Författare Ämne: Ny silversköldtävling!  (läst 3897 gånger)

Inloggad 9darter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 20
Ny silversköldtävling!
« skrivet: tisdag 02, januari 2018, 15:57:24 »
Styrkt av det överväldigande intresset för den förra silversköldtävlingen (http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=6832.0) startar vi 2018 med ett nytt försök!

Det gäller alltså att försöka identifiera mynten från mina professionellt maskerade bilder här nedan.
Poängfördelning enligt august-skalan: en poäng vardera för land, valör och ungefärligt årtal om det inte redan är synligt.

Alla forummedlemmar är välkomna att delta!

Vinnaren får ett mynt av typen som visas på den första bilden.

Svar via PM till mig senast söndag 14 januari kl. 22.00.
Skriv gärna i tråden nedan att du har svarat men naturligtvis inte vad du har svarat.

Några av mynten är lite slitna men det är även den här gången riktiga mynt från min egen stack som ju tyvärr gick förlorad i en sjötransport häromåret.

Ledtråd: Alla är silvermynt mellan 25 och 29 gram präglade på 1800-talet (förutom prismyntet förstås...).

Googling och sökning på t.ex. Numista (https://en.numista.com/) både tillåts och uppmuntras!

Inloggad 9darter

• Palladiummedlem
SV: Ny silversköldtävling!
« Svar #1 skrivet: torsdag 11, januari 2018, 19:26:05 »
Tre dagar kvar!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #2 skrivet: fredag 12, januari 2018, 12:27:44 »

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 403
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #3 skrivet: fredag 12, januari 2018, 13:14:29 »
Denna hade jag missat. Synd att jag suger på sånt här. Jag fattar inte ens hur svaret ska vara utformat.  ;D

Inloggad 9darter

• Palladiummedlem
« Svar #4 skrivet: fredag 12, januari 2018, 15:52:25 »
Denna hade jag missat. Synd att jag suger på sånt här. Jag fattar inte ens hur svaret ska vara utformat.  ;D

Det är åtta mynt och för varje mynt ska du gissa land, valör och ungefärligt årtal.

Ett exempel, mynt nr 8 i den förra tävlingen:
Svar: Frankrike, 5 franc, 1861-1870.

Detta mynt präglades 1861-1870 men 1868 är överlägset vanligast.
Skölden på 5 franc från åren 1851-1859 är ganska lik men det finns tydliga skillnader.

Lycka till!

Inloggad 9darter

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: måndag 15, januari 2018, 11:22:20 »
Det var ju för varmt förra gången, så det var väl för kallt nu.
Eller kanske fel forum för denna typ av mynt.

Nästa gång får jag försöka med "1 oz silvermynt/-rounds präglade efter år 2010"  8) 8)

Inloggad 9darter

• Palladiummedlem
« Svar #6 skrivet: måndag 15, januari 2018, 11:23:27 »
13-16:

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #7 skrivet: fredag 19, januari 2018, 11:18:16 »
Det var ju för varmt förra gången, så det var väl för kallt nu.
Eller kanske fel forum för denna typ av mynt.
Nästa gång får jag försöka med "1 oz silvermynt/-rounds präglade efter år 2010"  8) 8)
Tråkigt att du inte fick några svar. Jag hade absolut planerat att svara och hade fått ordning på lite drygt hälften av sköldarna när jag blev tvungen att fokusera på annat i en vecka. Synd.

Jag gillar denna typ av tävling, där det krävs lite ansträngning. Det är lite som när vi själva argumenterar för PM mot fiat: det är bra att det krävs en ansträngning för att gräva upp och raffinera PM eftersom motsatsen (ingen ansträngning, tryck pengar vid behov) är... just fiat. Så en tävling som denna (vilken kräver lite ansträngning) är mer värd än, säg, "gissa silverpriset på Påskafton" (dessa tävlingar får ju normalt hundratals deltagare). Inget fel i den senare tävlingen, men eftersom ansträngningen är noll så är också värdet i att vinna lägre i mina ögon.

Jag tror att detta är så rätt forum som finns och det handlar snarare om att sätta nivån rätt än något annat. Jag begick själv misstaget att sätta ribban för högt när jag körde min guldsköldstävling förra året (eller när det var).

Detta med att sätta rätt nivå är väldigt svårt. Vi har alla mer specialkunskaper än vad vi ofta är medvetna om. För de flesta är sovereigns små mynt som har St Göran och draken på ryggen och en brittisk monark på framsidan. Men det finns väldigt mycket andra detaljer som vi ibland diskuterat och jag har koll på en del av detta. Pandor likaså: för mig är det i princip mynt med Tiananmen på ryggen och en björn på framsidan, men det finns ju ett flertal forummedlemmar som direkt identifierar inte bara år utan även massvis med specialdetaljer: "large D", "small D", "broken twig", "uncut grass" och allt vad det kan vara. Allt detta är obegripligt för mig, medan Bosse, Fantomen och andra tycker att det är trivialt. Överlappet mellan våra respektive specialkunskaper är dessvärre ganska litet.

Det som jag tror är nyckeln till framgångsrika tävlingar är att hitta en nivå på ribban som innebär att det för de (oss) som inte kan något om en viss sorts mynt känner att vi med lagom ansträngning har en chans att lära sig någonting nytt. Om jag kör en ny tävling (vilket jag har tänkt) så kommer jag att begränsa mig kraftigt, både i antal mynt men även i möjliga länder eller tidsperiod. Jag har dock inte bestämt mig än.

august

Inloggad 9darter

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: fredag 19, januari 2018, 18:21:39 »
Om jag kör en ny tävling

Den ser vi fram emot!  :)

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 591
« Svar #9 skrivet: lördag 20, januari 2018, 11:46:48 »
jag hade faktiskt koll på en del kul tävling tills man stöter på patrull på något riktigt knepigt :)
stod på huvudet försökte alla möjliga knep tog en valium och gick och la mig ser fram mot nästa
man lär ju inte vinna men det är ju delta som räknas....hmmm vad jag ljuger bra :)
kan du inte köra typ som barnkrysset som allternativ bara för mig :)

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 692
  • Affärsomdömen: 52
« Svar #10 skrivet: söndag 21, januari 2018, 20:20:33 »
Det hade varit roligt att vara med men jag kan rätt och slätt för lite om sådana här mynt....

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Funderingar kring silver by august
Igår kl. 23:39

ITALIEN by Aurum_Argentum
Igår kl. 21:58

[Avslutad] by Nils
Igår kl. 17:47

Ny medlem? Läs detta först! by Nils
Igår kl. 16:34

Sverige ska skriva på FN:s migrationsramverk. by laban77
Igår kl. 15:57