Författare Ämne: Var ska man handla fysiskt guld?  (läst 14571 gånger)

Utloggad Berrabullet

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
Var ska man handla fysiskt guld?
« skrivet: lördag 24, augusti 2013, 10:36:53 »
Från vilket företag / hemsida är det bäst / billigast att handla ifrån om man vill ha en guldtacka enbart för en investering? Hur gör man sedan om man vill sälja sitt guld?

Utloggad lordsinner

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
Sv: Var ska man handla fysiskt guld?
« Svar #1 skrivet: lördag 24, augusti 2013, 10:45:31 »
Köpa:
Tyskland – gold.de
Sverige/Estland – Liberty silver samt Tavex. Guldcentralen men de har lite överpris, tycker jag personligen iaf.

Sälja tillbaka till de eller tradera/forum/pantbanken  etc.

Utloggad lordsinner

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
Sv: Var ska man handla fysiskt guld?
« Svar #2 skrivet: lördag 24, augusti 2013, 10:47:54 »
Samt i den andra tråden blev du rekommenderat två sidor som förvarar guldet/silver åt dig för en viss summa/år och där du kan sälja snabbt.

Utloggad Berrabullet

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
SV: Sv: Var ska man handla fysiskt guld?
« Svar #3 skrivet: lördag 24, augusti 2013, 11:05:04 »
Samt i den andra tråden blev du rekommenderat två sidor som förvarar guldet/silver åt dig för en viss summa/år och där du kan sälja snabbt.

Blir lite rädd att det blir svårsålt om man har det hemma och guldet skulle ha gått upp så pass mycket så man vill sälja av.

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Sv: Var ska man handla fysiskt guld?
« Svar #4 skrivet: lördag 24, augusti 2013, 11:11:52 »
Samt i den andra tråden blev du rekommenderat två sidor som förvarar guldet/silver åt dig för en viss summa/år och där du kan sälja snabbt.

Blir lite rädd att det blir svårsålt om man har det hemma och guldet skulle ha gått upp så pass mycket så man vill sälja av.

Guld och silver har i princip alltid gått att sälja nära spot-priset. (Om inget helt oförutsett inträffar som att det blir olagligt eller så.) Däremot kanske vanliga köpare drar öronen åt sig ifall priset stigit för mycket och för snabbt och det kan vara svårt att få extra premium för metallerna. Handlare/raffinerare köper in till priser så de kan göra en liten vinst oavsett pris för att de kan sälja vidare direkt.

Utloggad Berrabullet

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
SV: Sv: Var ska man handla fysiskt guld?
« Svar #5 skrivet: lördag 24, augusti 2013, 11:46:36 »
Samt i den andra tråden blev du rekommenderat två sidor som förvarar guldet/silver åt dig för en viss summa/år och där du kan sälja snabbt.

Blir lite rädd att det blir svårsålt om man har det hemma och guldet skulle ha gått upp så pass mycket så man vill sälja av.

Guld och silver har i princip alltid gått att sälja nära spot-priset. (Om inget helt oförutsett inträffar som att det blir olagligt eller så.) Däremot kanske vanliga köpare drar öronen åt sig ifall priset stigit för mycket och för snabbt och det kan vara svårt att få extra premium för metallerna. Handlare/raffinerare köper in till priser så de kan göra en liten vinst oavsett pris för att de kan sälja vidare direkt.

Kollar man runt på olika sidor i Sverige där de köps guld så känns det som att de ligger långt under de pris man själv får ge vid köp. Känns som att man inte ska sälja till någon av alla de gulduppköpar sidor som dykt upp på sistonde. Om jag köper en 10grams guldtacka blir inte den svår att sälja då till ett vettigt pris? Är det bättre att investera i 1 grams tackor eller rent av ännu mer än 10 grams tackor? Många frågor men man är ju nyfiken  :)

Utloggad Goldfinger

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
SV: Var ska man handla fysiskt guld?
« Svar #6 skrivet: lördag 24, augusti 2013, 12:17:25 »
Precis som mega_n säger är det nog inget problem att sälja guld även om det stigit kraftigt. Förnuftet säger att det borde vara så men det visar sig gång efter gång att det är precis tvärt om som masspsykologin fungerar. Massorna har en otrolig förmåga att dras med i uppgång och köpa på topp. Vi såg det tydligt när ädelmetallerna toppade för ett par år sedan.

