Författare Ämne: Guld och silver som pensionssparande  (läst 13771 gånger)

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Guld och silver som pensionssparande
« skrivet: onsdag 01, juni 2011, 10:20:34 »
Alla idag uppmuntras att pensionsspara för att kunna sätta guldkant på tillvaron (eller snarare överleva) på ålderns höst. Fördelen med detta är att pensionssparandet är avdragsgillt med upp till 12 000 kr per år. Den stora nackdelen är att jag personligen inte tror att pensionssystemet finns kvar när jag går i pension, åtminstone inte i sin nuvarande form.

Jag har pensionssparat privat sedan några år tillbaka, vilket har blivit en liten nätt summa idag. Den stora nackdelen är att jag inte får fria händer att placera mina pengar i vad jag vill, samt inte kan ta ut dem. Därför funderar jag starkt på att avsluta detta och i stället få in vanan att pensionsspara i silver regelbundet, då jag tror att chansen är större att silver bevarar värdet över tid jämfört med fonder som påverkas av konjunktur och vars avkastning minskar pga bankernas avgifter.

Det är en ganska viktig fråga anser jag, då jag ej tror värlsekonomin kommer existera i samma form i framtiden, och gör den det kommer pengarnas värde vara betydligt lägre pga inflation.

Har ni börjat pensionsspara i fysiska ädelmetaller eller vad har forumet för tankar på området? Vad är bäst att satsa på, bullion, samlarmynt eller numismatiskt?

Utloggad Baltikinkasso

  • Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Guld och silver som pensionssparande
« Svar #1 skrivet: onsdag 01, juni 2011, 18:21:06 »
Mycket klokt. Faktum är att jag inte alls tror på den pensionspyramid som vi alla känner till:



Vänd på pyramiden och låt istället basen utgöras av eget sparande. Basen kan sedan delas upp med ädelmetaller i absoluta botten och en mix av aktier och andra värdepapper som ett övre skikt. Låg belåning ska heller inte föraktas som en investering för framtiden och bör också höra hit.
Sedan följer privat pensionssparande och tjänstepension. Detta är pengar som är fonderade men som man inte har full kontroll över. Lite mindre säkert än basen alltså. Inte omöjligt att en framtida Ohly kan få för sig att konfiskera hela eller delar av de pengar som ligger låsta i dessa pensionslösningar.
På toppen bör den högst osäkra inkomstpensionen placeras. Ingen som helst kontroll, ej fonderat utan endast en \"IOU\" i form av pensionsrätter där det förväntas att framtida löntagare ska avstå en del av sin lön och istället ge denna till pensionären. Systemet kan när som helst ändras av politiker och mycket kan hända på de år t.ex. en 30-åring har kvar till pension. Även om det nu finns en \"broms\" så bygger systemet ändå på att många ska vara i arbete. Högst osäkert om det kan hålla ihop i en värld post-peakoil och därmed post-tillväxt.

Jag har valt minsta möjliga tjänstepension och lägger istället överskottet på amorteringar, aktier och ädelmetaller.

Utloggad mowi_af

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
Guld och silver som pensionssparande
« Svar #2 skrivet: onsdag 01, juni 2011, 18:45:03 »
Jag håller med ovan talare. Jag har inga lån för tillfället utan satsar på aktier och ädelmetaller(tackor, bullion och numismatiska mynt). Jag försöker nu avyttra en del numismatiska mynt till fördel för mer tackor och bullion.

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Guld och silver som pensionssparande
« Svar #3 skrivet: onsdag 01, juni 2011, 18:57:11 »
Tack för era svar :)

Även jag har svårt att föreställa mig hur pensionssystemet skall hålla i längden, och vet ju att vid en tillräckligt stor kris är det ett enkelt och tacksamt ställe att plocka pengar ifrån, om man är en klåfingrig politiker. Samtidigt så krävs det för egen del att konjunkturen i världen fortsätter stadigt uppåt de kommande 35-40 åren om mina pensionsfonder skall löna sig. Har svårt att se hur detta skall vara möjligt med dagens fundamenta (dvs skuldsättningen bland världens stater).

