Författare Ämne: Dollarn på nedgång?  (läst 15026 gånger)

Utloggad Blåkrona

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 23
SV: Dollarn på nedgång?
« Svar #15 skrivet: torsdag 08, februari 2018, 10:44:16 »
Citat från  August:
"Jag tycker också att det är märkligt att samma personer kan säga att ”vi befinner oss på okartat område, denna situation har världen aldrig varit i tidigare” samtidigt som de säger ”jag vet vad som kommer att hända eftersom det alltid gått på ett visst sätt förut” (må det vara rätt eller fel). Sedan har vi det vanliga problemet med de som hävdar att ”this time is different” när det vid närmare betraktelse faktiskt inte är så." slut citat.

Fast jag tycker inte att det är en motsättning med detta när Maloney säger så här...
det är saker som inte någonsin har hänt i historien tidigare, t.ex alla världens länder kör ett FIAT system samtidigt (sen -71), vi har nollräntor (eller minusräntor). En minusränta har väl aldrig någonsin existerat och hade du sagt det på 90-talet så hade du blivit utskrattad.
Det är ju sådana ting han syftar på och som är "okartat" territorium.

Men man trycker samtidigt nya pengar som galningar (nu behöver man inte ens trycka bokstavliga pengar utan man skapar nya virtuella med hjälp av datorn) och detta fenomen är definitivt inte något nytt.
Valutan blir hela tiden urvattnad och vi tappar köpkraft via inflation i samband med detta.
En svensk enkrona (och US dollar) har tappat ca. 97% av sin köpkraft sen drygt hundra år. Detta fenomen är gammalt som gatan och det slutar alltid illa.

@drgrillo
Jag tror inte du ska se ordet "krasch" bokstavligt. Självklart kan ett land byta en valuta frivilligt som Finland när de gick över till euro. Den finska valutan kraschade inte. Men om man frågar sig istället finns någon FIAT valuta kvar sen historisk tid? Någon som används än idag och har överlevt fram till vår tid?
Så Fiat valutorna FÖRSVINNER är ju ett bättre sätt att se det på. Om det sen blir via en bokstavlig krasch, krig eller man ersätter med ett annat FIAT system (som i sin tur kommer att försvinna) är ju en annan sak. Man ersätter helt enkelt ett system med något annat som man tycker är bättre. Det gamla finns inte kvar, alltså har det "kraschat" även om det inte bokstavligen har kraschat.
Ta Ryssland som exempel. Man har ju rubeln fortfarande än idag och rubeln har ju använts i 500 år. Men det systemet har ju kraschat gång på gång och en rysk rubel från 1700-talet, vad är den värd idag? Ingenting.
Från Wikipedia, saxat av mig:
"Den sjätte rubeln var länge icke-konvertibel, men blev konvertibel under sovjettidens sista år. 1992 ersattes den sovjetiska rubeln (valutakod SUR) av den ryska rubeln (valutakod RUR). Den sjunde serien infördes 1 januari 1998 och fick då valutakoden RUB."
"Valutan genomgick 1998 en valutarefom. Vid bytet var omvandlingen 1 ny rubel (RUB) = 1000 gamla rubel (RUR)."

Så när du gick och la dig med tusen rubel på banken så vaknade du med EN rubel nästa dag.Du har kvar en promille när du vaknar upp. För mig är detta en krasch även om man kallar det nya systemet med samma namn som det gamla. Notera i Wikipediaartikeln så pratas det om 1,2,3,4 rubeln osv.

