Författare Ämne: DNA-test. Bra eller dåligt?  (läst 3954 gånger)

Utloggad Silverpoppe

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 209
  • Affärsomdömen: 3
DNA-test. Bra eller dåligt?
« skrivet: fredag 24, november 2017, 17:58:17 »
Hej. Då jag vet att detta forum delvis befolkas av folk som är kritiskt inställda till storebrors inblandning i privata angelägenheter tänkte jag att det kan vara ett bra ställe att få argument för och emot DNA analys...
Det handlar om släktforskning. Jag pysslar med det på hobbybasis och får erbjudanden om dna anlys som ger svar på ursprung och släktskap. Så långt är allt väl. När jag sen börjar tänka på att mina resultat hamnar hos ägarna till den webbaserade forskningssiten blir jag mer tveksam. De säger i sina användarvillkor att de inte ska lämna ut uppgifter till annan part men det tror jag på så mycket jag vill.
Jag säger som många andra, jag har inget att dölja men det bär ändå emot i tanken att bidra till insamlande av dna från befolkningen. Vet att det tas från alla nyfödda men ändå...

Vad tänker ni kära forummedlemmar? Hur resonerar ni?

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1541
  • Affärsomdömen: 65
SV: DNA-test. Bra eller dåligt?
« Svar #1 skrivet: fredag 24, november 2017, 18:56:25 »
Fördelarna större än nackdelarna storebror har nog föga intresse av ditt DNA.
Men ur forskningsynpunkt och framtida rön vad det gäller genetisk ärftlighet,
Så kommer det vara ovärdeligt för forskare när det gäller att förebygga och bota sjukdommar.
Sen finns det en massa andra användsområden där det finns stora fördelar,
självklart kan allt missbrukas tror inte det är ngn större risk med din släktforskning tvärtom :)
Vare sig vi vill eller inte får vi nog acceptera att framtiden är här :o

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 340
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #2 skrivet: fredag 23, februari 2018, 06:50:56 »
Fördelarna större än nackdelarna storebror har nog föga intresse av ditt DNA.
Men ur forskningsynpunkt och framtida rön vad det gäller genetisk ärftlighet,
Så kommer det vara ovärdeligt för forskare när det gäller att förebygga och bota sjukdommar.
Sen finns det en massa andra användsområden där det finns stora fördelar,
självklart kan allt missbrukas tror inte det är ngn större risk med din släktforskning tvärtom :)

Jag tror också att det är ovärdeligt ur forskningssynpunkt. Sverige är väll ett av få länder som har en så omfattande genetisk blodbank eller vad den nu kallas och det är väldigt bra för forskning. Det var dock mycket skriverier för några år sedan när polisen lyckades få tillgång till den i ett fall för att lösa ett brott. https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10406593.ab

Är du kriminell kan det alltså bli svettigt om polisen får tillgång till den. Det jag tror är det största problemet och som jag är mest rädd för är att försäkringsbolagen kommer att kräva din tillåtelse att ta del av dina uppgifter för att teckna försäkring och på så sätt kunna neka många.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1798
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #3 skrivet: fredag 23, februari 2018, 09:25:25 »
Jag tror också att det är ovärdeligt ur forskningssynpunkt. Sverige är väll ett av få länder som har en så omfattande genetisk blodbank eller vad den nu kallas och det är väldigt bra för forskning. Det var dock mycket skriverier för några år sedan när polisen lyckades få tillgång till den i ett fall för att lösa ett brott. https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10406593.ab

Är du kriminell kan det alltså bli svettigt om polisen får tillgång till den. Det jag tror är det största problemet och som jag är mest rädd för är att försäkringsbolagen kommer att kräva din tillåtelse att ta del av dina uppgifter för att teckna försäkring och på så sätt kunna neka många.
Ändamålsglidning är ett jättestort problem med ett sånt här register. Ju mer komplett det blir desto större värde har det och desto större risk att det utnyttjas till annat än vad som var den ursprungliga avsikten. När trängselskatten infördes i Stockholm så var en av invändningarna integritetsaspekten, att det skulle registreras precis när jag (dvs min bil) passerade vilken kontrollpunkt och i vilken riktning. ”Ingen fara” lovade Trafikverket (eller vem det nu var som var huvudman då), ”detta data får endast användas för debitering av avgifter, inte för någonting annat”. Jomen hejsan. Fast forward till efter det systemet togs i drift: efter mindre än två veckor begärde (och fick!) Polisen ut uppgifter om hur en viss bil rört sig genom stan en viss kväll.

Tar vi nu DNA-registret och diskuterar värdet för släktforskningen så låter det ju lovvärt. Men gör då som rent tankeexperiment fast forward igen, t ex tio år i den obehagliga riktningen att SD fortsätter växa och främlingsfientligheten t.o.m. bildar regering. Plötsligt kan detta register användas för en annan sorts släktforskning, med avsikt att filtrera bort dem som inte är tillräckligt ”svenska”.

I alla såna här frågor bör man göra en analys av hur stort värdet av X är om allting går som tänkt och inga katastrofer inträffar. Detta sker alltid, för det tar förespråkarna hand om. Men man måste även analysera kostnaden för X om allting går åt fanders. Slutligen så viktar man plus och minus med en bedömning av hur stor sannolikheten är att det inträffar (dvs en riskkalkyl). Det är helt ok att komma till slutsatsen att man skall göra X även om det finns ett minus, därför att plus är större än minus. Men om det finns en möjlighet att det slutar så riktigt, riktigt illa att man helt enkelt inte är beredd att ta konsekvenserna... då är det nog en dum idé även om sannolikheten för katastrof är låg.

Jo, jag är fullt medveten om att vi redan har detta register sedan många år, att beslutet redan är taget, etc. Men även om det säkert har använts till bra saker under åren så undrar jag om inte risken för dåliga saker växer snabbare än chansen för ytterligare bra saker medan åren går och registret blir allt mer komplett.
Citat från: sff
Det var väl ändå ett osedvanligt defaitistiskt synsätt. Jag ser det som självklart att man måste argumentera för (eller emot) förändringar beroende på om de går i rätt riktning eller ej.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

JP Morgan har gjort det igen by Tole
Idag kl. 12:49

[SÄLJES] 4 st 1 oz silvermmynt .9999 ur serien Swan. NYTT PRIS! by Birka
Idag kl. 11:13

Diskussion om Bitcoin by TraderRoark
Idag kl. 00:42

Mindre guldmynt (ca. 4-8 gram finvikt) köpes by AndrewJackson72
Igår kl. 21:33

Corona, inte ölen by maggan
Igår kl. 08:16