Författare Ämne: Silvertackor - en börda om/när priset sticker på riktigt?  (läst 2004 gånger)

Inloggad Micromax

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 227
  • Affärsomdömen: 116
SV: Silvertackor - en börda om/när priset sticker på riktigt?
« Svar #15 skrivet: lördag 06, januari 2018, 13:38:14 »
Jo dessa har jag sett säljas billigt då intresse är väldigt lågt. Kanske intressant att köpa som smältsilver om man vill likvidera snabbt.

Exakt. Utmärkt att köpa in och ligga på om man tror på stigande silverpris mao. Inte så bra om man tror på status quo eller sjunkande silverpris.

Jag tycker nog som Birka däremot och betalar hellre premien för jag är övertygad om att jag får igen den på mynt med nominellt värde

Det är en uppfattning som inte stämmer. I ett scenario med rusande silverpris så kommer man till en gräns där få vill köpa och flera vill sälja snabbt och då går det mesta till smält. Mycket få vill i ett sånt scenario betala premie.
Mängder av guld/silver mynt med samlarvärde gick tex till smält i slutet på -70 talet, början på -80 talet, därav anledningen till att det finns relativt lite kvar av OII kronguldmynt. Även lättare årgångar av GV/GVI silvermynt går redan idag till smält, jag har personligen skickat kilovis av ocirkulerade 40% mynt och även årgångar av 80% som tex 1939, 40 har en del gått iväg när silvret stuckit iväg som tex senast när det blev klart att det blir en "Brexit".

Däremot, som jag skrev innan om man tror på status quo eller sjunkande silverpris så kan det vara en god ide att köpa mynt med premie / samlarvärde då premien kan öka kraftigt i ett sånt scenario.
Jag vet att det är flera här på forumet som köper tex OII 2-kronor så nära spot som möjligt och det är väl att hedga om något.

Det finns ju något som brukar kallas "den gyllene medelvägen" och där kan ju tex vara att köpa OII kronguld av lite lättare årgångar med liten premie.
« Senast ändrad: lördag 06, januari 2018, 13:44:18 av Micromax »

Inloggad Ritva

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #16 skrivet: lördag 06, januari 2018, 13:44:01 »
Jag ska förtydliga, när priset går upp på silver så menar jag att fönstret för att sälja inom ramen för värdeökningen kan vara begränsat till några månader. Att avyttra en myntrulle till en eller flera privatinvesterare är för mig rätt rimligt medan en 50oz tacka kanske inte är lika enkelt att hitta en köpare på kort tid.

Helt enkelt - om spot går upp till 50$/ounce så vet jag inte vilken "pool" av köpare som sugna på en tacka. Min upplevelse är att en sådan tacka hamnar mellan de som jag naturligt skulle kunna närma mig med mynt och industriellt silver där jag inte har någon naturlig koppling.

Frågan skulle kunna förenklas typ: Vart/vem kan jag vända mig till med mina silvertackor om priset på silver kraftigt går upp?

Säg nu att jag har 50st 50oz silvertackor och priset sticker om ett år till 50 oz igen p.g.a händelse X. Vem är då köpare i norden av en sådan tacka? Jag skulle absolut kunna se att eagles och andra investeringsmynt av investerare skulle kunna ses som lika självklart som en krugerrand att äga. Men just nu struntar vi i mynten och tänker oss att priset har dragit iväg och jag sitter på tackor. Här blir det svårt för mig att jämfört med guld hitta köpare i norden, särskilt om vi tänker oss att syftet är att sälja silvret som under ett par månader toppar och målet är att anskaffa guld istället när priset dalar på silver och Gulds som vi vet följt varandra.

Vem vänder jag mig till med mina tackor på så kort tid? Min spontana tanke är att det är nere på kontinenten som det finns flera möjligheter att se silvret som något annat än en "klump" som jag inte kommer få ut nära spot för. I norden borde intresset vara relativt lågt om det inte blir bristvara i silver som industrimetall. Dessutom gör jag antagandet att smidesbranschen inte skulle ha något problem att förhandla ned priset ganska rejält, eftersom det rimligen skulle bli minskad efterfrågan på smycken i en sådan tid.
Det är lite oklart exakt vad det är du egentligen oroar dig för. Jag tror att det du säger är att en 50 oz tacka blir en för stor enhet om priset går upp till 50 USD/oz. I detta läge skulle din tacka vara värd ca 2500 USD, dvs motsvarande knappt två 1oz guldmynt idag, vilket skulle vara en för stor enhet för många privata köpare.

