Författare Ämne: Guldtacka från atelje Te Boon  (läst 23070 gånger)

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
SV: Guldtacka från atelje Te Boon
« Svar #15 skrivet: tisdag 27, mars 2018, 09:32:18 »
Det blev ett köp från Te Boon ändå, fick 10% rabatt och fri frakt så det blev ett riktigt bra pris  :) .

Så najs!
Hur snackade du till dig så smaskig rabatt om jag får fråga?

Utloggad dodedod

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 34
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #16 skrivet: tisdag 27, mars 2018, 10:34:33 »
Googlade rabatt och affärens namn så kom det en sida med rabatter.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #17 skrivet: tisdag 27, mars 2018, 12:42:51 »
Gratulerar till köpet!

Nu är jag sent in i denna tråd, men det finns en sak som inte ofta kommer fram i våra olika prisdiskussioner. Vi pratar om frakt här och rabatt där och det handlar i slutänden väldigt mycket om bästa pris.

Vid köp. Vi pratar betydligt mindre om bästa pris vid en framtida försäljning.

Nu vet jag inte var dodedod bor, men låt oss för sakens skull anta att det är i närheten av just den guldsmeden som erbjöd tackan ovan. Det gör denna guldsmed till en LCS, dvs Local Coin Shop. Jag rekommenderar att man underhåller en bra relation med sin LCS, eftersom de är en väldigt trygg och säker köpare en gång i framtiden.

Antag att allting exploderar, PM stiger rejält och blir betydligt mer uppmärksammat. Bovar börjar leta aktivt efter PM hos folk, för att inte tala om leta efter folk som har PM. I detta läge är det dags för dig att sälja lite. Vill du använda Blocket eller Tradera? Nja, kanske inte så gärna. Det är ju liksom att annonsera till hela världen att du sitter på en stack. Vill du använda Tavex? Tja det går ju säkert, men de ligger i andra änden av landet för många och i en framtid med mycket högre PM-priser kommer risken med att skicka PM med post att öka. Folk kanske letar aktivt efter paket och kuvert med sånt innehåll och på mystiska sätt kommer de inte alltid fram. Och vi kan givetvis lita på att Postnord i sann medborgerlig anda kommer att hjälpa till genom att uttryckligen förbjuda PM som innehåll och därmed noll i ersättning.

Så vem skall du sälja till? Svar: till din LCS. Han har upparbetade kanaler för att sälja vidare och kommer garanterat att erbjuda ett pris. Kanske inte det högsta du kan tänka dig. Men det säkraste, och därmed just då det bästa.

I detta läge så är det en oerhörd fördel att känna varandra, att ha handlat av varandra tidigare, att ha lite förtroende för varandra. Det absolut sista du vill är att bli misstrodd. ”Dig har jag aldrig sett tidigare, var har du stulit det här? En av mina stamkunder hade inbrott i förra veckan...”

Självklart vill vi alla göra så bra affärer som möjligt. Fundera därför på att lägga en slant då och då på att köpa lokalt istället för över nätet eftersom det kan förbättra läget för framtida försäljningar.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #18 skrivet: tisdag 27, mars 2018, 13:50:24 »
Gratulerar till köpet!

Nu är jag sent in i denna tråd, men det finns en sak som inte ofta kommer fram i våra olika prisdiskussioner. Vi pratar om frakt här och rabatt där och det handlar i slutänden väldigt mycket om bästa pris.

Vid köp. Vi pratar betydligt mindre om bästa pris vid en framtida försäljning.

Nu vet jag inte var dodedod bor, men låt oss för sakens skull anta att det är i närheten av just den guldsmeden som erbjöd tackan ovan. Det gör denna guldsmed till en LCS, dvs Local Coin Shop. Jag rekommenderar att man underhåller en bra relation med sin LCS, eftersom de är en väldigt trygg och säker köpare en gång i framtiden.

Antag att allting exploderar, PM stiger rejält och blir betydligt mer uppmärksammat. Bovar börjar leta aktivt efter PM hos folk, för att inte tala om leta efter folk som har PM. I detta läge är det dags för dig att sälja lite. Vill du använda Blocket eller Tradera? Nja, kanske inte så gärna. Det är ju liksom att annonsera till hela världen att du sitter på en stack. Vill du använda Tavex? Tja det går ju säkert, men de ligger i andra änden av landet för många och i en framtid med mycket högre PM-priser kommer risken med att skicka PM med post att öka. Folk kanske letar aktivt efter paket och kuvert med sånt innehåll och på mystiska sätt kommer de inte alltid fram. Och vi kan givetvis lita på att Postnord i sann medborgerlig anda kommer att hjälpa till genom att uttryckligen förbjuda PM som innehåll och därmed noll i ersättning.

Så vem skall du sälja till? Svar: till din LCS. Han har upparbetade kanaler för att sälja vidare och kommer garanterat att erbjuda ett pris. Kanske inte det högsta du kan tänka dig. Men det säkraste, och därmed just då det bästa.

