Författare Ämne: Dollarn på nedgång?  (läst 15037 gånger)

Utloggad coffeshop

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Affärsomdömen: 0
Dollarn på nedgång?
« skrivet: lördag 03, februari 2018, 15:54:27 »
Det är några stycken som varnat för att dollarn kommer gå in i hyperinflation, och personligen är jag väl i ett läge där jag mycket väl skulle kunna tänka mig att det händer någon gång inom något eller några år. Det är prat om alla skulder, och derivatives och sånt dåligt - samt, att dollarn råkar vara the world reserve currency. Som jag uppfattat det, betyder det att alla transaktioner som utförs i princip utanför det egna landet ska göras i dollar (inkl olja som typ bara handlas för dollar, även om tecken finns på att också det faktumet håller på att ändras.).

Men, det jag undrar över är våran svenska kronas koppling till dollarn. Säg att det blir hyperinflation där borta - hur mycket/lite skulle vi potentiellt påverkas av det? Är SEK egentligen (eng) pegged (knuten?) till dollarn?
« Senast ändrad: lördag 03, februari 2018, 15:56:44 av coffeshop »

Utloggad Rackham

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 174
  • Affärsomdömen: 18
SV: Dollarn på nedgång?
« Svar #1 skrivet: lördag 03, februari 2018, 16:32:51 »
Svenska kronan är flytande (inte fast/pegg) sedan försöken att hålla fast växelkurs misslyckades hösten 92,
trots försöken med 500% ränta.

JAMES RICKARDS är en som man kan läsa om dollars framtids utsikter.

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #2 skrivet: lördag 03, februari 2018, 16:59:34 »
Det är några stycken som varnat för att dollarn kommer gå in i hyperinflation, och personligen är jag väl i ett läge där jag mycket väl skulle kunna tänka mig att det händer någon gång inom något eller några år. Det är prat om alla skulder, och derivatives och sånt dåligt - samt, att dollarn råkar vara the world reserve currency. Som jag uppfattat det, betyder det att alla transaktioner som utförs i princip utanför det egna landet ska göras i dollar (inkl olja som typ bara handlas för dollar, även om tecken finns på att också det faktumet håller på att ändras.).

Men, det jag undrar över är våran svenska kronas koppling till dollarn. Säg att det blir hyperinflation där borta - hur mycket/lite skulle vi potentiellt påverkas av det? Är SEK egentligen (eng) pegged (knuten?) till dollarn?

Nu har jag inte hjärnkoll men om det går hyperinflation "därborta" så kommer all världshandel drabbas, eftersom det du är inne på, att dollarn är knutet till funtamenta i industrin. Det kan vara positivt för kronan. Sen är det inte så enkelt, det finns alltid något man riskerar att missa. Går det hyperinflation i dollarn så hjälper det inte så mycket om kronan inte cirkulerar som den "ska" av andra faktorer. 

Utloggad Nils

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 391
  • Affärsomdömen: 53
« Svar #3 skrivet: lördag 03, februari 2018, 17:22:50 »
Om det blir hyper inflation i USA, drabbas hela världen av det. Det är min uppfattning,
eftersom Dollarn är global och är med och styr överallt.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
« Svar #4 skrivet: söndag 04, februari 2018, 01:23:42 »
Frågan man ska ställa sig utöver den globala faktorn på dollarn är, vad har vi gjort annorlunda?

Inte ett skit, blir det hyperinflation i USA pga ett ekonomiskt system så drabbar det även Europa samt Sverige för vi har anammat samma system

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #5 skrivet: söndag 04, februari 2018, 14:10:15 »
Frågan man ska ställa sig utöver den globala faktorn på dollarn är, vad har vi gjort annorlunda?

Inte ett skit, blir det hyperinflation i USA pga ett ekonomiskt system så drabbar det även Europa samt Sverige för vi har anammat samma system

Fast det är en stor skillnad på att vara världens reservvaluta och att inte vara det. och det är fullt möjligt för ett fiat-system att kollapsa utan att alla gör det. USD kraschade rätt hårt under 70-talet utan att D-marken gjorde det t ex.

