Författare Ämne: Månadsblogg över ett års ackumulering av PM  (läst 15811 gånger)

Inloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 168
  • Affärsomdömen: 2
SV: Månadsblogg över ett års ackumulering av PM
« Svar #30 skrivet: torsdag 08, mars 2018, 08:44:26 »
Jag förstår, de där tackorna ser väldigt trevliga ut och britterna har verkligen en förmån som kan köpa så trevliga mynt som är legal tenders. Skulle lätt stacka dem om det fanns en motsvarande marknadssituation i lilla Sverige.

Hur menar du? Visst kan man stacka dem även i Sverige? Vad skulle det göra för skillnad om de var legal tender i Sverige i stället för i Storbritannien? Jag frågar bara eftersom jag vill förstå bättre vad legal tender har för betydelse.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 743
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #31 skrivet: torsdag 08, mars 2018, 13:18:31 »
Jag har snackat i nattmössan här så redigerar inlägget lite
Felaktigheter överstrukna och tilläg i fetstil

Legal Tender har i många länder lägre moms eller ingen alls.

I Sverige är det moms på all investeringssilver så här spelar det ingen roll men för dom som bor i UK och köper tex Brittanias eller Queens Beasts är det stor skillnad mot att köpa tex rounds/medaljer.
När det kommer till momsen är det ingen skillnad, här har jag snurrat ihop det lite och den stora skillnaden för legal tender och annan investeringssilver är kapitalskatten. I UK betalar du ingen kapitalskatt på legal tender
I Sverige gäller kapitalskatt även på legal tender

Köper du tex från Europa så har många länder låg moms på mynt av typen legal tender men hög moms på tex silvertackor och medaljer, därav håller silvertackor och medaljer lite högre premie även i Sverige för att de flesta köper ute i Europa och säljer i andra hand här i Sverige.

När det gäller Queens beast som ritva nämner i det här fallet så betalar man ingen moms om man bor i UK Det gör man precis som i Sverige, fördelen med legal tender är att om man tror på en massiv uppgång i silverpriset så kan man sälja det sen utan kapitalskatt vi i Sverige kan som billigast komma undan med 7% moms från Europa på Legal Tender (undantag finns såklart typ Estland som inte har moms men de är så dyra så det lönar sig inte ändå)
« Senast ändrad: torsdag 08, mars 2018, 14:22:50 av I_am_mine »

Utloggad Stacker

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #32 skrivet: torsdag 08, mars 2018, 13:40:29 »

När det gäller Queens beast som ritva nämner i det här fallet så betalar man ingen moms om man bor i UK men vi i Sverige kan som billigast komma undan med 7% moms från Europa på Legal Tender (undantag finns såklart typ Estland som inte har moms men de är så dyra så det lönar sig inte ändå)

Nu blir det lite OT, beklagar, men jag måste reda ut det här. När jag jämför brittiska priser med de estniska så ligger de vanligaste 1 oz-mynten runt 20-22€ i UK mot c:a 17€ på Tavid, Estland. På brittiska siten står det att allt silver i UK är momsat, jag hittar inget om att legal tender skulle vara undantaget. Kan någon vara snäll och förklara detta för såvitt jag förstår är det fortfarande billigast att köpa sina mynt från Estland, även om deras handlare lägger på lite extra premie för att kompensera för momsfriheten?

