Författare Ämne: Nybörjarfrågor  (läst 1256 gånger)

Utloggad Ambi

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 0
Nybörjarfrågor
« skrivet: torsdag 25, januari 2018, 11:25:53 »
Hej alla!

Jag är ny på området, och har en del frågor och funderingar. Ber om ursäkt om det redan finns trådar för sånt här, men jag har faktiskt letat.

Lite om mig: Jag är en student som inte har överdrivet mycket pengar, men tillräckligt för att jag ska vilja spara undan en del i fysiskt guld. Jag är främst intresserad av själva metallen, inte samlarvärdet (även om jag säkert kommer kravla nedför det kaninhålet sooner or later...), och har därmed mest tittat på guldtackor. Såvitt jag förstår så betalar man lägst premie för tackorna jämfört med mynten, särskilt om det är mynt med ett ev. framtida samlarvärde. Eftersom jag främst är intresserad av metallpriset så bör jag då ta det som har lägst premie. Är det rätt tänkt?

När det kommer till själva guldtackan så är jag för närvarande intresserad av en 20-grams tacka till att börja med, då premien inte känns särskilt hög på de jag tittat på. Min andra fundering gäller vilken tillverkare som är lämplig, och var man ska köpa. Tavex erbjuder exempelvis PAMP Fortuna och Valcambi Suisse, och Liberty Silver har Heraeus. goldsilver.be har Perth Mint. Spontant känner jag mig mest lockad av PAMP Fortuna, mest pga. utseendet (väldigt liten prisskillnad). Ett annat alternativ är att köpa redan cirkulerade tackor från Tavex, vad finns det för nackdelar med det? Och varför säljer Tavex 2 st cirkulerade 10-grams tackor billigare än 1 st 20-gram? Känns spontant ologiskt...

Jag kommer säkert vilja köpa t.ex. silvermynt och dyl. från folk här på forumet, men för min första guldtacka vill jag vara 100% säker på att jag får vad jag betalar för, då jag som sagt inte har särskilt mycket koll. Tänker mig att risken med handlare som t.ex. Tavex måste vara relativt låg.

För den som tycker att jag överanalyserar detta lite: yes, sån är jag.

TLDR;
1. Är en mindre guldtacka bättre än ett guldmynt, om man inte kan något om mynt?
2. Spelar det någon roll vilken tillverkare man kör på? (tänker exempelvis på hur lätt det är att sälja vidare tackan och sånt)
3. Är det värt besväret med att köpa guld från Tyskland, om det rör sig om ca 20 gram?
4. Är cirkulerade tackor något att ha?

Tackar ödmjukast för svar!

/ Ambi

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 373
  • Affärsomdömen: 16
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #1 skrivet: torsdag 25, januari 2018, 11:40:37 »
Helt rätt att köpa från tavex som ditt första köp, för din egen trygghet. Så gjorde jag också.

Jag rekommenderar alltid mynt numera, då jag enkelt vill göra äkthetskontrollen själv, vilket är omöjligt med en  inplastad tacka. även om du kan vara 100% säker från tavex. Undvik alltid tradera.

Vänta på rätt läge och köp här via forumet när tillfälle ges. Jag har själv både köpt och sålt fina mynt av olika slag för spot.

Valcambi tycker jag är mest lättsålt dom gånger jag har sålt tackor. Allt är lättsålt för rätt pris.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1038
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #2 skrivet: torsdag 25, januari 2018, 11:45:56 »
Såvitt jag förstår så betalar man lägst premie för tackorna jämfört med mynten, särskilt om det är mynt med ett ev. framtida samlarvärde. Eftersom jag främst är intresserad av metallpriset så bör jag då ta det som har lägst premie. Är det rätt tänkt?
Lägst premie vinner normalt, men det finns även ett värde i mindre enheter för flexibilitet vid försäljning. Men titta på det faktiska priset (per gram finguld) istället för att anta att tackor alltid är billigare.
Citera

