Författare Ämne: Perth mint next gen  (läst 802 gånger)

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 200
  • Affärsomdömen: 14
Perth mint next gen
« skrivet: torsdag 24, maj 2018, 20:05:37 »
Vi har inte pratat så mycket om dessa och själv har jag varit och är fortfarande är skeptisk mot dem. Det är alltså en 2oz buillon serie med djur på (om jag förstått det rätt). Man skulle kunna tänka sig att det är Perth mints svar på Queens Beast.

Vad som talar emot är följande:
1. Koalor har tagits emot måttligt tidigare
2. Myntet och designen är inte särskilt 2nd gen mer än att det är 2oz
3. Det har gått inflation i releaser överlag senaste tiden hos Perth mint
4. Det finns ingen "logik" kring denna serie på samma sätt som QB
5. Den kan komma att konkurrera med Lunar 3
6. Inget brexit som ökar intresset
7. Perth mint testar väldigt mycket olika saker just nu och frågan är hur seriöst man satsar på 2nd gen
8. Stacking communityn uppskattar inte myntets design och koalan har redan fått mindre smickrande namn

Överlag ska jag alltså avstå denna serie men.....den har redan gjort premium?? Det enda jag kan hitta är att koalan har ett tak på 75.000 och var något snyggare i verkligheten men det är egenskaper hos många mynt från Perth mint. Jag försöker förstå men det enda jag kan förstå är att den eventuellt kan rida på vågen av queens beast med 2oz mynt som buillon. Möjligtvis om de börjar sluta att producera serier av koalor och fåglar och på så sätt knyter ihop djuren till en serie a.k.a 2nd gen.

Om jag inte förstår något så köper jag inte det men är det något som är svårt att bortse från så är det vad marknaden väljer att reagera på och marknaden verkar säga nej tack till tackmyntet men ja tack till 2nd gen.

Jag kommer följa detta mynt noggrant och gör det någon mer rörelse så överväger jag att slå till. Vad tror ni andra om denna serie?

« Senast ändrad: torsdag 24, maj 2018, 20:57:03 av Ritva »

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1634
  • Affärsomdömen: 42
SV: Perth mint 2nd gen
« Svar #1 skrivet: torsdag 24, maj 2018, 20:37:37 »
Jag köpte ett för jag tyckte det var ett hyfsat pris för ett samlarmynt.
Det brukar också bli ett lite bättre värde på de första mynten i en serie.
Motivet bryr jag mig inte så mycket om men jag tror att det kan bli en hit när folk vant sig.

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 200
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #2 skrivet: torsdag 24, maj 2018, 20:49:55 »
Motivet bryr jag mig inte så mycket om men jag tror att det kan bli en hit när folk vant sig.

Ja jag anar att det kommer bli en hit så småningom även om jag försöker argumentera bort det. Det är som sagt första i serien. Funderar på om jag ska gå in eftersom jag köpt upp mig på QB och Rwanda Rooster. Det står väl mellan koalorna och ett par rullar dragon/tiger för nästa köp. Jag tror på next gen (skrev 2nd gen) i längden men blir intressant att se om det blir en progressivitet eller mer skapare kurva uppåt.
« Senast ändrad: torsdag 24, maj 2018, 20:57:56 av Ritva »

Utloggad johnsilver

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: onsdag 07, november 2018, 21:45:23 »

Ja jag anar att det kommer bli en hit så småningom även om jag försöker argumentera bort det. Det är som sagt första i serien. Funderar på om jag ska gå in eftersom jag köpt upp mig på QB och Rwanda Rooster. Det står väl mellan koalorna och ett par rullar dragon/tiger för nästa köp. Jag tror på next gen (skrev 2nd gen) i längden men blir intressant att se om det blir en progressivitet eller mer skapare kurva uppåt.

Detta är inte ett koala mynt,  utan next generation mynt är precis vad det är. Varje år kommer det ett nytt motiv. Med mamma samt bebis. Nästa år kanske känguru och bebis? Djur motiv  är oftast lyckade serier. En serie med växlande motiv och lite längre upplaga är något jag tror på. 2 oz verkar mer vara det nya modet nu, då folk har helt enkelt råd med mer silver i dessa tider.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

20kr 1880 Guldmynt säljes by Samlarens
Idag kl. 13:54

Heraeus Kinebar guldtackor by I_am_mine
Idag kl. 13:49

Köpes: 2 stycken Heraeus 10 grams guldtackor by Chrille
Igår kl. 18:16

Funderingar kring silver by Ritva
Igår kl. 15:06

ITALIEN by Aurum_Argentum
tisdag 13, november 2018, 21:58:49