Författare Ämne: Pris på guld jämfört med silver?  (läst 1051 gånger)

Utloggad LJV

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Affärsomdömen: 0
Pris på guld jämfört med silver?
« skrivet: onsdag 22, november 2017, 09:19:39 »
För ca 100 år sedan kostade 1 g guld 15 g silver, men dag är guldpriset ca 75 gånger silver.
Skulle inte vilja påstå guldet blivit dyrare i förhållande till inflationen, utan det är silver som är billigare.

Det kan bara finnas två förklaringar till det förhållandevis låga silverpriset.
1. Utvinningen av silver har kraftigt ökat, främst som biprodukt vid kopparproduktion.
2. Efterfrågan på silver har kraftigt minskat. Nästan ingen använder idag silver för matbestick eller övrigt inom hushållet. En mycket stor del silver användes tidigare inom fotografi och filmer. Denna användning har på senare år helt upphört med digitalkameror.

Skulle själv tro att det andra alternativet ligger närmast sanningen?

Inloggad 9darter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 413
  • Affärsomdömen: 19
SV: Pris på guld jämfört med silver?
« Svar #1 skrivet: onsdag 22, november 2017, 11:02:24 »
3. Världens centralbanker släppte kopplingen mellan guld och valuta.

Inloggad I_am_mine

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 285
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #2 skrivet: onsdag 22, november 2017, 12:01:54 »
För ca 100 år sedan kostade 1 g guld 15 g silver

Det berodde inte på tillgång och efterfrågan utan det var myndigheter som bestämde att det skulle vara så. Förmodligen för att förhållandet mellan tillgången på guld och silver låg där någonstans. Idag tror man att tillgången är ca 9/1 men i slutändan är det tillgång och efterfrågan som styr priset och tillgången är väldigt hög så länge man kan handla med papperssilver

Inloggad sff123

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 329
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #3 skrivet: onsdag 22, november 2017, 13:43:48 »
Silvret är och har varit kraftigt undervärderat länge förklaringarna är inte papperssilver,
eftersom samma handel sker med dom flesta råvaror inklusive GULD.
Det är snarare marknadskrafterna som trycker tillbaka silverpriserna någon som orkar,
får gärna bre ut sig i en lång förklaring.
Det finns stora intressen bland aktörer inom finanssektorn att trycka ner silverpriset,
problemet är att på senare tid har man haft problem med detta varav det svajiga spotpriset.
Guldet däremot gör en helt egen resa där uppgångarna ibland är ganska stora "dito tappet som följer."
Inom tre år tror jag att vi kommer se helt andra priser på silver och dagens priser är ett minne blott.
Den industriella påverkan upplever jag som ganska liten trots att mycket teknologi använder silvret,
i en viss utsträckning men forskningen går i en rasande fart och nya material med goda egenskaper ersätter silvret inom intustrin.
Sen sist men viktigast lugnt inom finanssektorn och börsen går bra låga räntor och en sund inflation gör det lättare att trycka ner silverpriset.
Gunga ordentligt på den båten hög inflation och oro på börsen/finanssektorn då rusar alla fysiska investeringar.
Men vad gör det när kineserna under ett par årtionden börjat köpa upp stora delar av bolag efter bolag.
Äh dom tillverkar bara skit i det landet tycker folk dom är redan världens starkaste ekonomi!!!!!!!!
Om 30 år är vi alla Kineser ;).
Folk borde tänka tillbaka på hur den japanska ekonomin fullkomligt exploderade under en 10 årsperiod :o
Och japan jämfört med kina är lillelillelillebror :)
Kineserna kan ju alltid äta sitt ris medans vi stoppar våra pappercertifikat i micron :D

Mvh Förvirrad konspirationsteoretiker ;)

