Författare Ämne: All time high guldpriset i SEK ?  (läst 11592 gånger)

Rödlöga

• Gäst
All time high guldpriset i SEK ?
« skrivet: tisdag 08, maj 2018, 22:06:09 »
390,60 kr/gram
Det är det priset jag har hittat.
Stämmer det ?

Utloggad Karlsson766

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 106
  • Affärsomdömen: 19
SV: All time high guldpriset i SEK ?
« Svar #1 skrivet: tisdag 08, maj 2018, 22:11:52 »
394.67 får jag fram på goldprice.org

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #2 skrivet: onsdag 09, maj 2018, 01:03:18 »
Skitvaluta säg :)

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 520
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: onsdag 09, maj 2018, 08:34:10 »
Ja, bara att klicka på Guld/SEK i grafen här till höger och jämföra med GULD/USD. Två helt olika kurvor tyvärr, om man funderar på att köpa mer, och tjänar svenska pengar.

Rödlöga

• Gäst
« Svar #4 skrivet: onsdag 09, maj 2018, 14:12:00 »
Senast jag såg att guldpriset var såhär högt var under finanskrisen ungefär runt år 2007-2009. Vad jag minns så låg då t.ex. en 100 grams Heraeus guldtacka på runt 40tkr stycket. Väldigt högt pris i SEK nu också på dessa tackor.
Det stämmer inte speciellt bra överens med graferna. ;)

jumu

• Gäst
« Svar #5 skrivet: onsdag 09, maj 2018, 19:16:22 »
2011

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 959
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #6 skrivet: torsdag 10, maj 2018, 10:15:09 »
Vi tar det igen.  Från https://goldprice.org/spot-gold.html
 så var guldet på "All time high" och på 394.67 kr/gram i september 2011.

Guldet har också varit dyrare än idag i juli 2016 då det var uppe på 377,05 kr/gram, och i nov samma år då det var uppe på 377,61 kr/gram.

I år har guldet toppat den 3:e maj på 374,43 kr/gram vilket är ungefär som i april 2017 då det kostade 374,38 kr/gram

jumu

• Gäst
« Svar #7 skrivet: torsdag 10, maj 2018, 15:58:10 »
September 2011 var det tråkigt dyrt att köpa in material... När jag började smida låg det på 80 spänn grammet. Skulle ha lagt undan då.

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #8 skrivet: fredag 11, maj 2018, 16:54:32 »
Jag var tvungen att bilda mig själv lite. Kronan stärktes kraftigt mot både Guld, Dollar och Euron de senaste dagarna. Bara den senaste månaden så ser man att kronan haft en liknande utveckling mot dollarn och euro med en rejäl botten som vi nyss kom upp ifrån. På ett års sikt så kan man ana att det handlar om spekulation, tydligare om man jämför mot euron som stadigt ökat mot något som liknar n bubbla men mindre tydligt mot dollarn. Svårt att säga vad det är på marknaden som stärkt kronan dock de senast dagarna.

Man lär sig varje dag - valutakorg är given som skydd och för att bibehålla köpkraft men skulle vara intressant att veta vad det är som stärkte kronan så drastiskt och gjorde att den nedåtgående trenden bröts så plötsligt.

Ovigt detta, det kändes trevligare att köpa lite silver idag än förra veckan.

Edit: Förmodligen något med beslutet om att rädda bostadsmarknaden om jag förstår cornucopia rätt och läser in datumet.
« Senast ändrad: fredag 11, maj 2018, 17:24:54 av Ritva »

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1295
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #9 skrivet: fredag 11, maj 2018, 18:43:12 »

Edit: Förmodligen något med beslutet om att rädda bostadsmarknaden om jag förstår cornucopia rätt och läser in datumet.

Fortsatt låga räntor eller till och med sänkta räntor kommer ge en sjunkande krona. Om riksbanken är så tappade att dom fortsätter med minusränta när resten av världen höjer sina räntor så får vi räkna med lägre köpkraft

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2008
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #10 skrivet: måndag 18, september 2023, 15:56:15 »
Guldpriset guppar precis under den i SEK jämna och fina nivån 700kr/g. Samtidigt är vi på ATH i SEK. Nu spelar detta givetvis ingen som helst roll i långa loppen (eller som ZeroHedge formulerar det: ”on a long enough timeline the survival rate for everyone drops to zero”). Men när världen ändå mest består av sorg och bedrövelse får man väl anstränga sig lite för att hitta ljusglimtar, om än bara temporära.

