Författare Ämne: Guld 10kr  (läst 8163 gånger)

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 486
  • Affärsomdömen: 19
SV: Guld 10kr
« Svar #15 skrivet: fredag 02, februari 2018, 07:25:05 »
Och den sista

Måste erkänna att jag reagerade på den "vågiga" texten i KRONOR. Särskilt det sista R-et. Satt och googlade häromdagen för att hitta nått liknande. Fast nog bilden som ljuger. Eller så ska det vara så på den årgången?

Inte speciellt troligt att dina mynt skulle vara falska. Vart har du fyndat?

Edit: Den bilden längst ner av de tre myntet du postat. överdelen på sista R.

Edit2: en jämförelsebild,
https://images.gadoury.com/images/products/coin/big/20170911113434_10%20kronor-1883-2.JPG

en annan högupplöst jämförelsebild.
https://en.numista.com/catalogue/photos/suede/g1050.jpg
« Senast ändrad: fredag 02, februari 2018, 08:00:04 av mrSju »

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
« Svar #16 skrivet: fredag 02, februari 2018, 08:26:54 »
en jämförelsebild på ett mynt från 1873 som ditt.
https://img.ma-shops.com/thecoincabinet/pic/combined5625.jpg

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1130
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #17 skrivet: fredag 02, februari 2018, 08:36:28 »
Väldigt bra input som gjorde mig lite orolig ett tag, särskilt eftersom det inte var den enda skillnaden på mynten :D

Kollade runt lite efter just 1873 mynt och hittade att Tavex bild såg exakt ut som min.
Hittade inget specifikt om just 10kr men hittade lite info om 20kr som fanns i ca 5 olika varianter.

Finns det någon expert på kronguld här på sidan som kan berätta lite mer om mynten jag just köpt eller rekommendera en sida där jag kan läsa på?

Har försökt googla mig fram men det dyker mest upp tradera-annonser och återförsäljare

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
« Svar #18 skrivet: fredag 02, februari 2018, 09:02:23 »
Väldigt bra input som gjorde mig lite orolig ett tag, särskilt eftersom det inte var den enda skillnaden på mynten :D

Kollade runt lite efter just 1873 mynt och hittade att Tavex bild såg exakt ut som min.
Hittade inget specifikt om just 10kr men hittade lite info om 20kr som fanns i ca 5 olika varianter.

Finns det någon expert på kronguld här på sidan som kan berätta lite mer om mynten jag just köpt eller rekommendera en sida där jag kan läsa på?

Har försökt googla mig fram men det dyker mest upp tradera-annonser och återförsäljare

http://www.falcoin.se/pages/posts/10-kr-254.php

edit: Du har pm.
« Senast ändrad: fredag 02, februari 2018, 09:10:58 av mrSju »

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #19 skrivet: fredag 02, februari 2018, 12:44:34 »
Precis något sådant jag letade efter :D

Tack ska du ha!

Inloggad Saiifo

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #20 skrivet: fredag 02, februari 2018, 19:39:15 »
Mynten är inköpta av Myntauktioner i Sverige AB innan dom såldes vidare till dig.
Dessa mynt är garanterat äkta då alla objekt granskas noggrant innan dom släpps på auktion.

Måste även säga att bilderna du tog var grymma, skulle också vilja bygga en fotolåda (Y)

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #21 skrivet: lördag 03, februari 2018, 00:41:02 »
Mynten är inköpta av Myntauktioner i Sverige AB innan dom såldes vidare till dig.
Dessa mynt är garanterat äkta då alla objekt granskas noggrant innan dom släpps på auktion.

Måste även säga att bilderna du tog var grymma, skulle också vilja bygga en fotolåda (Y)

Jag ville mest byta erfarenheter, nu fick jag dessutom en väldigt bra länk till lite mer info om vad jag köpt :D

Fotolådan är superlätt att bygga, den är tillverkad av en lagom stor kartong klädd i A4 papper  med led-lister högt placerade på alla 4 sidor runtom lådan så att inga skuggor faller på myntet.

Nu gjorde jag mig själv en björntjänst och köpte led-lister som bara kan kopplas samman i en rak linje så jag fick ta en liten bit överbliven sladd och löda ihop dom med för att kunna placera ut dom i 90 graders vinkel mot varandra men det gick det med. Köper man en flexibel led-list istället så spar man sig besväret :D

Utöver det så använde jag linser från Kjell och Company som man klämmer på telefonen för att ta närbilder (dom är ju rätt jäkla små mynten). Linserna funkar väl hyfsat och kostar 99kr tror jag

Sitter och önskar för mig själv att jag hade en digital kamera som är lite bättre än mobilen för det är extremt svårt att hålla fokus samtidigt som man tar en makro bild och det syns även på bilderna jag tog :/

Men vad ska man göra när man hellre lägger pengarna på guld och silver istället för allt slit och släng som man kan ha användning för nån gång ibland :D

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #22 skrivet: lördag 03, februari 2018, 00:47:41 »
Men vad ska man göra när man hellre lägger pengarna på guld och silver istället för allt slit och släng som man kan ha användning för nån gång ibland :D

Så tänker jag när jag korrekturläser inlägget att, ett våffeljärn använder man inte varje dag heller direkt, men där har jag min sambo att skylla på, hon överraskade mig en dag med att ha köpt ett efter att jag stekt pannkakor i 3,5 år och tyckt att det är samma sak :D

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by laban77
Idag kl. 08:36

USA - hur har dom det by sff123
Igår kl. 23:16

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by JL_GBG
Igår kl. 22:55

Goldsilver.be by Future
Igår kl. 22:54

Diverse Guld säljes by sff123
Igår kl. 19:17