Jag funderar därför på att köpa en del trevliga samlarmynt som man sedan säljer av i framtiden och utnyttjar den premie som uppstått, och \"växlar in\" dessa mot bullion. Kan vara en bra möjlighet för att få högre avkastning på  sparkapitalet.

Utloggad MrLibertad

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Guld och silver som pensionssparande
« Svar #4 skrivet: onsdag 01, juni 2011, 20:23:13 »
Citat från: Silverräven
Tack för era svar :)

Även jag har svårt att föreställa mig hur pensionssystemet skall hålla i längden, och vet ju att vid en tillräckligt stor kris är det ett enkelt och tacksamt ställe att plocka pengar ifrån, om man är en klåfingrig politiker. Samtidigt så krävs det för egen del att konjunkturen i världen fortsätter stadigt uppåt de kommande 35-40 åren om mina pensionsfonder skall löna sig. Har svårt att se hur detta skall vara möjligt med dagens fundamenta (dvs skuldsättningen bland världens stater).

Jag funderar därför på att köpa en del trevliga samlarmynt som man sedan säljer av i framtiden och utnyttjar den premie som uppstått, och \"växlar in\" dessa mot bullion. Kan vara en bra möjlighet för att få högre avkastning på  sparkapitalet.

Jag gör typ saken nu nämner ovan, har köpt på mig premie och högpremie mynt då dom förmodligen kommer att öka mer i värde ju fler som blir intresserade. En del av den skaran kommer att vilja köpa samlarmynt så det är nog en bra idé.

Oavsett så tror jag på guld och silver som pensionsförsäkring.

Frågan är om jag nästa år ska försöka dra av 12000:- i deklarationen för mitt pensionssparande, någon som vill ge odds på att det kommer att fungera? :-)

Om man nu sitter på en IPS eller liknande så kan det ju vara idé att flytta över den till någon av nätmäklarna för att i vilket fall få tillgång till fler fonder som är viktade åt råvaru, gruv och ädelmetall industrin och på så sätt i vilket fall få exponering med hävstång mot stigande råvarupriser. Det brukar vara lite ont om sånt på gammelbanken.

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Guld och silver som pensionssparande
« Svar #5 skrivet: onsdag 01, juni 2011, 21:13:28 »
Jag frågade faktiskt om råvaru- och gruvfonder när jag flyttade i somras och flyttade mitt sparande till Swedpank här i götet. Bankkvinnan var tvungen att ringa kundtjänst för detta, och enda svaret de kunde skaka fram var Robur Råvarufond. Så stor är kunskapen hos dem.

Nä, ska man klara sig i framtiden får man minsann rå om sitt eget hus och göra allt själv. Skall nog börja kika på lite premiummynt för inhandling i månadsslutet. 1 oz Lunar, Panda eller liknande i månaden tror jag kan vara en fin investering som lätt går att sälja av med premie om ett antal år.

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
Guld och silver som pensionssparande
« Svar #6 skrivet: onsdag 01, juni 2011, 22:14:48 »
Har en privat p-försäkring som jag nu börjat ta ut ur (är 55+) och varje månad köper jag för dessa pengar lite guld/silver

Utloggad MrLibertad

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Guld och silver som pensionssparande
« Svar #7 skrivet: onsdag 01, juni 2011, 23:03:18 »
Citat från: kristensson
Har en privat p-försäkring som jag nu börjat ta ut ur (är 55+) och varje månad köper jag för dessa pengar lite guld/silver

Snyggt jobbat måste jag säga.

Utloggad MrLibertad

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Guld och silver som pensionssparande
« Svar #8 skrivet: onsdag 01, juni 2011, 23:04:47 »
Citat från: Silverräven
Jag frågade faktiskt om råvaru- och gruvfonder när jag flyttade i somras och flyttade mitt sparande till Swedpank här i götet. Bankkvinnan var tvungen att ringa kundtjänst för detta, och enda svaret de kunde skaka fram var Robur Råvarufond. Så stor är kunskapen hos dem.

