Författare Ämne: Månadsblogg över ett års ackumulering av PM  (läst 11706 gånger)

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 156
  • Affärsomdömen: 10
SV: Månadsblogg över ett års ackumulering av PM
« Svar #45 skrivet: måndag 23, april 2018, 13:54:15 »
Extra för April:

Det kom in oväntad kosing så det blev lite mer silver för april. Ytterligare en till 10 oz queens beast i form av draken, 25st 1 ounce random libertads samt två Endeavour nautical proofs. Allt lagras numera hos GS (utmärkt sätt att månadsspara pm) tills mina inköp börjar röra sig i premium och med dessa köp har jag uppnått det uppsatta målet för året i silver om 100oz.

Motiveringen till draken är att den har potential att ge någon slags avkastning när jag växlar in mot annan, likvidare form av buillon och motiveringen till libertads är att de gick till ett pris som låg strax över standard buillon. Jag förväntar mig inga stordåd på årtalen som kommer, jag gissar på mycket 2015/2017 men det känns som en relativt låg risk att köpa och kanske slinker det ned någon intressantare årgång. Nauticals hypas rätt rejält just nu och det är frågan om det bara är en hype eller om det faktiskt finns ett stort intresse för dessa. De kostade en rejäl slant men jag tänker att de få vara ett pilotprojekt för mynt med hög premium och en inkörsport till grading i fortsättningen. Begränsat till 1000 i upplaga så är det svårt om hypen kommer från en pool av potentiella köpare eller om det är personer som mig själv som driver upp priset. Ber oavsett en stilla bön för att de kommer utan milkspots :) 

Det känns som jag har fått hygglig koll på silvret fungerar under det första kvartalet. Nästa steg blir att se om det går att göra något intressant med guldet. Jag tycker att det är mycket svårare att sätta guldmynt i arbete på kort/mellanlång sikt men hoppas kunna göra något strategiskt med framtida guldköp.

Jag fortsätter med strategin tillsvidare med halvårskollen som riktmärke - minst 1/4oz guld och 20 oz silver/månad. Förmodligen kommer jag ändra något på vägen beroende på hur guldet beteer sig då det mer eller mindre stagnerat i ett knepigt status quo mellan 1300 och 1350. Jag ser även mer och mer hur jag börjar röra mig mot att vara lite mer flytande mellan metallerna beroende på utvecklig i spot och ev. premium som inte är låst till den ena eller andra metallen ex, premium på silver kan gå till att köpa guld o.s.v.
« Senast ändrad: torsdag 24, maj 2018, 19:29:04 av Ritva »

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #46 skrivet: torsdag 24, maj 2018, 19:15:15 »
Summering av maj-månad:

Jag väntar in 134oz silver och 3/4 Oz guld som totalt är vad jag har just nu. Tänker att jag lägger upp en trevlig bild på allt när det är unboxat. Återigen har jag fått slagsida mot silvret, mest för att jag ser större möjligheter att inom ramen för min budget flippa mynt för att kunna köpa mer guld och silver (samt att det är roligare).

Det finns absolut fördelar att kunna lagra det utomlands för att komma ned i frakt och kunna köpa när tillfället ges och dessutom pitcha in några hundringar innan de försvinner på ev. förströelse. En salt erfarnhet jag tar med mig från den här månaden är att ha lite mer framförhållning och bevaka vad som släpps så att det hinner sjunka in om det är köpläge för ett visst mynt. Just nu är stacken väldigt spretig och i fortsättningen tänker jag att det är bättre att välja ut vad som skall hamna i kategorin buillon, vilka mynt som jag tror är värda att bulkas för premium samt lämna utrymme för proofs. Som det ser ut nu så är det en salig blandning av mynt som ska sorteras i div. kategorier och det är helt ok om man kör "buy what you like" men för min del så sitter jag nu på en del mynt som jag kommer vilja avyttra direkt som jag inte förväntar någon premium på.  Vad mer? Jo att börja sätta upp en procentsats som jag tror att ett mynt kommer göra över en kortare tidshorisont. Jag har bestämt mig för att under nuvarande situation bara investera i ren buillon eller mynt som ger minst 30% plus. För ändamålet köper jag hellre många av ett mynt än flera olika. Det gäller även proofs. Det är såklart lite risky att hoppas på att bulka ett par mynt men jag tror mig ändå förstå lite mer vad som gäller. Om inte annat kommer det avslöja sig i bloggen. Som tidigare sagt så kommer jag även testa en del grading på det jag beställt och det blir lite trial and error.

