Författare Ämne: Köpa medaljer, vad är fördel/nackdel med dessa?  (läst 36431 gånger)

Utloggad good.fidelity

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Affärsomdömen: 0
Köpa medaljer, vad är fördel/nackdel med dessa?
« skrivet: onsdag 21, september 2016, 18:18:10 »
Jag har fått erbjudande att köpa proof medaljer (guld) ur serien "leve Norge" till spotpris.

Är detta ett bra erbjudande eller skall man passa sig för just medaljer? Är de svåra eller lätta att avyttra?

Vad är fördel/nackdelen med medaljer vs. tackor och mynt?

//GF

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3328
  • Affärsomdömen: 133
SV: Köpa medaljer, vad är fördel/nackdel med dessa?
« Svar #1 skrivet: onsdag 21, september 2016, 18:36:04 »
Igenkänningsfaktorn kan ju vara en nackdel. Personligen har jag aldrig hört talas om dessa medaljer.

Utloggad good.fidelity

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: onsdag 21, september 2016, 19:01:48 »
Igenkänningsfaktorn kan ju vara en nackdel. Personligen har jag aldrig hört talas om dessa medaljer.

Tack för snabbt svar där!

Ok, gör det någon skillnad när man säljer?

Går det inte alltid att sälja för spotpris? Brukar den här typen gå för under spotpriset när man säljer begagnat?

"Hver medalje veier 16,96 gram og består av 22 karat gull (0,5 t oz rent gull eller 15,55 gram gull omregnet til gram)"

"Lave opplag på disse medaljene, så du finner ikke mye om de på nett."

De kommer med "garanti" vad det nu kan vara värt?

Jag vill köpa mest för att spara i guld, som en sorts säkerhet. Det har inget samlarvärde för mig. Men man vill ju kunna sälja det för spotpriset om det behövs.

Tänker att säljaren säljer de billigt av en anledning. Kanske att ingen annan vill ha dem?

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: onsdag 21, september 2016, 19:15:15 »
Igenkänningsfaktorn är viktig. Guld är givetvis alltid guld, men om ingen är villig att köpa dem för spot så kommer de i praktiken att betraktas som guldskrot och därmed värderas för smältvärdet. Jag har inte köpt dem för spot om jag var i din situation utan hellre lagt pengarna på något mer välkänt :)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #4 skrivet: onsdag 21, september 2016, 19:17:25 »
Nu vet jag ju inte vem det är som vill sälja medaljerna men jag hade aldrig köpt dem. Betalar hellre lite premie för 24 karat. En välkänd tacka eller mynt hos en etablerad handlare.
Kom också ihåg att det finns bedragare där ute som gärna säljer guldpläterat silver.
Ska man köpa guld på t ex Tradera el liknande siter ska det helst vara i originalförpackningar med synliga serienummer och inte ens då går man säker. Kineserna blir bara skickligare och bättre på att göra kopior.
Jag hade stått över.
« Senast ändrad: onsdag 21, september 2016, 19:43:15 av Birka »

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #5 skrivet: onsdag 21, september 2016, 22:41:33 »
Jag håller med föregående talare i stort sett, men jag tror inte kineserna sitter och förfalskar småskaliga norska minnesmedaljer :)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #6 skrivet: onsdag 21, september 2016, 22:53:46 »
Man kan nog beställa vad som helst från Kinesiska tillverkare :-)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2084
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #7 skrivet: onsdag 21, september 2016, 23:01:15 »
Nu vet jag ju inte vem det är som vill sälja medaljerna men jag hade aldrig köpt dem. Betalar hellre lite premie för 24 karat. En välkänd tacka eller mynt hos en etablerad handlare.
Kom också ihåg att det finns bedragare där ute som gärna säljer guldpläterat silver.
Ska man köpa guld på t ex Tradera el liknande siter ska det helst vara i originalförpackningar med synliga serienummer och inte ens då går man säker. Kineserna blir bara skickligare och bättre på att göra kopior.
Jag hade stått över.
Jag skulle också passa. Jag betalar hellre lite premie för just detta med "välkänt" (däremot så har jag absolut ingenting emot 22 karat, tvärtom). En gång skall man sälja, och då kommer mängden potentiella köpare att vara större ju mer välkänd guldbiten är.

Men jag skulle slagit till direkt för skrotvärdet. Guld är guld.

