Författare Ämne: DDR-meddelande från banken  (läst 1535 gånger)

Utloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 139
  • Affärsomdömen: 9
DDR-meddelande från banken
« skrivet: tisdag 12, juni 2018, 17:21:09 »
Visst har jag hört om att banken ställer frågor vid insättning vid en större summa vid ett tillfälle (10k) men här blir jag lite fundersam. Fick hem ett brev med ett kontoutdrag i maskinskrift med en kort förklaring om att jag behövde skriftligen redogöra för mina utgående överföringar. Det gäller alltså väldigt små summor och fem stycken till antalet. Kort och gott så står det att jag har 10 dagar på mig att lämna in det eller att de överväger att stänga alla konton i banken.

Det låter extremt, det är vanliga köp som jag har gjort och ingenstans i broschyren om penningtvätt kan jag finna rimligt stöd för hotbrevet. Det som står är att om de inte förstår bakgrunden till transaktionen, vilket kan vara vilken transaktion som helst, så måste de fråga. Det andra är om de misstänker penningtvätt från organiserad brottslighet. Svårt att ta emot detta som något annat än erinran om brott. Från min bank alltså.

Säkert ingen ny info för Er andra men jag hade föredragit ett vänligt samtal från min bankman men aldrig att jag svarar på ett sådant formulerat krav/hotbrev av ren princip.
« Senast ändrad: tisdag 12, juni 2018, 17:24:58 av Ritva »

Inloggad sff123

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 419
  • Affärsomdömen: 13
SV: DDR-meddelande från banken
« Svar #1 skrivet: tisdag 12, juni 2018, 18:03:45 »
Kontot kan dom inte stänga påfaller andra myndigheter att gå in,
och begära åtgärder hos banken :D :D :D
Låter som någon fått hjärnsläpp på Ebberöds Bank  ;)

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 574
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #2 skrivet: tisdag 12, juni 2018, 19:06:48 »
Får man fråga vilken bank det gäller?

Utloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #3 skrivet: tisdag 12, juni 2018, 19:30:59 »
Får man fråga vilken bank det gäller?

SEB

Inloggad glimbert

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 216
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #4 skrivet: onsdag 13, juni 2018, 00:16:46 »
Jag förstår inte hur det här med att banken kan hota med att stänga konton enbart på misstanke eller att de inte "förstår bakgrunden" till betalningar är förenligt med den kontantlösa visionen där allt ska vara plastkort och kontosaldon. Ska vanligt folk svälta ihjäl för att banken godtyckligt inte förstår varför någon köpt något eller vad är planen?

Jag fick också otrevliga rödmarkerade papper under vårvintern bara för att jag hade internationella betalningar igång. Blev så klart också förbannad men gled förbi ett bankkontor och drog någon vals som lät bra så de skulle sluta jävlas för stunden.

Faran med den här långt gångna totalövervakningen och regleringen av transaktioner är i allmänhet väldigt underskattad och den är inte förenligt i ett samhälle som grundas på demokrati och frihet. Monetär frihet är så oerhört grundläggande. Vi rör oss hela tiden mot betalningscensur där exempelvis förbud mot betalning till regimkritiska organ kan bli verklighet. Det behöver inte ens vara juridiska förbud, det skulle även kunna handla om hot eller skrämselpropaganda genom "drev" eller andra uthängningar om man betalar "fel".

Om kontanter försvinner är det viktigt att något alternativ blir hyfsat etablerat som möjliggör anonyma transaktioner med censurskydd, t.ex. kryptovaluta utan spårbarhet.

« Senast ändrad: onsdag 13, juni 2018, 00:22:40 av glimbert »

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: onsdag 13, juni 2018, 06:32:39 »
Glimbert, vilken bank har du?

Jag har Swedbank och gjorde utlandsbetalningar för över 100k förra året och har inte fått någon förfrågan.
Hade jag fått det så hade jag seriöst funderat på att byta bank i samband med hotet

Inloggad pezon

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 54
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #6 skrivet: onsdag 13, juni 2018, 06:55:13 »
Visst har jag hört om att banken ställer frågor vid insättning vid en större summa vid ett tillfälle (10k) men här blir jag lite fundersam. Fick hem ett brev med ett kontoutdrag i maskinskrift med en kort förklaring om att jag behövde skriftligen redogöra för mina utgående överföringar. Det gäller alltså väldigt små summor och fem stycken till antalet. Kort och gott så står det att jag har 10 dagar på mig att lämna in det eller att de överväger att stänga alla konton i banken.

Det låter extremt, det är vanliga köp som jag har gjort och ingenstans i broschyren om penningtvätt kan jag finna rimligt stöd för hotbrevet. Det som står är att om de inte förstår bakgrunden till transaktionen, vilket kan vara vilken transaktion som helst, så måste de fråga. Det andra är om de misstänker penningtvätt från organiserad brottslighet. Svårt att ta emot detta som något annat än erinran om brott. Från min bank alltså.

Säkert ingen ny info för Er andra men jag hade föredragit ett vänligt samtal från min bankman men aldrig att jag svarar på ett sådant formulerat krav/hotbrev av ren princip.

Byt bank och be de fara dit pepparn växer. Känner till att det finns lagar som aktiveras vid insättning, men vid uttag har jag inte hört talas om. Är de oroliga för att någon missbrukar ditt konto så borde de väl formulera sig vänligare eller helst ringa.

