Författare Ämne: Handelskriget har startat - vad händer nu med metallerna?  (läst 1008 gånger)

Utloggad Stacker

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
  • Affärsomdömen: 0
Handelskriget har startat - vad händer nu med metallerna?
« skrivet: fredag 09, mars 2018, 14:14:26 »
Trumpen skrev igår kväll under ordern om tullar på importerat stål och aluminium, eftersom Kina står för hälften av världsproduktionen och det pressar den amerikanska stål- och arbetsmarknaden. EU kan tänkas kontra detta med tullar på jordnötssmör och jeans. Det är rätt, sätt åt de jäkla Levi's bara! Kanske utökas det hela med amerikanska tullar på importerade bilar vilket inte vore roligt för japaner, koreaner och europeiska biltillverkare.

Kina muttrar och lär väl inte stillatigande stå och se på när deras stålexport störs. Sverige kommer också att drabbas, vi är en stor (jaja, relativt sett till vår obetydliga storlek alltså) stålexportör till USA.

Vad får det här för följder? Blir det långvarigt? Hur går det för Sverige? Stålindustrin är en motor i landet, om den börjar hacka så..... Jag såg ingen större aktivitet på guldpriset de senaste dygnen men vad händer med ädelmetallerna om det här fortsätter och världens länder drar ner varandra i recession p.g.a protektionism och handelshinder? Jag tror Sverige drabbas genom allmänt försämrad ekonomi i landet plus att omvärlden tappar förtroendet för kronan så att den faller rejält i växelkurs. Då blir det dyrare för mig att köpa guld, så det gäller att ösa på med inköpen!

Diskutera.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/03/08/borjan-pa-handelskrig-trump-forverkligar-sina-tullavgifter

Inloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2544
  • Affärsomdömen: 40
SV: Handelskriget har startat - vad händer nu med metallerna?
« Svar #1 skrivet: fredag 09, mars 2018, 17:14:44 »
Appropå Levi´s så de jag senast köpte där stod det "Made in Belgium" på.

Frågan är dock om öga för öga osv. är rätt sätt att möta detta på även om det är OK enligt WTO.

Finns ju religioner som tillämpar detta, vad anser vi om dom

Inloggad cyber

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 239
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #2 skrivet: fredag 09, mars 2018, 17:21:35 »
Tullar leder till högre priser, dvs inflation. Detta borde leda till att ÄM ökar i värde i nominella termer (men det är inte säkert attde ökar lika mycket som fiat faller, allt kan bli dyrare även räknat i guld). Ökat osäkerheten i världen så är det positivt för guldet, i alla fall på kort sikt.

Utloggad Krippa

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 32
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #3 skrivet: fredag 09, mars 2018, 19:42:53 »
Inflation har vi haft länge och ”våra kära politiker och köpt press” räknar och framställar BNP såbra som möjlig. Vi kan ju ställa oss frågan idag varför BNP per capita inte skrivs i pressen som tidigare, nu pratar man om BNP +2 %, men nämner mindre och mindre BNP per capita. Personligen byter  jag gärna svenska kronan mot annan valuta, eller guld och silver.
« Senast ändrad: fredag 09, mars 2018, 19:45:45 av Krippa »

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #4 skrivet: fredag 09, mars 2018, 21:30:45 »
För mig personligen är det inget bra med tullar men för världsläget så ger jag tummen upp. I sådana här handelskrig tvingas ledare och nationer att bekänna färg och luftslottet EU kommer prövas rejält. Tror att Sverige skulle må bra av att förhandla direkt med USA för att trygga exporten. Jag hoppas dock på pyspunka så jag hinner köpa på mig lite mer pm ;)

Utloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1091
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #5 skrivet: lördag 10, mars 2018, 18:34:49 »
Låt mig ta på mig rollen som Djävulens Advokat och argumentera för att handelstullar just nu faktiskt är av godo.

Låt mig börja med att bekänna färg. Jag tror på hårda pengar, spara snarare än slösa, gillar inte QE och annat pengatryckande och har i ett tidigare liv självklart varit för frihandel, eftersom det ”leder till ökad konkurrens, lägre priser och därmed ökat välstånd”. Hur kan man vara emot någonting som är så uppenbart bra?

Jag ser handelstullar som en form av transportkostnad. Det är ingen fundamental skillnad för producenten mellan att det kostar X att transportera varan från Kina till USA eller att det kostar Y i tull att föra in den på den amerikanska marknaden.

När transportkostnaderna är väldigt låga så leder det till en koncentration av produktionskapacitet, eftersom det lönar sig bättre med en gigantisk fabrik på ett ställe som sedan skeppar produktionen till konsumenter långt bort. Ett exempel är Arla och svenska mejeripridukter. Såvitt jag vet så har Arla i Sverige fem jättestora mejerier. All yoghurt produceras på ett ställe, all filmjölk på ett annat, etc. Mjölken från korna skeppas först med lastbil runt halva landet till ett stort mejeri och sedan skeppas produkten runt hela landet, eftersom den bara produceras på ett ställe. Kostnadseffektivt idag, robust not so much, framtidssäkert när oljepriset går upp ordentligt... inte för ett ögonblick. Som jämförelse har Österrike flera tusen mejerier, normalt små och lokala. Varför? Därför att de inte har något Arla.