Å andra sidan så kan man ju anta att om silver stiger 200% så stiger nog guldet en bit också, låt oss lite konservativt anta 40%. Idag är spot guld drygt 1300 USD/oz, dvs spot guld blir då sådär 1850 USD. Min poäng är att om det är kostnaden för en "enhet" (50 oz silver) som blir för stor så är det samma storleksordning som vanliga 1oz guldmynt, vilket jag inte ser någon direkt oroa sig för att inte kunna sälja.

Jag tror säkert att du har en poäng i att efter en kraftig prisuppgång så kommer privatmarknaden att över tid skifta mot mindre enheter, pss som att man för fem år sedan köpte BTC i tiopack men idag snarare i bråkdelar. Ingenting konstigt med detta. Men det har ju isåfall ingenting att göra med med om det är en tacka eller ett mynt vi talar om.

Å andra sidan så går ju premien normalt ner om enheten blir större. Detta innebär ju att du har ett ganska enkelt val att göra: satsa på större enheter och få mer metall som stiger i värde eller mindre enheter och få mindre värdestegring i metallen men potentiellt enklare att sälja till privatpersoner.

Som alltid tror jag personligen på att inte satsa allt på ett kort så jag gillar både mynt och tackor, både stora och små enheter och både guld och silver.
« Senast ändrad: lördag 06, januari 2018, 13:48:38 av Ritva »

Utloggad snus

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #17 skrivet: lördag 06, januari 2018, 13:46:49 »
Intressanta synpunkter Micromax.

Inloggad Ritva

• Medlem
  • *
« Svar #18 skrivet: lördag 06, januari 2018, 13:47:47 »
Intressanta synpunkter Micromax.

Verkligen!

Inloggad Micromax

• Silvermedlem
« Svar #19 skrivet: lördag 06, januari 2018, 14:45:19 »
Tack.. :)
Lite utanför ämnet, nån som undrat varför det (ännu) finns relativt gott om 1 & 2 kr 1939/40 i höga kvaliteter?
En starkt bidragande orsak var rädslan för inflation som fanns då iom krigsutbrottet, folk växlade helt enkelt bort fiat valuta mot silver och la undan vilket var smart. Inflationen tvingade även staten att 1942 sänka silverhalten i mynten till hälften.
Nu har de ju som bekant tagit det ytterligare ett steg längre, så ingen vits idag att växla till sig mynt för att hedga mot inflation.. :)
« Senast ändrad: lördag 06, januari 2018, 15:03:58 av Micromax »

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1309
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #20 skrivet: lördag 06, januari 2018, 16:01:59 »
Jo dessa har jag sett säljas billigt då intresse är väldigt lågt. Kanske intressant att köpa som smältsilver om man vill likvidera snabbt.

Exakt. Utmärkt att köpa in och ligga på om man tror på stigande silverpris mao. Inte så bra om man tror på status quo eller sjunkande silverpris.

Jag tycker nog som Birka däremot och betalar hellre premien för jag är övertygad om att jag får igen den på mynt med nominellt värde

Det är en uppfattning som inte stämmer. I ett scenario med rusande silverpris så kommer man till en gräns där få vill köpa och flera vill sälja snabbt och då går det mesta till smält. Mycket få vill i ett sånt scenario betala premie.
Mängder av guld/silver mynt med samlarvärde gick tex till smält i slutet på -70 talet, början på -80 talet, därav anledningen till att det finns relativt lite kvar av OII kronguldmynt. Även lättare årgångar av GV/GVI silvermynt går redan idag till smält, jag har personligen skickat kilovis av ocirkulerade 40% mynt och även årgångar av 80% som tex 1939, 40 har en del gått iväg när silvret stuckit iväg som tex senast när det blev klart att det blir en "Brexit".

Däremot, som jag skrev innan om man tror på status quo eller sjunkande silverpris så kan det vara en god ide att köpa mynt med premie / samlarvärde då premien kan öka kraftigt i ett sånt scenario.
Jag vet att det är flera här på forumet som köper tex OII 2-kronor så nära spot som möjligt och det är väl att hedga om något.

