Författare Ämne: Silvermynt som julklapp?  (läst 1170 gånger)

Inloggad pezon

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 35
  • Affärsomdömen: 2
Silvermynt som julklapp?
« skrivet: onsdag 08, november 2017, 00:14:08 »
Funderar på att köpa alla "småkusinerna" var sitt silvermynt som extra julklapp, förutom nått meningslöst plastrackel.....

Tänkte att de ska få var sitt mynt från det år när de är födda, 2017, 2014, 2013, 2012 samt en från 2008

Tips vad man ska köpa som inte är för svårt att få tag på men ändå rätt fint  mottages tacksamt. 

några ideer?

Inloggad I_am_mine

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 262
  • Affärsomdömen: 5
SV: Silvermynt som julklapp?
« Svar #1 skrivet: onsdag 08, november 2017, 00:27:38 »
En god tanke som jag själv har tänkt men kommit fram till att köpa något dom uppskattar istället, brorsbarnens Mormor köper alltid träd i Afrika till dom och gissa hur glada dom blir :D

Själv fick jag en svensk 100kr när jag föddes och det tog 33 år innan jag lärde mig uppskatta den och min gammelmorfar som köpt den varit död i 15 år.

En tanke kan vara att lite försynt lägga undan något mynt varje år till dom utan att säga något. Kanske kan du influera dom över tid och då ta fram dom när det verkligen betyder något för dom. Visa några fina mynt ur din samling så kanske intresset vaknar.

Inloggad pezon

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: onsdag 08, november 2017, 08:36:15 »
Det blir vanliga julklappar med. men tänkte toppa med nått mer varaktigt som de kanske uppskattar senare. men vad för nått? 

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 664
  • Affärsomdömen: 72
« Svar #3 skrivet: onsdag 08, november 2017, 08:57:17 »
Pandor funkar i alla lägen
bara 2008:an som kostar lite
dom andra går att få tag på till bra priser

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1256
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #4 skrivet: onsdag 08, november 2017, 10:12:14 »
Funderar på att köpa alla "småkusinerna" var sitt silvermynt som extra julklapp, förutom nått meningslöst plastrackel.....

Tänkte att de ska få var sitt mynt från det år när de är födda, 2017, 2014, 2013, 2012 samt en från 2008

Tips vad man ska köpa som inte är för svårt att få tag på men ändå rätt fint  mottages tacksamt. 

några ideer?

Jag har sex barnbarn och de får två 1 oz silvermynt var per år. Ett för födelsedag och ett som julklapp. Har också givit dem varsin myntbox att samla i. Köper serier typ Lunar 2, Kookabura, Panda, Koala och Lunar UK mm. De vill alltid leka med mynten men då skriker jag nej, nej, nej fast jag tror att glansen från silvret kommer de aldrig att glömma.
Föräldrarna gömmer sedan undan boxarna. Tänkte hålla på så här i tio år tills boxarna är fulla. Man kan ju hoppas att silvret då har stigit rejält i värde.

Inloggad glimbert

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 191
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #5 skrivet: onsdag 08, november 2017, 14:30:44 »
Jag har sex barnbarn och de får två 1 oz silvermynt var per år. Ett för födelsedag och ett som julklapp. Har också givit dem varsin myntbox att samla i. Köper serier typ Lunar 2, Kookabura, Panda, Koala och Lunar UK mm. De vill alltid leka med mynten men då skriker jag nej, nej, nej fast jag tror att glansen från silvret kommer de aldrig att glömma.
Föräldrarna gömmer sedan undan boxarna. Tänkte hålla på så här i tio år tills boxarna är fulla. Man kan ju hoppas att silvret då har stigit rejält i värde.
Det är väldigt intressant det där hur barn upplever och reagerar på ädelmetall. En del hävdar ju att människor har det "i sig" från födseln att det som ser ut som guld/silver är värdefullt utan att vi ens behöver lära oss det. Det förklarar varför de flesta fiatmynt ser ut som de gör samt att olika civilisationer som varit helt separerade från varandra under historien har ansett att guld är värdefullt. Nu när jag tänker tillbaka minns jag fortfarande känslan när jag gjorde pyssel i lekis på 80-talet och man använde guld- och silverpapper för att smycka ut sina kreationer.
« Senast ändrad: onsdag 08, november 2017, 14:33:48 av glimbert »

Inloggad Thornado

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 26
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #6 skrivet: onsdag 08, november 2017, 17:16:30 »
Hade de varit lite äldre så hade jag nog satsat på någon form av bullion så att det vore OK för barnen att ha myntet framme och ta på det ibland.
Eftersom de flesta av dem är väldigt små fortfarande så lär det vara föräldrarna som har hand om mynten och och då kan det ju vara läge med något "finare" mynt i kapsel. Som nämnts tidigare så är ju pandor och lunars trevliga.

