Författare Ämne: Ädelmetallsamlare - Prepper?  (läst 12956 gånger)

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Ädelmetallsamlare - Prepper?
« skrivet: tisdag 08, maj 2012, 13:41:29 »
De flesta som är medlemmar här, och säkerligen även i allmänhet, satsar på ädelmetaller pga en pessimistisk syn på världs- och samhällsekonomin. Exakt hur pessimistisk man är varierar säkerligen från person till person, vissa tror på en plötslig kollaps av hela valutamarknaden, andra på ett långsamt förfall. Ädelmetallerna är då en hedge mot inflation, en eventuell framtida valuta för handel osv. Min undran är då hur många som kan räkna sig åt det lite mer survivalistiska hållet?

Min tanke är inte att detta ska bli ett survivalistforum - det finns det redan ute på nätet - utan mer skapa mig en uppfattning om vad ni,  kära forumiter, har för syn på nuläget och framtiden och hur ni förbereder er för sämre tider.

Jag får väl bli först ut i egenskap av trådstartare.

Sedan jag började intressera mig för ekonomi och senare ädelmetaller, har jag börjat snappa upp tendenser i nyhetsrapporteringen vad gäller framförallt vårt gamla Svedala. Som jag ser det är Sverige i ett stadie av långsamt förfall, nästan som att se en trafikolycka i slowmotion. Hur har jag då kommit fram till denna slutsats?

Vi har i Sverige ett av världens högsta skattetryck. Är det då inte rimligt att anta att vi borde ha en av världens bästa sjukvård, skola, rättsväsende, militär, äldreomsorg mm osv? De flesta av er vet säkert redan att så inte är fallet, men att Sverige klarat sig lindrigt undan dagens ekonomiska kris (än så länge).

Samtidigt har vi sparräntor lägre än inflationen samt skatt på sparande, men skattesubventioner på räntebetalningar på lån. Följden har blivit en bostadsbubbla och världens näst högsta privata skuldsättning i världen.

I stället för investeringar i Sveriges framtid lånar våra kära folkvalda glatt ut enorma summor pengar till EU till nästan obefintlig ränta. Infrastrukturen underhålls ej ordentligt, vilket bl a hittills har visat sig i minst sagt bristande kvalité i tågtrafiken samt kommunalt vatten som allt oftare drabbas av bakterieutbrott och blir otjänligt.

Detta samt många övriga brister gör att jag blivit medveten om samhällets dåliga beredskap inför kriser, olyckor och störningar och har gett mig en tankeställare. I stället för att förlita mig på att "någon annan" ska hjälpa mig den dagen något vi tar för givet har slutat fungera, försöker jag finna sätt att klara mig själv. Jag har helt enkelt blivit (åtminstone mentalt) en prepper :)

Av denna anledning har jag börjat planera inköp av ett smidigt och portabelt gasolkök (i händelse av långvarigt strömavbrott), vattenrenare (om dricksvattnet tillfälligt blir otjänligt) samt en mindre mängd konserver och frystorkad mat. Det sistnämnda perfekt vid störningar av exempelvis matleveranser. Dessa steg är även fint till friluftsliv, något jag intresserat mig för alltmer. Jag kan alltså använda mina grejer och samtidigt undgå foliehattsstämpeln  8)

Ämnet har för övrigt inget med att vara en foliehatt. När jag växte upp på landet var strömavbrott en naturlig del av vardagen under flera dagar om året.

Så, är ni förberedda på samhällsstörningar och hur har ni då förberett er?