Det finns ju något som brukar kallas "den gyllene medelvägen" och där kan ju tex vara att köpa OII kronguld av lite lättare årgångar med liten premie.

Det är ju skillnad på en passionerad numismatiker och en pragmatisk skrotsamlare. Kanske två olika sidor av samma mynt.
Har själv testat att ligga och fiska på Tradera efter absolut lägsta pris. Fy vad tråkigt.
« Senast ändrad: lördag 06, januari 2018, 16:15:47 av Birka »

Inloggad Micromax

• Silvermedlem
« Svar #21 skrivet: lördag 06, januari 2018, 16:20:34 »
Hm, nu vet jag inte vad du menar med "pragmatisk skrotsamlare", det jag pratar om är investerare resp samlare.

Nä, det är kanske inte alla som gillar att fiska på tradera, andra kanske gör.
Egentligen kanske inte skillnaden är så stor nu mot förr, då betalade ju folk en premie över spot då de växlade till sig kronor (silvret var ju värt under nominellt värde då). Idag betalas en premie över spot för tillverkningen av oz mynten.

skillnaden är väl då att idag kan man faktiskt välja bort premien genom att köpa tex minnesmynt som har statlig garanti på silverhalten. På den tiden var väl utbudet att välja mellan nya mynt eller som du var inne på, silverskrot.
« Senast ändrad: lördag 06, januari 2018, 16:35:59 av Micromax »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1023
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #22 skrivet: lördag 06, januari 2018, 17:08:55 »
Jag håller helt med.

Detta med vad som är bäst vid stigande respektive sjunkande metallpris är en gammal diskussion som vi haft flera gånger tidigare. Jag tror aldrig att vi alla kommer att bli ense och det är väl lika bra det. Däremot är det väl vissa saker som jag tror att det råder enighet kring. En sådan är att den premie man betalar för en bit metall snarare är konstant än en procentuell del av metallvärdet. Dvs köper man ett mynt för säg 200kr där metallvärdet är 160 och premien är 40kr, dvs 25%, och metallpriset dubblas så är det sannolikt att myntet kommer att ha ett marknadsvärde på max 2*160+40 = 360kr (avkastning 80%) snarare än 2*200 = 400kr (avkastning 100%).

Detta gör att om gör en investering för att man tror på stigande metallpris så är alla premier av ondo. Sedan finns det absolut andra perspektiv, låt oss kalla det "hobby", "samlande" eller nåt.
Citera
Här är jag däremot av lite annan uppfattning givet att vi talar om investering och det gäller just detta med vad man skall köpa om man tror på status quo eller fallande pris. Mitt svar är att då skall man inte köpa någonting alls. Om det handlar om investering så är det ju lite bakvänt att börja köpa högpremiemynt vid fallande pris bara för att minska förlusten. Om det däremot handlar om hobby eller samlargalenskap (en farlig åkomma) då köper man ju dessa högpremiemynt oavsett om priset går upp eller ner, så då spelar ju inte prisriktningen någon roll.

Sedan finns det ytterligare en aspekt att ta hänsyn till i val av investeringsstrategi och det är kostnaden för att "vända" på en affär, dvs vad är transaktionskostnaden för köp+sälj. För papperstillgångar som aktier och liknande är det numera extremt billigt att vända på affärer medan när det gäller fysisk metall är väldigt dyrt. Detta gör att man måste vara väldigt försiktig vid byte av strategi så att inte bytet i sig äter upp den potentiella vinsten från en ny och bättre strategi.

Ibland är det kanske faktiskt bäst att ligga kvar med gjorda köp och bara ändra strategin för framtida placeringar? Och om det känns obehagligt att ligga kvar så kanske det snarare är ett tecken på att man överexponerat sig och köpt för mycket än att ursprungsstrategin nödvändigtvis var fel.

Inloggad Micromax

• Silvermedlem
« Svar #23 skrivet: lördag 06, januari 2018, 18:01:39 »
Det är ju sant som du skriver att tror man på fallande silverpris så är det väl generellt bättre att investera i något annat än silvermynt, samlarmarknaden är ju inte precis enkel att förstå sig på.

