Författare Ämne: Recension av Sigma Metalytics Precious Metal Verifier  (läst 22348 gånger)

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1912
  • Affärsomdömen: 92
Recension av Sigma Metalytics Precious Metal Verifier
« skrivet: onsdag 04, juli 2018, 17:10:00 »
Efter förfrågan kommer några observationer på Sigma verifier.
Jag har testat den på alla tänkbara sätt med kapslar och utan både guld och silver,
även andra förpackningar typ goldbars Pert mint, och andra tackor som ligger i förseglade förpackningar.
Har oxå testat allt fake jag har både guld&silverpläterade med olika grundmetaller.
Slutsats Fanskapet går inte att lura mycket exakta mätresultat :)
Ibland kan du få avikelse på 9999 Silver då ställer du ner den till 99,99 silver.
Den har även inställningar för ett antal specifika guldmynt t.ex Kruger, Eagle, Brittania etc
Även på silversidan finns ett antal olika varianter"googla" läser även slabbade mynt.
Så över förväntan nöjd :)
Här följer en länk till en supertrevlig säljare som inte lägger på importcharges eller moms,
https://buysigmametalytics.com/products/sigma-metalytics-precious-metal-verifier-basic-set
Min kom fram utan en massa tull och momspåslag :)
Går bra att kontakta mig före köp eftersom han gjorde en specialare med min beställning,
så kan jag maila honom och meddela att ni gärna snuvar staten på onödiga avgifter :D
« Senast ändrad: onsdag 04, juli 2018, 17:13:20 av sff123 »

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1092
  • Affärsomdömen: 4
SV: Recension av Sigma Metalytics Precious Metal Verifier
« Svar #1 skrivet: onsdag 04, juli 2018, 20:43:45 »
Det var ett hyggligt pris du fick Sigma Verifiern för. Och det för att säljaren kunde ordna så med frakten så att tullen inte skulle behöva vara med med sina avgifter. Bara att hoppas ifall någon mer tänker köpa den att det går en gång till.

Men bra att du kan intyga att apparaten fungerar även för objekt som ligger i sina förseglade förpackningar, och det är ju främst där som den gör bra nytta.

Jag sålde en Perth Mint guldtacka till Tavex för nåt år sedan och när jag skulle få pris för den efter ankomsten så ville de öppna den förseglade förpackningen för att testa äktheten. Det  var då jag tipsade dem om den här Verifiern som de borde anskaffa för att slippa öppna förseglade förpackningar för äkthetsbestämning.
Mitt objekt öppnades sedan och det var äkta vara, och efter ett bra tag när jag återkom dit igen frågade jag ifall de nu hade tagit hem Sigma Verifiern - men inte... Va?

Nä, de får skicka grejorna till sff för att få det äkthetsbestämt...

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #2 skrivet: onsdag 04, juli 2018, 21:00:39 »
Jag har också beställt en av samma kille som sff nämner och han går verkligen "above and beyond"
Fick ett mail idag igen där han bad om ursäkt för att det kan ta lite längre tid eftersom idag är 4e juli. Han borde inte ens jobba idag :D

Kan återkomma ifall även jag slipper tull och moms

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #3 skrivet: onsdag 04, juli 2018, 23:16:59 »
Så här går det till han skickar paketet via Dhl han skriver försäljningsvärde 100usd,
i vilket fall på min följesedel jag tittade snabbt på tull och momsavgifter och kom fram till,
att om man blir tvungen att förtulla varan så skulle avgifterna bli ca 280sek.
Så om man beställer från Usa så ber man säljaren att skicka med en följesedel på ett lågt belopp,
som sedan transportören i vissa fall eller Kungliga tullverket i andra utgår ifrån.
Gå inte på texten leverar inte till sverige orsaken till det är att alla säljare inte är registrerade för att lägga på exportavgifter.
Men kontaktar man dom via mail så är det oftast inga problem som i det här fallet.
Fakturan på köpet får du på mailen och garantin lämnar tillverkaren oavsett vem du köper av.
i mitt fall blev det ca 2000kr å göra något roligare för vi är redan dubbelbeskattade i det här landet det kan väl räcka :)

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
« Svar #4 skrivet: torsdag 05, juli 2018, 11:05:10 »

Men bra att du kan intyga att apparaten fungerar även för objekt som ligger i sina förseglade förpackningar, och det är ju främst där som den gör bra nytta.

