Författare Ämne: "Yukon Gold", vilka klåpare alltså....  (läst 1572 gånger)

Utloggad Stacker

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
  • Affärsomdömen: 0
"Yukon Gold", vilka klåpare alltså....
« skrivet: tisdag 13, mars 2018, 14:10:55 »
Ni som har Netflix kanske har sett serien som går nu, säsong fem av "Yukon Gold" som handlar om några guldgrävarlag uppe i Kanadas vildmark och deras kamp för att under sommarperioden få fram så mycket guld som möjligt ur moränmassorna.

Serien är välgjord och det är svårt att sluta titta när man väl börjat. Man måste ju få veta hur det går för dem! Har du tillgång till Netflix så bör du kolla in första avsnittet.

Vad jag stör mig på är att de flesta är så hopplöst klantiga och inkompetenta. Men de flesta haverier och konflikter är antagligen riggade, för att det ska bli s.k. "bra tv". Det måste vara riggat. Här är några exempel på ofattbart slarv och klanteri:

- dieseln tar slut. Stillestånd kostar tiotusentals dollar i timmen, ändå är det ingen som tänker på att dieseln absolut aldrig får ta slut, så att det tar två dygn att få igång hela maskinparken. Ett problem som verkligen är lätt att undvika.

- ingenting verkar någonsin underhållas eller kontrolleras minsta lilla. Man bara kör all utrustning och fordon tills det rasar och börjar sedan oja sig över att det blir långa, dyra stillestånd när det tar dagar eller veckor att få ut reservdelar i vildmarken. Exempel drivremmar till vattenpump. Oerhört viktigt. Utan vattenpumpen stannar all maskinvaskning och teamet tjänar inte en dollar. Remmarna måste alltså självklart kontrolleras dagligen och bytas ut direkt vid tecken på slitage. Men nej, en dag så slutar bara pumpen fungera pga slitna remmar och DÅ är dags att beställa remmar och hålla på och klydda med remsprej! Vansinne.

- Ett stort vattenrör med jättehögt tryck fästs mot pumpstosen med en klen trådslangklämma som såklart inte håller och röret lossnar. "Oj oj, vilket elände!" Men herregud... Ett barn kunde räknat ut att det inte skulle funka.

- Ett par miners köpte en begagnad guldvaskare för 60.000$ osedd. Den visade sig vara skrot, mer eller mindre. Vem, med ansträngd guldgrävarbudget, är så korkad att man köper en maskin osedd för en halv mille och blir sen bedrövad när den visar sig vara ett totalt renoveringsobjekt?

- De har en kort sommarsäsong och det gäller att köra järnet från tidig morgon till sen kväll för att nå sina 30 gram i timmen, men vad händer? Lata drönare till arbetare behagar sätta igång först vid 11-tiden.

Och så där håller det på. Visserligen är ett par lag nybörjare men ändock. Det är ett obegripligt och oavbrutet klanteri mest hela tiden.

Men som sagt, jag har svårt att tro att inte de flesta haverierna är påhittade. Det märks ibland, t.o.m för mig som inte vet ett jota om maskinellt guldgrävande. Olika konflikter mellan individer verkar också vara uppgjorda, så att det ska bli dynamiskt och intressant att titta på. Att bara se olika maskiner som står och tvättar ler- och jordmassor dag ut och dag in skulle inte ge särskilt många tittare.

Jag förundras också över hur de går omkring nere i byn med guld för miljoner i zip-påsar och små plastburkar! Man knallar in i vanliga villor för att rena, smälta, väga och få betalt för guldet. "Tjena Bob, det gick bra i veckan, jag har några hundra uns här åt dig." Något säkerhetstänk syns inte till överhuvudtaget. Mycket märkligt. Men det finns förmodligen en hel del eldkraft utanför bild skulle jag tippa...

Gillar ni "Yukon Gold"?

« Senast ändrad: tisdag 13, mars 2018, 14:13:40 av Stacker »

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 574
  • Affärsomdömen: 10
SV: "Yukon Gold", vilka klåpare alltså....
« Svar #1 skrivet: tisdag 13, mars 2018, 17:42:49 »
Det låter onekligen lite väl klantigt..

Jag har sett Aussie gold hunters på netflix och även där finns ett par som köper en maskin som dom inte har en aning om hur den funkar och det visar sig vara skräp.

Jag hade ju aldrig tagit sånna chanser men det kanske är gemensamt för dom som ger upp sitt liv och belånar sig upp över öronen för att åka ut i vildmarken på äventyr

Utloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 298
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #2 skrivet: onsdag 14, mars 2018, 11:33:53 »
Har sett säsong 1-4 men inte börjat på 5an än.
Tycker det är ganska intressant att titta på men ja en del beslut de tar är rent ut sagt idiotiska och klassiska nybörjarmisstag.
Jag tror dock det är lite regisserat för att få ett bättre program sett ur tv-kanalens synvinkel.

Samma sak gäller ju Gold Rush.
Finns det större klåpare i den serien än Hoffman? Nu menar jag inte till utseendet utan till hans förmåga att vaska guld och faktiskt tjäna ett par dollar när säsongen är över.
Hur många ggr har han övergett ganska säkra kort för att göra idiotiska resor i världen för att inte hitta något guld?
Det finns många i hans team som skulle klara sig bättre själva eller i ett annat team. Bara att hoppas de överger honom nu när de inte ska vara med i Gold Rush fler säsonger.