Man kan emellertid låta förvara sitt silver i ett valv och kringgår då momsen, men det känns inte särskilt intressant att ha mitt silver i ett valv hos Byllion By Post....

https://www.bullionbypost.eu/silver-coins/britannia-silver-ounce/

https://tavid.ee/en/silver/

Om moms på silver i UK:

https://www.bullionbypost.eu/info/how-to-buy-gold/vat-on-silver-gold/

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #33 skrivet: torsdag 08, mars 2018, 14:19:03 »

När det gäller Queens beast som ritva nämner i det här fallet så betalar man ingen moms om man bor i UK men vi i Sverige kan som billigast komma undan med 7% moms från Europa på Legal Tender (undantag finns såklart typ Estland som inte har moms men de är så dyra så det lönar sig inte ändå)

Nu blir det lite OT, beklagar, men jag måste reda ut det här. När jag jämför brittiska priser med de estniska så ligger de vanligaste 1 oz-mynten runt 20-22€ i UK mot c:a 17€ på Tavid, Estland. På brittiska siten står det att allt silver i UK är momsat, jag hittar inget om att legal tender skulle vara undantaget. Kan någon vara snäll och förklara detta för såvitt jag förstår är det fortfarande billigast att köpa sina mynt från Estland, även om deras handlare lägger på lite extra premie för att kompensera för momsfriheten?

Man kan emellertid låta förvara sitt silver i ett valv och kringgår då momsen, men det känns inte särskilt intressant att ha mitt silver i ett valv hos Byllion By Post....

https://www.bullionbypost.eu/silver-coins/britannia-silver-ounce/

https://tavid.ee/en/silver/

Om moms på silver i UK:

https://www.bullionbypost.eu/info/how-to-buy-gold/vat-on-silver-gold/

Jag snackade i nattmössan och har redigerat mitt inlägg ovan, i UK betalar man moms precis som du säger.
Fördelen med legal tender är att kapitalskatten är undantaget för valuta vilket är bra om silver stiger mot skyarna

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 214
« Svar #34 skrivet: torsdag 08, mars 2018, 14:31:22 »
Jag förstår, de där tackorna ser väldigt trevliga ut och britterna har verkligen en förmån som kan köpa så trevliga mynt som är legal tenders. Skulle lätt stacka dem om det fanns en motsvarande marknadssituation i lilla Sverige.

Hur menar du? Visst kan man stacka dem även i Sverige? Vad skulle det göra för skillnad om de var legal tender i Sverige i stället för i Storbritannien? Jag frågar bara eftersom jag vill förstå bättre vad legal tender har för betydelse.

Jag menar att det är trevligt att ha en intern marknad med olika mynt/motiv som kan säljas vid prisförändring. Skulle t ex tavex ta in ett svenskt motsvarande QB på samma sätt som en exchange gör i GB så skulle jag stacka dem för att hålla mot spot. Utöver privatmarknaden så är det ingen garanti att ex. QB tas emot när priset ökar. Jag vill att silvret jag äger ska vara så gångbart som möjligt när det är dags att sälja.
« Senast ändrad: torsdag 08, mars 2018, 14:33:12 av Ritva »

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #35 skrivet: fredag 09, mars 2018, 20:45:18 »
Mars månad

QB 2oz formatet känns riktigt rätt för silver buillon. Det kan jag inte riktigt säga om 1/4oz krugerrand - riktigt trött uppenbarelse. Jag förmodar att det är kombon av kopparfärgen och storleken/vikten. Känns och ser ut som de nya enkronorna typ och blir det någon mer krug i framtiden så kommer jag köpa 1oz.

Som tidigare har föreslagits av välvilliga användare i tråden så är ett vettigare sätt att köpa varannan metall/månad med begränsad budget och jag tänker börja med det. Övergripande målen står kvar men jag märkte här att det inte blev sådär jättekul ändå att köpa båda. Som sagts i tråden tidigare så kan det vara värt att köpa guld som känns lite mer. Den där 1/10 Oz tuppen är ännu tristare än krugern. Även queens beast hade varit roligare att få på rör, särskilt nu när red dragon redan börjar stiga i pris sen jag beställde.

Får se vilken jag börjar med i mars, guldets spot har gjort en del intressant samtidigt som premiumet på QB flåsar mig i nacken. Oavsett gäller nu minst 20oz silver alt. 1/4oz guld/månad. Medför en förskjutning i GSR per månad alltså men jag inser att jag ändå inte kan förutse marknaden.