I detta läge så är det en oerhörd fördel att känna varandra, att ha handlat av varandra tidigare, att ha lite förtroende för varandra. Det absolut sista du vill är att bli misstrodd. ”Dig har jag aldrig sett tidigare, var har du stulit det här? En av mina stamkunder hade inbrott i förra veckan...”

Självklart vill vi alla göra så bra affärer som möjligt. Fundera därför på att lägga en slant då och då på att köpa lokalt istället för över nätet eftersom det kan förbättra läget för framtida försäljningar.

Väldigt bra argument!

Jag har varit i kontakt med en lokal kille som verkar vettig, diverse pantbanker är inte behjälpliga när det kommer till att köpa tyvärr (allt sker på internet auktioner) så dessa har jag efter initiala försök helt bojkottat.

Tyvärr insåg jag tidigt att det inte fanns någon möjlighet att köpa eller sälja silver på den svenska marknaden annat än mellan privatpersoner som oss pga momsen.

När det gäller guld så kommer jag försöka köpa uteslutande av honom såvida inte något superspännande dyker upp här på forumet.

Problemet som jag ser det är att den här killen är en ganska liten spelare så jag har problem med att få tag i det jag vill, det kommer bli mer att jag köper det som finns.

Nu igår när jag ringde och frågade vad han hade inne så var svaret "nä du vet priset gick upp så mycket i Fredags och även fast jag fick massor med samtal av säljare så valde jag att inte köpa något"

Så var det med det, flera som inte fick sälja och jag fick inte köpa, anledningen är att han har så små marginaler på sina köp/sälj att han inte vill köpa de dagar priset gått upp ordentligt.

Då kanske Tavex och andra är bättre för de har större marginaler men då får man också betala mer

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
« Svar #19 skrivet: tisdag 27, mars 2018, 15:46:33 »
Jag håller med. Jag skulle väldigt gärna köpa från en lokal handel, om det fanns någon. Där jag bor finns det en hel drös juvelaffärer (inklusive de stora kedjorna), och någon enstaka guldsmed, men inte en enda som säljer och köper mynt och tackor. Jag skulle gärna betala motsvarande frakten och lite till för att kunna köpa över disk från någon jag litar på.

Utloggad Karlsson766

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 106
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #20 skrivet: tisdag 27, mars 2018, 16:13:18 »
Nu blir detta en liten avstickare i tråden. Men har någon tips på bra guldhandlare i södra skåne? Ett seriöst ställe som köper och säljer mynt och tackor utan onödigt tjafs

jumu

• Gäst
« Svar #21 skrivet: tisdag 27, mars 2018, 16:52:46 »
kolla upp om era lokala guldsmedsbutiker är medlemmar i något som heter Guldalliansen, de handlar oftast då även med investeringsmetaller.

Utloggad Lamalaman

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #22 skrivet: tisdag 27, mars 2018, 18:49:40 »
Googlade rabatt och affärens namn så kom det en sida med rabatter.
Du kommer inte ihåg vilken sida du hittade rabatten? Hittar inget när jag googlar.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #23 skrivet: tisdag 27, mars 2018, 19:34:15 »

Utloggad Lamalaman

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
« Svar #24 skrivet: tisdag 27, mars 2018, 20:14:00 »
Nä inga 10% på den.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #25 skrivet: tisdag 27, mars 2018, 20:21:18 »
Mejla till dem direkt och fråga.
kundservice@teboon.se

Utloggad K

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
« Svar #26 skrivet: lördag 21, april 2018, 17:48:33 »
Nu blir detta en liten avstickare i tråden. Men har någon tips på bra guldhandlare i södra skåne? Ett seriöst ställe som köper och säljer mynt och tackor utan onödigt tjafs
Det finns ju guldcentrum i Malmö. Har aldrig varit där och handla, någon som har erfarenhet av de?
De har ju en seriös hemsida med varierande utbud.

Utloggad dodedod

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 34
« Svar #27 skrivet: tisdag 24, april 2018, 13:22:10 »
Rabatt koden jag har använt är TEB101, har använt den två gånger och den gäller till sista maj.
Ni är välkomna att prova den och se om den funkar för er.

Lycka till! :)

Utloggad Karlsson766

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 106
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #28 skrivet: tisdag 24, april 2018, 18:04:59 »
Det var nog ett lite för bra erbjudande. Testade vid lunch att lägga till koden och det gick bra. Skulle beställa nu när jag kom hem men dom har gjort koden ogiltig för tackorna nu :)

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #29 skrivet: tisdag 24, april 2018, 18:33:15 »
Haha, samma här. Fan, 50-grammaren låg ju 10-15kr/g under spot :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Stacker
Idag kl. 18:11

Goldsilver.be by Coltrane
Idag kl. 10:23

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72