Författare Ämne: Försäljning här på forumet och deklarationen  (läst 14221 gånger)

Utloggad coffeshop

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Affärsomdömen: 0
Försäljning här på forumet och deklarationen
« skrivet: lördag 03, februari 2018, 15:39:20 »
Hur pass knepigt är det egentligen att fylla i deklarationen då man har sålt något? Behöver man hålla på med kvitton och sånt, och i så fall, hur löses det med privatpersoner?

• Gäst
SV: Försäljning här på forumet och deklarationen
« Svar #1 skrivet: lördag 03, februari 2018, 19:13:05 »
Hur pass knepigt är det egentligen att fylla i deklarationen då man har sålt något? Behöver man hålla på med kvitton och sånt, och i så fall, hur löses det med privatpersoner?
Om jag har förstått det hela rätt (jag ringde till Skattemyndigheten och frågade) så får du sälja dina egna privata saker, utan att betala skatt, om du inte gör en vinst på mer än 50.000 kronor.
Om du däremot gör en vinst på mer än 50.000 kronor, på det du sålt under året, så ska du ta upp den vinsten i deklarationen.
« Senast ändrad: lördag 03, februari 2018, 19:15:00 av Rödlöga »

Utloggad Smaug

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #2 skrivet: lördag 03, februari 2018, 19:25:38 »
Tror tyvärr ädelmetall faller in i kategorin "kapitalplaceringstillgångar" där vinster behöver skattas från första kronan. Se:

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar

Minns dock ej hur man gör med högpremiemynt, ta en graderad 90-talspanda till exempel. Där är ju spotpriset bara en bråkdel av marknadsvärdet?

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 327
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: söndag 29, januari 2023, 19:27:05 »
Jag skriver i den här tråden istf att skapa en ny. Nu från årsskiftet gäller DAC 7, ett nytt EU-regelverk om rapportering av inkomster vid försäljning från olika e-plattformar som Tradera och Blocket. Vet ej om det även gäller för Ädelmetallforum men det kan vara värt för admins att kolla upp så ni inte får problem.

I korthet handlar det om att Tradera, Blocket, Facebook Marketplace och alla andra liknande verksamheter från och med 2023 är skyldiga att gola ner dig till Skatteverket genom att sända kontrolluppgift till SKV om du haft minst 30 försäljningar under året, eller om intäkterna uppgår till minst €2000. Det här med att man får sälja privat lösöre för 50.000/år utan att deklarera försvinner därmed. Du måste deklarera om du sålt fler än 30 grejer eller för mer än €2000. Fast gränsen 50k utan att skatta gäller tydligen fortfarande så det är ju alltid något positivt.

Plattformarna ska börja skicka in kontrolluppgifter 1.1.2024 för inkomstår 2023 så det kan bli en obehaglig överraskning för många om man haft bra fart på försäljningen av privata prylar under 2023.

Jag tror att den främsta orsaken till det här är den nya så kallade gig-ekonomin, där massor av människor (främst utomeuropeiska migranter och öststatare) ansluter sig till olika uppdrags-tjänster på nätet där man från dag till dag får enkla och lågbetalda påhugg som att köra folks skräp till ÅVCn, skjutstjänster, köra ut mat, rensa trädgårdar etc. Bara svartjobb alltihop och Europas skatteverk inser väl att de går miste om massor med pengar här.

All info man behöver finns här:

https://www.skatteverket.se/omoss/digitalasamarbeten/utvecklingavflertekniskalosningar/plattformsekonomi.4.7c708f0e16bed42cd0555d5.html

https://info.tradera.com/?path=%2Fguide%2Fdac7-faq

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #4 skrivet: söndag 29, januari 2023, 20:19:01 »
Men betyder detta att man får göra förlusta drag oxå när man säljer något man äger till förlust?
Eller jämka mot en vinst?🤔

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: söndag 29, januari 2023, 20:43:57 »
Men betyder detta att man får göra förlusta drag oxå när man säljer något man äger till förlust?
Eller jämka mot en vinst?🤔

Ingen aning. Troligen inte. Det vore till din fördel och så kan de ju inte ha det, Skatteverket.
Då måste inköpskvitto visas och sådana är ju lätta att göra själv så det kanske bedöms vara för stor risk för fusk?

Edit: nu har jag kollat. Det går inte att göra avdrag för förluster. Såklart. Det vore ju bra och orden "Skatteverket" och "bra" är två ord som inte alls fungerar tillsammans.

« Senast ändrad: måndag 30, januari 2023, 00:00:09 av Stacker »

Utloggad gulligubbe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 89
« Svar #6 skrivet: söndag 29, januari 2023, 20:55:19 »
Man ska vara försiktig att man inte blandar äpplen och päron.

Äpplen: Investeringar - aktier, obligationer, ädelmetaller, fastigheter mm.
Päron: Enskild (online) verksamhet - inkomst från försäljning av lös egendom (Tradera, eBay mm), uthyrning av egendom (airbnb, booking.com etc.) och försäljning av tjänster.

De nya EU-reglerna gäller för päron.

De nya EU-reglerna avgör när en onlineplattform ska anmäla skicka kontrolluppgifter om användare till skattemyndigheten.
EU-reglerna anger en nedre gräns för det belopp som får säljas för utan att betala inkomstskatt (för länder utan bestämmelser på detta område), de enskilda länderna kan själva bestämma en högre nedre gräns för inkomstskatt.
De enskilda länderna bestämmer själva en eventuell skatteprocent.

De nya EU-reglerna ändrar inte reglerna för när omsättningen blir momspliktig.
« Senast ändrad: söndag 29, januari 2023, 21:16:34 av gulligubbe »

Utloggad gulligubbe

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #7 skrivet: söndag 29, januari 2023, 21:05:45 »
Du måste deklarera om du sålt fler än 30 grejer eller för mer än €2000.

Länken till Skatteverket handlar om "kontrolluppgifter", d.v.s. uppgifter som plattformen är skyldig att lämna över till Skatteverket enligt EU-lagstiftningen.

Det nämns inte av Skatteverket att EU:s minimikrav på kontrolluppgifter är detsamma som när personer själv ska ange deklarere sin omsättning på nätplattformar.

Visst är minimikravet till detta detsamma som för vanliga fysiska butiker?

« Senast ändrad: söndag 29, januari 2023, 21:51:36 av gulligubbe »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #8 skrivet: söndag 29, januari 2023, 21:11:50 »
Jag skriver i den här tråden istf att skapa en ny. Nu från årsskiftet gäller DAC 7, ett nytt EU-regelverk om rapportering av inkomster vid försäljning från olika e-plattformar som Tradera och Blocket. Vet ej om det även gäller för Ädelmetallforum men det kan vara värt för admins att kolla upp så ni inte får problem.

I korthet handlar det om att Tradera, Blocket, Facebook Marketplace och alla andra liknande verksamheter från och med 2023 är skyldiga att gola ner dig till Skatteverket genom att sända kontrolluppgift till SKV om du haft minst 30 försäljningar under året, eller om intäkterna uppgår till minst €2000. Det här med att man får sälja privat lösöre för 50.000/år utan att deklarera försvinner därmed. Du måste deklarera om du sålt fler än 30 grejer eller för mer än €2000. Fast gränsen 50k utan att skatta gäller tydligen fortfarande så det är ju alltid något positivt.

Plattformarna ska börja skicka in kontrolluppgifter 1.1.2024 för inkomstår 2023 så det kan bli en obehaglig överraskning för många om man haft bra fart på försäljningen av privata prylar under 2023.

Jag tror att den främsta orsaken till det här är den nya så kallade gig-ekonomin, där massor av människor (främst utomeuropeiska migranter och öststatare) ansluter sig till olika uppdrags-tjänster på nätet där man från dag till dag får enkla och lågbetalda påhugg som att köra folks skräp till ÅVCn, skjutstjänster, köra ut mat, rensa trädgårdar etc. Bara svartjobb alltihop och Europas skatteverk inser väl att de går miste om massor med pengar här.

All info man behöver finns här:

https://www.skatteverket.se/omoss/digitalasamarbeten/utvecklingavflertekniskalosningar/plattformsekonomi.4.7c708f0e16bed42cd0555d5.html

https://info.tradera.com/?path=%2Fguide%2Fdac7-faq

Är detta ett tidigt aprilskämt?
Räcker det inte med ökat skattetryck nu efter fördubblingen på ISK.
Sälj dina prylar på facebook eller något annat forum.

