Författare Ämne: Köpa guld anonymt  (läst 767 gånger)

Utloggad Tawast

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Affärsomdömen: 0
Köpa guld anonymt
« skrivet: tisdag 10, april 2018, 18:57:21 »
Jag var inne på Tavex Smålandsgatan igår och frågade om jag kunde köpa guldmynt utan att bli registrerad) Ja, svarade kassörskan, om köpbeloppet är under en viss gräns! Vilket är gränsbeloppet? frågade jag. Det är hemligt för annars skulle alla köpa under gränsen! genmälde kassörskan. Då hade jag inga fler frågor till henne men till detta forum vill jag rikta spörsmålen:
1) Vilket är gränsbeloppet varunder kunden slipper bli registrerad som guldköpare på Tavex?
2) Vilka sätt finns att anonymt köpa guld i Sverige?

Tacksam för svar.

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 705
  • Affärsomdömen: 75
SV: Köpa guld anonymt
« Svar #1 skrivet: tisdag 10, april 2018, 19:46:48 »
Välkommen till forumet

Jag har för mig att gränsen ligger på 10000:-/köptillfälle
Köpa kontant över disk (under 10000)
Ett bra alternativ är att handla på detta eller liknande forum
Det brukar inte vara några problem med att vara anonym här

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1418
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #2 skrivet: tisdag 10, april 2018, 20:52:19 »
Jag var inne på Tavex Smålandsgatan igår och frågade om jag kunde köpa guldmynt utan att bli registrerad) Ja, svarade kassörskan, om köpbeloppet är under en viss gräns! Vilket är gränsbeloppet? frågade jag. Det är hemligt för annars skulle alla köpa under gränsen! genmälde kassörskan. Då hade jag inga fler frågor till henne men till detta forum vill jag rikta spörsmålen:
1) Vilket är gränsbeloppet varunder kunden slipper bli registrerad som guldköpare på Tavex?
2) Vilka sätt finns att anonymt köpa guld i Sverige?

Tacksam för svar.

Idiotisk kassörska. Hennes uttalande retar ju bara upp kunderna.
Du kan ju köpa anonymt från Tyskland eller andra länder.
Välkommen till oss!

Inloggad Ritva

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #3 skrivet: tisdag 10, april 2018, 20:54:26 »
Välkommen till forumet

Det går också att gå till olika kontor och göra flera köp eftersom ditt köp inte reggas kontant. Tycker dock fortfarande att det är väldig drygt att inte kunna köpa ett uns men det är iofs. inte tavex fel.

Inloggad Ritva

• Kopparmedlem
  • **
SV: Köpa guld
« Svar #4 skrivet: tisdag 10, april 2018, 21:01:00 »
Vet inte om det har skett någon attitydförändringar inom företagets personal utifrån de anekdoter som kommit in här men jag vet att kunder har agerat ut helt orimligt när de ska sälja och inte varit beredda på spärren. Inget försvar men kanske en förklaring? Hursomhelst vore det klädsamt art förbereda personalen med bra svar nät frågorna kommer då jag har hört tveksamma förklaringar från personal när frågan dyker upp om registering.

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 298
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #5 skrivet: tisdag 10, april 2018, 21:03:52 »
Välkommen till forumet

Det går också att gå till olika kontor och göra flera köp eftersom ditt köp inte reggas kontant. Tycker dock fortfarande att det är väldig drygt att inte kunna köpa ett uns men det är iofs. inte tavex fel.

