Författare Ämne: Det finns förfalskade guldmynt i EU. (Även Wolfram == Tungsten mynt)  (läst 1695 gånger)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1599
  • Affärsomdömen: 165
Det finns förfalskade guldmynt i EU. (Även Wolfram == Tungsten mynt)
« skrivet: torsdag 19, oktober 2017, 10:29:10 »
1570 st hittade under 2016 i Tyskland.

https://twitter.com/bronsuchecki/status/920908027493982208

/H
« Senast ändrad: lördag 21, oktober 2017, 18:43:29 av mega_n »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 996
  • Affärsomdömen: 34
SV: Det finns förfalskade guldmynt i EU. (Även Wolfram==Tungsten mynt)
« Svar #1 skrivet: torsdag 19, oktober 2017, 14:36:10 »
Intressant. Jag har faktiskt (naivt) trott att det än så länge var relativt tryggt med mindre historiska guldmynt (däremot så har jag själv sett t ex en falsk 1/20 guldpanda). Men i den länkade presentationen så hade de ju exempel med sovereigns, vrenelis och tyska 20 mark.

Men det betyder ju i första hand att det blir än viktigare att handla med motparter man litar på.

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 608
  • Affärsomdömen: 41
« Svar #2 skrivet: torsdag 19, oktober 2017, 21:12:09 »
Överskriften fick mig att tänka på vad jag hörde Jim Willie säga i en intervju för ett par år sedan.
När Tyskland bad om att få tillbaka guldet dem har/hade lagrat i USA fick dem falska 1 Oz American Eagles istället för de tackor som var deras.
Kanske tysken var smart nog att hålla käft och sprida ut dem bland befolkningen, precis som romarna gjorde när romarriket föll. There`s nothing new under the sun.
Visst finns det förfalskningar och jag tror man ska ha mycket otur för att stöta på ett falskt guld-mynt.
Nu som guldet blir allt mer populärt bland privata händer kommer förfalskningar av sin natur att öka i takt med att det blir svårare och svårare att tjäna "pengar" på annan "vanlig" kriminalitet.
Det gäller att passa på och inte vara naiv och försöka handla från "säkra" källor.
Å andra sidan känns guld ändå mest tryggt om man ska prata om förfalskade varor och tjänster.

Krugern
« Senast ändrad: torsdag 19, oktober 2017, 22:58:21 av Krugerangel »

Inloggad pezon

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 35
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: torsdag 19, oktober 2017, 21:28:43 »
Mycket intressant presentation, skulle vara intressant att ha en lista över vilka falska mynt som har identifierats i cirkulation och hur man skiljer ut dem från äkta vara.

Ser ut att vara rätt svårt att skilja äkta från falska för de mest avancerade förfalskningarna.

de anger mått och vikter med 2 decimaler, men vad är variation och standardavvikelse på äkta historiska mynt? Antar att den är rätt stor...

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 332
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #4 skrivet: torsdag 19, oktober 2017, 21:40:37 »
...och hur man skiljer ut dem från äkta vara.

Mät, väg och pinga.
Så är man 100% säker.

Lyssna på ett mynt av volfram/tungsten om ni inte gjort det förrut. finns på youtube. Så inser man att man inte behöver vara orolig för sådana förfalskningar.

Inloggad pezon

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: fredag 20, oktober 2017, 15:43:56 »
Problemet är väl om det är plomberat i en kaspel.
Men annars är nog ping en bra metod då de har en helt annan karaktär.

Utloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 123
« Svar #6 skrivet: fredag 20, oktober 2017, 16:01:53 »
Vi som är relativt nya har nog inte hittat känslan än. Skulle vara fint med en liten ping-workshop där man får testa ett antal mynt och sen försöka hitta falskingen.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #7 skrivet: fredag 20, oktober 2017, 16:17:10 »
Problemet är väl om det är plomberat i en kaspel.
Men annars är nog ping en bra metod då de har en helt annan karaktär.
Och här har du orsaken till att vissa av oss inte gillar detta med kapslar. Argumentet att en metallbit mer sannolikt är äkta för att den sitter i ett plastskal med en liten pappersbit på insidan som säger att den har serienummer 123456 har alltid varit obegripligt för mig. Man köper myntet (eller tackan), inte plasten.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: fredag 20, oktober 2017, 16:32:06 »
Vi som är relativt nya har nog inte hittat känslan än. Skulle vara fint med en liten ping-workshop där man får testa ett antal mynt och sen försöka hitta falskingen.
Väldigt skojig idé. Finns det någon som har nåt sånt där Alibaba-mynt att ha som falsking?

Vad sedan gäller att "hitta känslan" så bestämde jag mig för länge sedan för att inte standardisera på ett visst mynt utan istället aktivt sikta på att köpa ett av varje av vanliga sorter, just för att få en referens. Detta har medfört att jag har en väldigt osorterad hög med runda metallbitar enligt maximen "guld som guld". Givetvis lever jag i tron att de mynt jag har kvar (vissa har sålts och annat köpts istället) är äkta. Men det går ju inte att komma ifrån att om man bara har ett mynt av en viss sort som referens så kan det ju teoretiskt vara referensen som är falsk (modulo vikt, mått, densitet, pingtest, etc) :-)

Men detta med känsla är väldigt svårt. Jag tycker att jag har det för många äldre mynt (som ju alla är legerade, så man kan krama och bita i dem). Men för moderna mynt som är 999/1000 så är det ju inte så himla lätt eftersom man inte gärna pillar för mycket med sådana. Och vad gäller de äldre så gäller det att vara medveten om att för vissa mynt finns det tyvärr extremt bra förfalskningar, inte sällan med samma guldhalt som originalet så att mått, vikt, densitet och ping alla kan vara "rätt" men myntet ändå falskt.