Utloggad gulligubbe

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #9 skrivet: söndag 29, januari 2023, 21:14:35 »

EU-reglerna gäller för alla onlineplattformar där det är möjligt att registrera sig från ett EU-land.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #10 skrivet: söndag 29, januari 2023, 21:21:33 »
Jaha, då får man ha ett stånd vid vägkanten och sälja sitt guld.

Utloggad gulligubbe

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #11 skrivet: söndag 29, januari 2023, 21:28:38 »
Jaha, då får man ha ett stånd vid vägkanten och sälja sitt guld.

Om du inte har guldtänder, pratar rumänska och resten av familjen gömmer sig i busken – då är det bara att sätta igång?  ;D

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
« Svar #12 skrivet: söndag 29, januari 2023, 22:18:59 »
Du måste deklarera om du sålt fler än 30 grejer eller för mer än €2000.

Länken till Skatteverket handlar om "kontrolluppgifter", d.v.s. uppgifter som plattformen är skyldig att lämna över till Skatteverket enligt EU-lagstiftningen.

Det nämns inte av Skatteverket att EU:s minimikrav på kontrolluppgifter är detsamma som när personer själv ska ange deklarere sin omsättning på nätplattformar.

Jamen det blir väl i praktiken samma sak? Om Tradera skickar in att jag sålt 40 saker under året men jag inte tar upp det i deklarationen så finns det väl risk att jag åker dit för undanhållande av information eller vad kronhjonen på SKV nu kallar det.

Sedan kan man ju bara spekulera i hur hårt de driver det här, om tiotusentals Svenssons ska jagas med blåslampa för att h*n inte deklarerat intäkter som ändå inte är skattepliktiga eftersom de understiger 50.000/år. Jag hoppas och tror att de prioriterar vissa särskilda fall. Men med dagens IT-teknik går det ju tyvärr väldigt enkelt och snabbt att kontrollera enorma datamängder och samköra olika datakällor och se anomaliteter/felaktigheter.

Visst är minimikravet till detta detsamma som för vanliga fysiska butiker?

Hurdå vanliga butiker? Som säljer begagnat? Finns det några sådana kvar? Alla i Stockholm som fanns när jag var yngre har fått stänga ner eftersom de omsatte såna stora mängder stöldgods. Butiker drivs ju som företag och detta handlar om privatpersoners sälj.

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
« Svar #13 skrivet: söndag 29, januari 2023, 22:29:41 »
]Är detta ett tidigt aprilskämt?
Räcker det inte med ökat skattetryck nu efter fördubblingen på ISK.

Jag önskar det vore det. Men det ligger helt i linje med vad jag skrivit om länge här på forumet. Vartefter välfärdsstaten rämnar och allt färre måste försörja allt fler så måste staten ha in mer och mer skatt på fler och fler sätt. Kommer det en skatt på koldioxiden i utandningsluften? Jag skulle inte bli ett dugg förvånad.

Och att byta från Tradera hjälper som sagt inte, alla sälj-siter omfattas såklart. Enda som kan funka är att gå över på Darknets handelsplatser. Men då kommer ju problemet med betalning. Swish går bort, banken kommer att tjafsa och gola ner dig till polis och skatteverk. Kontanter ok om man ses och gör upp dealen. Crypto kanske, men det är ju också spårbart.

Men jag tror det är tveksamt att staten kommer att lägga de stora resurser som krävs på att jaga Berra som sålt sina gamla Hi-fi-prylar för 70 lax för bitcoin på Darknet utan att skatta för det. Jag har läst att Ekobrottspolisen är kraftigt underbemannad/-resursad och får lägga ner de flesta utredningarna. 

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #14 skrivet: söndag 29, januari 2023, 22:33:10 »
Jag tror detta är början på slutet för Tradera och Blocket m fl.
Jag tror inte att folk orkar eller kan sätta sig in i dessa regler och blir skrämda över att skattmasen ska knacka på.
Ännu en härlig och miljöbefrämjande marknad satt ur spel.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
tisdag 28, april 2026, 22:01:44

Goldsilver.be by Lassiter
måndag 27, april 2026, 23:05:34

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72