Men handelsplatser kan vara ett problem. I dag är vi i stort hänvisade till Liberty Silver, Tavex, Tradera samt detta forum men hur ser det ut i framtiden? Troligtvis uppstår naturligt handelsplaster när det finns ett behov men man kan aldrig veta. Inte heller om myndigheterna på något sätt vill försvåra handel med PM.

De sidor du skall kolla på i första hand är Liberty Silver och Tavex, de erbjuder anständiga priser om man vill sälja. Beträffande val av storlek på tackor så brukar diversifiering vara ett bra råd. Blanda större och mindre tackor och även tackor och mynt.

Jag avråder från 1 grams tackor pga hög premium och det blir ganska skrymmande att förvara en större mängd om dom är inplastade i den vanliga "kreditkorten". En 10 grams guldtacka är väl nästan ett minimum annars tycker jag att t.ex. Danska guld 10'or eller Franska 20 Francs guldmynt är bättre alternativ om man vill köpa guld i små mängder.

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Sv: Var ska man handla fysiskt guld?
« Svar #7 skrivet: lördag 24, augusti 2013, 12:20:14 »
Samt i den andra tråden blev du rekommenderat två sidor som förvarar guldet/silver åt dig för en viss summa/år och där du kan sälja snabbt.


Blir lite rädd att det blir svårsålt om man har det hemma och guldet skulle ha gått upp så pass mycket så man vill sälja av.


Guld och silver har i princip alltid gått att sälja nära spot-priset. (Om inget helt oförutsett inträffar som att det blir olagligt eller så.) Däremot kanske vanliga köpare drar öronen åt sig ifall priset stigit för mycket och för snabbt och det kan vara svårt att få extra premium för metallerna. Handlare/raffinerare köper in till priser så de kan göra en liten vinst oavsett pris för att de kan sälja vidare direkt.


Kollar man runt på olika sidor i Sverige där de köps guld så känns det som att de ligger långt under de pris man själv får ge vid köp. Känns som att man inte ska sälja till någon av alla de gulduppköpar sidor som dykt upp på sistonde. Om jag köper en 10grams guldtacka blir inte den svår att sälja då till ett vettigt pris? Är det bättre att investera i 1 grams tackor eller rent av ännu mer än 10 grams tackor? Många frågor men man är ju nyfiken  :)


Måste du sälja till handlare så sälj inte till missbjudande gulduppköpare på stan/internet utan till seriösa handlare typ Liberty Silver, Tavex, KA Rasmussen, Guldcentralen etc... De ger dock lite mindre än vad andra privatpersoner normalt är villiga att betala men ibland användbart om man måste sälja snabbt.

Storlek på tackor/mynt är en intressant fråga som inte har ett uppenbart svar.
Det beror ju dels på hur mycket du vill investera. Du vill ju inte ha allt i en guldklump. Då kan det ju vara svårt att sälja bara lite grann. Små tackor/mynt har ju högre premie vid köp vilket är en nackdel.
Större (>0.5kg) finns liten risk för volframfyllning(vilket inte är kul). Större tackor kan också bli relativt dyra ifall priset stiger kraftigt(vilket många här på forumet hoppas på.) Det kan därför vara svårt att sälja sådana till privatpersoner(under radarn).

Personligen föredrar jag 10 gram resp 1 oz vilket är en rimlig kompromiss... Samt små historiska guldmynt på ca 3-8 gram. Det kan dock vara bra att ha lite olika tackor/mynt etc för efterfrågan för olika typer varierar över tiden.

Combibars är ju annars en bra kompromiss... (lite högre preimium men kan delas i 1gramstackor...)
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=65.msg17442#msg17442
Finns i både guld och silver...

/H
« Senast ändrad: lördag 24, augusti 2013, 12:33:24 av mega_n »

Utloggad Destecado

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
SV: Var ska man handla fysiskt guld?
« Svar #8 skrivet: lördag 24, augusti 2013, 14:17:09 »
Köpa:
Tyskland – gold.de
Sverige/Estland – Liberty silver samt Tavex. Guldcentralen men de har lite överpris, tycker jag personligen iaf.

Sälja tillbaka till de eller tradera/forum/pantbanken  etc.


Jag har alltid fått ett bättre pris på guld och silver från Guldcentralen jämfört med både Tavex och Liberty. :-\

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23