Författare Ämne: Försäljning här på forumet och deklarationen  (läst 11571 gånger)

Utloggad gulligubbe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • Affärsomdömen: 0
SV: Försäljning här på forumet och deklarationen
« Svar #15 skrivet: söndag 29, januari 2023, 23:04:10 »
Jamen det blir väl i praktiken samma sak? Om Tradera skickar in att jag sålt 40 saker under året men jag inte tar upp det i deklarationen så finns det väl risk att jag åker dit för undanhållande av information eller vad kronhjonen på SKV nu kallar det.

Sedan kan man ju bara spekulera i hur hårt de driver det här, om tiotusentals Svenssons ska jagas med blåslampa för att h*n inte deklarerat intäkter som ändå inte är skattepliktiga eftersom de understiger 50.000/år. Jag hoppas och tror att de prioriterar vissa särskilda fall. Men med dagens IT-teknik går det ju tyvärr väldigt enkelt och snabbt att kontrollera enorma datamängder och samköra olika datakällor och se anomaliteter/felaktigheter.

Skatteverket tittar på kontrolluppgifterna och konstaterar att de allra flesta är vanliga Svenssons som säljer för ett belopp som understiger det svenska kravet att registrera ett företag. Och sedan händer inget mer.

Sedan finns det så klart de som i verkligheten driver en vanlig verksamhet eventuellt samtidigt som de får olika socialbidrag och det blir då de som måste hitta på något annat eller börja betala skatt.

Visst är minimikravet till detta detsamma som för vanliga fysiska butiker?
Hurdå vanliga butiker?

Butiker som inte säljer online, de finns fortfarande - frisörer, bagare, tatuerare osv.

Utloggad gulligubbe

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #16 skrivet: söndag 29, januari 2023, 23:09:05 »
Jag tror detta är början på slutet för Tradera och Blocket m fl.
Jag tror inte att folk orkar eller kan sätta sig in i dessa regler och blir skrämda över att skattmasen ska knacka på.
Ännu en härlig och miljöbefrämjande marknad satt ur spel.

Jag tror å andra sidan att det här är början på att sålla bort alla icke-seriösa handlare på nätet, det ska bli riktigt skönt att bli av med dem.

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 372
« Svar #17 skrivet: söndag 29, januari 2023, 23:56:13 »
Märkligt att vi i Sverige har en lag på €2000 när i handlar med svenska kronor.

Måste man börja be om kvitton när man köper begagnade saker också ifall man vill sälja dem senare och var räknas som ett kvitto?
Är en obetald faktura/proforma faktura en giltig form av kvitto?

Utloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 271
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #18 skrivet: måndag 30, januari 2023, 00:18:08 »
Skatteverket tittar på kontrolluppgifterna och konstaterar att de allra flesta är vanliga Svenssons som säljer för ett belopp som understiger det svenska kravet att registrera ett företag. Och sedan händer inget mer.

Vi får hoppas det. Jag har iaf blvit lite lugnare nu och tror jag kan fortsätta som tidigare. Har de inte klippt mig ännu så...

Butiker som inte säljer online, de finns fortfarande - frisörer, bagare, tatuerare osv.

Jaha du menar så, men de har inget att göra med de här nya reglerna. Det är ju företag.

Det är ändå väldigt oklart var gränserna går. Nedan är inklistrat från SKVs informationssidor om skatt på privatpersoners försäljning av föremål. Alltså inte hobby eller näringsverksamhet, där gäller helt andra regler. T ex vanligt folk som kanske säljer sina musikinstrument vartefter de byter upp sig och så. Det kan lätt uppgå till över 50k/år om det är seriöst med musicerandet. Hur ska de skatta? De har ju inte tjänat något på sitt köp & sälj av instrument och utrustning som stärkare, mickar mm.