« Senast ändrad: torsdag 24, maj 2018, 19:33:18 av Ritva »

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #36 skrivet: fredag 09, mars 2018, 21:15:39 »
Ps. ASE framstår här som riktigt tråkiga mynt med sin frostade finish men ack så funktionella :)

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #37 skrivet: fredag 09, mars 2018, 22:53:17 »
Citera
Köp Sovereigner. Mycket guld för pengarna och hyfsad storlek.

Jag har varit lite motvalls mot dessa tidigare p.g.a den avvikande guldmängden. Ska räkna på gramet, kan helt klart vara intressant att lösa en handfull mot en 24k en unz tacka senare.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #38 skrivet: fredag 09, mars 2018, 23:00:50 »
Sovereigns är rätt små 7,32gr guld och ett av världens mest kända guldmynt
Anledningen till varför jag kommer köpa just sovereigns är för att de är lätta att omsätta pga storlek och efterfrågan. De går också att få rätt så nära spot jämfört med moderna guldmynt i liknande storlek som har upp till 10% premie

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1654
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #39 skrivet: fredag 09, mars 2018, 23:20:15 »
De är roliga att samla på också. Finns ju många olika.
Har precis köpt en Lisa 2 med hårband av Kronwitter för 262€.

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #40 skrivet: torsdag 15, mars 2018, 15:56:38 »
Mars månad:

Det blev mycket enklare att sortera ut köpen nu när jag gick över till att fokusera på en metall i månaden. Beställde en tub queens beast red dragon för mars månad och bestämde mig för att låta den ligga i förvar hos GoldSilver. Plockar förmodligen ut den i samband med nästa silverköp i maj beroende på om den rört sig tillräckligt för en flipp. Det blir lite längre mellan bild-uppdateringarna alltså och förmodligen kommer jag gå över till kvartalsvis uppladdning av foton på stacken.

I övrigt hoppas jag att royal mint inte får för sig att pressa mer eftersom de inte har något mintage cap. Åtminstone att de låter serien löpa ut och att de gör någon skillnad mellan en ev. ny press av motiven så att premiet inte går ned. Både griffin och lejonet har gått rejält upp och jag hoppas att draken gör detsamma när den är slut. Jag undrar hur mycket brexit har med saken att göra eller om det bara är för de fina motiven. De är så bra att jag för första gången kommer känna att det kommer vara jobbigt att flippa mot standardbuillon. Hade jag varit med från början hade jag nog funderat på att behålla ett av varje.

Med denna beställning ligger jag för första kvartalet på 45oz silver och 10,89 gram guld. Jag hoppas kunna nå års-målet på 100oz och 1oz guld till nästa kvartal, d.v.s på ett halvt år. Med ev. flipp förhoppningsvis något mer och därefter stämma av för en ny strategi mot det mellanlånga målet.
« Senast ändrad: torsdag 24, maj 2018, 19:31:47 av Ritva »

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #41 skrivet: torsdag 15, mars 2018, 20:57:21 »
Jag tror att det helt klart är värt att kika in på QB-serien. Jag tycker att Perth har tacklat av något med sitt udda tackmynt och specials för apmex osv. vill man hitta möjlighet till premium så är QB ett bra val. Dock lite oklart om vilken design som är att satsa på. Tåget har gått för griffin och lejonet men jag tror på att draken får ett lyft upp mot 45€. Däremot knorras det en del om unicorn designen, hur det sen slår ut är svårare att säga. Kommer nog knipa några om inget annat intressant dyker upp. Just nu ser jag främst Rwanda och QB som säkra kort om man kommer in tidigt. Tackmyntet från Perth känns mer som en chansning.

Svarar här istället, tyckte den andra tråden blev lite för off topic..

Jag tycker Unicorn är riktigt snygg och önskar dom gjort serien så från början men sen är det oklart hur det mottages för samlare att det helt plötsligt ändras design på myntet..

