Författare Ämne: COMEX leveranser  (läst 363820 gånger)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: COMEX leveranser
« Svar #75 skrivet: torsdag 02, oktober 2014, 19:50:45 »
Tack August för en snygg och enkel förklaring hur Comex fungerar.

Under September månad så levererades (alltså fysisk leverans) följande:
Guld: 77.800 oz
Silver: 17.870.000 oz

Oktober månads ingång (alltså de som defacto betalt för sina kontrakt och enbart torde vänta in sin fysiska leverans):
Guld: 297.300 oz
Silver: 2.070.000 oz

Oktober är en leveransmånad för Guld även om den ofta är liten.

Oktober och November (som inte är leveransmånad varken för Guld eller Silver) är oftast bara transportsträckor fram till December som brukar vara årets största leveransmånad såväl för Guld som för Silver.

Silver kan bli extra intressant framledes då lagren på Shanghai börsen nästan har tömts!!!

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #76 skrivet: lördag 01, november 2014, 15:50:29 »
I oktober så levererade Comex:

126.800 oz guld
3.870.000 oz silver

November månad som inte är någon leveransmånad varken för guld eller silver utan snarare en transportmånad fram till december som brukar vara årets stora månad för leveranser av såväl guld som silver.

Ingången av månaden ser ut så här

Guld: 6.700 oz
Silver: 820.000 oz

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #77 skrivet: söndag 30, november 2014, 22:07:11 »
November månads leveranser blev, med viss reservation då jag varit borta några dagar.

Guld 141.300 oz
Silver 1,220.000 oz

December månads ingång ser ut så här.

Guld 1.507.000 oz
19.750.000 oz

stora siffror för såväl guld som silver ska bli intressant se vad som verkligen levereras.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #78 skrivet: onsdag 03, december 2014, 00:54:34 »
OI i både guld och silver har krympt rejält. Många som täckte sina korta positioner. Jämför med 2013.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #79 skrivet: onsdag 03, december 2014, 14:14:46 »
Det intressantaste är det som händer med de redan betalda kontrakten under innevarande månad.

Dessa SKALL levereras fysiskt under månaden.
Ändå förekommer det i stor utsträckning att innehavarna "droppar" sina kontrakt.
Det är ju för att man får betalt (undrar hur mycket) för att göra det.

Detta förfarande är Förbjudet att göra under innevarande leveransmånad enligt Crimex förlåt Comex regler..

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #80 skrivet: onsdag 03, december 2014, 23:57:52 »
Det intressantaste är det som händer med de redan betalda kontrakten under innevarande månad.

Dessa SKALL levereras fysiskt under månaden.
Ändå förekommer det i stor utsträckning att innehavarna "droppar" sina kontrakt.
Det är ju för att man får betalt (undrar hur mycket) för att göra det.

Detta förfarande är Förbjudet att göra under innevarande leveransmånad enligt Crimex förlåt Comex regler..

Jag ska börja med att erkänna att jag tycker detta är enormt krångligt. Någon får gärna förklara detta för mig. Jag har försökt förstå och hitta information men det är en delad bild jag fått.

Jag kanske missuppfattar dig. Menar du kontrakt som har gått till leverans men som sedan droppats? Är det inte tillåtet att i efterhand välja att få valuta i st f guld? Så kan det vara, men det större tappet i OI skedde sista veckan i november.

Är det verkligen förbjudet att i annat fall välja att droppa kontraktet? Visst är det väl tillåtet för en innehavare av ett kontrakt att välja "cash settlement" om denne vill? Är det inte också tillåtet för Crimex att göra upp i valuta om det saknas guld i valven? COMEX är ju idag inte en marknadsplats för fysiska råvaror utan till större delen en pappersmarknad.

Lägger till länk med info om hur det fungerar. Den kanske inte är korrekt?
http://about.ag/futures.htm
« Senast ändrad: torsdag 04, december 2014, 00:13:48 av Asrael »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #81 skrivet: torsdag 04, december 2014, 23:02:58 »
Hej Asrael

Nedanstående är kopierat från din länk.

Där ser man vad som gäller.
Kan man inte leverera blir det Default vilket aldrig har hänt.
Därför gör man olagligt upp om priset för att "droppa" ett kontrakt.
Det är känt att så sker, men vem bryr sig kan man fråga.

Längre upp i texten står det också att om man vill kliva ur ett kontrakt så är det ok om man gör det månaden innan leveransmånad.
Detta sker då genom att man köper ett kontrakt med motsatt verkan.