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1464
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #3 skrivet: onsdag 14, mars 2018, 12:07:36 »
Det ska ju komma en ny serie som heter Gold rush White water. Undrar när den kommer?
En av de bättre serierna tycker jag är Devils Canyon och Guldjägare i Australien där man får se mer av hantverket istället för bara en massa maskiner.

Utloggad Krippa

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 32
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #4 skrivet: onsdag 14, mars 2018, 13:40:31 »
Håller med man undrar vad som är äkte och vad som är fake.

Av någon anledning gillar jag att följa dessa serier trots allt.Men de måste bli sponsrade på något sätt, tex syns "Volvo" ganska ofta i Gold Rush så undrar om de inte får inte stora summor utanför själva guldletandet.

Men värsta klåparna någonsin måste vara "Jungle Gold", som det trots allt skall göras en ny omgång av. De får ju Hoffman i Gold rush" att framstå som ett geni när det gäller att hitta guld. Man vet inte om man skall skratta eller gråta, när man ser hur klantiga de är.

handlingen:

"WHEN two Mormons from Utah signed up to star in a reality show about gold mining in Ghana, they had no idea what they were getting into.

Within one season, they were being accused of racism, exploitation, destroying the environment and even murder. And one of their original crew had taken his own life.

Scott Lomu and George Wright, hapless heroes of Discovery’s Jungle Gold, finally had to flee the country by plane to escape arrest and the armed militia who seemed to be pursuing them.

But the optimistic, God-fearing pair are now back in the game, trying their hand at mining in Guyana, on South America’s Caribbean coast, posting hair-raising videos on Instagram.

They say they’ve learnt from their catastrophic, ratings-winning sojourn in West Africa"

Utloggad Silverpoppe

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 200
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #5 skrivet: onsdag 14, mars 2018, 19:41:06 »
Har sett ett par intressanta filmer på tuben om guldförekomst i Liberty. Ganska långt men föreläsaren är lärare i geologi och jag har sett ett flertal av filmerna, inte intresserad av geologi egentligen men kan inte undgå att fascineras.

https://m.youtube.com/watch?v=QsBZfRJihdw&feature=youtu.be

https://m.youtube.com/watch?v=MXEQeTg0Xww

Hoppas länkarna funkar annars går det att söka på Nick Zentner.

Utloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 298
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #6 skrivet: onsdag 14, mars 2018, 21:07:42 »
Det ska ju komma en ny serie som heter Gold rush White water. Undrar när den kommer?
En av de bättre serierna tycker jag är Devils Canyon och Guldjägare i Australien där man får se mer av hantverket istället för bara en massa maskiner.

Devils Canyon och Guldjägare i Australien
Dem får man ju leta upp, tack för tipsen :)

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1464
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #7 skrivet: torsdag 15, mars 2018, 19:29:21 »
Aussie goldhunters finns på Netflix.

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 139
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #8 skrivet: torsdag 15, mars 2018, 19:47:56 »
Jag brukar gilla alla serier där folk kavlar upp ärmarna och sliter hårt en säsong med naturen, allt från wicked tuna till krabbfiskarna. Det här var dock en ganska sömnig historia, ingen riktig action när något går sönder eller för den delen wow-känsla när någon hittar rätt.

Däremot kan det nog stämma att de är lite ”dumma”, de som jobbar så här gör det med lite cowboy mentalitet. I Toronto pekas dessa ut som våra ”bönder” sådär föraktfullt som vi i Sthlm gör. Uppfattar att det inte bara handlar om profit utan även om ett sätt att leva och att man hellre vill testa först och lever på hoppet som också är viktigt för att förstå driften i att hålla på med den utvinning som storgruvorna inte anser är lönsamt.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Bytes] Blandat queen's beast mot maples och/eller Guld by Ritva
Idag kl. 14:41

( KÖPES)Sigma Metalytics Precious Metal Verifier by sff123
Igår kl. 15:39

Säljes kapslar by Bosse68
Igår kl. 13:45

Ny medlem - DavidBluBB by seXes
lördag 23, juni 2018, 21:08:09

Ny medlem - Dunderklumpen by seXes
lördag 23, juni 2018, 21:06:49

Pandor till salu by Bosse68
lördag 23, juni 2018, 15:27:22

Glad midsommar by Kungsleden
lördag 23, juni 2018, 00:38:44

DDR-meddelande från banken by pezon
fredag 22, juni 2018, 16:06:57

Köper vintage tackor Engelhard och Johnson Matthey by JohanGBG
fredag 22, juni 2018, 09:40:50

1000 kr Guldmynt säljes för spot by Lanne
fredag 22, juni 2018, 08:39:44

Dansk 10 krona 1908 NGC MS66 by 429ragtop
onsdag 20, juni 2018, 19:56:11

[SÄLJES] 13st Pandor 15 3450:-, 9 st 1oz "dragon" 1620:- m.m. Bilder! by Micke
onsdag 20, juni 2018, 11:49:22

1kg 2 kronor 80% Silver 1876-1940 by Prolantie
onsdag 20, juni 2018, 07:58:04

Blandat Silver by seXes
tisdag 19, juni 2018, 14:15:49

[AVSLUTAD] Köpes 1oz Guld Swan 2018 och/eller 2st 10oz Queens Beast Red dragon by drgrillo
tisdag 19, juni 2018, 13:08:49