När det kommer till själva guldtackan så är jag för närvarande intresserad av en 20-grams tacka till att börja med, då premien inte känns särskilt hög på de jag tittat på. Min andra fundering gäller vilken tillverkare som är lämplig, och var man ska köpa. Tavex erbjuder exempelvis PAMP Fortuna och Valcambi Suisse, och Liberty Silver har Heraeus. goldsilver.be har Perth Mint. Spontant känner jag mig mest lockad av PAMP Fortuna, mest pga. utseendet (väldigt liten prisskillnad). Ett annat alternativ är att köpa redan cirkulerade tackor från Tavex, vad finns det för nackdelar med det? Och varför säljer Tavex 2 st cirkulerade 10-grams tackor billigare än 1 st 20-gram? Känns spontant ologiskt...
De cirkulerade tackorna är billigare...för att det är cirkluerade. De har varit ute på privatmarknaden och den ”säkra kedjan” från gruva, via refiner och prägling till försäljning är bruten. Jag skulle ta de gvå cirkulerade tsckorna i ditt fall.
Citera
Tänker mig att risken med handlare som t.ex. Tavex måste vara relativt låg.
Jag håller med.
Citera
1. Är en mindre guldtacka bättre än ett guldmynt, om man inte kan något om mynt?
2. Spelar det någon roll vilken tillverkare man kör på? (tänker exempelvis på hur lätt det är att sälja vidare tackan och sånt)
3. Är det värt besväret med att köpa guld från Tyskland, om det rör sig om ca 20 gram?
1. Nej. Det handlar bara om pang för peng, mängd guld per krona. 2. Nej.  3. Titta på priset. Pang för peng. 4. Ja.

Utloggad Ambi

• Medlem
  • *
« Svar #3 skrivet: torsdag 25, januari 2018, 12:04:28 »
De cirkulerade tackorna är billigare...för att det är cirkluerade. De har varit ute på privatmarknaden och den ”säkra kedjan” från gruva, via refiner och prägling till försäljning är bruten. Jag skulle ta de gvå cirkulerade tsckorna i ditt fall.

Måste väl ändå vara så att guldhandlarna verifierar innehållet av det de köper? Förstår att risken inte är 0, men känns tveksamt att de skulle vilja sätta sitt varumärke på spel genom att köpa och sälja fake-guld till höger och vänster.

Jag rekommenderar alltid mynt numera, då jag enkelt vill göra äkthetskontrollen själv, vilket är omöjligt med en  inplastad tacka. även om du kan vara 100% säker från tavex. Undvik alltid tradera.

Mjo, du har nog en poäng där. Kan det försvåra försäljningen av en tacka om man säljer den privat, dvs. att köparna inte vill ha den pga. svårigheter med att kontrollera innehållet? Har hört att förpackningen i sig ska vara någon slags certifiering, så jag antar att en bruten förpackning också försvårar försäljningen?

Tack ska ni ha båda två, allt input är värd guld! ;D

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1038
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #4 skrivet: torsdag 25, januari 2018, 12:36:05 »
Måste väl ändå vara så att guldhandlarna verifierar innehållet av det de köper? Förstår att risken inte är 0, men känns tveksamt att de skulle vilja sätta sitt varumärke på spel genom att köpa och sälja fake-guld till höger och vänster.
En serös guldhandlare verifierar absolut innehållet. Tavex är seriösa.
Citera
Mjo, du har nog en poäng där. Kan det försvåra försäljningen av en tacka om man säljer den privat, dvs. att köparna inte vill ha den pga. svårigheter med att kontrollera innehållet? Har hört att förpackningen i sig ska vara någon slags certifiering, så jag antar att en bruten förpackning också försvårar försäljningen?
Bruten förpackning... eftersom Tavex och andra verifierar innehållet när de köper in av privatpersoner så klipper de ofta upp förpackningarna. Bara så att du är medveten om det. Vad gäller förpackningen som certifiering så är det rätt i den bemärkelsen att vissa köpare resonerar så, dvs det blir svårare att sälja till just dessa personer. Min egen uppfattning är att man skall köpa myntet eller tackan, inte förpackningen. Om någon har resurser att förfalska ett mynt eller en tacka så vore det rimligen ingen större utmaning att tillverka en falsk förpackning med lite siffror på.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1400
  • Affärsomdömen: 22
  • Medlem #100
« Svar #5 skrivet: torsdag 25, januari 2018, 13:48:26 »
Jag citerar mig själv:
Jag skall påminna om det som tidigare också har varit uppe här på Äf nämligen

Ädelmetalltestaren från Sigma Metalytics
som mäter de elektriska egenskaper i en ädelmetall, och kan med det bestämma om ädelmetallen är äkta eller falsk. Och det kan den göra utan att objektet behöver tas ur sin förseglade behållare. Inget spill med syror och ingenting som påverkar ädelmetallen. En förträfflig apparat som alla större firmor som köper och säljer investeringsmetaller borde ha.