Inloggad WhiteWash

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 108
  • Affärsomdömen: 0
  • Follow the yellow brick road
SV: Ädelmetallsamlare - Prepper?
« Svar #1 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 19:27:08 »
Jag har också bara lite drygt en veckas matlager hemma. Men jag har funderat på att börja "stacka" konserver och andra överlevnadsprylar så att man klarar sig lite längre iaf.
Jag är dock tveksam till en ekonomisk katastrof som på en dag gör det omöjligt att få tag på mat. Som zerohedge sa för någon dag sedan "Europe Wasn't Destroyed In A Day".

sisu

• Gäst
« Svar #2 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 19:48:56 »
Jag ser också ädelmetaller som en säkerhet för hårdare tider. Både jag och min fru försöker att skaffas oss yrken som står sig oavsett världsläge. Sen så fokuserar vi mycket på familjen. Det bästa man kan göra för att klara sig i framtiden vid sidan av att skaffa viss utrustning är att ha vänner, familj och bygga starka band med dessa.

Utloggad tavi

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 28
« Svar #3 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 21:33:04 »
Att "preppa", framförallt med den vapen- och ammunitionshetsen som råder på motsvarande amerikanska forum tycker jag är lite fånig även om jag är mycket medveten om hur allvarlig situationen är. Däremot är jag skuldfri och kämpar mot trycket att skaffa bostadsrätt trots att jag bor i centrala Stockholm. Det tror jag kommer ge mig en enorm fördel när/om skiten träffar fläkten?

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
« Svar #4 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 22:37:59 »
Jag ser också ädelmetaller som en säkerhet för hårdare tider. Både jag och min fru försöker att skaffas oss yrken som står sig oavsett världsläge. Sen så fokuserar vi mycket på familjen. Det bästa man kan göra för att klara sig i framtiden vid sidan av att skaffa viss utrustning är att ha vänner, familj och bygga starka band med dessa.

Er strategi tror jag är väldigt klok och långsiktig. Det är kanske ingen större idé att i dagsläget utbilda sig till t ex mäklare om man tror på en sämre framtid under åren som kommer :)

Personligen har jag inte tagit särskilt stora steg mot förberedelse än, men har planerat att införskaffa det jag skrev ovan. Vapen & ammunition tror jag definitivt har sin del i en prepper-kit, men dessa är nog också vad som gör att man kan betraktas som lite underlig. Jag har knappast det som högsta prioritet, utan först och främst planerar jag skydd mot fallerande infrastruktur såsom el, vatten och värme. Skulle det uppstå större problem som långvariga uteblivna matleveranser med hungrigt folk som följd, då lämnar jag storstaden eftersom jag bor i Göteborg.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 945
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #5 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 23:24:35 »
Jag instämmer i det mesta och tycker absolut att man inte skall förlita sig för mycket på andra eller samhället. Många är ju inte ens förberedda för ett dygns strömavbrott vintertid.  :o Jag är förberedd för en del, inget extremt allvarligt dock. Ser om mitt hus, har fungerande brandvarnare, ser till att det finns mat, mediciner, ficklampor, ljus, ved etc. Har kokmöjligheter vid långvarigare strömavbrott. Samma med bilarna, har en viss grundutrustning utöver "standard" om man blir ståendes eller liknande. Jag har barn och mycket av tänket har kommit pga det gissar jag, tillsammans med ädelmetallerna kanske. Det ena leder till det andra. Men det känns bra att vara förberedd på saker som kan drabba en plötsligt. Att man har någon form av kontroll, vet vad man kan göra och har en del nödvändig utrustning.

Utloggad hen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 169
« Svar #6 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 20:14:20 »
Hej alla!

Jag är helt okunnig om sånt här men om en dum blondin förstår att samhället ändrar sig till det värre ska man nog förbereda sig!!

Vad är "bra" att ha? Jag tror jag har ett stormkök nånstans. Annars vet jag inte....

tacksam för tips

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
« Svar #7 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 20:41:37 »
Hej alla!

Jag är helt okunnig om sånt här men om en dum blondin förstår att samhället ändrar sig till det värre ska man nog förbereda sig!!