Is a Long Guaranteed to Receive Silver?
Yes. Some people are confused about this, as COMEX doesn't make it clear to people who aren't active in futures. Someone active in futures knows that a futures contract is exactly that -- a contract. It is a contract to buy or sell a specific amount of metal at a specific month in the future at a specific price.
The confusion arises because the short gets to decide when they deliver the silver -- either at the beginning of the month, the middle, or the end. A long cannot initiate the process. However, the short must initiate the process at some point during the month -- they are required to do so by their contract.

Another point that confuses novices is when they read that when a short gives a Delivery Notice, COMEX will assign it to the long that got their position earliest. This makes it sound like some longs won't be assigned delivery. But, for every long there is a short, so it just means that earlier purchasers of long positions will get delivery earlier in the month; those that got their positions more recently may have to wait closer to the end of the month. But all longs will be assigned a delivery, unless they buy an offsetting short position.

The final piece of the puzzle is what happens if the short does not deliver the silver? In this case, the Clearing Member (the firm that the short's contract went through) is required to deliver the silver (per 7B02). If they cannot, COMEX rules state that COMEX will not be liable for more than the value of the metal at the time of default (per 7B14), and only if they are notified within 60 minutes. However, we are not aware of instances that this has happened, and the person to receive the silver was not fairly compensated. If there were such a default, it would seriously damage the reputation of the COMEX, and could possibly disrupt the silver market, so it would be avoided at all costs. And, a long in theory would be able to sue the short and the Clearing Member (and probably COMEX, although they would be better protected).

Hoppas det klarna något för dig
Glöm inte att detta är en genom manipularad marknad

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #82 skrivet: lördag 06, december 2014, 03:41:56 »
Tack för att du tog dig tid att svara.

Du tydliggjorde vissa saker vilket var bra.

Längre upp i texten står det också att om man vill kliva ur ett kontrakt så är det ok om man gör det månaden innan leveransmånad.
Detta sker då genom att man köper ett kontrakt med motsatt verkan.

Som jag tolkar det är informationen då felaktig i länken jag skickade. Det framgår av regel 112102.E (se nedan) vilken säger att inga trades får äga rum efter den tredje sista handelsdagen i leveransmånaden.

Glöm inte att detta är en genom manipularad marknad

Jag tror faktiskt att alla likvida marknader är manipulerade. Så fort det finns möjlighet att påverka priset genom storleken på plånboken kan man ägna sig åt någon form av manipulation. Analysfirmor gör också sitt jobb och jag har sett en aktie fått köprek samtidigt som analyshuset säljer och 3 dagar senare fått säljrek av samma firma samtidigt som de köper. Däremellan kom en nyhet som egentligen var betydelselös men skrämde aktieägarna.

Jag ser att jag uttryckte mig både oklart och felaktigt tidigare och fick inte riktigt fram det jag ville åt.

Det som ställt till det lite för mig är att jag läst en del felaktigheter på Internet.

Jag gick till källan:

http://www.cmegroup.com/rulebook/NYMEX/

(Please note that the rules in the NYMEX Rulebook are applicable to both NYMEX and COMEX)

Regelverket är väldigt omfattande och jag kan knappast påstå att jag förstår det mer än att jag fortfarande tycker det är krångligt och snårigt. Upplagt för manipulation m.a.o.

Detta handlar egentligen om terminering av kontrakt.

Samma gäller silver som guld:

"112102.E. Termination of Trading
No trades in Silver futures deliverable in the current month shall be made after the third last
business day of that month. Any contracts remaining open after the last trade date must be
either:
(A) Settled by delivery which shall take place on any business day beginning on the first
business day of the delivery month or any subsequent business day of the delivery month,
but no later than the last business day of the delivery month.
(B) Liquidated by means of a bona fide Exchange for Related Position (“EFRP”) pursuant to
Rule 538. An EFRP is permitted in an expired futures contract until 12:00 p.m. on the
business day following termination of trading in the expired futures contract. An EFRP
which establishes a futures position for either the buyer or the seller in an expired futures
contract shall not be permitted following the termination of trading of an expired futures
contract."

Det betyder vad jag förstår bl.a. att kontrakt för leveransmånad december får handlas med t.o.m. 26/12 el 29/12. Sitter en clearing firm med både en kort och en (sent köpt) lång och inte har för avsikt att leverera så kan de vara så pass kyliga att de terminera båda kontrakten efter jul.