Eftersom det drog iväg under denna månad på silvret så tänker jag försöka använda det silver jag har för att köpa/byta till mig en del av kostnaden för 1/4 Oz guld och 20oz silver så att jag kommer upp till det där berömda ouncet. En del pengar kommer gå till grading och en kortare resa så förhoppningsvis kan det smälla till lite högre i Juli när gradingen är klar och mer pengar finnes.

Orelaterat till månadens inköp så uppdaterar jag första inlägget om min nuvarande situation. Kom på att bloggen blir måttligt imponerande om jag inte nämner att jag studerar :)

« Senast ändrad: torsdag 24, maj 2018, 19:48:27 av Ritva »

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #47 skrivet: fredag 01, juni 2018, 12:22:38 »
Reflektion över stacken och att lära sig av sina misstag

Nu är jag tittar på min box så ser jag att förra månades investeringar drog iväg bort från målbilden. Målbilden med PM har hela tiden varit att hedga mot en kommande krasch i allmänhet och den svenska kronan i synnerhet och det är detta som mina oz-mål har ställts upp mot. I stacken ligger en hel del dyra mynt som köptes på känsla och inte tanke. Jag tänker särskilt på lejonen och trade dollars men även några av Rwanda mynten. Jag tänker att dessa är en börda då dessa var dyra och förmodligen inte kommer betala sig på kort sikt och marginelt på lång sikt. Med hedge som utgånspunkt så fyller dessa ingen riktig funktion eftersom vikt och likviditet har varit prio och jag kommer försöka avyttra dessa mot en så liten förlust som möjligt.

Jag har för framtiden bestämt mig för att sätta en 70/30 uppdelning i ounce mätt mellan buillon och hög-premium mynt och fortsatt tänkt att det som hamnar inom hög-premium tillsammans ska göra minst 30% plus.

Det finns dock ett problem att bara utgå från ounces i procentfördelningen eftersom proof-mynt kostar så mycket och där har jag lite att fundera på hur jag ska strukturera dessa. Ett problem med mina proofs som kom är att hälften var besudlade med mjölkfläckar och det försöker jag lösa med leverantören just nu. Hursomhelst behöver jag ta höjd för proof-mynten i strategin. De ger en riktigt bra möjlighet för att få in bra pengar men samtidigt besitter de en högre risk och problem som Buillon mynten inte har.

Desto mindre struktur desto mer felbeslut grundade i käsla är min erfarenhet så här långt och därför kommer jag ta det lugnt i Juni för att låta inköpen landa och inte hasta fram besluten. Jag tror att det är bra att ta ett kliv tillbaka och därför kommer jag inte köpa förrän i slutet av månaden. Månaden kommer istället att användas till att strukturera upp stacken snarare än att vidga den. för att ha en bra position framöver.

Vidare kommer jag se över bloggen och föra lite mer resonemang, ungefär som det här inlägget som ger mer än att bara rapportera in vad som har köpts och sålts. Bloggen var tänkt som ett sätt att för andra som är intresserade av börja handla PM att se och lära samt att hålla koll på mig själv. Det har inte riktigt blivit så i all entusiasm men det kanske berättar något viktigt det med om man bläddrar igenom bloggen vid årsskiftet.

Bild:
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=52.msg70790#msg70790

« Senast ändrad: fredag 01, juni 2018, 12:41:08 av Ritva »

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #48 skrivet: torsdag 28, juni 2018, 00:06:28 »
Summering halvtid, Juni:

115oz silverbuillon
23.1 gram guld
Proof/samlarmynt silver, 7 st

Jag hade tidigare aviserat detta inlägg som en större halvtidsutvärdering kring stackandet och med en förhoppning om att mitt kortsitiga mål skulle vara avbockat. Jag gjorde dock mina första riktiga misstag under slutet av våren/försommaren och var som i förra inlägget nämnt tvungen att sälja en del av stacken till förlust. Jag blev helt enkelt för het på gröten och proof- och samlarmynten som köptes gjorde stacken volatil och den fyllde inte den funktion som jag hade tänkt att PM-skulle ha, nämligen en hedge mot inflation samt vid en ev. börsnedgång. Problemet med återförsäljaren som inte var så sugen på att ha kontakt kring de befläckade proof-mynten gjorde inte heller saken bättre. Vad jag också insett är att buillonmarknaden och samlarmarknaden är två rätt skilda entiteter och samlarmarknaden är av begränsad funktion för min strategi.

