Författare Ämne: Glint - App för valutor och guld  (läst 3555 gånger)

Utloggad Gurty

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 49
  • Affärsomdömen: 1
Glint - App för valutor och guld
« skrivet: tisdag 21, november 2017, 18:12:36 »
Hej allihopa,

Tänkte höra med er vad ni tror om detta? Läste nyligen en artikel om ett startup-bolag som har tagit fram en app med tillhörande kreditkort. Så man kan lagra sin valuta i t.ex. guld och använda kreditkortet till att handla i t.ex. affärer. Istället för att använda ett vanligt bankkonto så kan man ha sina besparingar i guld, som tydligen ska garanteras av en bank i Schweiz.

Tyckte det verkade lite häftigt och ett steg i rätt riktning. Enda kritiken jag har är som med pappersguld, finns det verkligen någon uppbackning hos banken i Schweiz? Är det någon som kontrollerar att guldet verkligen ligger på hyllan?  :)

Vad tror ni? Ni kan läsa mer här: https://glintpay.com/

Inloggad sff123

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 438
  • Affärsomdömen: 13
SV: Glint - App för valutor och guld
« Svar #1 skrivet: tisdag 21, november 2017, 21:59:07 »
Många duktiga på forumet när det gäller den här frågan själv tycker jag underlaget,
för att kliva in i det här läget känns lite svajigt.
1. Tillväxten i företaget om man ska vara kritisk långsam"ingen raket direkt"
2. Konceptet väl beprövat med varierande framgång.
3. Dåligt underlag för att kunna göra en vettig bedömning.
4. Kolla upp den information som finns "vilket inte är mycket"
5. Länkar: https://techcrunch.com/2017/08/10/glint/
https://www.crunchbase.com/organization/glint-pay
Trevlig kväll

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1092
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #2 skrivet: lördag 25, november 2017, 10:57:47 »
Enda kritiken jag har är som med pappersguld, finns det verkligen någon uppbackning hos banken i Schweiz? Är det någon som kontrollerar att guldet verkligen ligger på hyllan?  :)

Vad tror ni? Ni kan läsa mer här: https://glintpay.com/
Jag vet ingenting om Glint, hade aldrig hört talas om det innan du tog upp detta. Men en av huvudpersonerna bakom Glint är Ben Davies och han är absolut seriös.

Sedan tycker jag att det kanske mest intressanta med detta är själva trenden. Först hade vi GoldMoney som försökte bygga en infrastruktur för betalningar direkt i guld. Det gick inte så bra och jag tror att de blev tvingade av myndigheterna att sluta. Sen kom BitGold som fortfarande har ett plastkort kopplat till guld. Nu ser vi Glint. Jag trodde faktiskt att det var kört när Goldmoney kastade in handduken, men nu verkar trenden ha vänt.

Vad gäller att kunna lita på så är det ju alltid en balansgång. Jag säger inte att det inte är viktigt, men samtidigt så är det också viktigt att hitta fungerande lösningar och en lösning som uppenbart inte fungerar är att ha sparande i fysiskt guld och sendan på rimligt sätt använda detta för att handla med. Alla Mad Max-scenarion där man går till ICA med små svettiga metallbitar hårt hållna i handen ser jag som helt irrelevanta.

Detta gör att antingen så ger man upp och kör helt fiatbaserat för alla transaktioner eller också så kompletterar man med lite Bitgold och Glint och liknande och stoppar in lite lagom mycket för att balansera mellan bekvämlighet och oron för att bli bedragen.

Jag har inte skaffat Glint (och har faktiskt till min skam inte heller kommit loss med att skaffa Bitgolds plastkort heller, trots att jag bestämde mig för länge sedan). Men jag tänker testa dessa och stoppa in en 5-10.000 i vardera. I slutänden så handlar det ju även om att steg för steg ändra sitt eget beteende och det tar alltid tid.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #3 skrivet: fredag 13, april 2018, 19:38:29 »
Nu är mitt Glintkort igång och funkar bra. Jag förde över 300 Euro till dem med en SEPA-överföring och såvitt jag kan bedöma så kostade det mig ca 1% innan det blev GBP i slutänden. Sedan konverterade jag 150 GBP till 4.9366g guld vilket betyder 945.13 GBP/oz vilket är en helt ok kurs (mindre än 0.5% kostnad). Nästa steg var att köpa en glass i solskenet. Den kostade 40 kr och jag räckte fram det guldkantade kortet (ja, det har faktiskt en förgylld kant, lite over the top kan man tycka...).