« Senast ändrad: onsdag 22, november 2017, 14:14:47 av sff123 »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1005
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #4 skrivet: lördag 25, november 2017, 11:20:37 »
Silvret är och har varit kraftigt undervärderat länge förklaringarna är inte papperssilver,
eftersom samma handel sker med dom flesta råvaror inklusive GULD.
Det är snarare marknadskrafterna som trycker tillbaka silverpriserna någon som orkar,
får gärna bre ut sig i en lång förklaring.
Det finns stora intressen bland aktörer inom finanssektorn att trycka ner silverpriset,
problemet är att på senare tid har man haft problem med detta varav det svajiga spotpriset.
Detta tror jag inte på för en sekund. Orsaken till att silvermarknaden är volatil (ffa jämfört med guld) är dels att den är så liten, dels att silver förbrukas, dvs det finns inga stora lager som kommer ut på marknaden om priset går upp. Dvs det är en ren funktion av hur en marknad fungerar, inte tecken på att en konspiration som knakar i fogarna.
Citera
Sen sist men viktigast lugnt inom finanssektorn och börsen går bra låga räntor och en sund inflation gör det lättare att trycka ner silverpriset.
Gunga ordentligt på den båten hög inflation och oro på börsen/finanssektorn då rusar alla fysiska investeringar.
Detta tror jag inte heller på. Att det är lugnt inom finanssektorn och börsen går bra är givetvis korrekt och det som då händer är att kapitalet går från PM till börsen (samt även till kryptovalutorna eftersom man på sistone fått så bra avkastning där). Dvs svag prisutveckling för silver är en ren effekt av hur en marknad fungerar. Det behövs ingen konspiration.

Det jag däremot tror på är PM som värdebevarare, ffa över en finansiell kris som jag tror ligger framför oss. Men alla teorier om att "silverpriset skall ha en viss relation till guldpriset", etc, är jag skeptisk till. Däremot så kan jag hålla med om att om GSR ändras kraftigt i ena eller andra riktningen så finns det skäl att anta att detta kommer att reversera, dvs ur ett kortsiktigt tradingperspektiv kan man använda GSR. Men detta har ingenting med långsiktigt värdebevarande att göra.

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 337
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #5 skrivet: lördag 25, november 2017, 17:36:31 »
Tror inte heller på någon guld/silver-ratio som ska vara si och så stor.
Silver borde ha lika stor koppling till guld som till koppar, eller som till potatis. Alltså ingen alls. Allt annat är ologiskt. Ration existerar bara i silverstackers våta dröm.

Inloggad I_am_mine

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 285
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #6 skrivet: lördag 25, november 2017, 19:09:42 »
Tror inte heller på någon guld/silver-ratio som ska vara si och så stor.
Silver borde ha lika stor koppling till guld som till koppar, eller som till potatis. Alltså ingen alls. Allt annat är ologiskt. Ration existerar bara i silverstackers våta dröm.

Jag tror inte heller att det finns en "rätt" GSR men jag tror att volatiliteten i silver talar för ett lägre GSR när PM blir hett igen, alltså att silver ökar snabbare i värde än guld när det drar i väg. Detta pga den lilla marknaden och det faktum att viss del fortfarande behövs i tillverkningsindustrin.

Inloggad sff123

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 329
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #7 skrivet: söndag 26, november 2017, 00:12:55 »
Hoppsan precis vad jag hoppades på roligt med lite debatter på forumet jaja jag håller,
med om i stort sett dom flesta mothuggen.... flummade ut lite i svängarna men det kan min obefintliga credd tåla :)
konspirationsteorier var det inte :o men luddigt var det.
Sen håller jag inte med om allt som skrivs men kul att se nyanserna i dom olika inläggen.
Plockar man lite här och där i kunskapsbanken därute så hamnar man ganska nära sanningen :)
Har några jag följer på forumet ingen nämnd ingen glömd :)
Potatisen var kul :D
Jag hade en annan dumhet på gång väntar en stund med den ;)
Ha en riktigt trevlig helg därute

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Vilken månad har lägst silver pris? by fredrikwall67
Igår kl. 20:15

KÖPES svensktguld 2000kr by kristensson
Igår kl. 20:15

[Säljes] Diverse silver. by Krugerangel
Igår kl. 09:12

Ny medlem by sauerkraut
tisdag 12, december 2017, 14:46:55

[Köpes] Guldtacka 100g(även 250g ). by jumu