Författare Ämne: Intervju Anthony Deden  (läst 1562 gånger)

Utloggad Guldbyxorna

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Affärsomdömen: 0
Intervju Anthony Deden
« skrivet: fredag 06, juli 2018, 20:17:49 »
Inte hört talas om denna man förut, men kollade på denna intervju igår och fann den intressant och lärorik. Bland annat så berättar Anthony Deden att han har 30% av sitt investerade kapital i guld (totalt portföljvärde 330miljoner euro/dollar).

https://youtu.be/a4_U6bS-cU4

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 647
  • Affärsomdömen: 13
SV: Intervju Anthony Deden
« Svar #1 skrivet: måndag 09, juli 2018, 17:51:33 »
Jag tyckte den var väldigt intressant men den hade nog kunnat kortas ned till hälften men ändå fått med det essentiella budskapet att vi lever i en galen tid.

Jag gillar särskilt det han säger om Bitcoin 1h 47min in i videon men jag är rädd att om man inte ser hela klippet så får dessa 30 sekunder inte den vikt de förtjänar.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 257
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #2 skrivet: tisdag 10, juli 2018, 10:11:28 »
Jag tyckte den var väldigt intressant men den hade nog kunnat kortas ned till hälften men ändå fått med det essentiella budskapet att vi lever i en galen tid.

Jag gillar särskilt det han säger om Bitcoin 1h 47min in i videon men jag är rädd att om man inte ser hela klippet så får dessa 30 sekunder inte den vikt de förtjänar.

Det han säger är väldigt intressant och genomtänkt (tyvärr är det ju svårt för oss vanliga dödliga att investera i bolag utanför aktiemarknaden, om man inte har massor med kontakter och tid att analysera dem, alternativt mer än typ 100M i förmögenhet så det är värt att ha ett "family office" som gör det åt en). Det är fascinerande att det finns dom som tar ett flera-generationer-perspektiv på förmögenhetsförvaltning.

Vad gäller bitcoin så var det ju bara samma "jag förstår det inte" och "man har lånat begrepp som mining etc, trots att det inte är samma sak som i PM-världen" som hundratals finanspersoner har sagt före honom. Och med den uttalade eller implicita slutsatsen att det är värdelöst. Att han aldrig har "sett" en bitcoin betyder ju inte att den är värdelös (snarare att han inte fattat vad det är). Därmed inte sagt att jag tror att kryptovaluta är framtiden och att bitcoin kommer vara värt hur mycket som helst i framtiden, bara att det behövs en djupare analys än han verkar ha gjort.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #3 skrivet: tisdag 10, juli 2018, 12:18:40 »

Det han säger är väldigt intressant och genomtänkt (tyvärr är det ju svårt för oss vanliga dödliga att investera i bolag utanför aktiemarknaden, om man inte har massor med kontakter och tid att analysera dem, alternativt mer än typ 100M i förmögenhet så det är värt att ha ett "family office" som gör det åt en). Det är fascinerande att det finns dom som tar ett flera-generationer-perspektiv på förmögenhetsförvaltning.

Dom nämnde i videon att de eventuellt skulle registrera sig på en stock exchange så möjligheten för gemene man kanske kommer.

Vad gäller bitcoin så var det ju bara samma "jag förstår det inte" och "man har lånat begrepp som mining etc, trots att det inte är samma sak som i PM-världen" som hundratals finanspersoner har sagt före honom. Och med den uttalade eller implicita slutsatsen att det är värdelöst. Att han aldrig har "sett" en bitcoin betyder ju inte att den är värdelös (snarare att han inte fattat vad det är). Därmed inte sagt att jag tror att kryptovaluta är framtiden och att bitcoin kommer vara värt hur mycket som helst i framtiden, bara att det behövs en djupare analys än han verkar ha gjort.

Han sa aldrig att den var värdelös, han sa heller inte att han inte analyserat den. Han påtalade bristerna i information kring den. Bitcoin är inte transparent. Ingen vet vem som tillverkat bitcoin eller i vilket syfte.
Således följer inte det hans "ramverk" (ett ord han inte gillade) för hur han investerar. Hur ska bitcoin skapa ett värde i framtiden?

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #4 skrivet: tisdag 10, juli 2018, 23:30:28 »

Dom nämnde i videon att de eventuellt skulle registrera sig på en stock exchange så möjligheten för gemene man kanske kommer.

Han sa aldrig att den var värdelös, han sa heller inte att han inte analyserat den. Han påtalade bristerna i information kring den. Bitcoin är inte transparent. Ingen vet vem som tillverkat bitcoin eller i vilket syfte.
Således följer inte det hans "ramverk" (ett ord han inte gillade) för hur han investerar. Hur ska bitcoin skapa ett värde i framtiden?

Det var därför jag sa ”den uttalade *eller implicita* slutsatsen ... ”

Matten bakom bitcoin förändras inte av vem som skapade det. Jag kan inte detaljerna, men tillräckligt många smarta personer har tittat på den utan att hitta några fel eller bakdörrar för att jag ska se det som ett litet problem.

Syftet är väl också ganska tydligt (att skapa en valuta oberoende av nationer/centralbanker som är möjlg att använda helt digitalt, utan någon betrodd motpart), men även det ursprungliga syftet är irrelevant för vad bitcoin faktiskt är idag. 

Bitcoin skapar inte värde, men det har potential att vara en värdebevarare, precis som guld är (märk väl att jag säger potential, det är väldigt svårt att säga hur det blir...)

Intressant det där han sa om att kanske lista sig på en börs, det missade jag. Men frågan är om inte han då drabbas av samma kvartalskapitalism som alla andra listade Private Equity-bolag... aktieägarna (särskilt de som kanske tänkt sig sälja snart) kommer säkert kräva exit-planer för de ägda bolagen, projektioner på framtida försäljning, hävstång i bolaget genom skuldsättning, etc, allt för att driva upp kursen...

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: onsdag 11, juli 2018, 09:10:37 »
Bitcoin kan man ju diskutera åsikter om till dödagar, min och din skiljer sig uppenbarligen fundamentalt.
Bortsett från åsikter kvarstår dock fortfarande sanningen med vem som skapat bitcoin och varför.

Det som gör bitcoin transparent är att man kan se alla som någonsin köpt och sålt bitcoin. Det som däremot gör bitcoin lite lurigt är att man vet inte vem som äger den största delen, den som aldrig har bytt ägare.

Här skapas frågorna om vad motivet är, varför skapa något transparent med ett påstått syfte och sen gömma sig själv och sitt ägande.

Är man bara rädd för staten eller är man staten?
En teori som frekvent diskuterats är ju om det inte är USA som ligger bakom med syftet att faktiskt krasha världsekonomin och sen kunna skylla på bitcoin istället för att ta ansvar för det monster dom byggt upp genom år av ansvarslös monetär politik.

Detta är som sagt inte mina åsikter, utan frågor som kräver svar för en transparent valuta. Vi vet det påstådda syftet men utan att veta vem som är "mannen" bakom och även största ägare så är risken för stor iaf för mig och många andra.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #6 skrivet: onsdag 11, juli 2018, 10:40:31 »
Du har helt rätt, man kan diskutera bitcoin till döddagar, och det är ju egentligen lite off topic.

Jag tror dock att du överskattar statlig innovationskraft om du tror att USA själva ligger bakom bitcoin :) Och att "krascha världsekonomin" har ju inga vinnare, utan bara förlorare. En teori om att USA (eller ens någon stat) skulle ligga bakom faller på sin totala orimlighet, i alla fall enligt mig.

Och även om bitcoins uppfinnare så var djävulen själv så skulle jag definitivt hävda att det är just en "åsikt" att man behöver bry sig om detta. Som bitcoin-ägare så förlitar du dig på offentliggjorda matematiska bevis & algoritmer - bara. Den ursprungliga uppfinnaren kan ha vilka åsikter eller agendor han vill, det spelar ingen roll, för han kontrollerar inte bitcoin (förutom att han troligtvis sitter på ca 6% av valutan, så om han börjar sälja ut så blir det förstås ett visst tryck neråt på kursen)

Behöver du lite på den som tog upp ditt guld ur jorden för att veta vad det är värt? Behöver du lita på centralbankerna, som håller en stor del av världens guld? Inte exakt samma sak förstås, men jag hoppas du förstår vad jag menar: varken den första personen som använde guld som valuta, den som tog upp det ur marken eller den som sitter på stora guldreserver kontrollerar guldet i din källare.

För att lita på bitcoin måste man förstås lita på själva nätverket (främst miners), men det är en annan historia... Och till skillnad från guld så har bitcoin väldigt begränsad praktisk användning, utöver dess användbarhet som valuta (så på det sättet liknar den mer fiat)

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: onsdag 11, juli 2018, 11:00:02 »
Bara så det är tydligt: jag argumenterar inte för att bitcoin är FramtidenTM - jag tror själv att det mycket väl kan gå åt skogen och att bitcoin går tillbaka till att bli värd några kronor. Men jag är less på att se finanspersoner som Anthony kasta ur sig samma tjatiga argument, gång efter gång, utan att ha satt sig in ordentligt i vad kryptovaluta egentligen är.

Plus att jag är villig att sätta pengar på att han aldrig använt bitcoin, och har man inte gjort sig besväret att göra det så tycker jag inte man ska uttala sig i ämnet. Plus att jag har svårt att tänka mig att han verkligen förstår kryptografi - finansmän (särskilt lite äldre sådana) är i min erfarenhet stjärnor på plus och minus, men inte på komplicerade algoritmer...
« Senast ändrad: onsdag 11, juli 2018, 11:03:34 av cyber »

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #8 skrivet: onsdag 11, juli 2018, 11:04:24 »
Jag sa aldrig att det var mina åsikter ;)
Mina åsikter är mer sansade men vi kommer trots det aldrig enas

Jag sa däremot att ovissheten (risken) är för stor för mig.

Jag har satt mig in i bitcoin och tycker det är fascinerande!
Ännu mera fascinerande är Hashgraph men den tilltalar inte folk för den har ännu inte en valuta dom kan spekulera i. För mig är Hashgraph som styrs i bolagsform 100ggr mer intressant än Bitcoin och om den funnits listad på en börs så hade jag tagit en bevakningspost.

Bitcoin kan bli hur bra som helst men den får bli det utan mig.

Utloggad Guldbyxorna

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #9 skrivet: onsdag 11, juli 2018, 17:39:11 »
Kort och gott ska inte gamla gubbar som inte är insatta och förstår bitcoin uttala sig om det. Jag kan själv inget om det så säger varken bu eller bä.

Jag gillar hans sätt att investera, aldrig hört talas om såpass stor procent av portföljen i guld exempelvis. Defensivt, långsiktigt. Som det ska vara. Inte jaga avkastning på dagen, veckan, året utan detta är verkligen långsiktigt i bolag som levererat i årtionden och längre och utvecklingen stiger sakta men säkert uppåt hela år efter år, vilket är sättet man ska investera på egentligen, eftersom det aldrig är ett rally utan mer tråkigt och långsamt.

Att guldet enligt honom är billigare idag än för 20 år sen sett pga dollarns urholkning är något jag inte tänkt på.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #10 skrivet: onsdag 11, juli 2018, 20:46:02 »
Jag reagerade också på det han sa om att guldet är billigare idag relativt sett än 2001, eller vilket årtal han sa?

Guldet var ju billigt då..

Men tänker jag tillbaka i ekonomin så har iaf folk i min yrkesgrupp dubblat sina inkomster sen dess. Här kan man säga att tillgång och efterfrågan fungerar.

Tänker man tillbaka så kunde man också köpa en falafel för 15kr då (om man bor i Malmö) Nu koster den 35kr på de flesta ställen.

Inflation det har vi ingen men vissa saker tenderar att bli dyrare ändå.
Kläder och vissa teknikprylar har blivit billigare. Inte Macbook iaf. Köpte min första för 13k min andra för 17k och idag kostar dom uppemot 25k. Nu måste man inte ha macbook, bara ett exempel men många av de vardagliga ting vi behöver blir dyrare

Tror det är helt rätt tid att ha en stor andel guld i sin portfölj

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #11 skrivet: onsdag 11, juli 2018, 20:57:30 »
Jag sa aldrig att det var mina åsikter ;)
Mina åsikter är mer sansade men vi kommer trots det aldrig enas

Jag sa däremot att ovissheten (risken) är för stor för mig.

Jag har satt mig in i bitcoin och tycker det är fascinerande!
Ännu mera fascinerande är Hashgraph men den tilltalar inte folk för den har ännu inte en valuta dom kan spekulera i. För mig är Hashgraph som styrs i bolagsform 100ggr mer intressant än Bitcoin och om den funnits listad på en börs så hade jag tagit en bevakningspost.

Bitcoin kan bli hur bra som helst men den får bli det utan mig.

Jag håller med, risken är alldeles för hög. Min investering i kryptovaluta är mindre än 0,1% av mina tillgångar... Men jag följer det som om det vore typ 50% :)

Hashgraph låter lite intressant, men det är hög scam-varning på det (säger jag, bara baserat på reklamen den fick i Maloneys video, fy mig som uttalar mig utan att ha kollat upp närmare ;). En kryptovaluta utan publik källkod och baserat på att man måste ha förtroende på en motpart (företaget) är ju inte en kryptovaluta alls.. och om det inte är en kryptovaluta, varför jämför man sig med krypto? Missledande marknadsföring imho..
« Senast ändrad: onsdag 11, juli 2018, 20:59:47 av cyber »

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #12 skrivet: onsdag 11, juli 2018, 22:29:26 »
Nä det är just det, det är ingen kryptovaluta. Det som är gemensamma nämnaren är att de påstår att deras plattform har löst problemen relaterade till blockchain. De säger sig vara kapabla till att förändra internet så som vi känner till det idag.

Jag tror faktiskt dom är något på spåret.

Mike Maloney kan slänga sig i väggen, det är tydligt at han har lyckats mygla sin väg in i företaget med en del av sitt kapital

Hashgraph är väldigt intressant men det finns ännu inget sätt för gemene man att investera i det

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #13 skrivet: onsdag 11, juli 2018, 23:36:22 »
Ja det lät intressant, men också väldigt flummigt (jag tillhör nog de som BORDE kunna förstå men jag fattade inte). De har mycket att förklara innan man ska hoppa på det tåget.. Bitcoin är mycket mer straightforward (ur ett tekniskt och värde/valutamässigt perspektiv), och det säger en hel del...

Utloggad Coerul

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #14 skrivet: torsdag 12, juli 2018, 01:44:04 »

Att guldet enligt honom är billigare idag än för 20 år sen sett pga dollarns urholkning är något jag inte tänkt på.

Kan någon förklara detta samband?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Favoriter bland historiska guldtmynt by Saiifo
Idag kl. 15:18

Sälja på myntauktion kan bli en riktigt dålig affär by sff123
Igår kl. 23:17

Är vissa pandor färgade? by Seb
Igår kl. 22:56

Dags köpa en double eagle by Seb
torsdag 20, september 2018, 11:11:16

Efterlysning silvermedalj by Otto