Transaktionen syns i appen nedan och tydligen så är dagskursen för en kula jordgubbscheesecake + en kula dulche di Leche 0.1127g guld. Det intressanta med detta är att det motsvarar ett guldpris på 355 kr/g. Men guldpriset just nu är drygt 364 kr/g och det har inte varit under 360 sedan i måndags. Dvs här gjorde jag kanske en vinst på drygt 1%. Men nu har jag bara en datapunkt så här långt och det kan ju vara en anomali eller en ren eftersläpning som jämnar ut sig med tiden.

Men så här långt verkar åtminstone inte transaktionskostnaderna oöverkomliga. Och skulle guldpriset sticka iväg eller SEK droppa rejält så verkar det rätt bra att kunna betala i gram guld istället så jag kommer att flytta över en slant till omgående.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 599
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #4 skrivet: fredag 13, april 2018, 20:41:44 »
Kul grej!

Finns det någon kostnad associerad med kontot/kortet?

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1334
  • Affärsomdömen: 87
« Svar #5 skrivet: fredag 13, april 2018, 21:16:27 »
Fick mitt kort i veckan efter att ha signat upp vid trådens skapande. Inte fyllt på kortet än.

Utloggad Olli

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #6 skrivet: fredag 13, april 2018, 21:26:56 »
Tydligen är den bara tillgänglig för iOS-användare, Android får vänta..
Det vore enormt intressant att höra ifall det är flera som provat på detta.

Utloggad Olli

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #7 skrivet: fredag 13, april 2018, 22:34:40 »
Kul grej!

Finns det någon kostnad associerad med kontot/kortet?

1,5 GBP/uttag i automat. Sen förstod jag att det är en kostnad på 0,5% vid betalning med kortet. Sen var det lite luddigt vilket guldpris och vilka växelkurser som används, hänvisades bara till att de var konkurrenskraftiga. Jag förstod att det ej fanns andra kostnader, men kan hända jag har fel.

För övrigt fanns det en limit på 300GBP/dygn vid kontantuttag, 5000GBP/dygn vid överföring. Detta är väl tyvärr liknande som alla andra banker sysslar med, såsom i den fantastiska bankterror-tråden jag nyss läste här på forumet.(http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=5121.msg46711#msg46711). Men, egentligen passar det ju ganska bra in i bilden. Många som sparar i pm vill gärna hålla det för att ha det. Så varför skulle en guldbank resonera på ett annat sätt? Klart de vill hålla, så länge och så mycket som möjligt, för de vill också ha det ;) ;) ;)

Funderar på att skaffa en itelefon för att få provat detta.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: söndag 15, april 2018, 10:54:17 »
Det intressanta med detta är att det motsvarar ett guldpris på 355 kr/g. Men guldpriset just nu är drygt 364 kr/g och det har inte varit under 360 sedan i måndags. Dvs här gjorde jag kanske en vinst på drygt 1%.
Man blir väl lite seg i kolan så här på vårkanten. Om Glinttransaktionen vid köp av glass för guld motsvarar ett lägre guldpris än dagskurs så är det ju självklart till min nackdel, inte fördel. Vi är nog oftast mer inkörda på att tänka i termer av KÖPpris snarare än SÄLJpris.

Så här får jag lägga på ett par procent till min nackdel och slutresultatet blir då ca 3.5% från SEK i svensk bank—>Euro (SEPA)—>GBP—>Guld->GBP—>glass i solen.

Är detta mycket? Tja, det beror väl på vad man jämför med. Naturligtvis är det dyrare än att köpa glassen direkt med SEK. Men jämför man med den teoretiska transaktionen:

Köp fysiskt guld för SEK —> lagra ett tag —> sälj guld mot SEK —> köp glass för SEK

så är det svårt att komma under 2-3% i kostnad i vardera änden, säg totalt 5%. Alla transaktioner med fysisk metall kommer alltid att ha en transaktionskostnad, dels pga präglingskostnad och transport, men även eftersom det finns en motpartsrisk (dvs när du säljer ditt mynt måste köparen ta höjd för att det kan vara falskt).

Om jag inte trodde att guld skulle gå upp mätt i SEK så vore detta mest någon sorts markering mot svenska banker och detta till viss kostnad för mig. Men nu tror jag personligen att guld på sikt kommer att stiga. Och att då kunna ”vända” på en guldhedge mot förväntat kronfall till en kostnad av 3.5% och den totala smidighet det innebär att kunna handla för guldet på ICA och slippa lagra det... är fortfarande väldigt lockande.

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 145
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #9 skrivet: söndag 15, april 2018, 11:18:43 »
Det här ska absolut kollas upp. Tänker att det skulle vara bra att en mindre slant som ett alternativt till Fiat-kortet som kan ha sin funktion i olika situationer och beroende svängningar i Fiat/Guld. 