Queens beast är mer bullion än tex swan serien eller emu myntet som nu kom, det går inte riktigt jämföra.

Perth mints tackmynt är svårt att sia om, vi vet ännu inte om det kommer komma en 2019 års upplaga eller om dom kommer ändra design på den.
Jag har inte heller några stora förväntningar på tackmyntet men det är ändå tillräckligt häftigt för att jag ska vilja ha det

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #42 skrivet: måndag 19, mars 2018, 14:59:23 »
Nu har Red Dragon släppts som pre-release i 10oz format.
Längtar tills den kommer hem :D

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #43 skrivet: onsdag 28, mars 2018, 11:39:51 »
Då blev det lite grus i maskineriet då den berömda oförutsedda händelsen inträffade. Har en del att jobba med i april alltså som måste prioriteras före köp. Lite trist eftersom jag var tagg på guldköp. Om det inte blir något så får jag acceptera en månad utan pm och i bästa fall kunna ta igen lite extra i maj.

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #44 skrivet: söndag 15, april 2018, 12:11:55 »
April månad

Det fanns ändå lite utrymme kvar i April så det har blivit lite inköp ändå. Samtidigt så har jag avvikit en hel del från strategin men jag ser mindre oroligt på det nu och att det är naturligt att ändras lite på vägen. Jag utgår från riskminimering och därför har börjat agera mer på guldet och hög-premium mynt i silver. Silvret är svårspott och jag utesluter inte att det kan ta några år innan det verkligen är dags att sälja så kortsiktigt har jag börjat luta mig åt främst queens beast serien för att semi-hedga mot ett lågt silver spot.

Jag hade alltså tänkt att köpa guld denna månad utifrån varannan månad guld/silver men det blev istället 14 nya 2oz mynt den här månaden, vilket totalt innebär 3 tuber om 60 oz silver i stacken i hög-premium mynt istället för ren vikt. Det innebar en liten chansning där jag fick sälja billigare buillon till ett lägre pris men jag hoppas att det ska jämna ut sig med ökat premie på QB-serien. Det kortsiktiga målet om 100oz närmar sig sakta men säkert - även om det bör tillägas att några ounce köptes innan målsättningen.

Det blev även lite guld i form av en 5 gram tacka samtidigt som jag sålde av ett 1/10 oz mynt som jag inte hade så mycket glädje över. Totalt 22.7 gram guld och jag närmar mig mitt första uns - även här bör det tillägas att en del köptes innan årets målsättning. Om allt flyter på finns möjligheten att få ut lite mer guld i slutet för April.

Överlag så har jag reorganiserat stacken mot vad jag skulle kalla en riskminimering. På silversidan så upplever jag att det är mycket roligare att följa en serie som dessutom kan betala en del när det blir dags att byta mot vikt och jag känner inte samma stress över att ha optimal likviditet på silvret för närvarande. Från att ha fokuserat nästan uteslutande på silvret så har guldet blivit alltmer viktigare för att minska risken. Även om guldpriset inte är optimalt i relation till kronan eller spot så känns det psykologiskt mycket bättre att öka takten för guldet. Eftersom jag har silvret lagrat utomlands så kommer jag avvakta med bilder och hålla enstaka köp i "bilder på..."-trådarna och istället lägga upp en serie bilder först när första målet är nått. Jag tog också bort tidigare bilder eftersom dessa hade geo-info på sig.

« Senast ändrad: torsdag 24, maj 2018, 19:32:44 av Ritva »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Lu
Idag kl. 19:10

{Säljes} Österrikisk 100 Corona - 30,48 gram guld by arevaco
Idag kl. 18:18

Introducing OneGold - Digital Precious Metals by Birka
Igår kl. 21:32

Goldsilver.be by SilverHulken
Igår kl. 16:19

{Avslutad} 100 gr guldtacka by arevaco