B är intressant... bona fide, d.v.s. i god tro (med ärliga intentioner). 538-regelverket är så omfattande att jag inte postar det här, men kort beskrivet är en EFRP en privat överenskommelse utanför COMEX vilken simultant måste resultera i ett motsvarande relaterat kontrakt med fysisk leverans (som inte måste äga rum p.g.a. terminering), OTC swap eller option inom COMEX. Att det inte är tillåtet att pengar ingår i överenskommelsen framgår inte och då bör det alltså vara tillåtet. En privat överenskommen cash-settlement skulle t.ex. därför kunna se ut på något av följande sätt:

Investerare A har 1 lång och Bank B har 1 kort. B säger till A att denne får 150 % av spot i cash för sin långa vilken accepterar. Båda terminerar sina kontrakt och A får 50 % av spotpriset som tack. Överdrivet men tänkbart och inte otillåtet vad jag förstår.

Investerare C har 1 lång och Bank D har 1 kort. De kommer överens om en EFRP med cash emellan. D "levererar" direkt till C som i sin tur handlar 1 kort och direkt "levererar" till D vilken samtidigt handlat 1 lång. Två kontrakt försvann och två leveranser ägde rum varav en från D till C och sedan en från C till D. I det läget behöver inte metallen ens flyttas från D:s valv om jag tolkat det rätt.

Det finns fler tänkbara situationer och blandar man in derivat och optioner blir möjligheterna oändliga.

För gangsterbankerna är detta således en barnlek att trixa till då de i egenskap av "clearing firm" både ligger i långa och korta samt sitter på mängder av derivat och optioner. T.ex:

Om Bank A har 2000 långa och 1500 korta kontrakt borde dessa normalt resultera i 500 långa, men eftersom kontrakten bl.a. är underliggande till derivat och de också handlar för kunders räkning kan det t.ex. innebära att 2000 olika kunder vill ha leverans och då kan dessa kontrakt inte ta ut varandra. Vid lämpligt tillfälle når då dessa kunder (vilka kanske inte ens existerar) överenskommelser som gör att kontrakten bara försvinner. Det behöver inte ens ske några pengatransaktioner utanför COMEX för det. Mellan två banker som har samma dolda agenda är detta minst lika lätt att ordna. Inte minst genom terminering av kontrakt.

Enligt månadsrapporten framgår att bullionbankerna (H) både levererar och tar leverans. De har också kunder (C) vilka teoretiskt kan vara de själva via proxy (eller enkel pappersexercis). Det intressanta är om man tittar på årsrapporten av Issues and Stops är att bankerna vissa månader både levererar och tar leverans av exakt samma antal kontrakt.

http://www.cmegroup.com/delivery_reports/MetalsIssuesAndStopsYTDReport.pdf

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #83 skrivet: lördag 06, december 2014, 14:52:08 »
Ja visst är det snårigt skrivet.

Med min lite knaggiga engelska tolkar jag det som att innevarande månads leveranser skall vara gjorda fram till månadens 3:e sista bankdag.
Är det inte gjort så händer antingen A eller B.

Den som sitter med 1 kort och 1 lång levererar ju i stort sett till sig själv.

Oftast rör sig metallerna inte fysiskt utan man ändrar bara namnet på ägaren i något register.
Dock händer det att några köpare tar ut sitt innehav från Comex.
Comex hade tidigare i år över 300 ton, nu är det mindre än 250 ton så en del tar ut det rent fysiskt från Comex.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #84 skrivet: lördag 06, december 2014, 23:27:41 »
Jag kan inte säkert säga hur det ligger till och ämnar därför få svar på annat håll. Det kan ta tid, men jag återkommer när jag vet bättre. Under tiden jag väntar på det förklarar jag min ståndpunkt.

Jag gjorde en liten översättning av första meningen i "112102.E." längre ner i detta inlägg:

Med tanke på hur (A) är uttryckt måste huvudregeln i första meningen ha ändrats efter ursprungskontraktet.

(A) uttrycker att leverans skall ske under vilken affärsdag som helst i leveransmånaden men inte senare än sista affärsdagen.

Detta är onödigt att skriva eftersom handel i terminerna (enligt min översättning) får ske fram till näst sista dagen av leveransmånaden. Underförstått måste notice och leverans äga rum innan månaden är slut. Jag menar det är uppenbart att COMEX tidigare inte tillåtit handel av decemberkontrakt senare än november månad.