Jag säger inte att detta är jättevanligt, men det förekommer och man måste vara medveten om det vilket bara återigen understryker detta med att handla från säljare man har förtroende för.

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
« Svar #9 skrivet: lördag 21, oktober 2017, 07:16:13 »
https://youtu.be/boB4yyS-fDk

Där kan ni lyssna på en volframkrug, vid 2:45 typ.
Funkar lika bra att lägga myntet på fingertoppen och klinga till med penna.

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
« Svar #10 skrivet: lördag 21, oktober 2017, 11:26:06 »
Tar det verkligen 7.82min för solens strålar att nå jorden?
Är jordens frekvens verkligen 7.82?
Är frekvensen 7.82 om man slår två 24karats guldmynt eller tackor mot varandra?
Varför kallas guld för Guds aka Ohm/Aum pengar?
Det är något konstigt med det hela eller är det bara en konspiration alltihop?
« Senast ändrad: lördag 21, oktober 2017, 11:28:39 av Krugerangel »

Inloggad pezon

• Medlem
  • *
« Svar #11 skrivet: lördag 21, oktober 2017, 11:48:33 »
Gillar den här tråden (och forumet så klart). Att alla hjälper till att lära upp oss som är nya på ädelmetaller och kommer med tips och tricks. Är helt ny på detta område, så det är en del att ta upp.

En workshop för att bestämma om mynt är falska eller äkta skulle vara en kul grej.
Man skulle ju kunna live sända den för att fler ska kunna ta del av den utan att resa dit.

Har tillgång till mycket kul utrustning som är allt för bra för att för att inte användas till sånt här.
Nu gäller det bara att lära sig metoderna för att inte slös abort tid att uppfinna hjulet på nytt. :)

Plomberade kapslar kan väl vara kul för de som sysslar med Nusmatik och köper "ratade" mynt, men jag vill kunna plocka fram och känna på metallerna.

Hittade en intressant länk här om analysmetoder och referenser till standarder

http://www.fischer-technology.com/en/united-states/solutions/measurement-technology-for-gold-watches-jewelry/alloy-analysis-of-precious-metals/

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
« Svar #12 skrivet: lördag 21, oktober 2017, 13:30:42 »
Gillar den här tråden (och forumet så klart). Att alla hjälper till att lära upp oss som är nya på ädelmetaller och kommer med tips och tricks. Är helt ny på detta område, så det är en del att ta upp.

En workshop för att bestämma om mynt är falska eller äkta skulle vara en kul grej.
Man skulle ju kunna live sända den för att fler ska kunna ta del av den utan att resa dit.

Har tillgång till mycket kul utrustning som är allt för bra för att för att inte användas till sånt här.
Nu gäller det bara att lära sig metoderna för att inte slös abort tid att uppfinna hjulet på nytt. :)

Plomberade kapslar kan väl vara kul för de som sysslar med Nusmatik och köper "ratade" mynt, men jag vill kunna plocka fram och känna på metallerna.

http://www.fischer-technology.com/en/united-states/solutions/measurement-technology-for-gold-watches-jewelry/alloy-analysis-of-precious-metals/

Om ett mynt är äkta eller oäkta har alltid vart det sista jag har bekymrat mig för sedan jag började köpa mynt och tackor för snart tre år sedan.
På något sätt så har jag fallit för just ädelmetall då allt "alltid" stämmer, är korrekt, som avtalat, och både säljare och köpare "alltid" är nöjda.
Vill man bli blåst så köper man av okända på t.ex ebay, tradera eller liknande sajter...ngt som jag personligen aldrig har gjort.
Man ska ha mycket otur för att stöta på ett falskt mynt överhuvudtaget.
Det blir nästan för dumt att ifrågasätta om ett mynt är äkta eller oäkta.
För er som är nya så tar det en stund att inse, se, höra och känna igen, att 99.999999% av alla mynt är äkta.
Krugern.....
« Senast ändrad: lördag 21, oktober 2017, 13:32:57 av Krugerangel »

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
« Svar #13 skrivet: lördag 21, oktober 2017, 14:25:13 »

För er som är nya så tar det en stund att inse, se, höra och känna igen, att 99.999999% av alla mynt är äkta.
Krugern.....

Förutom alla dom som kommer från aliexpress.

Utloggad Rödlöga

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 110
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #14 skrivet: lördag 21, oktober 2017, 17:02:49 »

Om ett mynt är äkta eller oäkta har alltid vart det sista jag har bekymrat mig för sedan jag började köpa mynt och tackor för snart tre år sedan.
På något sätt så har jag fallit för just ädelmetall då allt "alltid" stämmer, är korrekt, som avtalat, och både säljare och köpare "alltid" är nöjda.
Vill man bli blåst så köper man av okända på t.ex ebay, tradera eller liknande sajter...ngt som jag personligen aldrig har gjort.
Man ska ha mycket otur för att stöta på ett falskt mynt överhuvudtaget.
Det blir nästan för dumt att ifrågasätta om ett mynt är äkta eller oäkta.
Krugern.....

Jag har köpt fler än 400 guldmynt på Tradera och har inte blivit "blåst" en enda gång.
I och för sig har 99% av de mynten varit 1000- och 2000-kronor.
Ebay har jag aldrig handlat på, och skulle aldrig göra.
« Senast ändrad: lördag 21, oktober 2017, 17:06:44 av Rödlöga »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Glint - App för valutor och guld by Gurty
Idag kl. 18:12

Köpa begagnat kassasskåp/värdeskåp by Au
Idag kl. 17:47

Bilder på guld. by HF
Idag kl. 14:55

Statyer med moderna bullionmotiv by Sverre
Idag kl. 09:41

säljes liten silverlot by Rackham