Vad är "bra" att ha? Jag tror jag har ett stormkök nånstans. Annars vet jag inte....

tacksam för tips

Nu är jag som sagt ingen renodlad prepper, men här är en spontan lista på saker som kan vara bra att ha i händelse av kortare samhällsstörningar:

• Ficklampa
  • Fickradio
  • Batterier
  • Sprit/gasolkök
  • Hinkar/dunkar för att bunkra upp dricksvatten
  • Torrvaror och konserver
  • Kontanter

Det finns säkert mängder av fler föremål som är bra att ha, men dessa saker anser jag vara minimum om man ska klara några dagar utan el, eller mat. Bra i händelse av snöstormar med elavbrott mm.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 945
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #8 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 21:14:39 »
Hej alla!

tacksam för tips

Det finns givetvis en hel massa som är bra att ha. Men vad är det man förbereder sig för? Hur länge? På många sätt ser behoven olika ut. Hur man bor. Hus med eldstad? Lägenhet i stan? Uppvärmning vid ett längre strömavbrott? Kokmöjligheter? Mat? Mängden av allt i relation till antalet personer i hushållet.

Själv bor jag som sagt i hus med eldstad. Således ser jag alltid till att ha ett någorlunda hyggligt lager med ved vintertid. I och med det har jag också möjlighet att värma mat, men har även ett triangakök och grill. När det gälller mat så är det väl i grunden så att jag handlar innan det blir tomt. En lista med det viktigaste och att det är någorlunda lättlagat är bra. Samma sak med mediciner.

För övrigt är ficklampa, tändstickor, ljus, proppar bra att ha. Alternativ laddning till telefon, radio eller annat är också bra att ha. Finns solpaneler, dynamoladdare (vev), omvandlare till bilen mm. Möjligheter att förvara vatten, några rejäla dunkar med kranar underlättar. Fundera på vad du skulle tänkas behöva om du inte hade ström / inte kom ut pga oväder, blåst, snö / alla butiker var stängda i säg en vecka eller åtminstone några dagar. Listan blir rätt lång, men det absolut mesta använder vi till vardags. Bara att se till att ha lite marginal och det innebär ingen ansträngning alls tycker jag.

Kan tillägga att detta inte är "preppning" egentligen, snarare sunt förnuft / sova gott om natten? :) . Tror man på värre händelser som längre avbrott, depression mm. så bör man gå betydligt längre. För egen del är jag som sagt förberedd för enklare avbrott, men skulle saker och ting förvärras på något sätt så får man givetvis anpassa sig till det.

Blev en massa pladder, lite osammanhängande men hoppas det gav något att tänka på i alla fall.
« Senast ändrad: onsdag 09, maj 2012, 21:20:01 av Silver »

Utloggad hen

• Silvermedlem
« Svar #9 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 21:19:23 »
Hej alla!

tacksam för tips

Nu är jag som sagt ingen renodlad prepper, men här är en spontan lista på saker som kan vara bra att ha i händelse av kortare samhällsstörningar:

• Ficklampa
  • Fickradio
  • Batterier
  • Sprit/gasolkök
  • Hinkar/dunkar för att bunkra upp dricksvatten
  • Torrvaror och konserver
  • Kontanter

Det finns säkert mängder av fler föremål som är bra att ha, men dessa saker anser jag vara minimum om man ska klara några dagar utan el, eller mat. Bra i händelse av snöstormar med elavbrott mm.

Har ficklampa!

fickradio låter himla onödigt

batterier jag inte inte - köpa

spritkök har jag

hinkar har jag inte attans - köpa

mat behöver jag köpa också

vad behöver man mer? vapen hur tänker ni då? hur får man vapen i sverige? man kan väl inte bara köpa. vapen är väl bra.

Utloggad hen

• Silvermedlem
« Svar #10 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 21:21:13 »
Hej alla!

tacksam för tips

Det finns givetvis en hel massa som är bra att ha. Men vad är det man förbereder sig för? Hur länge? På många sätt ser behoven olika ut. Hur man bor. Hus med eldstad? Lägenhet i stan? Uppvärmning vid ett längre strömavbrott? Kokmöjligheter? Mat? Mängden av allt i relation till antalet personer i hushållet.