Nå till översättningarna av:

"112102.E. Termination of Trading
No trades in Silver futures deliverable in the current month shall be made after the third last
business day of that month"

Maskinöversättning (lätt att missförstå):

"Ingen handel i Silver terminer arbetsprestation i den aktuella månaden skall göras efter den tredje sista
affärs dagen i angiven månad"

Ordagrann översättning: arbetsprestation = levererbara, skall göras (shall be made) = får göras

"Ingen handel i Silver terminer levererbara i den aktuella månaden får göras efter den tredje sista
affärs dagen i angiven månad"

Till bättre svenska:

Ingen handel i silverterminer med leverans i aktuell månad får göras efter den tredje sista affärsdagen i samma månad.

Även det kan behöva förtydligas och betyder:

Ingen handel i silverterminer får förekomma från och med näst sista dagen i leveransmånaden.

Så enkelt kan det uttryckas.

Även uttryckt i engelska är regeln onödigt komplicerad och det får mig att tro att den regeln har ändrats från t.ex. "No trades in Silver futures deliverable in the next comming month shall be made after the third last business day of the current month" Detta skulle då betyda att sista dagen för handel med decemberkontrakt är tredje sista affärsdagen i november och så verkar många tolka det. Jag tror på en "dold" ändring av regeln.

Det skulle också förklara (A)

Redigerade:

Hittade lite mer

Dubai Gold Exchange har en regel som låter rimlig. Ungefär så har det nog fungerat på COMEX tidigare:

"Last Trading Day              Third last business day of the month preceding the Delivery Month"

http://www.dgcx.ae/phocadownload/contracts-specifications.pdf

Den ändring jag tror ägt rum finns inte i senaste uppdateringen av regelverket vilken gjordes 2013-06-20:

http://www.cmegroup.com/market-regulation/files/13-252_ExE.pdf

Jag hittar ingen tidigare än så, men den har förmodligen ett par år på nacken.
« Senast ändrad: lördag 06, december 2014, 23:42:48 av Asrael »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #85 skrivet: söndag 07, december 2014, 20:27:42 »
Ser fram emot vad du kommer få fram.
En ann sak är "first notice day" vilket är den dag desom inte vill ta fysisk leverans har hoppat av eller skjutit fram kontraktet.
Nedan är dess betydelse enligt Invetopedia

DEFINITION of 'First Notice Day'

The day after which an investor who has purchased a futures contract may be required to take physical delivery of the contract's underlying commodity. First notice day varies by contract; it also depends on exchange rules. If the first business day of the delivery month was Monday, Oct. 1, first notice day would typically fall one to three business days prior, so it could be Wednesday, Sept. 26, Thursday, Sept.27, or Friday, Sept. 28. Most investors close out their positions before first notice day because they don't want to own physical commodities.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #86 skrivet: söndag 07, december 2014, 20:48:46 »
I fredags skrev Alasdair Macleod om att OI sjunkit drastiskt, hur det påverkade GOFO och att minskningen i OI delvis görs genom privata uppgörelser, EFP (en del av EFRP). Intressant artikel med tydliga grafer:

http://www.goldmoney.com/research/updates/market-report-post-referendum-bounce

Positivt är att det nödvändigtvis inte betyder att tillgången på bullion har förbättrats.

SGE levererade 56 ton guld förra veckan vilket är mer än global produktion - kina och de har de gjort i 10 veckor nu.
Kina verkar lätta på sina importregler för att minska premierna på SGE.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #87 skrivet: fredag 02, januari 2015, 12:32:30 »
December månads leveranser blev:

Guld 338.100 oz
Silver 14.875.000 oz

För Januari som är en "liten" månad för såväl Guld som Silver ser ingången ut så här:

Guld 38.900 oz
Silver 595.000 oz

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #88 skrivet: lördag 31, januari 2015, 17:18:08 »
Januari månads leveranser blev

Gukd: 9.500 oz
Silver: 2,265.000 oz, vilket får betraktas som mycket.

Februarimånad som är en leveransmånad för Guld men inte för Silver ser ut så här:

Guld: 845.500 oz
Silver: 1.580.000 oz

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #89 skrivet: lördag 28, februari 2015, 19:17:08 »
Februari månad är nu slut
Det blev en besvikelse i guldleveranser och slutade så här:

Guld 117.300 oz