Inloggad drgrillo

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #10 skrivet: söndag 15, april 2018, 14:17:00 »
Det verkar intressant med Glint. Två saker som stör mig. Först att man är beroende (än så länge) av en apple app. De borde ha någon slags plattform där man kan logga in från vilken browser som helst (som internetbanking). Sedan verkar det ju lite osäkert i framtiden då pengarna måste passera London och tillfällig växlas i GBP. Det är väl inte klart om Storbritannien är med i SEPA systemet när Brexit är genomfört....

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: söndag 15, april 2018, 16:17:47 »
Det verkar intressant med Glint. Två saker som stör mig. Först att man är beroende (än så länge) av en apple app.
De borde ha någon slags plattform där man kan logga in från vilken browser som helst (som internetbanking). Sedan verkar det ju lite osäkert i framtiden då pengarna måste passera London och tillfällig växlas i GBP. Det är väl inte klart om Storbritannien är med i SEPA systemet när Brexit är genomfört....
Jag håller med om båda dessa saker, men samtidigt så har jag viss förståelse för att ett nytt företag måste börja någonstans och då är det nog en korrekt marknadsbedömning att först gå på de som är äpplifierade samt starta i sin lokala valuta, dvs GBP.

Jag har knorrat lite om detta med GBP och de har svarat att ytterligare basvalutor är på gång. Att det framöver kommer att gå att använda Euro och USD direkt utan att gå via GBP verkar väldigt sannolikt. Men vi som får lönen i SEK lär nog få räkna med en extra valutatransaktion ett bra tag.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 599
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #12 skrivet: söndag 15, april 2018, 16:50:58 »
Jag hade nog kollat in detta lite noggrannare om det fanns till android.
Inte en chans att jag byter tillbaka till Ajfån :)

Utloggad Krippa

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #13 skrivet: söndag 15, april 2018, 19:49:49 »
Tycker detta verkar intressant så kommer följa utvecklingen. Lite surt som sagt att man måste växla i flera steg, men det kanske blir bättre framåt.

En fråga, vad händer om man bara låter pengarna ligga på kontot. Tex 5 år. Är det någonnavgift då om man tagit ut ett kort ?. Låter annars som billig förvaring av guld.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #14 skrivet: torsdag 19, april 2018, 16:14:17 »
Så här får jag lägga på ett par procent till min nackdel och slutresultatet blir då ca 3.5% från SEK i svensk bank—>Euro (SEPA)—>GBP—>Guld->GBP—>glass i solen.
Jag fick höra talas om TransferWise i tråden om Western Union och testade det med framgång för att växla till Glintguld. Den vägen slipper man Euro-steget och får en bättre GBP-kurs än via vanliga banken och det verkar fila av en dryg procent ytterligare på transaktionskostnaden. Och snabbt gick det, framme på en dryg timme!

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes Guld Krugerrand 1oz by Västjämten
Igår kl. 22:16

Säljes: 5kr 1935 samt 80% silver by Micromax
Igår kl. 19:18

Köpes: Lunar I & II by Saiifo
Igår kl. 17:54

Bilder på silver. by Saiifo
Igår kl. 16:31

Tavex nya sida by Rödlöga
Igår kl. 16:19

4 stycken silverteskedar köpta ifrån en loppmarknad, vad har jag köpt? by jumu
måndag 16, juli 2018, 09:08:23

Uppack av min lagrade bundle från GS.be. by Dunderklumpen
måndag 16, juli 2018, 00:22:15

Nytt 1 oz silver Krugerrand mynt by Krippa
söndag 15, juli 2018, 21:00:54

Köpes: en stycken rodiumtacka PAMP Fortuna 1 troy oz by Canvas
söndag 15, juli 2018, 18:19:50

Silver: 80% Kronor, 999 Australian Crocodile 2014, Tyska Mynt, Medaljer SE by Pette94
söndag 15, juli 2018, 10:40:34

SwebbTV - Den ekonomiska utvecklingen i Sverige. by Rödlöga
lördag 14, juli 2018, 02:28:02

[Bytes] Nyare 1 pf Sovereigns mot lite äldre. by Birka
fredag 13, juli 2018, 20:22:40

Globala festprissen som lögnpressen glömde!! by Unmanipulatable
fredag 13, juli 2018, 11:40:05

Intervju Anthony Deden by I_am_mine
torsdag 12, juli 2018, 08:54:43

Rengjorda mynt vs ej rengjorda, hur se skillnad ? by I_am_mine
onsdag 11, juli 2018, 16:18:02