Såvida den inte var i guld förstås...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rysk_rubel

Mvh Blåkrona
« Senast ändrad: torsdag 08, februari 2018, 10:46:15 av Blåkrona »

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #16 skrivet: torsdag 08, februari 2018, 13:24:16 »

@drgrillo
Jag tror inte du ska se ordet "krasch" bokstavligt. Självklart kan ett land byta en valuta frivilligt som Finland när de gick över till euro. Den finska valutan kraschade inte. Men om man frågar sig istället finns någon FIAT valuta kvar sen historisk tid? Någon som används än idag och har överlevt fram till vår tid?
Så Fiat valutorna FÖRSVINNER är ju ett bättre sätt att se det på. Om det sen blir via en bokstavlig krasch, krig eller man ersätter med ett annat FIAT system (som i sin tur kommer att försvinna) är ju en annan sak. Man ersätter helt enkelt ett system med något annat som man tycker är bättre. Det gamla finns inte kvar, alltså har det "kraschat" även om det inte bokstavligen har kraschat.

Skillnaden mellan krasch och utbytt valuta är ju stor. I ditt exempel med Finland tex så drabbades inte de av hyperinflation och efterföljande ekonomisk kris.

Valutan måste ju "krascha" likt Venezuelaz Bolivar för att guldet ska få slagkraft.

Jag håller med om att Maloneys uttalanden är lite extrema men tror man på en högre inflation vilket är grunden i hans påstående vilket jag gör så är guld en ypperlig investering för framtiden.

Jag anser tex att vi har högre inflation idag än vad som rapporteras och sättet att rapportera inflation på ändras i takt med att inflationen stiger. En dag så blir inflationen så hög att man inte längre kan dölja den och då har jag redan tagit ställning

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #17 skrivet: torsdag 08, februari 2018, 13:31:47 »
Osäkerheten i detta blir ju frågeställningen:

Kommer dom lyckas rädda denna frontalkrock i slowmotion som dom skapat innan det blir kaos på riktigt?

Som August skrev så vill människan "bedragas" eller räddas och vaggas in i falsk säkerhet.
Vi får nog se oss själva som ekonomiska extremister och inse att en medelväg kanske finns.

Utloggad Blåkrona

• Palladiummedlem
« Svar #18 skrivet: torsdag 08, februari 2018, 14:51:59 »

@drgrillo

Skillnaden mellan krasch och utbytt valuta är ju stor. I ditt exempel med Finland tex så drabbades inte de av hyperinflation och efterföljande ekonomisk kris.

Det har du rätt i.
Men du glömmer tidsfaktorn. Vi har inte facit ännu, euron skapades 1999 och fanns som mynt och sedlar först 2002. Den är med andra ord inte så gammal.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Inf%C3%B6randet_av_euron

Om man skapar ett fiat system så tar det tid innan det kraschar. Jag har läst att snittet är 27 år men om det stämmer vet jag inte. Det system vi går på nu är världsrekord hittills, men denna gången är det globalt så det är ju inte så konstigt att det tar längre tid. Vad jag säger är att jag tror att ALLA fiatsystemen kommer att krascha förr eller senare för det ligger i sakens natur. Först dollarn eftersom den har mest problem och sen drar den ner alla andra valutor. I det läget kommer inte Finland  att kunna stå emot även om de är med i euron eller Sverige heller.

Ett system som bygger på att bygga välstånd ur ingenting, att trycka pengar ur intet är dömt att misslyckas. Det kommer inte att lyckas, förr eller senare kommer verkligheten ikapp. Det visar ju historien klart och tydligt. Så även denna gång kommer det att misslyckas.

Allt vad du säger om inflationen håller jag med om. Den är större än vad man tror och jag ska ge två exempel.
Min fru hade en registrerad kennel innan. En "rasren" hund kostade 8000:- för ca. 10 år sen. Det var det priset vi tog för våra valpar.
För 5 år sen köpte vi en ny "rasren" hund för 13 000:-. Det var en väldigt ovanlig sort, endast två uppfödare i Sverige så jag tänkte att det inte var så konstigt.
Tyvärr dog den sen i cancer efter 5 år och vi började titta efter en ny hund. Nu kostar "rasrena" hundar 16 000:- !
Så på 10 år har hundpriset gått upp 100% eller 10%/år.
Nu räknas detta givetvis inte in i inflationen för jag kan inte tänka mig att hundar räknas in där...men det är ju intressant ändå. Hundar är ju rätt vanliga i samhället.
Det andra exemplet är helt vanligt smör.
Det brukar kosta 28-29:- på Coop. Sist jag köpte höll jag på att smälla av...41,90!
Två dagar senare...43,95!
Nu kan man givetvis inte dra några slutsatser av detta, smör är ju endast en produkt och det kan ju finnas tillfälliga anledningar till att priset går upp. Men jag finner det ändå intressant.
Mvh Blåkrona

