Författare Ämne: Nybörjarfråga om svenska mynt; Oscar ii  (läst 26074 gånger)

Utloggad Frassekatt

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 30
  • Affärsomdömen: 3
Nybörjarfråga om svenska mynt; Oscar ii
« skrivet: söndag 11, februari 2018, 16:32:06 »
Hej

Precis dom jag själv trodde så har det tagit mig mindre än en månad att gå från att dnbart titta på rena bullions till att snegla på samlarmynt 😊

En sak som slagit mig när jag snokat runt på nätet (Tex Tradera och diverse mynthandlare) är den stora prisskilnaderna mellan olika årgångar av tex Oscar ii 20 kronor i guld. Vad jag kunnat se så skiljer priserna mellan ca 3500 upp till 5000 för vad jag uppfattar som samma mynt. Min gissning är att några årgångar av någon anledning är mer sällsynta än andra. Stämmer detta eller finns det något annat skäl?

En annan sak som förbryllar mig att priserna på O2 mynt verkar ligga högre på Tradera än tex Tavex, vilket för mig är obegripligt. Svaret är säkert självklart för er andra men själv blir jag mest förvirrad.

Hoppas att någon vänlig själ kan förbarma sig över en rookie och räta ut mina frågetecken.

Med vänlig hälsning
F

jumu

  • Gäst
SV: Nybörjarfråga om svenska mynt; Oscar ii
« Svar #1 skrivet: söndag 11, februari 2018, 16:49:33 »
Också halkat in på samlarmynt nyligen. Inväntar gärna svar från de kunnigare medlemmarna. Det jag vet är att det är få OskarII i omlopp, antingen är de undangömda eller nedsmälta, men inte om det är vissa årgångar som är dyrare eller om det är skick på mynt som är det väsentliga för pris. Danska motsvarande har samma guldvikt med de verkar inte vara samma efterfrågan på. Speciellt utanför Norden...

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: Nybörjarfråga om svenska mynt; Oscar ii
« Svar #2 skrivet: söndag 11, februari 2018, 17:39:55 »
Jag tror att mynten till fast pris är dyrare på Tradera därför att säljaren måste betala provision vid försäljning.

Utloggad Micromax

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
SV: Nybörjarfråga om svenska mynt; Oscar ii
« Svar #3 skrivet: söndag 11, februari 2018, 18:15:42 »
Upplagorna skiljer mellan olika årgångar, därav också priset. 1885 är det överlägset svåraste årtalet med priser runt 10 - 15000 beroende på kvalitet. 1874 och 1901 är ett par lätta årgångar som brukar gå att få runt 3200:- i skaplig kvalite med dagens metallvärde. Tavex har en märklig spread på OII kronguld, lågt inköpspris och rejält högt försäljningspris.

Utloggad Otto

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
  • Affärsomdömen: 22
SV: Nybörjarfråga om svenska mynt; Oscar ii
« Svar #4 skrivet: söndag 11, februari 2018, 19:32:29 »
Lägger till att jag tror att det blir (generellt, långt ifrån alltid) högre priser på Tradera för att folk håller sig till de kanaler som de känner till och känner sig bekväma med. Hellre än att utforska nya kanaler, så bjuder dom lite till.

Utloggad Hans Augustsson

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • Affärsomdömen: 13
SV: Nybörjarfråga om svenska mynt; Oscar ii
« Svar #5 skrivet: söndag 11, februari 2018, 19:50:06 »
Jag skrev en lista över antalet präglade mynt av Oscar II.
Där kan man se varför vissa årgångar är dyrare. Ca 90 % av alla dessa mynt är nersmälta, så det borde bara finnas kvar en tiondel idag.
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=8694.msg62187#msg62187
De danska mynten finns i mycket större upplagor, så de kan man ganska ofta få för spotpris.

jumu

  • Gäst
SV: Nybörjarfråga om svenska mynt; Oscar ii
« Svar #6 skrivet: söndag 11, februari 2018, 20:15:53 »
Tack, bra info. Finns det böcker med upplagor som jag som nybörjare kan kolla i, eller har du hämtat infon från annat håll?

Utloggad Hans Augustsson

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • Affärsomdömen: 13
SV: Nybörjarfråga om svenska mynt; Oscar ii
« Svar #7 skrivet: söndag 11, februari 2018, 20:57:21 »
Jag har samlat in från olika källor. Mest från diverse mynthandlare som brukar skriva ut upplagor vid försäljning av sina mynt.
Jag har även dubbelkollat på olika myntsamlarsidor, så det borde vara tämligen korrekta uppgifter.

Kanske finns data i myntboken, https://www.akademibokhandeln.se/bok/myntboken-2018-nr-48/9789172441187/
Jag har inte denna bok.