Borde även funka att gå in och säga "jag vill köpa 20st 10g tackor MEN jag vill göra det på 20 olika kvitto"
Det lär ju reta upp kassörskan till bristningsgränsen men det är ju inte köparens bekymmer!
Ifrågasätter dem det så är det ju bara att dra till med att det är julklappar till släkten och att inköpskvitto ska följa med julklappen  ::)

Inloggad Ritva

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #6 skrivet: onsdag 11, april 2018, 10:28:43 »
Finns många sätt och jag kan inte låta bli att gilla själva processen att kreativt kringgå trubbiga regleringar 😊

I slutändan är de bästa affärerna de som kan göras med en handskakning.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1082
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #7 skrivet: onsdag 11, april 2018, 12:04:49 »
Ja, svarade kassörskan, om köpbeloppet är under en viss gräns! Vilket är gränsbeloppet? frågade jag. Det är hemligt för annars skulle alla köpa under gränsen! genmälde kassörskan.
Idiotisk kassörska. Hennes uttalande retar ju bara upp kunderna. Du kan ju köpa anonymt från Tyskland eller andra länder.
Nu är det inte min sak att försvara Tavex (jag tycker att de blir allt mer trubbiga att ha att göra med, men samtidigt förstår jag att de har hårfina marginaler) men mitt intryck är att de har en rätt hög personalomsättning och att de som sitter i kassan kan allt mindre om guld. Alla som har blivit lite kunnigare verkar ha slutat, Jag gissar att efter att guldpriset gått sidledes i ett antal år så har försäljning av guld över disk blivit en mindre del av deras verksamhet än tidigare. Fortfarande ett korkat svar, men sannolikt baserat på okunskap.

Men ursprungsfrågan var just detta med att köpa anonymt. På vilket sätt menar du att du är anonym om du köper från Tyskland? Rimligen måste du ju ange både namn och adress för att varan skall nå dig. Och samma sak gäller ju vid affärer här på forumet: det är inte så himla lätt att köpa utan att säljaren får veta vem du är. Nu menar jag inte att detta är ett stort problem, det är stor skillnad på att mitt namn och adress står i Tavex kundregister och att det finns en forummedlem som fått veta det. Men låt oss inte ha några illusioner om att köp är anonyma så länge du identifierar dig för säljaren.

Det finns bara ett sätt att köpa någonting anonymt, må det vara guld eller någonting annat, och det är öga mot öga med kontanter i handen i utbyte mot varan.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: onsdag 11, april 2018, 12:12:59 »
Borde även funka att gå in och säga "jag vill köpa 20st 10g tackor MEN jag vill göra det på 20 olika kvitto"
Det lär ju reta upp kassörskan till bristningsgränsen men det är ju inte köparens bekymmer!
Ifrågasätter dem det så är det ju bara att dra till med att det är julklappar till släkten och att inköpskvitto ska följa med julklappen  ::)
Jag håller med om att detta borde funka, men dessvärre gör det inte det i praktiken.

Handlaren är skyldig att genomskåda sådana försök till att kringgå registreringen och slå ihop multipla köp på separata kvitton till en transaktion som då måste registreras. Likaså om du köper en tacka, betalar går ut men vänder i dörren och säger ”jag ändrade mig, jag tar en till”, rinse and repeat: når summan av köpen över 10.000 så skall din identitet registreras.

Sedan kan man bara beklaga att Sverigen i sedvanlig ordning skall vara sämst i klassen genom att sätta gränsen till 10.000 kr när EU i övrigt har en mångdubbelt högre gräns.

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 432
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #9 skrivet: onsdag 11, april 2018, 13:24:39 »
Ett tips när man gör affärer genom forumet, vilket verkligen rekommenderas,...
...är att efter affären är genomförd, radera sina meddelanden (PM) där adressen finns, och be säljaren/köparen i affären att göra det samma.
På så sätt så finns inte din adress om forumet hackas, vilket är en STOR risk nu när vi är sist i världen med att införa säker kommunikation (SSL/https för oss nördar).
Själv skulle jag vilja att alla meddelanden raderas automatiskt efter en viss tid, 6 mån?, men det är ju upp till forumägarna (läs MrLibertad) att besluta.

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1418
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #10 skrivet: onsdag 11, april 2018, 15:01:44 »
"Men ursprungsfrågan var just detta med att köpa anonymt. På vilket sätt menar du att du är anonym om du köper från Tyskland? Rimligen måste du ju ange både namn och adress för att varan skall nå dig."