För egen del konstaterar jag att det billigaste guld jag köpt var under mellandagarna 2013 då guldpriset gick ner till 254kr/g under några dagar. Det innebär att jag haft ca 170% avkastning under knappt tio år, eller ca 10% per år. Det är absolut ingenting att yvas över och än värre blir det om man inflationsjusterar resultatet. Och jag har ju givetvis annat guld som är köpt för högre pris och därmed haft ännu sämre avkastning.

Jag väljer därför att tro att guldpriset i SEK om tio år, dvs hösten 2033, är minst 2000kr/g vilket skulle ge mig aningen bättre avkastning (drygt 11%). Oddsen är nog rätt goda. Hoppas bara att en timeline på tio år inte är så lång att min survival rate går till noll.

Inloggad zodiac

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 189
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #11 skrivet: måndag 18, september 2023, 22:39:20 »
Guldpriset guppar precis under den i SEK jämna och fina nivån 700kr/g. Samtidigt är vi på ATH i SEK. Nu spelar detta givetvis ingen som helst roll i långa loppen (eller som ZeroHedge formulerar det: ”on a long enough timeline the survival rate for everyone drops to zero”). Men när världen ändå mest består av sorg och bedrövelse får man väl anstränga sig lite för att hitta ljusglimtar, om än bara temporära.

För egen del konstaterar jag att det billigaste guld jag köpt var under mellandagarna 2013 då guldpriset gick ner till 254kr/g under några dagar. Det innebär att jag haft ca 170% avkastning under knappt tio år, eller ca 10% per år. Det är absolut ingenting att yvas över och än värre blir det om man inflationsjusterar resultatet. Och jag har ju givetvis annat guld som är köpt för högre pris och därmed haft ännu sämre avkastning.

Jag väljer därför att tro att guldpriset i SEK om tio år, dvs hösten 2033, är minst 2000kr/g vilket skulle ge mig aningen bättre avkastning (drygt 11%). Oddsen är nog rätt goda. Hoppas bara att en timeline på tio år inte är så lång att min survival rate går till noll.

Jag har inte varit med i gamet så länge, började intressera mig samt köpa för 3 år sen kanske. Jag hoppas att om 10 år jag kan se tillbaka och säga samma sak som dig! :D

Inloggad Loka89

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #12 skrivet: måndag 18, september 2023, 23:04:19 »
Vi ska nog inte stirra oss blinda på XauSek eller usdxau?
Ska man titta mer fair förespråkar jag xauwcu och xagwcu.

Hur som haver, vi har köpt en vikt med ett pris i fiat vilket i sig är ett relativt nytt experimentellt fenomen.
Folk kanske inte ens kommer veta i folkmun vad en dollar är om 200 år?
Guld och silver kommer att bestå. Det är omöjligt att förgöra och det vet människan.
Sen att man fått begränsat kunskap genom skolan om vad pengar är, och de inte värdesätts idag är en annan femma.
Trender ändras men värder består mer eller mindre.
Under egyptiernas tid förstår jag att silver var lika värdefullt som guld 1:2(?). Lyndon Johnson förbjöd silverdollar pga dess säkerhetspolitiska signifikans har jag läst.

Kort sagt, värdera våra kära och ädla i mer än kronor. För våra politiker kommer sålänge denna ordning står på fyra ben finns vilja bli omvalda och lova guld och gröna skogar ,”om bara!!”

Ser fram emot att guld och silver kostar mindre (deflation) då det är just det som de är bäst på att ”Vara bästa förlorarna 😎 ”. Menar då såklart ”under en kris är vinnaren den som förlorat minst.”

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 401
  • Affärsomdömen: 35
« Svar #13 skrivet: onsdag 20, september 2023, 10:56:48 »
eller som ZeroHedge formulerar det: ”on a long enough timeline the survival rate for everyone drops to zero”

Ska vi vara riktigt noga så är det inte ZeroHedge som hittat på detta citat, utan det är taget från en film.
Någon som vet vilken film ?
Från en karaktär från samma film har dessutom pseudonymen Tyler Durden på ZeroHedge hämtat sitt namn.....

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 19:19

Säljes Guldmynt 1 Oz Maple Leaf. by mega_n
Igår kl. 11:39

Dansk 20 kronor by Philip
Igår kl. 08:58

SÄLJES Guldmynt 20 francs by Noob
Igår kl. 06:47

Kangaroos+krugerrand till salu. by Loka89
fredag 22, september 2023, 09:48:30