Forum > Guld & Silver Övrigt.
Det framtida silverpriset
Silver:
Freedom, jag vet inte om jag missförstår dig. Men visst ökar efterfrågan på silver industriellt. Rätt rejält också, inte minst solpaneler: Uses for silver are growing
Silver är en ändlig resurs med ökande efterfrågan, mindre lager och ökad produktion. Att sätta ett pris på silver är svårt men att uppsidan är rejäl tycker jag inte det råder några tvivel om.
kristensson:
Sedan 1971 och Breton Woods har "amerikanska intressen" styrt utvecklingen av guld/silver till förmån för dollarn.
Det har nu pågått i 40 år så det finns ingen fri marknad och då är det ingen som kan säga vad det skulle vara värt om så var fallet.
All prismanipulkation tar slut en vacker dag, men idag finns ingen med så djupa fickor att man kan ta matchen mot de onda krafter som styr marknaden idag.
Det bryts mer silver idag än tidigare, dock återvinns allt mindre del av detta då det i många tillämpningar är ytterst så mängder ibland tom bara joner som i tex i sportsockor och tröjor.
En lågkonjunktur med vikande efterfrågan på zink tenn bly bla skulle leda till mindre silverutvinning då silver i stort sett (ca.70%) är en biprodukt av annan metallbrytning.
Tillgång och efterfrågan på silver är en ekvation med oerhört många variabler.
Det "bästa" som kan hända är att COMEX gör default på leverans då blir det spännande.
Mitt bidrag till detta är att fortsätta köpa fysiskt och stacka
Freedom:
--- Citat från: Silver skrivet tisdag 17, april 2012, 19:01:19 ---Freedom, jag vet inte om jag missförstår dig. Men visst ökar efterfrågan på silver industriellt. Rätt rejält också, inte minst solpaneler: Uses for silver are growing
Silver är en ändlig resurs med ökande efterfrågan, mindre lager och ökad produktion. Att sätta ett pris på silver är svårt men att uppsidan är rejäl tycker jag inte det råder några tvivel om.
--- Slut citat ---
Efterfrågan på silver industriellt står stil l eller minskar något totalt sett årligen från 2010, över 2011 och får man förmoda 2012. OBS avser total efterfrågan globalt för silver för industriella ändamål.
Det som händer med solpaneler vid stigande silverpriser är att man ersätter silvret i pastan med annat. Exempelvis Faunhofer - tysk forskningsorganisation - har någon lösning som bygger på koppar och silikon i panelerna och kräver inget eller mycket lite silver. Vid ekonomisk nedgång som nu har flera stater dragit in alla subventioner för solpaneler, och folk nöjer sig med det de redan har.
Silver är en ändlig resurs, men man kan inte säga att det är minskande lager ovan jord i alla fall! När Eric Sprott BER gruvföretagen att hålla på sitt silver istället för att erbjuda det på marknaden, då måste man inse att det är en överproduktion i förhållande till efterfrågan just nu. Det kom ju siffror igår som dessutom säger att lagren är smockfulla jämfört med tidigare i de depåer som comex mäter.
Det som kablas ut på youtube med domedagsgrejer om att allt kommer braka ihop och vi här på adelmetallforum blir rika som troll ..... Det är nog inte helt sannolikt. Däremot kan jag inte tipsa om någon bättre investering.
Som andra här hoppas jag och tror på en uppsida. Det vore skoj om det visar sig att silver är nyckeln till en framtida jätteförmögenhet.
kristensson:
Lite att fundera över:
Guld/Silver ratio ovan jord 6:1, ratio under jord 1:16, pris ratio 1:52
Freedom:
--- Citat från: kristensson skrivet tisdag 17, april 2012, 23:03:27 ---Lite att fundera över:
Guld/Silver ratio ovan jord 6:1, ratio under jord 1:16, pris ratio 1:52
--- Slut citat ---
Jag önskar, som de flesta här, att det vore sant att det finns sex gånger mer guld än silver ovan jord. Men det är med all sannolikhet inte sant.
Guld konsumeras inte, och används av centralbanker som reserv - till skillnad från silver. Därför är det lätt att komma upp med en hög siffra för hur mycket guld det finns ovan jord. Ta allt som någonsin tagits upp, eller räkna samman allt guld som ju rapporteras som guldreserver.
Vad gäller silver så finns inga pålitliga estimat på hur mycket som finns ovan jord, dels på grund av att det inte rapporteras på samma sätt som guld, dels beroende på dynamiken (en del silver försvinner).
Jag önskar att det var så som du säger, men jag tror dessvärre att det med största säkerhet är en uppgift som spridits av aktörer med syfte att rikta intresset mot silver som investeringsprodukt - kanske för att sälja silver, silverfonder, eller investeringsråd?
/Freedom
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion