Författare Ämne: Ny på marknaden och undrar om Guld är bra investering  (läst 1023 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 996
  • Affärsomdömen: 34
SV: Ny på marknaden och undrar om Guld är bra investering
« Svar #15 skrivet: fredag 20, oktober 2017, 15:29:11 »
Vad det gäller mynt finns det de som säger att man ska investera i "lagligt betalningsmedel, mynt med nominellt värde". De är ofta välkända och backas upp av statlig myndighet.
...sen finns det även de som säger tvärtom :-)

Ett argument för att satsa på tvärtom är att de flesta banker numera har i sina regler om vad man får ha i bankfack att "kontanter" inte är tillåtet. Jag är den förste att hålla med om att detta är befängt, men det är ju onekligen svårt att hävda att ett mynt som är lagligt betalningsmedel med nominellt värde inte skulle vara "kontanter".

Det är med sanningar precis som med standarder: det finns så många att alla normalt kan hitta en som passar dem :-)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 996
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #16 skrivet: fredag 20, oktober 2017, 15:35:35 »
Angående att låna pengar av dina föräldrar för att köpa guld, tycker jag låter som en strålande idé.
Det är jag säkert ensam om.
Absolut inte, jag tycker likadant.

I mitt fall (som förälder) har jag även sockrat erbjudandet lite på så sätt att om barnen köper fysisk PM (antingen med egna pengar eller lånade av mig) och priset går upp så gör de en vinst. Går priset ner så erbjuder jag mig att alltid överta metallen för det pris de själva betalade.

Jag övertar alltså i princip hela risken. Har detta förvandlat barnen till PM-entusiaster? Inte för ett ögonblick. De tycker fortfarande att jag är knäpp :-)

Inloggad Blåkrona

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 123
  • Affärsomdömen: 15
« Svar #17 skrivet: fredag 20, oktober 2017, 15:54:50 »
Jag har gjort samma sak till mina ungar både med aktier och Pm. Ingen vill nappa och en tog steget med en aktie men när den vände ner blev det incashning direkt.
Finns inget intresse alls.
Mvh

Utloggad vampyren

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #18 skrivet: fredag 20, oktober 2017, 16:41:30 »
Skrattade lite inombords när jag läste detta: "En sak är att man var som helst i respektive land kan handla för myntet"
Det är redan flera butiker här i Malmö som inte ens tar emot kontanter vilket borde vara olagligt eftersom det är giltig
betalningsmedel. Men men det är annan femma :D
Det där med banker är också helt galet. De gillar inte att man har kontanter eller något av värde i bankfack. Det kan jag inte begripa.

Mina föräldrar tar inga räntor så klart :D , min mor säger att jag till och mer får pengarna men det vill jag inte ta emot. Jag känner att om jag säljer det till vinst så kan vi dela på vinsten och vid förlust så lägger jag skillnaden. Vad jag kan se så går inte guldpriset så dramatiskt ner så det borde vara ganska säkert.

Jag tänkte först köpa 1oz men såg att spreaden var något högre i affär. Sen om man säljer per gram så är det sak samma.
Mitt mål att att ha en 1kg tackla en vacker dag :D behöver spara en hel del med andra ord. Men en vacker dag kanske. Annas får drömmer gå vidare till dottern ;)

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 608
  • Affärsomdömen: 41
« Svar #19 skrivet: fredag 20, oktober 2017, 19:34:51 »
Välkommen till forumet.
Nordea-anställda sa inget när dem fick se hela mitt bankfack smäckfullt med silvermynt.
Mynt anses inte som kontanter då kontanter är sedlar av olika valutor enligt banken.
Mynt går under hobby, sade dem, som i och för sig stämmer.
Numera har Nordea inga mer bankfack att erbjuda ändå.
Att låna pengar av ens föräldrar till guld är smidigt om du lyckas få dina föräldrar med på det.
Spreaden på 6% kan göra att det tar lite extra tid att känna att man har tjänat på investering.
Ett av de dummaste köpen jag har gjort var en Krugerrand på Tavex. Privat hade jag fått den minst 500.- billigare. Så det gör jag inte en gång till :)
100grams tacka kan bli i det tuffaste laget om priset går upp 50% och om du vill sälja privat. Annars blir det att skicka in den och få lite mindre betalt.
Man lär sig av sina misstag så det är bara att stacka på.

Utloggad vampyren

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #20 skrivet: lördag 21, oktober 2017, 21:57:39 »
hehe det var roligt :D Folk brukar generellt bli nervösa när de ser stor pott med saker som kostar en del.

Jag har kollat guldpriset senaste 20 år här:
https://www.bullionvault.com/gold-price-chart.do

Jag kan tycka att priset idag ligger rätt bra till. Det kan visserligen gå ner ännu mer men historiskt har det gått upp så jag känner att det är större chans att det går upp än ner. Kan ha fel, ingen vet ju hur det blir i framtiden :D

Du har säkert rätt i att privat kan det blir svårare att sälja men jag tror jag gör det ändå via butik. Orkar inte med strulet. Förlorar hellre lite peng och gör det säkert. När det kommer till pengar har jag svårt att lita på privat personer. Har haft dålig erfarenhet i andra affärer.
Jag handlar som sagt med Crypto så jag går upp och ner med 10-20k nästan dagligen så 500kr känns som peanut :D, man blir lite blind när man kör crypto. Bitcoin var på 4700$ knappt en vecka sedan och idag gick det över 6180 dollar. Kan inte klaga hehe
Såg att det finns även ställen som man kan handla guld från med BTC, kanske köper lite mer ... kanske 2x50g eller några coin.... det är så kul att kolla runt, vill köpa så många olika. Hittade till och med silver coin med Thor på , såg riktigt coolt ut ;)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Glint - App för valutor och guld by Gurty
Idag kl. 18:12

Köpa begagnat kassasskåp/värdeskåp by Au
Idag kl. 17:47

Bilder på guld. by HF
Idag kl. 14:55

Statyer med moderna bullionmotiv by Sverre
Idag kl. 09:41

säljes liten silverlot by Rackham
Igår kl. 18:33