Själv bor jag som sagt i hus med eldstad. Således ser jag alltid till att ha ett någorlunda hyggligt lager med ved vintertid. I och med det har jag också möjlighet att värma mat, men har även ett triangakök och grill. När det gälller mat så är det väl i grunden så att jag handlar innan det blir tomt. En lista med det viktigaste och att det är någorlunda lättlagat är bra. Samma sak med mediciner.

För övrigt är ficklampa, tändstickor, ljus, proppar bra att ha. Alternativ laddning till telefon, radio eller annat är också bra att ha. Finns solpaneler, dynamoladdare (vev), omvandlare till bilen mm. Möjligheter att förvara vatten, några rejäla dunkar med kranar underlättar. Fundera på vad du skulle tänkas behöva om du inte hade ström / inte kom ut pga oväder, blåst, snö / alla butiker var stängda i säg en vecka eller åtminstone några dagar. Listan blir rätt lång, men det absolut mesta använder vi till vardags. Bara att se till att ha lite marginal och det innebär ingen ansträngning alls tycker jag.

Kan tillägga att detta inte är "preppning" egentligen, snarare sunt förnuft / sova gott om natten? :) . Tror man på värre händelser som längre avbrott, depression mm. så bör man gå betydligt längre. För egen del är jag som sagt förberedd för enklare avbrott, men skulle saker och ting förvärras på något sätt så får man givetvis anpassa sig till det.

Blev en massa pladder, lite osammanhängande men hoppas det gav något att tänka på i alla fall.

intressant!!

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
« Svar #11 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 21:30:10 »
Klart du bara kan köpa ett vapen, men då tvingas du vända dig till folk du egentligen inte vill ha att göra med. Alternativet är att gå den långa men lagliga vägen. Bli jägare eller gå med i skytteförening. Visst hade det varit trevligt med några puffror hemma, men jag skulle påstå att prepping enligt Silvers lista ovan ligger närmare verkligheten (än så länge).

Utloggad Gunnarsson

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 100
  • Affärsomdömen: 11
Ädelmetallsamlare - Prepper?
« Svar #12 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 21:31:00 »
Fickradio är inte alls dumt. Vid en katastrof av ett eller annat slag kommer sannolikt information gå ut via radio. Vanlig radio täcker mycket stora delar av landet och kommer att fungera långt efter att internetuppkopplingar och mobilnät har havererat t.ex. på grund av långvariga strömavbrott eller överbelastning.

Utloggad hen

• Silvermedlem
« Svar #13 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 21:32:24 »
Fickradio är inte alls dumt. Vid en katastrof av ett eller annat slag kommer sannolikt information gå ut via radio. Vanlig radio täcker mycket stora delar av landet och kommer att fungera långt efter att internetuppkopplingar och mobilnät har havererat t.ex. på grund av långvariga strömavbrott eller överbelastning.

ja för vår regeringen vill ju vårt bästa lol

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
« Svar #14 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 21:44:55 »

ja för vår regeringen vill ju vårt bästa lol

Säg att motorvägen är igenkorkad eller järnvägen är ur funktion och du måste ta dig någonstans, är det då inte bättre att få trafikinformationen via radio än att smärtsamt få upptäcka problemen själv på plats? ;)

Regeringen må vara vad den är, men det sista den vill se är total panik och social oro, därav behövet av samhällsinformation som berör en stor grupp människor, särskilt i händelse av kris.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Tips till första guldköpet? by Birka
Igår kl. 21:00

CLF by I_am_mine
Igår kl. 18:29

Kärlek med förveckling by fredrikwall67
Igår kl. 17:33

JZ checkar in by Kalle4001
Igår kl. 16:32

Silver som privatperson? by JohanB
Igår kl. 14:06