Forum > Guld & Silver Övrigt.
Det framtida silverpriset
zes:
Ok, så manipulationen som antas är alltså att priset ligger artificiellt lågt? Vem gör det, och varför?
M:
http://www.brotherjohnf.com/uncategorized/silver-manipulation/
kristensson:
Vad silver kostar i fiat är kanske inte det mest intressanta.
Mer intresant är att mäta det i guld, olja, priset för ett genomsnittshem, alltså något som mer kan ses ha ett värde istället för trycksvärta besudlat papper.
zes:
Tack, det var intressant. Lite konspiratoriskt emellanåt, men det var väl poängen. Det låter inte så osannolikt men kanske lite väl fokuserat på just en faktor.
Fast jag blev mer motiverad att köpa nu :) Fast det gick visst inte från tyskland tyvärr :/
Freedom:
Hej Vänner,
Det är intressant att så stor andel av de som är engagerade inom investeringar av fysiskt silver verkar tro stenhårt på diverse konspirationer, kommande krascher, etc.
Ifall silver "egentligen" hade ett annat värde än det har på marknaden idag, så skulle detta rätta till sig direkt.
Alla tecken just nu tyder på att silverlagren stiger i ladorna (eller valven):
- Det kom siffror igår som sade att det var högst lagernivå på flera år för de lager som COMEX mäter - och det var ingen smygande uppgång av lagren heller.
- Eric Sprott, som de flesta silverkonspiratoriker håller högt när han säger sig ha problem med att få leverans av fysiskt silver, har till och med tillskrivit flera silverföretag och bett dem hålla på sitt silver istället för att sälja det på marknaden efter att de tagit upp det ur gruvorna - allt för att hålla ett högt pris även om det är "artificiellt".
Nåväl, även jag kan se en massa skäl till att investera i Silver, och jag är relativt hårt exponerad mot silverpriset och tror på uppgång, men det är över konjunkturcykler - 10-20 år. Jag håller det iofs inte omöjligt att silver når 50 USD/OZ strax innan det amerikanska valet, men då kanske även dollarn gått ned några procent mot kronan, så i kronor blir det inte mycket mer än den toppen vi hade för några veckor sedan på (var det?) 39 USD/OZ.
De största fällorna vid investering i fysiskt silver är att räkna med följande:
- Silverpriset på marknaden är kraftigt felsatt och det kommer inom kort att korrigeras med dunder och brak (om det vore så, och detta vore uppenbart, så skulle korrigeringen vara ett faktum).
- Efterfrågan på silver stiger kraftigt (det gör det inte för industriellt bruk och det hänger samman med den ekonomiska nedgången).
- Utbudet på silver blir allt mindre (i själva verket tas det upp mer än någonsin förr, till kostnader runt 5-15 USD/OZ, och alltmer återvinns).
- Valutorna kommer att krascha och silver kommer ersätta som betalningsmedel (nej, så blir det nog inte i närtid, även om vissa stater inför silver och guld som legala betalningsmedel som komplement, däremot håller jag det öppet hur jobbigt det blir för US dollarn).
Men det är alltid kul att drömma :)
Det vore intressant att höra vad ni andra tror.
/Freedom
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion