Författare Ämne: Kina-olika bud  (läst 8841 gånger)

Utloggad lerhus

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 26
  • Affärsomdömen: 1
    • investera i silver
Kina-olika bud
« skrivet: söndag 03, mars 2013, 23:11:54 »
Verkar vara olika bud om Kinas skuldsättning.

Ibland sprids informationen likt på  wolddebtclock  att kinas skuldsättning skulle vara lägre än väst och deras tillväxt därmed mer uthållig
http://www.usdebtclock.org/world-debt-clock.html

Men fler och fler rapporter kommer nu ut om Kinas skuldsättning exploderar se tex Cervenekas artikel här :

http://blog.svd.se/cervenkaspengar/2013/02/28/kina-gor-om-vara-misstag/

Frågan är dock varför den stora skillnaden på hur stor kinas skuldsättning är

Utloggad phat-cu-ru

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Affärsomdömen: 4
SV: Kina-olika bud
« Svar #1 skrivet: måndag 04, mars 2013, 22:32:08 »

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Kina-olika bud
« Svar #2 skrivet: måndag 04, mars 2013, 23:10:40 »
Frågan är dock varför den stora skillnaden på hur stor kinas skuldsättning är

Utan att vara expert på området så tror jag det rör sig om något så enkelt som olika sätt att mäta. De flesta vet att t ex KPI kan bli precis vad man vill att den ska vara, beroende på hur man räknar och vad som inkluderas. Gissar att det kan vara liknande gällande Kinas skuldsättning. Amerikanerna har ju exempelvis vissa områden som är "off budget", och redovisas inte alltid i de offentliga siffrorna.

Utloggad lerhus

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 26
  • Affärsomdömen: 1
    • investera i silver
SV: Kina-olika bud
« Svar #3 skrivet: måndag 04, mars 2013, 23:29:57 »
Frågan är dock varför den stora skillnaden på hur stor kinas skuldsättning är

Utan att vara expert på området så tror jag det rör sig om något så enkelt som olika sätt att mäta. De flesta vet att t ex KPI kan bli precis vad man vill att den ska vara, beroende på hur man räknar och vad som inkluderas. Gissar att det kan vara liknande gällande Kinas skuldsättning. Amerikanerna har ju exempelvis vissa områden som är "off budget", och redovisas inte alltid i de offentliga siffrorna.

Jopp, är säkert så,
Vore lite intressant dock se en "objektiv" skuldsättningsmåttstock där olika länder jämnförs

Utloggad Skägget

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Affärsomdömen: 49
SV: Kina-olika bud
« Svar #4 skrivet: tisdag 05, mars 2013, 12:00:30 »
Frågan är dock varför den stora skillnaden på hur stor kinas skuldsättning är


Utan att vara expert på området så tror jag det rör sig om något så enkelt som olika sätt att mäta. De flesta vet att t ex KPI kan bli precis vad man vill att den ska vara, beroende på hur man räknar och vad som inkluderas. Gissar att det kan vara liknande gällande Kinas skuldsättning. Amerikanerna har ju exempelvis vissa områden som är "off budget", och redovisas inte alltid i de offentliga siffrorna.


Jopp, är säkert så,
Vore lite intressant dock se en "objektiv" skuldsättningsmåttstock där olika länder jämnförs


Detta ämne är en snårig skog, det gäller att inte jämföra päron med äpplen, eller ens röda äpplen med gröna.  :-\

Många siffror som slängs runt inkluderar ofta inte framtida åtaganden vilka självklart är intressanta, särskilt för länder som USA som har enorma åtaganden framöver vad gäller omsorg och vård t.ex. USA har idag drygt 100% i skuld jmf med BNP exkl. framtida åtaganden.

Kina ligger på en lägre siffra men den väsentliga skillnaden hittar man i ekonomiernas uppbyggnad, i Kina finns enorma "state owned enterprises, SOE's", dessa bolag har idag tillgångar som med råge överstiger landets skulder, det är belopp i storleksordningen $4-5 trillion. Detta sätter Kina i en helt annan sits än de flesta andra västländer som spenderar gårdagens skatteintäkt och fyller ut resterande summa med lån.

http://www.chinadaily.com.cn/cndy/2012-11/29/content_15969814.htm

Kinas BNP 2012 steg för första gången över $8 trillion (USA ~ $16 trillion) 

http://www.chinadaily.com.cn/cndy/2013-01/19/content_16142156.htm

Kinas statsskuld är idag ca $2,75 trillion

http://www.nationaldebtclocks.org/debtclock/china

Som graferna i Cervenkas blogg visar så printar man pengar i en duktig hög hastighet i Kina, varför man också har en hög inflation. Deras tillväxt ser inte alls lika kul ut om den inflationsjusteras...

Utloggad lordsinner

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
SV: Kina-olika bud
« Svar #5 skrivet: tisdag 05, mars 2013, 15:46:59 »

Utloggad mithril_hunter

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
SV: Kina-olika bud
« Svar #6 skrivet: måndag 24, juni 2013, 23:50:47 »
Kina på väg att krascha?

Citera
the world's second largest economy imploding, and its stock market crashing


http://www.zerohedge.com/news/2013-06-24/china-crashing-shanghai-composite-tumbles-most-2009

Kina har för närvarande en bankkris/likviditetskris/förtroendekris. Skyhöga interbankräntor med en Reporänta som steg upp till 25% över natten. Det hela liknar bankkrisen vi hade 2008 då bankerna i Europa inte vågade låna ut till varandra.

http://www.di.se/artiklar/2013/6/24/en-kinesisk-varningssignal/

http://www.telegraph.co.uk/finance/china-business/10137835/China-breaks-silence-on-cash-crunch.html

Om Kinas finanssystem kraschar, banker defaultar, börsen rasar osv...  hur kommer då efterfrågan på Guld att bli?

Min gissning är att Kineserna kommer att försöka rädda det som räddas kan och köpa guld för pengarna. Detta med tanke på hur guld idag och historiskt sett har för status i landet. De kommer förhoppningsvis tänka att det är ju REA på guldet nu och allt annat verkar rasa..

Vad tror ni?    :)


Utloggad Fiat de Lux

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Kina-olika bud
« Svar #7 skrivet: måndag 24, juni 2013, 23:55:54 »
Kina på väg att krascha?

Citera
the world's second largest economy imploding, and its stock market crashing


on-cash-crunch.html]http://www.telegraph.co.uk/finance/china-business/10137835/China-breaks-silence-on-cash-crunch.html[/url]


Vad tror ni?    :)





Bankrun ? . Kolla senaste ZeroHedge rapporten , som jag länkade till i ett inlägg i en annan "KINA" tråd , för 10 minuter sedan.



 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 16:36

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23