Författare Ämne: Nybörjarfråga om svenska mynt; Oscar ii  (läst 7056 gånger)

Inloggad Lamalaman

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Affärsomdömen: 0
SV: Nybörjarfråga om svenska mynt; Oscar ii
« Svar #15 skrivet: fredag 20, april 2018, 23:34:50 »
Tur man inte samlar 20 kronor. Hade blivit dyra gram om man ska ha alla 🙂

https://www.tradera.com/item/220128/308380127/20-kr-oscar-ii-s-1877-76-svaraste-guldmynt-raritet

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 405
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #16 skrivet: lördag 21, april 2018, 07:52:26 »

https://www.tradera.com/item/220128/308380127/20-kr-oscar-ii-s-1877-76-svaraste-guldmynt-raritet

made in china?

sjukt.
edit: måste väl vara en baggis för ett proffs att förfalska ett sånt mynt genom modifiering av en 1877.
« Senast ändrad: lördag 21, april 2018, 17:32:10 av mrSju »

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 405
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #17 skrivet: måndag 23, april 2018, 06:44:19 »

slutpris 150 000 kr för en guldtjuga. Otroligt.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1171
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #18 skrivet: måndag 23, april 2018, 09:06:07 »

slutpris 150 000 kr för en guldtjuga. Otroligt.
Helt sinnessvagt. Peak malinvestment?

Det brukar ju sägas om investeringar och vilka slutsatser man skall dra av hur folk köper eller säljer att "det kan finnas tusen anledningar till att sälja, men alltid bara en till att köpa". Den som köpte detta mynt måste rimligen tro att det skall öka ytterligare i värde (såvitt han inte har obegränsat med pengar i byrålådan). Jag tror att det är en felaktig bedömning, när en guldtjuga går för spot+5000% så är det en bubbla, oavsett hur ovanligt myntet är.

Det är bara att gratulera säljaren, galnare än så här tror jag inte att det blir.

Inloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 774
  • Affärsomdömen: 29
« Svar #19 skrivet: måndag 23, april 2018, 09:33:02 »
Frågan är väl hur historiken ser ut, säg att det finns tre liknande kända mynt och att när de säljs så är det där någonstans dom går och att det varit så i trettio år. DÅ skulle det väl kunna vara en vettig investering, kanske, möjligen, om man tänker sig det som en "store of value" primärt. Men allt sånt här samlande med "svåra" varianter innehåller ju ett mått av spekulation om man ställer mot en Krug.

Inloggad Lamalaman

• Medlem
  • *
« Svar #20 skrivet: måndag 23, april 2018, 11:50:40 »
Frågan är väl hur historiken ser ut, säg att det finns tre liknande kända mynt och att när de säljs så är det där någonstans dom går och att det varit så i trettio år. DÅ skulle det väl kunna vara en vettig investering, kanske, möjligen, om man tänker sig det som en "store of value" primärt. Men allt sånt här samlande med "svåra" varianter innehåller ju ett mått av spekulation om man ställer mot en Krug.

På sidan som mrSju länkade till tidigare i tråden står det.

”Om jag i min förteckning även haft med överpunsade årtal så har vi under denna typ varianten 1877/1876, den mest eftertraktade av alla krongulden med endast ca 10 kända ex. Ett av dem såldes på Tradera i maj 2010 för 35311 kr!”

Så om det nu skulle vara samma mynt/samma skick, så är det ju en väldigt bra värdeökning!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1171
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #21 skrivet: måndag 23, april 2018, 12:46:11 »

”Om jag i min förteckning även haft med överpunsade årtal så har vi under denna typ varianten 1877/1876, den mest eftertraktade av alla krongulden med endast ca 10 kända ex. Ett av dem såldes på Tradera i maj 2010 för 35311 kr!”

Så om det nu skulle vara samma mynt/samma skick, så är det ju en väldigt bra värdeökning!
Må så vara, jag säger ändå "bubbla". Detta är betydligt mer likt tulpanlökar än ädelmetall, det handlar om ett artificiellt värde på en pryl av en enda orsak: att den är så sällsynt. Men det finns massor med saker som är sällsynta utan att få tokpriser på detta sätt. Det gör att det dels krävs att någonting är rejält sällsynt, dels att det finns en handfull personer med rejält gott om pengar som är helt insnöade på just denna sällsynthet.

Problemet med väldigt sällsynta saker är att det då inte finns tillräckligt med objekt och transaktioner för att det skall uppstå en marknad. Detta gör att den som absolut vill ha myntet ("the greater fool" i mina ögon) tokbjuder, eftersom han inte vet när han får chansen härnäst om han skulle förlora. Det gör att det som ser ut som en bra värdeökning egentligen inte säger någonting om ett marknadsvärde, utan bara om den inbillade desperationen hos några galningar ("jag bara måste ha den").