Det är bara trams alltihop! Att vi ens ska behöva tänka på det här och diskutera det. J-a idiotland. Inför 100.000/år som fribelopp istället, som man får dra in på vilket sätt som helst - sälja nya eller beg. prylar eller tjänster, utan att behöva skatta alls. Det skulle lyfta Sverige som fan om folk fick fritt utlopp för sin kreativitet och entreprenörskap istället för att bli beskattade sönder och samman!

Citera
Redovisa inkomst

Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor. Mer information finns på hjälpblankett Personliga tillgångar – Vinst och förlust (SKV 2192).

Om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer på sidan Hobby eller i broschyren Företagsregistrering, SKV 418.

-  vad är "enstaka försäljningar"?
 - vad är "regelbundet"?

Utloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 271
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #19 skrivet: måndag 30, januari 2023, 00:23:40 »

Måste man börja be om kvitton när man köper begagnade saker också ifall man vill sälja dem senare och var räknas som ett kvitto?

Ja, det ska du väl göra för att vara säker och kunna klara en granskning. Det är ju helt sjukt. Om det handlar om saker för större belopp som bilar, båtar, mc, skoter etc som kanske senare säljs med vinst. Många köper t ex gamla bilar, renoverar upp dem och säljer och tjänar en slant på det.

Apropå kvitton så har jag märkt att kvitton från termoskrivare bleknar med åren. Mina äldre kvitton från metallköp i butik är helt oläsliga.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #20 skrivet: onsdag 01, februari 2023, 08:14:48 »
De flesta säljer inte så många grejer per år så de klarar sig nog.

Sen gäller fortsatt för ädelmetaller, skatt från första vinstkronan då det är en kapitalvinst.
Eftersom det är en kapitalplacering så gäller samma som för aktier vid förlust, du får kvitta mot en annan vinst.

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 466
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #21 skrivet: måndag 06, februari 2023, 21:19:27 »
"Redovisa inkomst

Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor. Mer information finns på hjälpblankett Personliga tillgångar – Vinst och förlust (SKV 2192).

Om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer på sidan Hobby eller i broschyren Företagsregistrering, SKV 418."

Men man gör ju för helvete ingen "vinst" om jag köper tex en stereo för 100000kr och säljer den för 70000kr efter 2 år,menar Skatteverket på allvar att jag ska skatta på mina redan skattade pengar och gjort en förlust på 30000kr??? >:(
Dom flesta som säljer en bil hamnar ju över 2000€ och även över 50000kr gränsen...

Utloggad gulligubbe

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #22 skrivet: måndag 06, februari 2023, 21:47:19 »
Men man gör ju för helvete ingen "vinst" om jag köper tex en stereo för 100000kr och säljer den för 70000kr efter 2 år,

menar Skatteverket på allvar att jag ska skatta på mina redan skattade pengar och gjort en förlust på 30000kr??? >:(

Du förstår första delen rätt. Vad är det du inte förstår i Skatteverkets uttalande: "behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor"?

Dom flesta som säljer en bil hamnar ju över 2000€ och även över 50000kr gränsen...

De 2000 euro du nämner är inget du ska göra något åt. 2000 euro är gränsen för när en onlineplattform måste deklarera hur mycket intäkter du har haft på deras plattform. Intäkter är inte detsamma som vinst.

I princip är det väldigt sällan en privatperson tjänar pengar på att sälja en bil.

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 466
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #23 skrivet: måndag 06, februari 2023, 22:32:45 »
Men man gör ju för helvete ingen "vinst" om jag köper tex en stereo för 100000kr och säljer den för 70000kr efter 2 år,

menar Skatteverket på allvar att jag ska skatta på mina redan skattade pengar och gjort en förlust på 30000kr??? >:(

Du förstår första delen rätt. Vad är det du inte förstår i Skatteverkets uttalande: "behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor"?

De 2000 euro du nämner är inget du ska göra något åt. 2000 euro är gränsen för när en onlineplattform måste deklarera hur mycket intäkter du har haft på deras plattform. Intäkter är inte detsamma som vinst.