Jag sålde en Perth Mint guldtacka till Tavex för nåt år sedan och när jag skulle få pris för den efter ankomsten så ville de öppna den förseglade förpackningen för att testa äktheten. Det  var då jag tipsade dem om den här Verifiern som de borde anskaffa för att slippa öppna förseglade förpackningar för äkthetsbestämning.
Mitt objekt öppnades sedan och det var äkta vara, och efter ett bra tag när jag återkom dit igen frågade jag ifall de nu hade tagit hem Sigma Verifiern - men inte... Va?

Den här typen av testutrustning är ett utmärkt hjälpmedel, tyvärr går de att lura med tex tillräckligt tjock plätering så att enbart förlita sig på en sådan är inte ok och det vet Tavex. Att öppna förpackningar och väga, mäta mynt/tacka och kolla med den här typen av verifiers ger ett bra skydd, för tyngre tackor är det bästa med röntgen. En tacka / ett mynt i förpackning utan känt ursprung som kommer enbart med äkthetsgaranti som testad av en Sigma verifier är inget som jag skulle köpa.
Jag avråder ingen från att köpa de här apparaterna, tvärtom de är ett utmärkt hjälpmedel mot förfalskningar men att enbart använda en sådan som testutrustning är tyvärr att invaggas i falsk säkerhet.
« Senast ändrad: torsdag 05, juli 2018, 20:03:52 av Micromax »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #5 skrivet: torsdag 05, juli 2018, 12:49:16 »
Party pooper  8)

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: torsdag 05, juli 2018, 14:03:00 »

Den här typen av testutrustning är ett utmärkt hjälpmedel, tyvärr går de att lura med tillräckligt tjock plätering så att enbart förlita sig på en sådan är inte ok och det vet Tavex. Att öppna förpackningar och väga, mäta mynt/tacka och kolla med den här typen av verifiers ger ett bra skydd, för tyngre tackor är det bästa med röntgen. En tacka / ett mynt i förpackning utan känt ursprung som kommer enbart med äkthetsgaranti som testad av en Sigma verifier är inget som jag skulle köpa.
Jag avråder ingen från att köpa de här apparaterna, tvärtom de är ett utmärkt hjälpmedel mot förfalskningar men att enbart använda en sådan som testutrustning är tyvärr att invaggas i falsk säkerhet.
Micromax har delvis rätt men om han läser spec. på den så ser man att den mäter tillräkligt djupt för att du ska kunna kan lita,
på den vad det gäller 1oz guldmynt  småtackor upp till 20gram till 99.99% troligtvis upp till 100gram oxå.
mätning kan ske från båda sidor av objektet  1,5mm på varje sida alltså totalt 3mm tjocklek.
men det är klart ska man köpa kilotacka guld så ska man köpa deras Pro version som klarar även dessa.
Har gjort grundliga efterforskningar "oberoende av tillverkaren" och ännu har man inte kunnat få en felaktig avläsning.
Det gör att förfalskningar knappast är möjliga på objekt upp till 5mm i tjocklek självklart är vågen och skjutmått,
en självklarhet Pro varianten är fortfarande dyr 12-14000 plus ev avgifter.
Små avikelser kan man få t.ex om det finns orenheter i guldet har bara hittat en 1/2oz libertad men den lägger sig,
bara marginellt utanför och det är inget man behöver bry sig om.
dessutom har den ett antal varianter både på silver och guldsidan som tex goldeagle kruger,brittania etc
Googlar man lite på tester som är gjorda på den och läser in sig på hur den fungerar så känns det tryggt för min del :)
Många användare har testat skiten ur den utan att lyckas lura den så väl utvärderad och beprövad är den i dagsläget.
Inget är 100% men sover ganska gott på 99,99 ;)
« Senast ändrad: torsdag 05, juli 2018, 14:05:34 av sff123 »

