Författare Ämne: Hur många känner ni som äger guld och silver?  (läst 11044 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Hur många känner ni som äger guld och silver?
« skrivet: lördag 18, juni 2011, 13:32:10 »
Ett starkt argument mot att guld skulle befinna sig i en bubbla i dagsläget, är att långt i från alla i det här landet snackar om guld som \"nästa stora klipp\". Snarare är det så att jag knappt känner någon som vet vad man har guld till, mer än runt halsen eller på fingret. Undantaget är ett par bekanta jag fått tack vare ädelmetallintresset samt en kompis som har huvudet på skaft och införskaffat några små guldtackor.

En annan sak som även det kan vara värt att fundera över är varför det endast tycks vara män som förstår tankarna bakom det ekonomiska systemet, eller som intresserar sig för det eller för ädelmetaller. Finans och ekonomi är lite fördomsfullt typiskt manliga intresseområden, och ädelmetaller verkar vara så i synnerhet.

Har ni en annan uppfattning och känner ni folk i er bekantskapskrets som placerat en del av sina tillgångar i ädelmetaller? Matsilver och guldsmycken räknas ej  :)

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #1 skrivet: lördag 18, juni 2011, 13:50:35 »
För min del så har jag inga bekanta som investerar i fysiska tillgångar och dom få som vet att jag håller på lite tycker rent ut att jag är dum i huvudet :)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #2 skrivet: lördag 18, juni 2011, 13:58:25 »
Citat från: MrLibertad
För min del så har jag inga bekanta som investerar i fysiska tillgångar och dom få som vet att jag håller på lite tycker rent ut att jag är dum i huvudet :)

Det säger mer om dina bekanta än om dig enligt mig, hehe :)

Utloggad anton

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: lördag 18, juni 2011, 14:35:01 »
Citat från: MrLibertad

Måste säga att jag känner igen mig i din situation. Men jag känner att skrattar bäst gör den som skrattar sist  :)

Utloggad Bergstrollet

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #4 skrivet: lördag 18, juni 2011, 15:12:27 »
Jättebra fråga!
Ingen i min bekantskapskrets är intresserade av fysiskt guld/silver, en och annan har på sin höjd aktier i råvaror, men däremot har jag träffat genom åren en hel del ifrån mellersta östern som har köpt investeringsguld som säkerhet mot en osäker framtid. Skillnaden  är förstås vår blinda tilltro till vår stabila politiska och ekonomiska situation i Sverige med trygga banker och socialdemokratiskt styre som alltid kommer att finnas....

Kolla bara på hur få medlemmar vi har är på forumet och hur många av oss är också på de andra forumen här i cyberrymden? Om vi inom 1 år inte kommit över 1000 medlemmar här på forumet, så borde det vara ett tecken på att guld/silverentusiaster är en väldigt liten minoritet i Sverige.

Män är också mer paranoida än kvinnor...

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #5 skrivet: lördag 18, juni 2011, 16:12:39 »
Jag skulle bli väldigt förvånad om vi når 1000 medlemmar på ett år, även om det nuvarande antalet är bra för såpass kort tid online. Det stämmer antagligen mycket bra att vi är en mycket liten minoritet i Sverige, antagligen kan antalet ädelmetallsentusiaster mätas i promille och inte i procent, som för aktieägande.

När det gäller skillnaden mellan män och kvinnor så kan man säkert komma fram till en hel del intressanta teorier. Män är (enligt min uppfattning) mer liberalt lagda än kvinnor som tenderar att ha större tilltro till staten, och därmed möjligen vara mindre \"paranoida\" än män. Lever man i villfarelsen att livet alltid är \"business as usual\" så finns det ingen anledning att oroa sig, och vad ska man då med guld till?

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #6 skrivet: söndag 19, juni 2011, 00:09:07 »
En kollega på jobbet köper en del mynt då och då, mest för att komplettera samlingen han ärvde från sin mor. Vi har tänkt att göra ett köp av några guld-maples ihop nu när feriepengarna kommer och hans huvudmotiv är att ha något snyggt att hänga upp på väggen...

Utloggad Ades

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #7 skrivet: söndag 19, juni 2011, 18:22:42 »
Känner enbart en förutom jag som köpt fysiskt guld/silver

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #8 skrivet: söndag 19, juni 2011, 18:50:32 »
Citat från: Baltikinkasso
En kollega på jobbet köper en del mynt då och då, mest för att komplettera samlingen han ärvde från sin mor. Vi har tänkt att göra ett köp av några guld-maples ihop nu när feriepengarna kommer och hans huvudmotiv är att ha något snyggt att hänga upp på väggen...

Angående guld maples och hänga på väggen....

Här är vad man ska ha då, man behöver dock förstärka väggen en aning.  :)

http://www.coininvestdirect.com/en/blog/2011/04/coininvestdirect_video_in_financial_times.html

Inloggad Håa

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #9 skrivet: måndag 20, juni 2011, 10:51:51 »
Förutom min bror så känner jag ingen som handlar med fysiskt.
Träffade 1 pappa i min sons klass som i år började handla bull silver och laddade in typ allt precis innan det senaste raset. Kan ju lugnt säga att han brände sig duktigt...........

