Författare Ämne: Stämplar - smycken+ andra föremål av ädelmetall  (läst 4021 gånger)

Utloggad Carambola

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Affärsomdömen: 34
Stämplar - smycken+ andra föremål av ädelmetall
« skrivet: torsdag 09, januari 2020, 22:59:26 »
Tänkte höra om någon har kunskap om detta:

Vid köp av ädelmetallföremål på auktioner, säg t.ex. guldarmband och silverljusstakar … Har det förekommit förfalskningar av t.ex. kattfot-stämpeln genom tiderna, som man bör vara uppmärksam på?

jumu

  • Gäst
SV: Stämplar - smycken+ andra föremål av ädelmetall
« Svar #1 skrivet: fredag 10, januari 2020, 07:19:47 »
Nej, men kattfoten är inte obligatorisk längre. Silver har inga krav på stämplar, guld måste stämplas vid vikt över ett gram. Det räcker med ansvarsstämpel och finhalt. Ansvar(tillverkar)stämpel kan du gå in och kolla på Swedac på nätet och söka på bokstavskombinationen i stämpeln för att få reda på tillverkaren.

Utloggad Carambola

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Affärsomdömen: 34
SV: Stämplar - smycken+ andra föremål av ädelmetall
« Svar #2 skrivet: fredag 10, januari 2020, 13:05:32 »
Nej, men kattfoten är inte obligatorisk längre. Silver har inga krav på stämplar, guld måste stämplas vid vikt över ett gram. Det räcker med ansvarsstämpel och finhalt. Ansvar(tillverkar)stämpel kan du gå in och kolla på Swedac på nätet och söka på bokstavskombinationen i stämpeln för att få reda på tillverkaren.

Nej jag läste detta. Kom i kontakt med ett armband (18 k) med bara namnstämpel och finhalt (angiven som 750). Stämplarna var ganska svaga (mer som ingraverat) och svårtydda pga bruksslitage. Ofta är ju stämplarna mkt djupare. Det väckte frågan kring stämplar i allmänhet. Borde ju vara lätt att förfalska stämplar. Att det inte gjorts i större omfattning om det nu är så, bygger det då enbart på att det är riskabelt och höga konsekvenser för de som åker dit? Nog för att jag föredrar att se det goda hos människan, men en och annan fifflare finns ju trots allt där ute.
« Senast ändrad: fredag 10, januari 2020, 13:18:41 av Carambola »

jumu

  • Gäst
SV: Stämplar - smycken+ andra föremål av ädelmetall
« Svar #3 skrivet: fredag 10, januari 2020, 14:31:20 »
Är det en auktion för pantbank o liknande tror jag att man har testat innan?

De fuffensgrejer jag stött på har bara varit stämplade med 18K eller 750. Så gott som alltid utländskt ursprung.
Har du en 18K och en svensk registrerad tillverkarstämpel brukar det vara ok men gör ingen stor affär utan test.

En 18K stämpel går lätt att ordna(köpa) idag, otroligt nog av vilken hobbysmed som helst men en "djup" tillverkarstämpel är beställningsvara för registrerade guldsmeder.
En legitim tillverkare kan dock åta lasergravera in finhalt och ansvar i t ex ringar som inte pallar i slagning, det blir inte särskilt djupt som du säger men är helt godkänt.

En liten djungel är det och jag köper inte från privatpersoner om jag inte känner till dem.


 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23