Jag menar inte på något sätt att usd kan krascha utan att påverka oss, men det är farligt med såna där svepande uttalanden :)

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: söndag 04, februari 2018, 15:47:56 »
Tycker inte det var ett svepande uttalande...

Vi har har negativa räntor och kvantitativa lättnader likaså ECB.
Stora skillnaden skulle väl vara statsskuld i så fall, där har Sverige valt att belåna folket istället

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #7 skrivet: söndag 04, februari 2018, 17:45:04 »
Tycker inte det var ett svepande uttalande...

Vi har har negativa räntor och kvantitativa lättnader likaså ECB.
Stora skillnaden skulle väl vara statsskuld i så fall, där har Sverige valt att belåna folket istället

Glömde nämna den största boven av alla Fractional "reserve banking"

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #8 skrivet: söndag 04, februari 2018, 23:46:33 »
Ok, "svepande" var kanske ett konstigt ord. Min poäng är i alla fall att det inte alls är säkert att "samma system" leder till samma utfall överallt, och framför allt inte att ett sammanbrott på ett ställe (USA) leder till ett likadant sammanbrott på ett annat (Sverige) bara för att vi har samma system i stort.

Om du inte köper mitt exempel om D-mark vs USD (varför inte?), så ta t ex bolånekrisen i USA 2007. Den smittade bara Sverige indirekt (via finanskrisen som kom efteråt), och våra bostadspriser påverkades inte nämnvärt. Visst, det finns skillnader i vårt system för lån, men innan krisen så var det inget man funderade särskilt mycket på.

Fractional reserve banking är en styggelse, där håller jag helt med! Och alla dessa konstiga regleringar som man hittar på för att kompensera för att bankerna tillåts leka med andras pengar... Det vore ju så enkelt om man bara ändrade den  grundläggande grejen!

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: måndag 05, februari 2018, 02:45:18 »
Ingenting är ju säkert såklart.

Visserligen skulle det kunna bli hyperinflation på dollarn utan att det händer något med SEK till att börja med.

Största skälet skulle vara att vi inte skeppat vår inflation utomlands i form av skulder så som USA gjort så lite bättre står vi oss nog men vad har hänt med alla nytryckta pengar i form av obligtionsköp och nyutställda lån, var är den inflationen idag?

Av 2 skäl så tror jag att det påverkar oss.

1 dollarn är en världsvaluta som finns i alla staters plånböcker, en hyperinflation skulle orsaka världsomvälvande ekonomiskt kaos där många länder kommer få se sina tillgångar dramatiskt minska med dollarvärdet.

2 vad finns det för förtroende kvar för fiat valutor om den största av dom alla kraschar?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #10 skrivet: tisdag 06, februari 2018, 12:12:00 »
1 dollarn är en världsvaluta som finns i alla staters plånböcker, en hyperinflation skulle orsaka världsomvälvande ekonomiskt kaos där många länder kommer få se sina tillgångar dramatiskt minska med dollarvärdet.

2 vad finns det för förtroende kvar för fiat valutor om den största av dom alla kraschar?
Jag hör till lägret som tror att en krash i USD skulle innebära en total krasch för hela vårt finansiella system och att det är uteslutet att tro att vi "skulle klara oss" genom att vi på något sätt är lite annorlunda. Men jag tror också att pga exakt detta så är detta med kraschad USD inte så himla sannolikt. Jag ser två skäl till detta.
1. Eftersom hela det finansiella systemet kommer att arbeta emot den stora kraschen.
2. Eftersom människan vill bedragas.

Människor vill höra att allting kommer att bli bra igen. De vill höra att makthavarna har allting under kontroll och de vill höra att de kan fortsätta konsumera på kredit via små plastbitar. Och exakt detta kommer de att få höra. Detta gör att jag alltså inte skriver under på ditt argument #2.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: tisdag 06, februari 2018, 14:06:33 »
Helt enig med dig!
Men det som var ursprungsfrågan med tråden var, om dollarn kraschar vad händer med oss?

Jag ser en total krasch som högst osannolik om inte makthavare ser någon nytta i det och sedan vill komma till våran räddning. (om man nu ska vara lite konspiratorisk)

Argument 2 är beroende av att argument 1 infrias och i det fall så tror jag det kommer bli riktigt illa först innan räddningen kommer, en räddning som jag tror att iaf vi här på forumet kommer se rätt igenom men som de allra flesta kommer svälja med hull och hår.