Nä, ska man klara sig i framtiden får man minsann rå om sitt eget hus och göra allt själv. Skall nog börja kika på lite premiummynt för inhandling i månadsslutet. 1 oz Lunar, Panda eller liknande i månaden tror jag kan vara en fin investering som lätt går att sälja av med premie om ett antal år.

Hoppas att du flyttar den så snart som möjligt då :), det kostar inget och
är hur smidigt som helst, bara ett par knapptryck och sen sköter nät-
mäklaren resten.

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Guld och silver som pensionssparande
« Svar #9 skrivet: onsdag 01, juni 2011, 23:13:09 »
Citat från: MrLibertad
Citat från: Silverräven
Jag frågade faktiskt om råvaru- och gruvfonder när jag flyttade i somras och flyttade mitt sparande till Swedpank här i götet. Bankkvinnan var tvungen att ringa kundtjänst för detta, och enda svaret de kunde skaka fram var Robur Råvarufond. Så stor är kunskapen hos dem.

Nä, ska man klara sig i framtiden får man minsann rå om sitt eget hus och göra allt själv. Skall nog börja kika på lite premiummynt för inhandling i månadsslutet. 1 oz Lunar, Panda eller liknande i månaden tror jag kan vara en fin investering som lätt går att sälja av med premie om ett antal år.

Hoppas att du flyttar den så snart som möjligt då :), det kostar inget och
är hur smidigt som helst, bara ett par knapptryck och sen sköter nät-
mäklaren resten.

Jodå, jag har redan konto hos nätmäklare så den saken är det inga problem med egentligen. Får se till att få det gjort någon dag.

Utloggad Baltikinkasso

  • Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Guld och silver som pensionssparande
« Svar #10 skrivet: onsdag 17, augusti 2011, 14:26:59 »
Pensionsmyndighetens generaldirektör Katrin Westling Palm anklagas för att leva i drömmarnas värld. Joel Dahlberg har många poänger i sin kritik mot både generaldirektören och myndigheten i stort. Jag fortsätter som vanligt, bryr mig inte nämnvärt utan fortsätter att själv bygga mitt pensionssystem.

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Guld och silver som pensionssparande
« Svar #11 skrivet: onsdag 17, augusti 2011, 14:59:18 »
Bra länk, och jag är inte förvånad. Politikerna visar gång på gång att man får ta saken i egna händer för att kunna leva drägligt i detta landet.

Utloggad Johnny Mellgren

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Affärsomdömen: 0
    • http://www.realmoneytracker.com
Guld och silver som pensionssparande
« Svar #12 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 15:06:07 »
Personligen har jag inget som helst pensionssparande förutom det man tvingas till via Pensionsmyndigheten. Dessa små summor har jag naturligtvis lagt i de två guldfonder (gruvaktier) som erbjuds, samt Jim Rogers commodity index samt en liten del i en alternativ energi-fond.

I övrigt köper jag fysiskt (ej numismatiskt, för att jag inte kan något om det) så fort jag har papperspengar över. Har ett AB där jag förvaltar mina aktier. Det stackars ABet får bli min \"arbetsgivare\" tills jag ligger på dödsbädden.

Är 32 år ung, by the way.

/J.

PS. Vi som hänger här kan betydligt mer om ekonomi än de sk \"rådgivarna\" (läs säljarna) på våra kära banker. Att SEB fortfarande inte har en råvarufond (vad jag har kunnat hitta) trots att vi varit i en bull market i över 10 år nu är ju helt sjukt. Dessutom ska de ha 1,5% i avgift även när fonden går ner. Skamligt. Hade jag varit fondförvaltare hade jag inte tagit ut en enda kr i avgift om jag inte lyckades få den att växa. :) Nä, \"own gold and be your own banker\".

Utloggad Baltikinkasso

  • Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Guld och silver som pensionssparande
« Svar #13 skrivet: söndag 04, september 2011, 14:52:55 »
Cervanka levererar en krönika Pyramidspel med pensioner om det ohållbara i dagens pensionssystem. En del intressanta siffror men inga direkta nyheter, bra dock att problemets belyses inför en bredare publik.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15