen. Matvarubutikernas hyllor kommer tömmas på 1-2 dagar (större lager har man inte i dagens just-in-time-samhälle).

Så även om Europa inte förstörs på en dag så kommer maten i den lokala butiken ta slut på en dag. Och chansen att de tar kort är inte så stor.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 784
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #20 skrivet: måndag 21, maj 2012, 01:18:07 »

Det finns tre ädelmetaller, guld, silver och bly ;)

Utloggad hen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 169
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #21 skrivet: måndag 21, maj 2012, 16:51:41 »

Nu är det ju så att man ska ge fan i att stjäla. Lärde inte dina föräldrar dig det?

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #22 skrivet: söndag 15, juli 2012, 11:19:18 »
Alltid bra att ha lite saker hemma så man klarar sig några dagar.

Bensin, konserver och lite annat. Kolla på översvämningarna i småland som har varit och stormarna. Man kan aldrig förvänta sig att någon annan tar hand om dig. Bara du själv är ansvarig för dig själv.

Tror inte heller att värden går under men folk får ju panik om det inte finns det man är van att alltid ha serverat. Det ska bara finnas där och någon annan ska se till att det finns.

Bättre ha lite grejer hemma för nån dag eller så om det händer något.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Kärlek med förveckling by mrSju
Idag kl. 11:16

1oz Kookaburra flera årtal by Kalle4001
Idag kl. 06:54

Tips till första guldköpet? by Birka
Igår kl. 21:00

CLF by I_am_mine
Igår kl. 18:29

JZ checkar in by Kalle4001
Igår kl. 16:32