Har försökt få han intresserad av fysiskt eller att handla några nedtryckta bolag, men än har han inte slagit till  :)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #10 skrivet: måndag 20, juni 2011, 11:15:05 »
Citat från: Håa
Träffade 1 pappa i min sons klass som i år började handla bull silver och laddade in typ allt precis innan det senaste raset. Kan ju lugnt säga att han brände sig duktigt...........

Har försökt få han intresserad av fysiskt eller att handla några nedtryckta bolag, men än har han inte slagit till  :)

Var försiktig med det bara, risken är att han bränner sig igen och skyller förlusten på dig ;)

Angående att diskutera ädelmetaller med andra människor så är min uppfattning att folk gärna lyssnar med intresse, men de tar inte till sig det man säger. Därför har jag insett att det är meningslöst att försöka få andra att förstå \"förträffligheten\" med guld och silver, vill de satsa på det måste tanken komma från dem själva.

Jag diskuterade exempelvis ekonomi med en av mina bästa vänner för några veckor sedan, och förklarade lite av läget i världsekonomin, varför jag föredrog ädelmetaller framför börsen, samt vilken bättre affär det har varit sett till prisutvecklingen. Hans replik var att han ändå skulle satsa på fonder för att \"det låter så omständigt att köpa fysiska produkter\". Då suckade jag inombords och insåg att jag pratade för döva öron :)

Detsamma gäller när man snackar bostäder och folk gärna upprepar mantrat \"en bostad är alltid en bra investering\" eller \"en bostad kan aldrig sjunka i värde\". Ibland är det läskigt vilket group think som gäller i samhället... men det är ett annat ämne som inte hör hemma i denna tråden :)

Inloggad Håa

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #11 skrivet: måndag 20, juni 2011, 12:04:52 »
Citat från: Silverräven
Citat från: Håa

Var försiktig med det bara, risken är att han bränner sig igen och skyller förlusten på dig ;)

Har bara gett honom några tips men varit väldigt tydlig med att han måste göra sin egen \"DD\" och att inte satsa mer än han har råd att förlora.........Och självklart att man måste ha \"TÅLAMOD\" ;)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #12 skrivet: måndag 20, juni 2011, 13:28:42 »
Jag känner ett par stycken som köper ädelmetall. Det ena är syrrans grabb, han blev fascinerad när jag visade honom lite av min samling och ville själv ha lite. Nu har han nog en 50 oz silver ungefär. Inte så illa för en 12-åring som själv sparar ihop till sina köp även om jag tar fraktkostnaden.

Glöm inte att det kan vara vanligare än man tror, jag är rätt försiktig med att berätta att jag sitter på fysisk metall. Man vet aldrig vem som får höra och så råkar man ut för inbrott.. Dessutom tror jag många känner nästan lite skam över det, man uppfattas som märklig om man inte tror på business as usual. Vi påstås gilla olika i det här landet men det gäller ju bara om alla tycker precis likadant och har samma värderingar.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #13 skrivet: måndag 20, juni 2011, 14:02:03 »
Citat från: SoulCrew
Jag känner ett par stycken som köper ädelmetall. Det ena är syrrans grabb, han blev fascinerad när jag visade honom lite av min samling och ville själv ha lite. Nu har han nog en 50 oz silver ungefär. Inte så illa för en 12-åring som själv sparar ihop till sina köp även om jag tar fraktkostnaden.

Glöm inte att det kan vara vanligare än man tror, jag är rätt försiktig med att berätta att jag sitter på fysisk metall. Man vet aldrig vem som får höra och så råkar man ut för inbrott.. Dessutom tror jag många känner nästan lite skam över det, man uppfattas som märklig om man inte tror på business as usual. Vi påstås gilla olika i det här landet men det gäller ju bara om alla tycker precis likadant och har samma värderingar.

Det var verkligen inte dåligt för en 12-åring! Det kommer han säkert inte ångra när han är vuxen. Jag har inga barn ännu, men när jag väl har det ska jag lära dem betydelsen av ädelmetaller och starta ett regelbundet sparande åt dem.

Men visst är det så att folk gärna tittar lite snett på en om man inte tror på business as usual. Jag berättar gärna för mina närmaste vänner, men börjar däremot inte mässa för okända om hur ekonomin kommer braka ihop osv. Dumt att utmåla sig som domedagsprofet i onödan.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #14 skrivet: onsdag 22, juni 2011, 23:43:20 »
Har ingen i bekantskapskretsen som äger något fysiskt.
Däremot ett par stycken som vågat sig på råvarufonder.
Verkar som om de flesta vill sköta allt från datorn, köpa fysiskt och gå till posten att hämta verkar för dom lite omordernt, nej allt skall skötas från datorn.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Varför köpa silver? by vitae
Igår kl. 21:00

The COMEX DECEPTION… (A PAPER DERIVATIVES SCAM) by vitae
Igår kl. 20:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 16:48

[AVSLUTAD] 1/4oz American gold eagle 2004 by doo
Igår kl. 13:22

2 Oz Libertad (Helt nya från rör) by mega_n
torsdag 12, juni 2025, 17:36:40