Utloggad Blåkrona

• Palladiummedlem
« Svar #19 skrivet: torsdag 08, februari 2018, 15:17:02 »
Osäkerheten i detta blir ju frågeställningen:

Kommer dom lyckas rädda denna frontalkrock i slowmotion som dom skapat innan det blir kaos på riktigt?

Som August skrev så vill människan "bedragas" eller räddas och vaggas in i falsk säkerhet.
Vi får nog se oss själva som ekonomiska extremister och inse att en medelväg kanske finns.

Jag tycker detta är PERFEKT beskrivet. Det är en frontalkrock men i slowmotion så det är därför ingen som ser den! Men likväl en frontalkrock.
Ekonomiska extremister?
Ja, det uppfattas vi som nu.
Men jag vill påstå att vi är ekonomiska realister! Att tro att fiat system kan pågå i oändligheten är extremistiskt, oavsett man går en medelväg eller ej. Medelvägen skulle i såfall vara en slags partiell guldmyntfot eller liknande men det har vi inte.
Mvh Blåkrona
« Senast ändrad: torsdag 08, februari 2018, 15:30:20 av Blåkrona »

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #20 skrivet: torsdag 08, februari 2018, 16:10:49 »
Jag tror inte guldmyntfot någonsin kommer bli av igen. Det känns väldigt orealistiskt i dagens digitala samhälle

Att man skull kunna gå till banken och växla in sina pengar mot guld känns väldigt avlägset, bankerna vill inte ens ha kontanter idag och jag tror inte utvecklingen kommer gå baklänges.
Det gäller ju inte bara bankerna heller, lika lite som folk vill ha mynt och sedlar i fickan så vill dom ha guld på sig.

Rent krasst så kanske det till och med blir svårare att köpa och sälja guld anonymt framöver pga digitaliseringen.

Utloggad Blåkrona

• Palladiummedlem
« Svar #21 skrivet: torsdag 08, februari 2018, 17:02:27 »
Jag håller med dig, det tror jag inte heller. Men kanske,kanske det kan bli en partiell guldmyntfot typ 1/10.
En SDR idag (enligt Wikipedia) består av:

Euro   37.4
Japansk yen   9.4
Pound sterling   11.3
USA-dollar   41.9
https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rskilda_dragningsr%C3%A4tter

Men detta är gamla uppgifter, idag har även Kina kommit med.

https://www.epochtimes.se//kinas-sdr-utgivning-forsta-steget-mot-en-varldsvaluta/

I en framtid kanske även Ryssland och Indien är med.
Det är därför dom samlar guld tror jag (samt Kina). Ju mer guld desto bättre förhandlingsposition.
Det blir kanske 8 valutor och en del guld...jag har ingen aning.
Vid en systemkrasch börjar de förhandlingarna hur den nya valutan ska se ut...givetvis ett nytt fiatsystem men som sagt kanske en del guld.

Edit:
Här är den nya korgen:
USD: 0,58252

EUR: 0,38671

CNY: 1,0174

JPY: 11,900

GBP: 0,085946

https://www.vafinans.se/valuta/nyheter/IMF-KINESISKA-YUAN-NU-OFFICIELLT-DEL-AV-VALUTAKORGEN-SDR-1001432141

Mvh Blåkrona
« Senast ändrad: torsdag 08, februari 2018, 17:11:05 av Blåkrona »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Stacker
Igår kl. 18:11

Goldsilver.be by Coltrane
Igår kl. 10:23

Irankriget by fåtöljpanda