En annan konsekvens av låg transportkostnad är att när någon ”bjuder under”, dvs kan producera produkten billigare så vinner de och den gamla producenten eller producenterna förlorar. Detta accepterar man i USA och resultatet har historiskt bl a varit ”ghost towns” där själva förutsättningen för en stad försvunnit och hela stan i princip läggs ner, folk måste flytta någon annanstans för att få ett nytt jobb. I Sverige accepterar vi inte detta och har därför ”regionalpolitik”vilket är ett sällsynt ineffektivt sätt att försöka motverka konsekvenserna av en marknad genom att hälla skattepengar lite här och där där det ser ut att göra ont. Både ghost towns och regionalpolitik är dåligt.

Gör nu tankeexperimentet att vi fortsätter på inslagen väg och satsar på frihandel ”eftersom det leder till billigare varor och lägre priser”. Rent matematiskt blir slutresultatet att alla bilar tillverkas i en gigantisk fabrik någonstans i Kina, all världens yoghurt i en annan fabrik, osv. I slutänden kommer produktionen att flytta till de länder som har lägst kostnader, ofta personalkostnader. I länder med höga lönekostnader så kommer det... inte att gå så bra. Känns detta igen?

Gör nu det alternativa tankeexperimentet att transportkostnaderna går i höjden och blir en så stor del av slutpriset att lokal produktion blir mer kostnadseffektiv. Konsekvensen kommer att bli att det blir en massa små lokala fabriker som tillverkar saker. Produkterna kommer givetvis att vara dyrare än idag i många fall eftersom fabriken är mindre. Men många fler människor kommer att ha arbete, vilket är en stor fördel, och ghost towns behöver inte uppstå, ens om vi drar ner en del på regionalpolitiken. Också bra.

Låter lite för enkelt, where’s the catch? Vilka är nackdelarna?

Om vi bortser från hur man skall implementera ”högre transportkostnader” (i väntan på att oljepriset tar hand om den saken och det blir uppebart hur sårbar en internationell distributionsinfrastruktur baserad på lastbil är) så är den primära nackdelen att saker blir dyrare. Vi lever i ett konsumtionssamhälle, folk identifierar sig med att köpa saker och då helst så billigt som möjligt. Med höga transportkostnader så skulle vi sannolikt inte längre ha färsk frukt från andra sidan planeten till överkomliga priser året runt i butiken i en liten ort långt bort. Vi skulle inte kunna köpa saker på nätet från gigantiska ehandlare som Amazon och AliExpress utan att frakten skulle döda intresset.

Men vi skulle ha högre sysselsättning och ett mindre sårbart samhälle.

Och i väntan på de högre oljepriserna (som givetvis trenden mot elbilar och ellastbilar försöker föregå) är kanske importtullar och andra handelshinder inte bara dåligt? Nu tror jag inte att detta är orsaken till att Trump inför skyddstullar, han är mest ute efter politiska poänger, #MAGA och att bekämpa det amerikanska underskottet i bytesbalansen (och han har nog aldrig förstått konsekvensen av Triffins Dilemma). Men även en blind höna hittar ibland ett korn.

Vad är viktigast: rätten att kunna köpa färsk ananas till billigt pris på ICA i Orsa eller att det går att ha en tillverkningsindustri i Sverige utan att vi måste transformera oss till ett låglöneland? Givetvis vill alla ha allt bra och 8nget dåligt, men saker hänger ihop och ibland måste man välja.
« Senast ändrad: lördag 10, mars 2018, 19:00:35 av august »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

1kg 2 kronor 80% Silver 1876-1940 by Prolantie
Idag kl. 07:58

Ny medlem - DavidBluBB by guldbob
Idag kl. 07:17

Blandat Silver by seXes
Igår kl. 14:15

[AVSLUTAD] Köpes 1oz Guld Swan 2018 och/eller 2st 10oz Queens Beast Red dragon by drgrillo
Igår kl. 13:08

Har Moder Swea gått i graven? by MrLibertad
Igår kl. 07:17

The Destiny coin - The Dragon by I_am_mine
måndag 18, juni 2018, 22:46:59

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by I_am_mine
måndag 18, juni 2018, 21:37:33

Sälja 98 kilo guldstoft +22 karat by laban77
måndag 18, juni 2018, 09:06:35

Regim-TV om möjligheterna med Bitcoin och om det globala bankbedrägeriet by PennyLane
måndag 18, juni 2018, 08:59:08

MiFID-II och PRIIPS by disith
söndag 17, juni 2018, 17:59:12

DDR-meddelande från banken by Ritva
torsdag 14, juni 2018, 13:56:38

[Säljes] Perth mint silver swan 2018 by Ritva
onsdag 13, juni 2018, 23:24:00

1000 kr Guldmynt säljes för spot by Lanne
onsdag 13, juni 2018, 08:39:17

Syntetiskt guld. by glimbert
onsdag 13, juni 2018, 01:46:10

AVSLUTAD! SÄLJES: 20st Koala 2014 (oöppnad tub) OBS SÄNKT PRIS! by jerseph