Tanken med mynt från deras födelseår är god, men tyvärr blir det ju (för de flesta myntserier) då en dyrare present till det äldsta barnet. Ett annat alternativ är ju att ge alla barn ett mynt från årets serie, och då kan du möjligen göra det till en tradition med ett aktuellt mynt varje år.

Vill du ge bort Lunar-hundar så kan jag ta med mig ett gäng när jag kommer till universitetet nästa gång. :)
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=10013.0

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 552
« Svar #7 skrivet: torsdag 09, november 2017, 21:00:26 »
Silvermynt är en utmärkt julklapp. Brukar själv ge bort 1 oz silvermynt varje jul till den "yngre generationen" som en trygghet inför framtiden. Undviker "utställningsmynt" i plastkapslar utan väljer istället "bullionmynt" så att man får mer silver per krona och med gott samvete kan hantera mynten utan att behöva oroa sig så mycket över eventuell värdeminskning beroende på skicket. 
Fick själv silvermynt av min farfar när jag var liten vilket jag uppskattade då liksom nu.

Utloggad jumu

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
« Svar #8 skrivet: torsdag 09, november 2017, 22:02:40 »
Vilken bra ide! Jag har två barn som skulle va kul att ge ett 1oz silvermynt till jul och födelsedag. Nåt som präglas med ny design årligen men inte för mycket "samlarmynt". Börja från detta innevarande år. Gärna så att de ligger i ungefär samma premieklass för båda ungar. Det har nämnts i tråden pandor, vad skulle funka till det andra barnet så det blir lite jämnspelt?

Inloggad I_am_mine

• Palladiummedlem
« Svar #9 skrivet: torsdag 09, november 2017, 22:04:28 »
Silvermynt är en utmärkt julklapp. Brukar själv ge bort 1 oz silvermynt varje jul till den "yngre generationen" som en trygghet inför framtiden. Undviker "utställningsmynt" i plastkapslar utan väljer istället "bullionmynt" så att man får mer silver per krona och med gott samvete kan hantera mynten utan att behöva oroa sig så mycket över eventuell värdeminskning beroende på skicket. 
Fick själv silvermynt av min farfar när jag var liten vilket jag uppskattade då liksom nu.

En annan sak jag tänkt på med tex lunarmynt är att det är svårt att veta hur länge dom kommer vara populära. Om 20 år kanske dom inte har lika hög premie längre för folk har glömt bort dom eller tappat intresse.

Inloggad I_am_mine

• Palladiummedlem
« Svar #10 skrivet: torsdag 09, november 2017, 22:05:40 »
vad skulle funka till det andra barnet så det blir lite jämnspelt?

Hur menar du?

Du köper väl till båda?

Inloggad I_am_mine

• Palladiummedlem
« Svar #11 skrivet: torsdag 09, november 2017, 22:18:13 »
vad skulle funka till det andra barnet så det blir lite jämnspelt?

Hur menar du?

Du köper väl till båda?

Jaha du menar att du ska köpa olika serier?

Kookaburrorna är ju lite billigare än pandorna men varför inte ge dom samma, en panda till jul och en kookaburra i födelsedagspresent.

Alternativt koala och kookaburra är väl ungefär i samma prisklass men själv tycker jag kookaburran är överlägset snyggare

Utloggad jumu

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
« Svar #12 skrivet: fredag 10, november 2017, 08:19:22 »
Ja precis, att de får ungefär likvärdigt fast sin "egen grej" tänkte jag först men kanske bäst att det blir samma till båda. Panda till jul o Kookaburra till födelsedan låter bra. Nån bullion kanske nåt år.

Inloggad I_am_mine

• Palladiummedlem
« Svar #13 skrivet: fredag 10, november 2017, 11:46:27 »
Ja precis, att de får ungefär likvärdigt fast sin "egen grej" tänkte jag först men kanske bäst att det blir samma till båda. Panda till jul o Kookaburra till födelsedan låter bra. Nån bullion kanske nåt år.

Somalian elephant är en annan som byter bild varje år, lite mindre hype kring den visserligen men fina

Inloggad pezon

• Medlem
  • *
« Svar #14 skrivet: fredag 10, november 2017, 15:26:22 »
Har precis slagit till på en Lunar II Snake och en Mouse så nu är det ordnat till hälften.
Blir nog däremot att ge dem som födelsedagspressent istället.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Glint - App för valutor och guld by Gurty
Idag kl. 18:12

Köpa begagnat kassasskåp/värdeskåp by Au
Idag kl. 17:47

Bilder på guld. by HF
Idag kl. 14:55

Statyer med moderna bullionmotiv by Sverre
Idag kl. 09:41

säljes liten silverlot by Rackham
Igår kl. 18:33