Min tanke var att det nog är lite långsökt att tro att skatteverket skulle samköra sina register med alla utländska webshoppar.

I Tyskland är maxbeloppet vid köp 10 000€. Man får göra ett sådant inköp varje dag och det gäller inte barn.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: onsdag 11, april 2018, 15:40:21 »
"Men ursprungsfrågan var just detta med att köpa anonymt. På vilket sätt menar du att du är anonym om du köper från Tyskland? Rimligen måste du ju ange både namn och adress för att varan skall nå dig."

Min tanke var att det nog är lite långsökt att tro att skatteverket skulle samköra sina register med alla utländska webshoppar.
Jag håller fullständigt med dig om att det är långsökt att SKV skall leta upp dig i Tyskland. Men anonym är du inte. Ditt namn och adress finns i en PM-handlares register.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #12 skrivet: onsdag 11, april 2018, 15:50:32 »
Ett tips när man gör affärer genom forumet, vilket verkligen rekommenderas,...
...är att efter affären är genomförd, radera sina meddelanden (PM) där adressen finns, och be säljaren/köparen i affären att göra det samma.
På så sätt så finns inte din adress om forumet hackas, vilket är en STOR risk nu när vi är sist i världen med att införa säker kommunikation (SSL/https för oss nördar).
Själv skulle jag vilja att alla meddelanden raderas automatiskt efter en viss tid, 6 mån?, men det är ju upp till forumägarna (läs MrLibertad) att besluta.
Jag håller helt med om detta, men det funkar inte i praktiken. Jag har gjort exakt så (bett motparten radera). Sedan har vi gjort en affär något år senare och jag har fått frågan om jag bor kvar på adress XXX. Men inget ont om någon person här, detta är bara hur vi människor fungerar, vi glömmer.

En alternativ metod som jag tycker funkar bättre är att aldrig skicka namn och adress via forumet.

Hänvisa istället till en extern mailadress där ni pratar färdigt om leveransdetaljer. Jag är helt för HTTPS, mer tveksam till automatisk radering av meddelanden, men oavsett detta så är det dumt att samla adresser till en massa PM-nördar på ett och samma ställe, när detta ställe sannolikt är en liten server någonstans. Sprid ut det över alla olika mailtjänster runt om i världen som folk använder. Även om merparten hamnar hos Gmail så är sannolikt deras säkerhet en magnitud högre än vad forumets server enkelt kan uppnå (och vi försvinner definitivt i bruset). De mer paranoida av oss kan ju köra Tutanota, Protonmail eller rent av egen server (även om det senare vore korkat i just detta fall).

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 432
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #13 skrivet: onsdag 11, april 2018, 17:04:21 »
Jag håller helt med om detta, men det funkar inte i praktiken.

Nä, men det minimerar ändå risken....och jag håller med, lämna adressen i ett annat "forum" typ epost.
« Senast ändrad: onsdag 11, april 2018, 17:10:27 av Brageson »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Månadsblogg över ett års ackumulering av PM by Ritva
Idag kl. 13:54

Nybörjarfråga om svenska mynt; Oscar ii by august
Idag kl. 12:46

SÄLJES: 12 x half sovereign och 2 x 20FR Schweiz by Micromax
Igår kl. 11:58

Boliden silvertackor 2 st 1 kg, 1/2 kg, 1/4 kg, 10 st Heraeus 1 kg säljes by RemusTh
Igår kl. 11:43

American Silver Eagle 1 oz 2016 by Birka
lördag 21, april 2018, 20:58:31

Riksbanken by Birka
lördag 21, april 2018, 19:50:00

Guldtacka från atelje Te Boon by K
lördag 21, april 2018, 17:48:33

Guldtackor Pamp suisse 5/10gram - krugerrand 1/4oz by Ritva
lördag 21, april 2018, 13:39:23

Glint - App för valutor och guld by I_am_mine
fredag 20, april 2018, 12:26:45

Western union för handel mot utlandet - erfarenheter? by Ritva