Ett sätt att komma åt detta är att helt enkelt lägga proof och samlarmynt i en egen kategori, något som jag berörde i förra inlägget. Överlag så tar jag med mig allt som jag lärt mig och inser främst att desto mer aktivt jag jobbar med stacken, desto sämre beslut har jag tagit.

Nu när jag jobbar mer så kommer jag försöka att upprätthålla målet om 20oz och 1/4oz guld/månaden men med viss flexibilitet beroende på vad som är bäst att köpa i relation till priset. Den här månaden valde jag dock att inte köpa utan istället reflektera över vilken riktning jag skulle ta och hur jag skulle göra med den spretiga stacken. Guld och silver är och kommer vara en fortsatt del av min investeringsstrategi för de kommande sex månaderna och jag kommer att fortsätta mot mina mål men jag kommer även titta på andra sätt att investera i form av att äga aktier knutna till andra fundamenta. Även om guld och silver är botten på min investering och som jag förstår intuitivt värdet av så kommer jag se över andra tillgångsslag som jag egentligen förstår bättre utifrån instrumentella värden och laterala analyser.

Summering halvtid:
Överlag har stackandet ändå gått ok och jag har klarat mitt första mål i silver. Vad jag avser att göra framöver är att minska volatiliteten i stacken med en slagsida mot ökad likvid buillon. Jag satte ett mål på 70/30 mellan buillon och högre premium mynt men jag har insett att för mycket trixande med högre premium mynt krävde mycket mer jobb som jag inte är så sugen på att göra. Ett beslut som kom av detta är att pyssla mindre med aktiv förvaltning av stacken och se guld och silver för vad det är, ett huvudsakligt passivt instrument för sparande och som en grundläggande investering för att trygga andra livsmål samt i viss mån fungera som ett analyserktyg för geopolitiska händelser.

Jag satte upp ett mål som var helt klart rimligt och det fungerade överlag väl att stacka första kvartalet och jag lärde mig mycket utan att trampa på någon större mina. Därefter drog det iväg med avsteg från strategin med ett par smällar till följd och nu tar jag alltså ett kliv tillbaka till enkelheten som fungerat väl. Proof-mynten var en stor bov i dramat till att det drog iväg och tillsammans med en oorganiserad stack.
« Senast ändrad: torsdag 28, juni 2018, 00:15:20 av Ritva »

Utloggad sff123

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 461
  • Affärsomdömen: 15
« Svar #49 skrivet: torsdag 28, juni 2018, 08:59:12 »
Håller med om det mesta och det händer inte ofta :)
Bra inlägg!

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #50 skrivet: onsdag 25, juli 2018, 13:06:46 »
Uppdatering, Juli:

135oz silver
30 (40 totalt) gram guld
Proof/samlarmynt silver, 7 st

Nytt årsmål: 3 uns guld och 300 uns silver

Då var det dags att göra bokslut för Juli månad men även sätta nytt mål för resterande delen av 2018 med det första målet (i princip) uppnått.

Under Juli landade jag på plus 20 uns silver och 6.9 gram guld efter väldigt mycket strul förra månaden. Ska man vara nitisk så saknas det ett rågat gram på guldet för att riktigt kunna säga att jag uppnått målet om ett fullt uns sedan starten men i och med att mina förutsättningar för min ekonomi har förändrats, så blir det lättare att sätta nya mål utifrån den stack och totala ekonomi jag har.

Jag angav ett månatligt uns-mål i förra inlägget som jag uppdaterar till 25 uns silver samt 10 gram guld/månad, fördelat på fem månader. Den som är snabb i huvudet ser att det inte riktigt räcker fram till december men det är ett bra månatligt riktmål som jag kan agera på direkt, där jag står nu för att sedan öka takten. Månatligt riktmärke att agera på exakt där jag är nu fungerade bra inför första målet och jag hoppas att det ska göra detsamma för det resterande året. Jag kommer dock vara mindre strikt mellan de olika metallerna och det kan mycket väl bli enbart guld en månad och vice versa beroende på vad som är mest gynnsamt vid köptillfället och marknadens rörelser.