Den äldre och enklare modellen beskrivs här på YouYuben

Här en länk till tillverkarens sida  och den förbättrade apparaten Sigma Metalytics Pro och en

video som visar hur PMV pro används med förseglade behållare.

Just det, en förträfflig tingest som alla större försäljare av PM-varor borde ha.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1492
  • Affärsomdömen: 341
  • "Allting är relativt"
« Svar #6 skrivet: torsdag 25, januari 2018, 21:59:55 »
TLDR;

Ja, dock man kommer oftast till mynt efter ett tag.

Alla nämnda tillverkare är bra och kända, gå efter priset (köp billigaste), jag tycker att Valcambi passar dig bäst. Valcambi - Ambi  :D

Tavex och Ls har bra priser, (har du möjlighet att köpa fraktfritt, genom disken, så blir det oftast billigare än i Tyskland)

Undvik cirkulerade tackor tills du blir mer erfaren..

p.s. Inget fel med Tradera (finns rätt många kända, trygga och bra säljare där)

Utloggad Ambi

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: fredag 26, januari 2018, 11:37:29 »
Tack alla för svar, uppskattas enormt! Blir nog en Valcambi-tacka till att börja med :)

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1328
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #8 skrivet: lördag 27, januari 2018, 12:33:13 »
Jag har upptäckt en tysk webshop med låga priser på guld och låg fraktkostnad (9.95€).

Jag beställde ett guldmynt från dem förra månaden och det gick mycket snabbt och smidigt tills postis knackade på dörren. Väl packat och fint mynt.

Tänkte handla småtackor av dem nästa gång. 5 och 10 g.

Eftersom handlaren kanske inte är så känd här på forumet så kanske det är bäst att börja med en mindre order om någon blir sugen.

Webshop:

https://www.argentu.de/

Inloggad Karlsson766

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 37
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #9 skrivet: måndag 05, februari 2018, 12:20:29 »
Jag har upptäckt en tysk webshop med låga priser på guld och låg fraktkostnad (9.95€).

Jag beställde ett guldmynt från dem förra månaden och det gick mycket snabbt och smidigt tills postis knackade på dörren. Väl packat och fint mynt.

Tänkte handla småtackor av dem nästa gång. 5 och 10 g.

Eftersom handlaren kanske inte är så känd här på forumet så kanske det är bäst att börja med en mindre order om någon blir sugen.

Webshop:

https://www.argentu.de/

Testade att beställa en liten lunar hund i guld. La beställningen 31/01 och nyss plinga det på dörren för leverans så det blir nog fler ordrar därifrån  :D

Senaste Inlägg

Hemberg. by thgswe
måndag 19, februari 2018, 22:32:18

Säljes : Världens vackraste guldmynt? 2 st 20$ St Gaudens guldmynt (Sänkt pris!) by mega_n
måndag 19, februari 2018, 17:56:09

[Avslutad] Säljes: Myntkapslar 80 stycken 41mm och 78 stycken 37mm, 2 myntetuier by Chrille
måndag 19, februari 2018, 16:34:14

Säljes: 10 kr 1972 helg-special, under spot! by Micromax
måndag 19, februari 2018, 13:24:55

Fantomens gästbok (recensioner och kritik om mig och min butik) by Chrille
måndag 19, februari 2018, 10:24:13

Är http://goldsilver.be/ seriös? by kristensson
måndag 19, februari 2018, 09:59:23

Mike Maloney by pellson
söndag 18, februari 2018, 17:48:26

Ålands första egna mynt, 10 och 50 Daler 1991 by thgswe
söndag 18, februari 2018, 17:13:29

Silver: 80% Kronor, 999 Australian Crocodile 2014, Tyska Mynt, Medaljer SE by Olli
söndag 18, februari 2018, 10:46:49

Säljes: Guld! by Olli
söndag 18, februari 2018, 09:41:48

Gammal användare by OldVonAnka
söndag 18, februari 2018, 07:50:27

Diskussion om Bitcoin by I_am_mine
söndag 18, februari 2018, 01:16:32

Kapslar till SBSS mynt by hundringen
lördag 17, februari 2018, 22:05:52

Peter Schiff by Cash Is King
lördag 17, februari 2018, 21:00:24

Krugerrand första gången som 2oz guldmynt by august