Författare Ämne: Tvåkronor giltiga betalningsmedel?  (läst 8953 gånger)

Utloggad Åbama

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
Tvåkronor giltiga betalningsmedel?
« skrivet: söndag 08, januari 2012, 01:09:29 »
Jag har ett gäng gamla tvåkronor i silver. Jag har även ett antal i nickel (från 1968 och senare).

50-öringar, 25-öringar och även 10-öringar är som bekant avskaffade. Enkronan finns ju däremot kvar som giltigt betalningsmedel. Är tvåkronan även den därför giltigt betalningsmedel? Finns det några butiker som tar emot dem?

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Tvåkronor giltiga betalningsmedel?
« Svar #1 skrivet: söndag 08, januari 2012, 01:19:09 »
Ja. De ska vara giltiga. (Alla svenska mynt på 1kr eller mer är det.)
Däremot tror jag det frivilligt att ta emot dem i affärer. Det är nog inga som gör det. Riksbanken ska dock alltid kunna lösa in dem. Vet inte hur krångligt det är eller vad som krävs dock.

(Dina silvertvåkronor kan dock jag växla in... :-)

/H

Utloggad Åbama

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
SV: Tvåkronor giltiga betalningsmedel?
« Svar #2 skrivet: söndag 08, januari 2012, 01:30:19 »
haha, tack för svaret, men silvret behåller vi. Tack ändå.

Utloggad Hans Augustsson

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • Affärsomdömen: 13
SV: Tvåkronor giltiga betalningsmedel?
« Svar #3 skrivet: måndag 09, januari 2012, 20:13:45 »
Giltiga betalningsmedel är alla versioner av 1-, 5- och 10-kronorsmynt, minnes- och jubileumsmynt som präglats sedan 1897, samt 2-kronorsmynt.

Det innebär att man är skyldig att acceptera dessa.

Så här står det hos Riksbanken:

"Lagliga betalningsmedel
Betalningar kan ske i vad som helst, exempelvis valfri
valuta, som parterna i en överenskommelse enas om.
Vill endera parten betala i det lagliga betalningsmedlet
är dock den andra parten skyldig att acceptera det.
Så länge sedlar och mynt i kronor och ören är lagliga
betalningsmedel i Sverige har man därför rätt att
betala med dessa och skyldighet att ta emot dem."

Jag har dock hört att om affären har en skylt som talar om vilka betalmedel de inte accepterar, kan dom klara sig från detta.
Butiker kan ju annars alltid neka vilket batalningsmedel som helst, då varorna inte bytt ägare förrän du betalt. På en restaurang kan det ju bli mer intressant, då man ofta konsumerat varan innan man betalar.

Utloggad Åbama

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
SV: Tvåkronor giltiga betalningsmedel?
« Svar #4 skrivet: måndag 09, januari 2012, 20:39:45 »
På en restaurang kan det ju bli mer intressant, då man ofta konsumerat varan innan man betalar.

Tack för den utförliga informationen. Dessutom gav du mig en rolig idé. Skulle vara kul att se vad pizzerian säger, när man betalar med tvåkronor. :D Kan ju alltid säga att jag förstorat vanliga enkronor, för att kompensera att han inte givit sina kunder något av momssänkningen i rabatt.

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Tvåkronor giltiga betalningsmedel?
« Svar #5 skrivet: måndag 09, januari 2012, 23:16:29 »
Stog för ett tag sedan bakom en tant i kön på Ica som ville betala med ett tusen kronors guldmynt, kassörskan vägrade.
Jag köpte myntet för 1200kr och allt var frid och fröjd, Tanten fick sina varor och jag gjorde en god gärning. (myntet stod då i ca 13-1400kr)
Få människor vet om vad vi har för mynt och vilka som gäller

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Tvåkronor giltiga betalningsmedel?
« Svar #6 skrivet: måndag 09, januari 2012, 23:26:22 »
Kul historia. Har inte sett guldmynt i handeln. Fick dock tillbaka en silver-enkrona i växeln på McDonalds för ett tag sedan...

/H

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15