Författare Ämne: Värde på ms70  (läst 2074 gånger)

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 647
  • Affärsomdömen: 13
SV: Värde på ms70
« Svar #15 skrivet: fredag 13, april 2018, 05:01:56 »
Man ska väl aldrig säga aldrig :D

Sen beror det väl helt på vad man köper, jag vill ju köpa relativt riskfritt.
Gäller det ett historiskt mynt så kan man nog vara rätt säker på att få igen pengarna även om man betalar så sjukligt mycket premium men köper man sällsynta moderna "samlarmynt" så tror jag att man gör sig själv en otjänst av den enkla anledningen att det finns en hel uppsjö av olika samlarobjekt och det är omöjligt att veta vilka som kommer att få en stor efterfrågan på lång sikt

Jag har ju tex sett nån dukat som var präglad i sverige säljas för +10k kr och det är nog ett relativt säkert köp med tanke på dess historia men så vansinnigt dyrt....

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1114
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #16 skrivet: fredag 13, april 2018, 07:42:31 »
Gäller det ett historiskt mynt så kan man nog vara rätt säker på att få igen pengarna även om man betalar så sjukligt mycket premium men köper man sällsynta moderna "samlarmynt" så tror jag att man gör sig själv en otjänst av den enkla anledningen att det finns en hel uppsjö av olika samlarobjekt och det är omöjligt att veta vilka som kommer att få en stor efterfrågan på lång sikt

Jag har ju tex sett nån dukat som var präglad i sverige säljas för +10k kr och det är nog ett relativt säkert köp med tanke på dess historia men så vansinnigt dyrt....
Jag tänker på liknande sätt.

Det stora problemet med dyra mynt (vilket jag här definierar som hög premie över spot) att man behöver hitta en köpare med rätt intresse. Så länge det handlar om bullion nära spot så inbillar även jag mig att det är relativt riskfritt, eftersom det sannolikt går att sälja guld för spot till femton personer på närmaste ICA (därmed inte sagt att det är en god idé att stå utanför med en skylt). Och i detta sammanhang är även sovs bullion, om du inte hittar specialutgåvor eller går tillbaka före Victoria.

Nästa problem är att när priset stiger (om det någon gång gör det, vilket jag fortfarande tror) så uppstår premiekompression. Dvs om man köpt ett mynt för spot+100% och guldpriset fördubblades så skall man inte tro att man kan sälja myntet för dubbla inköpspriset. Snarare så får man tillbaka ökningen i spot plus kanske lite till, dvs det nya priset ligger snarare på spot+50%. Det blir ingen förlust, men ”premiedelen” har ingen hävstång på guldpriset utan är döda pengar ur ett investeringsperspektiv.

Det tredje problemet är att modet svänger och det som var populärt att samla på igår är helt ute imorgon. Detta är en jätterisk. Tänk på frimärken, eller en massa andra saker som idag är så fullständigt ute att det bara är att slänga. Å andra sidan så är samlargenen väldigt vanlig och folk samlar på de mest galna prylar. Så hittar man rätt går det säkert bra, men det finns en risk. Det är givetvis här moderna samlarmynt, må det vara MS70 eller ej, hamnar. Eftersom de är moderna så går det inte att veta om de kommer att vara populära om 20 år eller om de då kommer att vara som frimärken och säljas för spot.

Så i slutänden är den enda orsaken till att jag gör detta att det är kul.

Men skall man ha kul med något som är så här pass kostsamt så måste man ha god koll, annars kan man råka illa ut. Jag håller örnkoll på exakt hur mycket premie jag betalar, eftersom det är den förlust jag räknar med.
« Senast ändrad: fredag 13, april 2018, 07:53:08 av august »

Utloggad CryptoBrythe

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #17 skrivet: fredag 13, april 2018, 17:47:10 »
Då med andra ord är det bättre och köpa silver/guld bullions än mynt? Pga de är lättare att sälja och det är mer en säkrare investering?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1114
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #18 skrivet: fredag 13, april 2018, 19:18:00 »
Då med andra ord är det bättre och köpa silver/guld bullions än mynt? Pga de är lättare att sälja och det är mer en säkrare investering?
Nej, det tycker jag är fel slutsats. Och bara för att vara tydlig med terminologin så är ”bullion” normalt sånt som köps nära spot. Dvs en sovereign som jag köpt för spot+2% ser jag som bullion, medan en pytteliten tacka på 1g som kostade spot+40% är iofs bullion men ett väldigt dåligt köp. Det som inte är bullion är det som har ett numismatiskt (eller semi-numismatiskt) värde. Det finns ovanliga tackor som måste betraktas som numismatiska.

Vad som är bäst är en fråga om vad det är du vill uppnå. Om det primära är att köpa X för SEK och vid ett senare tillfälle sälja X och få fler SEK så har du ett antal alternativ (utöver numismatiska mynt som vi pratade om tidigare):

- köp en jättestor guldtacka (jag föreslår en standard 400 oz LBMA-godkänd). Fördel: minimal premie. Maximal pang för pengen helt enkelt. Nackdel: du måste förvara den och det är väldigt besvärligt att sälja en mindre del (så snart du börjat karva i den med morakniven så sjunker värdet och det är risk för spill).

- köp en massa småtackor. Fördel: går att sälja av i delar. Nackdel: premien går upp. Fortfarande förvaringsbehov. Förfalskningar finns (och det är lättare att förfalska en tacka än ett mynt, eftersom myntet har mycket mer detaljer),

- köp mynt. Fördel: vissa småmynt går att hitta till lägre premie än små tackor. Nackdel: du måste lära dig mer om mynten och om du handlar på skumma ställen även få bättre koll så att du undviker förfalskningar.

- köp PM online med lagring. Fördel: går att köpa och sälja med minimal premie i jättesmå enheter. Nackdel: om sk*ten träffar fläkten och världens ekonomiska system går under så lär du inte kunna plocka ut dina tillgångar som ligger i ett valv på andra sidan planeten (om valvet ens finns kvar).

- köp aktier i guld- och silvergruvor (eller juniorer). Fördel: hävstång mot underliggande metallpris gör att det är rena knarket när det går uppåt. Nackdel: hävstången mot metallpriset gäller även åt andra hållet... dessutom så är merparten av alla PM-bolag främst duktiga på att förbruka aktieägarnas pengar snarare än att producera och sälja PM. Och går det åt h*te så lär inte dina aktier hålla dig varm på vintern.

Jag tycker inte att något av dessa alternativ är ”det bästa” och orsaken är att jag inte vet hur framtiden ser ut.

Utloggad guldbob

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 297
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #19 skrivet: fredag 13, april 2018, 20:10:18 »
Personligen tror jag att man skall vara försiktig med att investera i silver och guld med förhoppningen att tjäna storkovan.
Se det som en långsiktig investering 20-30år eller mer eller som en försäkring när det gäller guld. Silver är jag tyvärr lite mer tveksam om men även det bör värdesäkra dina satsade slantar under en längre tid iallafall mot inflationen.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Efterlysning silvermedalj by Otto
Igår kl. 19:49

Säljes: 7 st silverenkronor före -42 (80%silver) by Smaug
Igår kl. 17:47

Bilder på guld. by Tyr
Igår kl. 10:47

Köpes: Guldmynt! Krugerrand,Eagle,Maple,Sovereigns.m.m by cherokee
tisdag 18, september 2018, 19:44:32

Dags köpa en double eagle by august
tisdag 18, september 2018, 17:21:46