Utloggad ífing

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 366
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #7 skrivet: torsdag 05, juli 2018, 15:01:47 »
Gott att höra, tackar för recensionen :D

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: torsdag 05, juli 2018, 19:44:04 »
Visst har jag rätt, inte bara delvis utan helt.. ;) Dissar inte apparaten, använder själv utrustning av annat fabrikat som bygger på samma teknik som ett verktyg i verktygslådan för att avslöja förfalskningar. Men just att försöka avgöra ett mynt / tackas äkthet utan att bryta en förpackning gillar inte jag. En del i att avgöra ett investeringsmynt / tackas äkthet är just att mäta / väga och känna på varan, sen är annan teknik väldigt bra hjälpmedel.

Den som inte håller med mig bör läsa bruksanvisningen till apparaten, ett utdrag:

"Use Considerations

Use with caution:

It is not our recommendation or intention for the Precious Metal Verifier (PMV)
to be the sole means for identification of counterfeit coins and bars. Our
measurement of a material’s electrical characteristic (resistivity or conductivity)
is necessary, but not by itself sufficient for such a purpose.
We recommend that you check the item being measured against its specified
weight, and size along with the resistivity measurement. You should use your
normal visual checks of the material as well.
Other materials have the same resistivity as pure gold, and as such can look
like gold on the PMV. These materials will be less dense than gold, so they will
be larger or weigh less than the specified value. If you check material that
looks good on the PMV, but has the wrong weight or dimensions, then you
should not accept the material as consistent with the correct metal.
Do not try to use the PMV to determine what a material is. The PMV will only
provide the electrical characteristic (resistivity or conductivity) of the metal, not
the atomic structure. Correct use is to have an expectation of the material type
(gold, silver, platinum, etc.), and alloy content (22K, coin silver, sterling, .999
pure, etc.), and to verify that the material being tested is consistent with your
expectation.
Used in this way, the PMV is a great asset in avoiding counterfeit products."

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: torsdag 05, juli 2018, 21:45:41 »
Visst har du rätt MM men om du tittar i din egen bruksanvisning på ditt eget instrument,
så ska du se att alla tillverkare friskriver sig från ansvar för sin produkt allt annat vore självmord eller hur :)
Man kan ju alltid sälja allt sitt PM och köpa en maskin som använder laser/röntgen teknik ;)
Skulle bli en dyr affär/konkurs för en tillverkare som går 100% i god för testresultat,
om produktionsfel på utrustningen eller dylikt skulle uppstå.
Men hävdar fortfarande att du är ganska trygg om du kompletterar med mått,vikt"som du påpekade"
Om tvivel skulle finnas efter ovanstående så skulle nog en okulär besiktning lösa detta.
Sover fortfarande gott :)
Läser man hela bruksanvisningen så får man en bättre helhetsbild ;)
Så Micromax har helt rätt men SMP är ett smidigt och relativt säkert instrument och väl utvärderat.

« Senast ändrad: torsdag 05, juli 2018, 22:07:10 av sff123 »

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
« Svar #10 skrivet: torsdag 05, juli 2018, 23:58:29 »
Men hävdar fortfarande att du är ganska trygg om du kompletterar med mått,vikt"som du påpekade"
Om tvivel skulle finnas efter ovanstående så skulle nog en okulär besiktning lösa detta.
Sover fortfarande gott :)
Läser man hela bruksanvisningen så får man en bättre helhetsbild ;)
Så Micromax har helt rätt men SMP är ett smidigt och relativt säkert instrument och väl utvärderat.