Utloggad Blåkrona

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #12 skrivet: onsdag 07, februari 2018, 17:03:23 »
Av all valuta som existerar i världen är ca. 60 % US dollar. Den används som reservvaluta av alla jordens länder. Av all världshandel så sker det till 85% i US dollar (Källa : Jim Richards). Om Kina köper skepp av Frankrike betalar dom inte i Yuan eller Euro utan i US dollar.
NÄR dollarn kraschar (ja, enligt min tro och många andras också så är det inte om utan NÄR) så blir det en total krasch på jorden med alla FIAT valutorna. I vår ankdamm här i Sverige har vi noll att sätta emot.
Det blir en oerhört jobbig tid när problemen kommer och jag tror inte ens man kan föreställa sig vilken omfattning det blir men det blir inte jordens undergång. Man kommer att sätta upp ett nytt FIAT system (kan också bli en partiell guldmyntfot) som jag tror blir SDR pengar (FN-pengar) som består av en "korg" av olika valutor som man ger ett visst värde. (SDR pengar finns redan idag).
Kina och Ryssland har redan positionerat sig för detta genom att massivt samla på sig fysiskt guld inför den kommande stormen.
Detta är givetvis bara vad jag tror men det är därför jag samlar på mig silver och guld.
ALLA FIAT valutor har kraschat hittills så de som tror att dom inte ska göra det håller jag inte med.
Mvh Blåkrona

Utloggad drgrillo

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #13 skrivet: onsdag 07, februari 2018, 19:59:51 »
Jag vet att Maloney kör med argumentet att alla Fiat valutor hittills har kraschat men ärligt talat förstår jag inte riktigt. Det finns väl två anledningar att en valuta upphör, antingen för att den har kraschat och måste ersättas eller för att den ersätts av annan anledning. Alla europeiska valutor som ersattes med Euron, anses de som kraschade?
Det finns många exempel i europeisk historia där man har övergått till ny valuta utan total krasch.
Jag kanske missar något, men jag förstår argumentet som sagt inte och Maloney har inte förklarat det bättre än att någon har kollat och alla har tydligen kraschat...

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #14 skrivet: onsdag 07, februari 2018, 21:35:35 »
Jag vet att Maloney kör med argumentet att alla Fiat valutor hittills har kraschat men ärligt talat förstår jag inte riktigt. Det finns väl två anledningar att en valuta upphör, antingen för att den har kraschat och måste ersättas eller för att den ersätts av annan anledning. Alla europeiska valutor som ersattes med Euron, anses de som kraschade?
Det finns många exempel i europeisk historia där man har övergått till ny valuta utan total krasch.
Jag kanske missar något, men jag förstår argumentet som sagt inte och Maloney har inte förklarat det bättre än att någon har kollat och alla har tydligen kraschat...
Så snart någon säger att någonting är ”helt säkert”... run for the hills. Det spelar ingen roll om det handlar om att det är helt säkert att investera i stadspapper (eftersom de är ”garanterade av staten”), helt säkert att alla dagens fiatvalutor kommer att krascha (eftersom...) eller att månen är gjord av mögelost (eftersom Wallace, från Wallace och Gromit, sagt det, och han har ju varit där.

Jag tycker också att det är märkligt att samma personer kan säga att ”vi befinner oss på okartat område, denna situation har världen aldrig varit i tidigare” samtidigt som de säger ”jag vet vad som kommer att hända eftersom det alltid gått på ett visst sätt förut” (må det vara rätt eller fel). Sedan har vi det vanliga problemet med de som hävdar att ”this time is different” när det vid närmare betraktelse faktiskt inte är så.

Alla har en agenda, oftast är den att gynna personen själv. Jag skulle sätta större tilltro till Maloney om han inte levde på att sälja guld och silver.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

KÖPES 2021 1oz LUNAR OX by AlbrechtDurer
Idag kl. 15:35

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Stacker
Igår kl. 18:11

Goldsilver.be by Coltrane
Igår kl. 10:23

Irankriget by fåtöljpanda