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
« Svar #8 skrivet: onsdag 21, september 2016, 23:55:19 »
Jo, igenkänningsfaktorn är extremt viktig. En googling avslöjar det jag misstänkte, att medaljerna är utgivna av "samlarhuset" (heter nu Moneta). Ironiskt nog, med tanke på företagsnamnet, så är det ett företag som de flesta samlare avskyr. Men det är för deras försäljningsmetoder, både guld och silver-medaljerna håller faktiskt hög kvalitet och när man får dem till spotpris kan de i vissa fall vara ett riktigt trevligt köp. Men var beredd på att de kanske inte är helt lättsålda, inte minst med tanke på samlarhuset / Monetas dåliga rykte.

Det gäller också att, som Birka är inne på, vara väldigt försiktig med framför allt silvermedaljerna för de har även gjort skitmedaljer i förgyllt silver, förgyllt brons och försilvrat brons. Ren skandal att tillverka medaljer med exakt samma utseende men helt olika materiel utan att stämpla medaljerna på något sätt. Här gäller det att väga eller tom fila i randen om man är osäker, nöden har ingen lag.

Vad gäller de äkta guldmedaljerna gäller också att hålla koll på karathalten, Moneta har låtit tillverka medaljer i så låg guldhalt som 14 karat.

Vad gäller karathalten fö så tillhör jag dem som inte bryr mig ett dugg om guldet är 24 karat eller lägre så länge det inte understiger 18k. Däremot är det viktigt att veta VAD det är man köper och HUR just det myntet / medaljen handlas, är det med eller utan premie eller är det så svårsålt att det köps och säljs till skrotvärde?

Krugerrand tex, (världens mest välkända guldmynt?) är 22k, handlas med premie.
Våra svenska 1000:- minnesmynt i guld är 21,6k och handlas normalt till spotpris, åtminstone här i Sverige.
Detsamma gäller normalt också för de mer kända av Moneta-medaljerna utgivna i Sverige, tex Sveriges regenter i silver, pippimedaljerna i guld etc.

Frågan är om någon är intresserad av att köpa de norska medaljer du fått erbjudande om här i Sverige?, i så fall kan du nog få spotpris. Tvingas du sälja dem till smält förlorar du ett antal procent av spotpriset.

Jag för min del skulle nog också avstå, såvida inte medaljerna är extremt snygga och du tror dig kunna hitta köpare till dem den dag du vill sälja dem.
« Senast ändrad: torsdag 22, september 2016, 00:02:11 av Micromax »

Utloggad good.fidelity

• Medlem
  • *
« Svar #9 skrivet: onsdag 21, september 2016, 23:56:07 »
Jag hade stått över.
Jag skulle också passa. Jag betalar hellre lite premie för just detta med "välkänt" (däremot så har jag absolut ingenting emot 22 karat, tvärtom). En gång skall man sälja, och då kommer mängden potentiella köpare att vara större ju mer välkänd guldbiten är.

Men jag skulle slagit till direkt för skrotvärdet. Guld är guld.

Vad menar du med skrotvärdet? Om man får köpa dessa till spotpris, är det då bra eller dåligt?

Måste de under spotpris för att det skall vara köpvärt?

Tack för alla svar hittils! Grymt med snabba svar från folk som inte lever på att sälja ;)

EDIT: Vi postade samtidigt, fick förklaring i posten ovanför. Jag låter min post ligga kvar.
« Senast ändrad: onsdag 21, september 2016, 23:58:36 av good.fidelity »

Utloggad good.fidelity

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: torsdag 22, september 2016, 00:01:12 »
Jo, igenkänningsfaktorn är extremt viktig. En googling avslöjar det jag misstänkte, att medaljerna är utgivna av "samlarhuset" (heter nu Moneta). Ironiskt nog, med tanke på företagsnamnet, så är det ett företag som de flesta samlare avskyr. Men det är för deras försäljningsmetoder, både guld och silver-medaljerna håller faktiskt hög kvalitet och när man får dem till spotpris kan de i vissa fall vara ett riktigt trevligt köp. Men var beredd på att de kanske inte är helt lättsålda, inte minst med tanke på samlarhuset / Monetas dåliga rykte.

Det gäller också att, som Birka är inne på, vara väldigt försiktig med framför allt silvermedaljerna för de har även gjort skitmedaljer i förgyllt silver, förgyllt brons och försilvrat brons. Ren skandal att tillverka medaljer med exakt samma utseende men helt olika materiel utan att stämpla medaljerna på något sätt. Här gäller det att väga eller tom fila i randen om man är osäker, nöden har ingen lag.

Vad gäller de äkta guldmedaljerna gäller också att hålla koll på karathalten, Moneta har låtit tillverka medaljer i så låg guldhalt som 14 karat.