Det var just dit jag ville komma.. ;) Förtydligar återigen med att jag dissar INTE apparaten så länge man använder den rätt, dvs i kombination med andra mät och testmetoder. Precis som tillverkaren tycker att man ska använda tekniken.. :)
« Senast ändrad: fredag 06, juli 2018, 00:15:42 av Micromax »

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1092
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #11 skrivet: fredag 06, juli 2018, 12:50:32 »
 Micromax skriver: "tyvärr går de att lura med tex tillräckligt tjock plätering."

Sigma verifiern mäter ner till 1,5 mm, och med överdrag med guld för att lura verifiern så talar vi inte längre om pläterat guld, som endast är några atomlager tjockt. Och det är 99%, plus ett antal decimaler, av alla förfalskade  guldtackor ända upp till 100 gram. Över de storlekarna finns det tungstensförfalskningar, men hur vanliga är de objekten bland samlare?

Så kommer någon med en av dessa förfalskade pläterade, eller med olika legeringar förfalskade tackor eller mynt, så avslöjar Verifiern det direkt. Detta bara som ett förtydligande...

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #12 skrivet: fredag 06, juli 2018, 13:26:22 »
Jag tycker det är självklart att mäta och väga så därför köper jag inte guld i förpackningar.
Så enkelt löste jag det problemet :D

Verifiern har jag valt att köpa trots att jag känner mig säker på att kunna identifiera falska guldmynt (av icke guld/plätterade mynt) genom mätning och vägning.

Troligtvis är jag bara prylgalen :D

Med det sagt så tror jag absolut att den är felfri för mynt och tackor i 1oz storlek eller mindre tack vare sitt penetreringsdjup. I dessa storlekar hade jag inte brytt mig så mkt om det var en förpackning på om jag ska vara helt ärlig.

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #13 skrivet: fredag 06, juli 2018, 19:09:28 »
Micromax skriver: "tyvärr går de att lura med tex tillräckligt tjock plätering."

Sigma verifiern mäter ner till 1,5 mm, och med överdrag med guld för att lura verifiern så talar vi inte längre om pläterat guld, som endast är några atomlager tjockt. Och det är 99%, plus ett antal decimaler, av alla förfalskade  guldtackor ända upp till 100 gram. Över de storlekarna finns det tungstensförfalskningar, men hur vanliga är de objekten bland samlare?

Så kommer någon med en av dessa förfalskade pläterade, eller med olika legeringar förfalskade tackor eller mynt, så avslöjar Verifiern det direkt. Detta bara som ett förtydligande...
Helt rätt Tyr
Det faller på att det är för små vikter för att det skulle löna sig att ens försöka,
inte många objekt upp till 100gr som är mycket tjockare än 5mm så det finns inget att hämta där :)
1oz maple 2,8mm ops inget utrymme där 100 grams 99,99 Perth Mint gold bar 3,2mm pamp 100gr 2.97mm,
dom flesta 100gr under 4mm så inte mycket volfram"tungsten" å klämma in där.
Så antagligen med mått och vikt så är man nog hemma och kan strunta att bryta förpackningen,
Fast skulle om jag var osäker bryta förpackningen guld som guld så förpackningen höjer inte värdet nämnvärt.
På lite mindre objekt 5-20 gram kan det vara vettigt att behålla mer lättsålda då eftersom målgruppen är bredare för dessa :)
Trevlig helg på er alla :)

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
« Svar #14 skrivet: lördag 07, juli 2018, 00:57:13 »

https://www.youtube.com/watch?v=vl596xr8blg
« Senast ändrad: lördag 07, juli 2018, 08:16:22 av Micromax »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Stacker
Igår kl. 18:11

Goldsilver.be by Coltrane
Igår kl. 10:23

Irankriget by fåtöljpanda