EDIT: eller skriv att du har försökt köpa droger men misslyckats men de får gärna hjälpa dig med en affärsstrategi för det...  :D
« Senast ändrad: onsdag 13, juni 2018, 09:42:59 av pezon »

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: onsdag 13, juni 2018, 07:43:38 »
Nu tror inte jag att det är så illa ställt men i en dålig ekonomi skulle detta kunna vara början på en implementering som ska förhindra bankflykt.

Dagens bankmodell "fractional reserve banking" Klarar inte större utflöden av pengar, det har vi sett i Sydeuropa, mest omtvistat i media är Grekland där man fått ta ut max en viss summa om dagen.

Utloggad Krippa

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 32
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #8 skrivet: onsdag 13, juni 2018, 19:13:34 »
Givetvis blir jag ledsen när jag hör hur bankerna svinar. Vilken bank har löst de stora bufflarna ...svar ingen. Däremot att de trycker på den lilla stackaren är lätt. Hade jag fått brevet från banken hade jag kollat efter en ny bank direkt.

Jag kommer handla mera med kontanter framåt .......

Utloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #9 skrivet: onsdag 13, juni 2018, 19:40:04 »
Så, då var bank utanför EU fixad.

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 719
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #10 skrivet: onsdag 13, juni 2018, 20:10:12 »
Vart blev det?

Utloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #11 skrivet: onsdag 13, juni 2018, 20:47:37 »
Vart blev det?

Sånt tar vi pm ;) kör två valutor som har lite olika funktion och behåller bara lite SEK på svenskt konto för löpande räkningar och konsumtion.

Två lågrisk-valutor med guld inräknat på sparsidan och två med lite högre risk för konsumtion/investeringar
« Senast ändrad: onsdag 13, juni 2018, 23:39:30 av Ritva »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1637
  • Affärsomdömen: 169
« Svar #12 skrivet: torsdag 14, juni 2018, 07:14:43 »
Jag fick ett mycket omfattande frågeformulär på Nordeas internetbank om kontantinsättningar, uttag utlandsbetalningar. kopplingar till USA etc.
"Glömde" fylla i på någon månad. Fick påminnelse men fyllde inte i. Sedan slutade mina signeringar av räkningar fungera. Provade många gånger. Misstänkte banken, fyllde motvilligt i och se... Nu kunde jag betala mina räkningar igen...

Trött på dom!

/H

Utloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #13 skrivet: torsdag 14, juni 2018, 10:58:45 »
Jag fick ett mycket omfattande frågeformulär på Nordeas internetbank om kontantinsättningar, uttag utlandsbetalningar. kopplingar till USA etc.
"Glömde" fylla i på någon månad. Fick påminnelse men fyllde inte i. Sedan slutade mina signeringar av räkningar fungera. Provade många gånger. Misstänkte banken, fyllde motvilligt i och se... Nu kunde jag betala mina räkningar igen...

Trött på dom!

/H

Märkligt. Mot bakgrunden att det är ett EU direktiv så verkar det tillämpas lite olika beroende på hur man tolkar det. Banker utanför Sverige verkar inte lika nitiska.

Inloggad Karlsson766

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 45
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #14 skrivet: torsdag 14, juni 2018, 11:12:08 »
Det hände mig för ett par dagar sedan med (länsförsäkringar) massa frågor som tex. Kommer du ta ut kontanter kryssa - ja/nej. Om ja skriv in syftet med det. Jag kände mig tvungen att skriva in som svar - vad brukar man ha kontanter till?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

( KÖPES)Sigma Metalytics Precious Metal Verifier by sff123
Igår kl. 15:39

Säljes kapslar by Bosse68
Igår kl. 13:45

Ny medlem - DavidBluBB by seXes
lördag 23, juni 2018, 21:08:09

Ny medlem - Dunderklumpen by seXes
lördag 23, juni 2018, 21:06:49

Pandor till salu by Bosse68
lördag 23, juni 2018, 15:27:22

Glad midsommar by Kungsleden
lördag 23, juni 2018, 00:38:44

DDR-meddelande från banken by pezon
fredag 22, juni 2018, 16:06:57

Köper vintage tackor Engelhard och Johnson Matthey by JohanGBG
fredag 22, juni 2018, 09:40:50

1000 kr Guldmynt säljes för spot by Lanne
fredag 22, juni 2018, 08:39:44

Dansk 10 krona 1908 NGC MS66 by 429ragtop
onsdag 20, juni 2018, 19:56:11

[SÄLJES] 13st Pandor 15 3450:-, 9 st 1oz "dragon" 1620:- m.m. Bilder! by Micke
onsdag 20, juni 2018, 11:49:22

1kg 2 kronor 80% Silver 1876-1940 by Prolantie
onsdag 20, juni 2018, 07:58:04

Blandat Silver by seXes
tisdag 19, juni 2018, 14:15:49

[AVSLUTAD] Köpes 1oz Guld Swan 2018 och/eller 2st 10oz Queens Beast Red dragon by drgrillo
tisdag 19, juni 2018, 13:08:49

Har Moder Swea gått i graven? by MrLibertad
tisdag 19, juni 2018, 07:17:23