Vad gäller karathalten fö så tillhör jag dem som inte bryr mig ett dugg om guldet är 24 karat eller lägre så länge det inte understiger 18k. Däremot är det viktigt att veta VAD det är man köper och HUR just det myntet / medaljen handlas, är det med eller utan premie eller är det så svårsålt att det köps och säljs till skrotvärde?

Våra svenska 1000:- minnesmynt i guld är 21,6k och handlas normalt till spotpris, åtminstone här i Sverige.
Detsamma gäller normalt också för de mer kända av Moneta-medaljerna utgivna i Sverige, tex Sveriges regenter i silver, pippimedaljerna i guld etc.

Frågan är om någon är intresserad av att köpa de norska medaljer du fått erbjudande om här i Sverige?, i så fall kan du nog få spotpris. Tvingas du sälja dem till skrot förlorar du ett antal procent av spotpriset.

Jag för min del skulle nog också avstå, såvida inte medaljerna är extremt snygga och du tror dig kunna köpare till dem den dag du vill sälja dem.

Är det lätt för en kunnig person att avgöra om det är guld eller bara något fake?
Jag är helt grön. Det är en etablerad handlare i Oslo som erbjuder dessa. Men jag vet att det varit en hel del kriminella i leden här (eftersom de har moms på guld så blir det en lukurativ marknad för kriminella) så man kanske aldrig kan vara säker..

Jag köper gärna ett för min egen del, som ett litet minne av perioden man arbetat i Norge. Men man vill ju veta vad man köper!

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
« Svar #11 skrivet: torsdag 22, september 2016, 00:20:23 »

Frågan är om någon är intresserad av att köpa de norska medaljer du fått erbjudande om här i Sverige?, i så fall kan du nog få spotpris. Tvingas du sälja dem till skrot förlorar du ett antal procent av spotpriset.

Jag för min del skulle nog också avstå, såvida inte medaljerna är extremt snygga och du tror dig kunna köpare till dem den dag du vill sälja dem.

Är det lätt för en kunnig person att avgöra om det är guld eller bara något fake?
Jag är helt grön. Det är en etablerad handlare i Oslo som erbjuder dessa. Men jag vet att det varit en hel del kriminella i leden här (eftersom de har moms på guld så blir det en lukurativ marknad för kriminella) så man kanske aldrig kan vara säker..

Jag köper gärna ett för min egen del, som ett litet minne av perioden man arbetat i Norge. Men man vill ju veta vad man köper!

Är det en etablerad handlare som säljer så borde du kunna vara helt lugn att medaljerna är äkta. En bra grej är om äkthetscertifikatet finns kvar och medföljer samlingen, där ska även karathalten framgå. Vid osäkerhet så går det att testa karathalten med ett enkelt syratest som de flesta guld/ mynthandlare har.

Faktum är, peppar peppar, att jag aldrig har träffat på en förfalskad monetamedalj, tror att kineserna väljer mer välkända mynt att förfalska. En bra grej med Moneta medaljer.. :)

Jag gillar trots allt medaljerna och det beror som sagt på att de håller hög kvalitet, många är präglade av Perth Mint, ett mycket välkänt företag i Australien, gör bla de välkända kookaburra mynten.
« Senast ändrad: torsdag 22, september 2016, 00:39:55 av Micromax »

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
SV: Köpa medaljer, vad är fördel/nackdel med dessa?t
« Svar #12 skrivet: torsdag 22, september 2016, 23:13:56 »

... Men jag vet att det varit en hel del kriminella i leden här (eftersom de har moms på guld så blir det en lukurativ marknad för kriminella) så man kanske aldrig kan vara säker...

Mig veterligen är det bara 25% moms på investeringstackor av guld i Norge, inte guld medaljer.
Det är iallafall inte moms på guldmynt med nominellt värde. Jag skulle rekommendera att lägga pengarna på 15 grams guld Pandor istället. 2016 är typmynt i nya serien med vikt i gram isf ounze. (Finns på Tavex vid Oslo S.)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #13 skrivet: torsdag 22, september 2016, 23:23:00 »
Nu är det länge sen jag kollade på Norge men jag tror att det bara är mynt med nominellt värde som är undantaget moms. Alltså borde även medaljer omfattas av momsplikt då de torde sakna sådan status.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Jakob264
Idag kl. 11:16

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Jakob264
Idag kl. 11:02

Ny medlem? Läs detta först! by Jakob264
Idag kl. 10:58

Värde, hur stora serier av SWEA mynten? by sff123
Igår kl. 03:02

The great taking -David Rogers Webb by Maestro
onsdag 22, januari 2025, 19:56:21