Andra reflektioner
Som jag berörde i förra inlägget, tittar jag även på andra sätt att spara, investera och strukturera min ekonomin. Även om Guld och Silver kommer att fortsätta vara basen som jag kommer bygga på så har jag utvecklat min förståelse för ekonomi och min tanke att helt ställa om till PM för ett helt år är inte lika relevant. Det var helt rätt att strikt gå in med den inställningen för att börja förstå ekonomi på riktigt, vad en integrering av det fysiska förvaltandet gör för förståelsen och respekten i relation till ekonomiskt värde men även för att utveckla sitt egenvärde. En ökad förståelse för instrumentellt värde, emotionellt värde, förtroende och institutionernas funktioner & påverkan är sådant som har gjort ekonomi mycket mer begripligt och roligare men även lite läskigt. Kanske för att PM på ett sätt begränsar den som vågar röra vid "Guds" pengar men samtidigt obönhörligt öppnar upp för ett personligt ansvarstagande, att jobba med sina egna brister och orientera sig rätt. I ett retroperpektiv upplever jag att för varje månad som har gått så har lite mer av det berömda livspusslet fallit på plats på vissa nivåer medan andra återstår.

Vid årsskiftet kommer en avslutande summering och utvärdering av bloggen men även processerna på vägen. Jag gissar att den utvärderingen kommer bli lång och tematiskt sammanfatta den här lite snurriga bloggen som skrivits på mobiler i rusningstrafik, under sömnlösa nätter och allt däremellan. Tills dess får den fortsätta vara lite snurrig eftersom mycket av det som skrivits och kommer skrivas, reflekterar hur det har gått i olika perioder och faser av stackandet.
« Senast ändrad: onsdag 25, juli 2018, 13:15:29 av Ritva »

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #51 skrivet: fredag 10, augusti 2018, 12:47:24 »
Uppdatering Augusti:

Stack:
160oz silver
55 gram guld
Proof/samlarmynt 17st

Jag gjorde klart månadens köp tidigt denna månad. Två Sovereigns och en tub maples blev det. Sen blev jag lite klåfingrig och köpte 10st Mandala lejon. Höll tillbaka på antalet med lärdomarna från haveriet kring samlarmynt under våren. Här ser jag dock inte samma risk då iaf. en dealer som jag sålt till förut redan köper tillbaka dem nära samma pris som jag köpte dem för. Unnade mig även en halv uns lunar drake mest för skojs skull. Gillar egentligen inte kina-motiv men den var billig och för framtiden kan det vara värt att börja reflektera över och försöka förstå intresset kring samlarmarknaden.

Reflektion

Inga konstigheter egentligen med denna månad, "back to basic" har visat sig vara rätt melodi och det känns rätt att låta stacken få vara i fred medan den växer i takt mot det uppsatta målet. Utöver månadsmålet så blev det 5 gram extra i guld och i silver 10 samlarmynt.

Som jag aviserat i tidigare inlägg finns andra tillgångslag som jag förstår värdet av att placera mina pengar i. Jag är dock försiktig med placeringar i andra tillgångslag eftersom jag verkligen tror att vi står inför en väldigt svår tid och att marknaden kommer behöva omvärderas, även om jag inte vet hur det kommer se ut. Idén kommer såklart från rapporterna om den omfattande kreditbubblan och hotet mot dollarn som bestämmer marknadspriserna på mycket fundamenta. Här utspelar det sig som bekant ett handelskrig men jag är inte lika säker som apolegeterna att dollarn kommer kollapsa. Som jag ser det är det frågan om ett waiting game mellan kineserna och amerikanerna, något som mycket väl kan sänka den kinesiska ekonomin först samtidigt som EU har sina interna problem att lösa. Jag sällar mig tillsvidare till dem som väljer att hålla sig likvida när/om det smäller riktig rejält men samtidigt spanar in tillgångsslag på tillväxtmarknader som både ger avkastning nu men som även står pall vid en omfattande global nedgång.

När GS skickat allt nästa vecka så kommer en bild-uppdatering på stacken
« Senast ändrad: fredag 10, augusti 2018, 12:53:41 av Ritva »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guldvalv utomlands by Lu
Igår kl. 22:58

Bilder på guld. by Rödlöga
Igår kl. 14:48

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by JohanB
Igår kl. 13:33

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by laban77
Igår kl. 12:27