En liten upplaga är knappast nån garant för värdeökning.

Samtidigt så är jag mäkta imponerad över de som tidigt upptäckte potentialen i tex panda och lunar mynten och som har fått god avkastning på dessa nu då silverpriset stått relativt stilla några år.
OII 2 kr är kanske mer lämpade om man trots allt tror på stigande silverpris men vill ha en hedge om priset ändå skulle sjunka. OM nu inte samlarmarknaden samtidigt skulle kollapsa så borde fallhöjden vara relativt låg.
Kommer ihåg då silvret stod i 1:- /gr, en cirkulerad OII 2kr kostade även då runt vad den gör idag, med ev undantag för de lättaste årgångarna som mer följt silverprisets svängningar.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #24 skrivet: lördag 06, januari 2018, 23:24:59 »
En liten upplaga är knappast nån garant för värdeökning.

Samtidigt så är jag mäkta imponerad över de som tidigt upptäckte potentialen i tex panda och lunar mynten och som har fått god avkastning på dessa nu då silverpriset stått relativt stilla några år.
Så är det absolut, även om man bör ha i åtanke att även med ett par väldigt framgångsrika serier så finns det hundratals som inte lyckas nå ens i närheten av samma samlarintresse. Så risken bland högpremiemynten är trots pandorna totalt sett rätt hög.

Samtidigt är det absolut inte så att jag vill racka ner på att samla på mynt med högre premie. Som många vet gillar jag äldre små guldmynt som sovereigns, 20 francs/lire/pesetas, etc, och för mer intressanta sådana mynt måste man självklart betala en premie. Skillnaden är att dessa gamla guldmynt har en etablerad marknad sedan decennier, det är ingen dagsslända som försvinner om några år. Vid en framtida försäljning så kommer man sannolikt att få tillbaka merparten av den premie man betalade (även om jag noga undviker att räkna med det).

Pandorna verkar också ha uppnått en etablerad marknad, även om vi får se vad som händer nu när upplagebegränsningen tagits bort. Så om jag skall formulera om mig lite noggrannare så tror jag att det som är riskabelt med högpremiemynt är att satsa på en ny serie (medan den är rimligt billig men fortfarande dyrare än ren bullion) i hopp om att vara med på nästa "pandaserie" från start och med låg insats. Oddsen för detta är inte särskilt goda av samma skäl som det sannolikt är usla odds för merparten av de nu mer än 1700 olika kryptovalutor som finns, trots att BTC, ETH, XRP och några till har gjort ett antal personer till miljardärer på sistone.
Citera
Kommer ihåg då silvret stod i 1:- /gr, en cirkulerad OII 2kr kostade även då runt vad den gör idag, med ev undantag för de lättaste årgångarna som mer följt silverprisets svängningar.
Nu kan jag ingenting om gamla OII 2kronor, men vad är det egentligen du menar här? Säger du att priset på en sådan inte har stigit trots att silverpriset gått från 1kr till idag 4.50kr? Isåfall låter det ju som en av de sämsta placeringarna man kan ha gjort... det är nog någonting jag missar här.

Inloggad Micromax

• Silvermedlem
« Svar #25 skrivet: söndag 07, januari 2018, 00:30:36 »
Jo, från den tiden fram till nu har det varit en usel placering då samlarvärdet inte har ökat utan en cirkulerad OII 2 krona kostade ungefär samma som nu. Det som hänt är alltså att premien krympt ihop i takt med att silvervärdet ökat.

Inloggad Ritva

• Medlem
  • *
« Svar #26 skrivet: söndag 07, januari 2018, 01:39:08 »

...Så om jag skall formulera om mig lite noggrannare så tror jag att det som är riskabelt med högpremiemynt är att satsa på en ny serie (medan den är rimligt billig men fortfarande dyrare än ren bullion) i hopp om att vara med på nästa "pandaserie" från start och med låg insats. Oddsen för detta är inte särskilt goda av samma skäl som det sannolikt är usla odds för merparten av de nu mer än 1700 olika kryptovalutor som finns...