I princip är det väldigt sällan en privatperson tjänar pengar på att sälja en bil.

Som jag läser det så behöver du ju inte göra någon vinst på försäljningen utan det räknas som inkomst än om jag förlorat 30000kr på "stereon" och det ska skattas på dom 70000kr jag sålde för...
Annars behöver  man väl inte deklarera inkomst?

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #24 skrivet: måndag 06, februari 2023, 22:59:06 »
Jösses?

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1008
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #25 skrivet: tisdag 07, februari 2023, 14:16:52 »
Som jag läser det så behöver du ju inte göra någon vinst på försäljningen utan det räknas som inkomst även om jag förlorat 30000kr på "stereon" och det ska skattas på dom 70000kr jag sålde för...

Silverhamstern _ nu får vi nu räta ut begreppen och inte trassla till det.

Du får du sälja dina egna privata saker, utan att betala skatt, om du inte gör en vinst på mer än 50.000 kronor...

såvida du inte säljer varor regelbundet, för då ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet, eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte.

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 329
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #26 skrivet: tisdag 07, februari 2023, 15:17:13 »
Nu blir jag väldigt skakig då jag glömde deklarera femkronan jag hittade på marken i fjol.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #27 skrivet: onsdag 08, februari 2023, 09:30:10 »
Nu blir jag väldigt skakig då jag glömde deklarera femkronan jag hittade på marken i fjol.

Deklarationen för 2022 kan lämnas in först från och med 14:e mars i år, så det är lugnt. Du har inte missat att deklarera den.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #28 skrivet: onsdag 08, februari 2023, 09:56:58 »

En liten kommentar om ordet "regelbundet". Det används ofta av myndigheter där man inte vill precisera ett exakt antal eftersom omständigheter kan ge olika bedömningar. Om vi tar tex avdrag för resor till och från jobbet så står det så här på skatteverket.se:

"Om du regelbundet reser mellan din bostad och arbetsplats och har resekostnader som överstiger 11 000 kronor kan du ha rätt till reseavdrag."

När blir resor regelbundna? Räcker det med en resa i månaden? En resa per kvartal? Måste jag resa varje dag? Om du bor i Haparanda och jobbar i Smygehuk och åker till jobbet en gång i månaden så kan du säkert få göra avdrag. Det är rimligt regelbundet resande. Om du bor i Stenungsund och jobbar i centrala Göteborg och är på jobbet en gång i månaden, men tar din Bentley Meteor som drar en liter per kilometer (jag skojar inte) varje gång är det kanske mer tveksamt.

Utloggad gulligubbe

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #29 skrivet: onsdag 08, februari 2023, 13:01:43 »
Vaga formuleringar från Skatteverkets sida beror på att de i varje enskilt fall ska bedöma om det faktiskt är en hobby eller näringsverksamhet.

För att göra det relaterat till ädla metaller. Om du har en omsättning på till exempel Tradera som är mindre än 50 000 kronor per år och det också kan förklaras att du är en samlare (t.ex. numismatiker) så är det betydligt lättare att bevisa att du inte handlar i vinstsyfte, men för att fylla luckor i din samling.

Frågan kommer alltid att vara om Skatteverket anser att det lönar sig att titta närmare på den kontrollinformation som olika nätplattformar kommer att lämna till Skatteverket. Och det logiska förhållningssättet vore att ju högre belopp desto större är sannolikheten att man kan hitta något som kan innebära skatteintäkter.
« Senast ändrad: onsdag 08, februari 2023, 13:24:25 av gulligubbe »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Varför köpa silver? by vitae
Igår kl. 21:00

The COMEX DECEPTION… (A PAPER DERIVATIVES SCAM) by vitae
Igår kl. 20:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 16:48

[AVSLUTAD] 1/4oz American gold eagle 2004 by doo
Igår kl. 13:22

2 Oz Libertad (Helt nya från rör) by mega_n