Det finns många möjliga scenarion där detta mynt inte alls kommer att gå att sälja för motsvarande belopp om tio år. Säg att tre-fyra av de som bjöd högt (inklusive den som vann) är lite till åren och trillar av pinn (efter att ha lagt stora summor på att få ihop sina samlingar av extrema rariteter). Barnen skall antingen dela upp samlingen (då rasar värdet) eller sälja av den (mer sannolikt). Men eftersom flera andra också kilat vidare så finns det bara en intressent kvar med riktigt djupa fickor och han vinner redan på halva priset av det som betalades igår.

Eller också så går det ett varv till, och när denna kommer ut igen så går den för en helv mille. Det går ju inte att veta eftersom priset är helt artificiellt.

Jag ser fortfarande detta mer som ett uttryck för "peak bubbla" än "bra värdeökning".

Inloggad Lamalaman

• Medlem
  • *
« Svar #22 skrivet: tisdag 24, april 2018, 21:46:27 »

Må så vara, jag säger ändå "bubbla". Detta är betydligt mer likt tulpanlökar än ädelmetall, det handlar om ett artificiellt värde på en pryl av en enda orsak: att den är så sällsynt. Men det finns massor med saker som är sällsynta utan att få tokpriser på detta sätt. Det gör att det dels krävs att någonting är rejält sällsynt, dels att det finns en handfull personer med rejält gott om pengar som är helt insnöade på just denna sällsynthet.

Problemet med väldigt sällsynta saker är att det då inte finns tillräckligt med objekt och transaktioner för att det skall uppstå en marknad. Detta gör att den som absolut vill ha myntet ("the greater fool" i mina ögon) tokbjuder, eftersom han inte vet när han får chansen härnäst om han skulle förlora. Det gör att det som ser ut som en bra värdeökning egentligen inte säger någonting om ett marknadsvärde, utan bara om den inbillade desperationen hos några galningar ("jag bara måste ha den").

Det finns många möjliga scenarion där detta mynt inte alls kommer att gå att sälja för motsvarande belopp om tio år. Säg att tre-fyra av de som bjöd högt (inklusive den som vann) är lite till åren och trillar av pinn (efter att ha lagt stora summor på att få ihop sina samlingar av extrema rariteter). Barnen skall antingen dela upp samlingen (då rasar värdet) eller sälja av den (mer sannolikt). Men eftersom flera andra också kilat vidare så finns det bara en intressent kvar med riktigt djupa fickor och han vinner redan på halva priset av det som betalades igår.

Eller också så går det ett varv till, och när denna kommer ut igen så går den för en helv mille. Det går ju inte att veta eftersom priset är helt artificiellt.

Jag ser fortfarande detta mer som ett uttryck för "peak bubbla" än "bra värdeökning".

Ja värdeökning var kanske ett dåligt ordval.
Jag håller helt med dig i det du skriver.

Utloggad pezon

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #23 skrivet: fredag 01, juni 2018, 22:36:32 »
har på något sätt lyckats samla på mig en hel del OII 2Kr i 80% silver.
Innan man bara lägger de i stacken, finns det någon enkel lista som visar vilka mynt som har nått slags värde över silverinnehållet?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1656
  • Affärsomdömen: 172
« Svar #24 skrivet: lördag 02, juni 2018, 08:18:11 »
Tonkin myntguiden eller Tonkin myntboken brukar jag använda..

/H

Inloggad Prolantie

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #25 skrivet: lördag 02, juni 2018, 10:25:55 »
Två årtal som jag brukar ha koll på när jag köper större partier,
1893 och 1903 då det tillverkades färre av dessa. Ovanligt o hitta tyvärr.

Även så alla dess varianter med brett årtal och stort EB på 1876.
Årtalen 1878, 1880 har ett par varianter där det står med O eller OCH på myntet. Ja, det finns hur mkt som helst, gäller bara o hitta rätt samlare som betalar det högre priset också.

Men som ovanstående nämnde, en myntbok av Tonkins ger mkt info om alla varianter och t ex hur många som tillverkats o etc, värde utifrån kvalite. Men man får ju ta det lite med en nypa salt med dess värderingar.

Utloggad pezon

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #26 skrivet: lördag 02, juni 2018, 10:55:56 »
tack,

tänkte bara screeena genom som snabbast och lägga de som ev har nått värde åt sidan separat.
känns sådär om man skulle "skrota" nått som någon vill ha och är ovanligt.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

AVSLUTAD: 1 Tub med 25x 1 Oz Maple Leaf 2012 (SÄNKT PRIS) by Saiifo
Idag kl. 15:54

[SÄLJES] 80%-iga Svenska 2-kronor, totalt 3 kg finvikt, fri frakt. by MrLibertad
Idag kl. 10:09

Månadsblogg över ett års ackumulering av PM by Ritva
Igår kl. 19:32

Guld till barnen by sff123
Igår kl. 18:07

Säljes: 10kr 1972, samlarmynt, medaljer, till strax över spot by Micromax
Igår kl. 12:18

Goldsilver.be by Stitch
Igår kl. 08:50

{Avslutad} Österrikisk 100 Corona - 30,48 gram guld by arevaco
fredag 14, december 2018, 15:32:22

Andra nya medlemmen 2014? by toblov