Jag slog till på en rulle lunar snake 2013 med privy som jag fick på erbjudande till riktigt lågt pris med syfte att flippa rullen. Jag hade dock tagit den vanliga ormen alla dagar i veckan om möjlighet fanns just för att privy-grejen skapar ett osäkerhetsmoment gentemot standardmotivet. Även om det inte kommer bli någon förlust så hoppas jag ändå kunna få ut 30/40% för återinvestering i Queens beasts (som sen ska flippas för något som i sin tur skall flippas etc. :) ). Jag ägnar mig just därför uteslutande åt snabba flips med hyfsat etablerade track reckords - vågar inte sitta och trycka på dyra guld-proofs i flera år som kanske blir något.
« Senast ändrad: söndag 07, januari 2018, 01:46:17 av Ritva »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #27 skrivet: söndag 07, januari 2018, 10:03:25 »
Jag ägnar mig just därför uteslutande åt snabba flips med hyfsat etablerade track reckords - vågar inte sitta och trycka på dyra guld-proofs i flera år som kanske blir något.
Det låter klokt, både därför att det inte går ihop med en flipparstrategi och för att dyra guldproofs är minst lika farligt som högpremiemynt i silver.

Men ffa så tror jag att du som flippare absolut skall undvika att köpa ett halvt badkar fullt med silvertackor där du inte har en klar bild av de framtida köparna och försäljningen dessutom ligger så långt fram i tiden att det knappast kan klassas som flippande :-)

Inloggad sff123

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #28 skrivet: söndag 07, januari 2018, 11:17:29 »
Jag fullkomligt älskar flummiga trådar lagom urflippade :)
flipflops  :D nä jag skojar bara lite men teorierna runt silvret i olika former är intressanta att läsa.
Känner inte så många som blivit rika i den här branschen som inte redan var det!
Däremot så vill man på lång sikt bygga ett litet nest så funkar det ju bra att,
jobba utifrån köp när det är billigt sälj litegrann när efterfrågan ökar kul hobby :)
Försöka hitta ett varierande ägande både på silver och guldsidan både vad det gäller,
rent investeringssilver/guld i olika former.
Kompletterar man det sen med samlarserier, premiemynt,och svenska mynt av bättre kvalite,
så har man nog en lite stadigare grund att stå på.
Eller så gör man som jag gjorde köpte gamla hederliga rabattfrimärken för 120kr häftet,
tyckte det var dyrt då men känns mycket bättre nu :)
Sen gjorde det inte ont att sälja av bitcoininnehavet kunde kanske väntat lite till men,
det räckte till att lösa huslånet med så jag är nöjd.
Men leva på trading är nog för mig omöjligt men trots det en kul hobby :)
Sen har jag stor respekt för en del skarpa hjärnor därute som faktiskt besitter kunskaperna,
som är en förutsättnig för att spekulera på en rimlig risknivå.
Ingen nämnd :)
Ha en trevlig dag allihopa från en glad amatör

Inloggad Ritva

• Medlem
  • *
« Svar #29 skrivet: söndag 07, januari 2018, 13:18:46 »
Jag ägnar mig just därför uteslutande åt snabba flips med hyfsat etablerade track reckords - vågar inte sitta och trycka på dyra guld-proofs i flera år som kanske blir något.
Det låter klokt, både därför att det inte går ihop med en flipparstrategi och för att dyra guldproofs är minst lika farligt som högpremiemynt i silver.

Men ffa så tror jag att du som flippare absolut skall undvika att köpa ett halvt badkar fullt med silvertackor där du inte har en klar bild av de framtida köparna och försäljningen dessutom ligger så långt fram i tiden att det knappast kan klassas som flippande :-)

Ja, tittar jag tillbaka på tråden så är det ett bekymmer jag ville få ur vägen, d.v.s att för tillfället stryka tackor från listan men först se om jag missat någon fundamental kunskap. Återstår att se om tackor är något som jag kommer beblanda mig längre fram på pm-resan.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny medlem by LeGo
Idag kl. 18:46

(Säljes) Panda, Kookaburras, ASE, Maples, tackor! by guldbob
Idag kl. 17:51

Bilder på guld. by Sarek
Idag kl. 15:20

MiFID-II och PRIIPS by Sarek
Idag kl. 14:20

[Säljes] Boliden guldtacka 100g by Sarek
Idag kl. 14:13