Jag kan däremot rekomendera denna mastodont-bok, som täcker alla guldmynt i hela världen.
https://www.amazon.com/Standard-Catalog-World-Gold-Coins/dp/1440204241/ref=dp_ob_title_bk

mrSju

  • Gäst
SV: Nybörjarfråga om svenska mynt; Oscar ii
« Svar #8 skrivet: söndag 11, februari 2018, 21:00:51 »
Här finns det lite info om man vill lära sig varianterna.

http://www.falcoin.se/pages/posts/20-kr-255.php


Själv föredrar jag finare exemplar framför sällsyntare varianter/årtal.

Utloggad Frassekatt

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 30
  • Affärsomdömen: 3
SV: Nybörjarfråga om svenska mynt; Oscar ii
« Svar #9 skrivet: söndag 11, februari 2018, 21:52:36 »
Jag skrev en lista över antalet präglade mynt av Oscar II.
Där kan man se varför vissa årgångar är dyrare. Ca 90 % av alla dessa mynt är nersmälta, så det borde bara finnas kvar en tiondel idag.
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=8694.msg62187#msg62187
De danska mynten finns i mycket större upplagor, så de kan man ganska ofta få för spotpris.

Mycket intressant! Tack för informationen. Kan man utgå från att det finns en rak korrelation mellan mängden utgivna mynt och priset (allt annat lika gällande kvalitet etc)? Eller finns det ytterligare faktorer som spelar in?
Mvh
F

Utloggad Hans Augustsson

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • Affärsomdömen: 13
SV: Nybörjarfråga om svenska mynt; Oscar ii
« Svar #10 skrivet: måndag 12, februari 2018, 09:42:00 »
Jag skrev en lista över antalet präglade mynt av Oscar II.
Där kan man se varför vissa årgångar är dyrare. Ca 90 % av alla dessa mynt är nersmälta, så det borde bara finnas kvar en tiondel idag.
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=8694.msg62187#msg62187
De danska mynten finns i mycket större upplagor, så de kan man ganska ofta få för spotpris.

Mycket intressant! Tack för informationen. Kan man utgå från att det finns en rak korrelation mellan mängden utgivna mynt och priset (allt annat lika gällande kvalitet etc)? Eller finns det ytterligare faktorer som spelar in?
Mvh
F


I stort sett, ja. Men det finns även lite udda varianter. T.ex. med och utan sköld. Även varianter med årtal stämplade över varandra.
Dessa varianter har jag tyvärr inte koll på.

Utloggad Frassekatt

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 30
  • Affärsomdömen: 3
SV: Nybörjarfråga om svenska mynt; Oscar ii
« Svar #11 skrivet: måndag 12, februari 2018, 10:30:37 »
Jag tror att mynten till fast pris är dyrare på Tradera därför att säljaren måste betala provision vid försäljning.

Hej

Kan säkert stämma. Min fundering var snarare varför jag som köpare skulle välja att betala ett högre pris till någon okänd filur på Tradera än gå via en etablerad handlare och köpa samma mynt billigare. Eftersom det för mig känns ologiskt så undrar jag om det är något helt uppenbart som jag missar😳
Mvh
F

Utloggad Brageson

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
SV: Nybörjarfråga om svenska mynt; Oscar ii
« Svar #12 skrivet: måndag 12, februari 2018, 10:36:06 »
Tack, bra info. Finns det böcker med upplagor som jag som nybörjare kan kolla i, eller har du hämtat infon från annat håll?

Jag använder ofta numista.com
Här är en sökning på Svenska 20-kronor i guld. Klicka sedan på dom olika varianterna så får du upplagor mm

https://en.numista.com/catalogue/index.php?mode=avance&p=1&l=&r=&e=suede&d=&ca=3&no=&i=&v=20+kronor&m=gold&a=&t=&dg=&w=&u=&f=&g=&tb=y&tc=y&tn=y&tp=y&tt=y&te=y&cat=y

Utloggad I_am_mine

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
SV: Nybörjarfråga om svenska mynt; Oscar ii
« Svar #13 skrivet: måndag 12, februari 2018, 10:38:15 »
Hej

Kan säkert stämma. Min fundering var snarare varför jag som köpare skulle välja att betala ett högre pris till någon okänd filur på Tradera än gå via en etablerad handlare och köpa samma mynt billigare. Eftersom det för mig känns ologiskt så undrar jag om det är något helt uppenbart som jag missar😳
Mvh
F

Det är mycket som aldrig blir sålt på Tradera, många säljare som ligger och fiskar köpare men aldrig får napp

mrSju

  • Gäst
SV: Nybörjarfråga om svenska mynt; Oscar ii
« Svar #14 skrivet: måndag 12, februari 2018, 10:49:00 »
Kan tilläggas att tavex och libertysilver väldigt ofta har slut på guldtjugor.


Just nu säljer libertysilver guldtjugor för 3 187 kr, billigt, men det finns inga att köpa eftersom dom inte har några.

Jag har nog aldrig sett att libertysilver har några att sälja någongång.

« Senast ändrad: måndag 12, februari 2018, 11:47:19 av mrSju »

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15