Författare Ämne: Dyster efter maple-leverans från ls.ee  (läst 30003 gånger)

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
SV: Dyster efter maple-leverans från ls.ee
« Svar #15 skrivet: torsdag 26, april 2012, 17:57:20 »
Härligt att höra Catalyst!

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #16 skrivet: torsdag 26, april 2012, 17:57:53 »
Härligt att höra Catalyst!

Instämmer, bra att det löste sig.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #17 skrivet: torsdag 26, april 2012, 18:50:14 »
De där mynten är i bättre skick än några eagles jag fick från silbertresor i alla fall... Av de maples jag beställde fick flertalet mjölkfläckar inom någon vecka också.

Utloggad walkingliberty

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 311
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #18 skrivet: torsdag 26, april 2012, 20:47:59 »
De där mynten är i bättre skick än några eagles jag fick från silbertresor i alla fall... Av de maples jag beställde fick flertalet mjölkfläckar inom någon vecka också.

Kontaktade du företaget då eller?
Sånt där skulle jag aldrig acceptera om det står att dom är ocirkulerade eller i bra skick så förväntar man sig det.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #19 skrivet: fredag 27, april 2012, 19:42:12 »
Jag har faktiskt aldrig varit med att få ens små repor på själva myntytan, enbart lite slitage på kanterna efter förvaring i tub. Jag har kanske haft tur med facit i hand, även om Maplemynten på bilden såg ut att vara måndagsexemplar.

Utloggad Skägget

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 119
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #20 skrivet: måndag 07, maj 2012, 11:02:31 »
Vad är era tankar om verksamheten i Estland som LS har, är det hållbart att skicka till Sverige utan moms eller kommer vi som kunder förr eller senare få huvudvärk i form av tull och skatteverk?  :-\

Utloggad Mitch

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #21 skrivet: måndag 07, maj 2012, 12:54:21 »
Vad är era tankar om verksamheten i Estland som LS har, är det hållbart att skicka till Sverige utan moms eller kommer vi som kunder förr eller senare få huvudvärk i form av tull och skatteverk?  :-\
Jag är mycket tveksam till att det är helt korrekt genom speditör, men däremot om du hämtar själv så är det en annan femma. Frågan är vem som kommer drabbas av huvudvärk om det granskas närmare.

Utloggad gardener

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
« Svar #22 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 02:45:10 »

Eftersom det handlar om privatimport så går det under frihet av varor och tjänster inom EU. Det finns ingen möjlighet för Svenska myndigheter att gå på kunder för detta. Tullen har ingen rättighet att lägga på importmoms eller avgift på varor som går inom EU. Kunderna är 100% safe imo.

Bra att det löste sig för trådstartaren. Själv fick jag precis en box med eagles som jag beställt från dom, tänkte skriva en rapport senare när jag har tid.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #23 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 11:28:06 »

Eftersom det handlar om privatimport så går det under frihet av varor och tjänster inom EU. Det finns ingen möjlighet för Svenska myndigheter att gå på kunder för detta. Tullen har ingen rättighet att lägga på importmoms eller avgift på varor som går inom EU. Kunderna är 100% safe imo.

Bra att det löste sig för trådstartaren. Själv fick jag precis en box med eagles som jag beställt från dom, tänkte skriva en rapport senare när jag har tid.

Är långt ifrån lika säker på det där. Titta bara på fallet Laval Un Partneri i Vaxholm i avseendet fri rörlighet av varor och tjänster inom EU. Alla de alkoholkunder som beställt vin, öl och sprit över nätet inom EU, men som fått sin dricka antingen beslagtagen av den svenska tullen eller blivit dömda att betala straffskatter.

I skattehänseende tittar man dessutom också på var företagsledningen har sitt driftställe. Alltså om det finns en plats för affärsverksamhet, om denna plats är stadigvarande samt om företaget bedriver rörelse från denna plats. Liberty Silver har precis flaggat ut delar av en verksamhet bedriven från Sverige av rent skattemässiga orsaker. Även om jag förstår varför, känns det som en rätt desperat åtgärd. När min kompis hade ett bolag på Gibraltar, lyckade Skatteverket ta reda på detta. Krävde att få ta del av hela bokföringen (vilken följaktligen innehöll information om hans kunder). Kan tillägga att han inte hade någon försäljning i eller till Sverige från gibraltarbolaget. Enbart kapitalförvaltning utomlands.

Personligen tror jag däremot inte det skulle vara några problem att handla silver på plats utomlands i Norge, Tyskland eller Estland heller för den delen. Lika lite som det är att åka till Tyskland och lasta bilen full med öl och vinka glatt till tullen i gränsstationen på väg hem. Att däremot beställa på nätet från ett utflaggat bolag, med svenskt ägande är nog som att be om att svenska myndigheter skall få reda på ens ädelmetallimport så småningom, men den som lever får se.

Skulle jag i så fall välja av köp på nätet, skulle jag i så fall välja ett helt utländskt bolag med utländskt ägande, istället för en utflaggad halvsvensk halvmesyr, skriven utomlands. Men var och en gör som man vill, det är ju det som är det fina.  :)

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #24 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 12:05:25 »
Jag är nog benägen att hålla med Åbama.

Coininvestdirect hade ju en "fraktlösning", det har dom inte längre för dom blev fällda för den och fick vad jag förstår böta €120000. Nu vet jag inte hur det gick för kunderna, förhoppningsvis var det minimalt med Svenska kunder för CID hade ju ett påslag för Svenskar på 10%.

Tittar man sen på själva ls.ee sidan så är den ju skriven på Svenska, riktar sig till Svenska kunder, tar betalt i SEK och som dessutom, vad jag förstår ska sättas in på ett Svenskt bankkonto.

Sen är ju ls.ee en Estländsk domän men själva sidan ligger på ett webbhotell i Nederländerna.

Inte mycket Estland över upplägget direkt.

Jag avstår nog också från köp faktiskt, skulle det inte hålla så är jag inte direkt sugen på att betala momstull och/eller liknande.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #25 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 12:54:45 »
Man kan säga vad man vill om den svenska staten, men är det något staten älskar över allt annat så är det att kräva kosing där affärer äger rum. Jag skulle därför inte känna mig helt avslappnad med att komma undan momsen som kund till ett företag som gör sitt bästa att kringgå den. Jag förstår syftet mycket väl och tycker det är trist att svensk lagstiftning tvingar företag att flagga ut sin verksamhet, men som kund vill åtminstone inte jag riskera att bli skyldig staten mer än jag redan är genom skattsedeln.

Köper man små mängder är det kanske ingen större fara, men gäller det större kvantiteter hade jag föredragit att själv hämta upp varorna på plats.

Utloggad Skägget

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 119
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #26 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 16:57:58 »
Era tankar liknar mina, sist jag köpte större mängder var jag på plats hos Gold Source i Oslo och hämtade det.
Hur som helst intressant att följa, för den som inte vill åka iväg och hämta silver så kan ett alternativ vara att prata med Tavex på Smålandsgatan. Där köpte jag ett större parti silver via deras Estländska kontor, men de ordnade frakten till Stockholms-kontoret så allt löste sig. Denna deal gjorde jag med deras förre VD Kurt Larsson som tyvärr slutat.
Vet ej om damen som efterträtt Kurt går med på det eller om hon börjar sprätta med bakbenen...  :o

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #27 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 18:47:51 »

Coininvestdirect hade ju en "fraktlösning", det har dom inte längre för dom blev fällda för den och fick vad jag förstår böta €120000. Nu vet jag inte hur det gick för kunderna, förhoppningsvis var det minimalt med Svenska kunder för CID hade ju ett påslag för Svenskar på 10%.

Tittar man sen på själva ls.ee sidan så är den ju skriven på Svenska, riktar sig till Svenska kunder, tar betalt i SEK och som dessutom, vad jag förstår ska sättas in på ett Svenskt bankkonto.

Sen är ju ls.ee en Estländsk domän men själva sidan ligger på ett webbhotell i Nederländerna.

Jag avstår nog också från köp faktiskt, skulle det inte hålla så är jag inte direkt sugen på att betala momstull och/eller liknande.

Coininvestdirect erbjuder det ju fortfarande på sin hemsida så att de skulle ha "åkt dit" låter märkligt?

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #28 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 18:56:31 »

Coininvestdirect erbjuder det ju fortfarande på sin hemsida så att de skulle ha "åkt dit" låter märkligt?

Hmm, det var lite skumt, vi fick höra från en Tysk leverantör att CID hade fått böter för det.

Har du någon länk till deras sida där det står att dom fortfarande har en fraktlösning, sitter med mobilen här.

EDIT, hittade http://www.coininvestdirect.com/en/collection_in_germany.html och man kan beställa bud som hämtar upp silvret, skumt.

« Senast ändrad: tisdag 08, maj 2012, 21:08:43 av MrLibertad »

Utloggad Catalyst

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #29 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 21:01:31 »
Jag är ganska oinsatt i tullfrågorna, det enda jag vet är att min beställning gick igenom problemfritt! Jag kan däremot informera om att Liberty Silver inte svarat på mail angående hur jag ska göra returen på ungefär en vecka nu. Inte direkt kanonnöjd med det..

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz