Författare Ämne: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?  (läst 14144 gånger)

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?
« Svar #15 skrivet: måndag 21, januari 2013, 18:15:39 »
Bolaget ligger i Panama men den operativa verksamheten ligger i Bolivia, eller hur man ska se det. :) Men det verkar mest handla om skatteplanering.

"Royal Silver Company is a Panama corporation with a wholly-owned subsidiary in Bolivia."
+ http://www.royalsilver.com/about_us/about_us4.html

Utloggad Chazsan

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Affärsomdömen: 25
SV: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?
« Svar #16 skrivet: måndag 21, januari 2013, 18:44:28 »
Bolaget ligger i Panama men den operativa verksamheten ligger i Bolivia, eller hur man ska se det. :) Men det verkar mest handla om skatteplanering.

"Royal Silver Company is a Panama corporation with a wholly-owned subsidiary in Bolivia."
+ http://www.royalsilver.com/about_us/about_us4.html



Panama är populärt eftersom det är svårt att få insyn i ägandet. Men jag har haft ganska långtgående diskussioner med Brian McConnell som är VD och ägare. Och han brukar göra en stor grej av att det är ett lokalt bolivianskt företag som verkar för att förädla produkten så mycket som möjligt i landet för att låta det ta del av det ökade värdet. Så när han vill att någon skall investera i bolaget så är det nästan amerikanskt, när någon skall handla är det bolivianskt, och när det kommer till kritan så får man stämma dem i Panama...

Utloggad Fiat de Lux

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?
« Svar #17 skrivet: måndag 21, januari 2013, 21:22:47 »
Citera

Undrar också om den extra 9:an i själva verket just är anledningen att ta ut denna extrema premie .

Knappast. Hur mycket mer silver blir det? Hmmm låt se.
Jag antar att det är ett 1 Oz mynt.
0,99999 uns jämfört med 0,99990 uns.  Alltså 0,00009 uns mer silver. Säg att priset på silver är 200 Kr/uns => 200 * 0,00009 = 0,018 Kr  = 1,8 öre.

Ja, i Silvervärdet räknat så blir det ju inte så mycket. Premien för tillverkningsprocessen av extrem ren silver menar jag ligger lite väl högt i förhållandet av denna blygsamma vinning i ören.


Utloggad Fiat de Lux

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?
« Svar #18 skrivet: måndag 21, januari 2013, 21:34:09 »

De är värda så mycket som folk är villiga att betala för dem, vilket är betydligt mer än spot + 30%. Iallafall tills alla samlare har en varsin i sin samling.

En viktig poäng du gör där.

Jag frågar mig hur många som håller på med seriöst samlande av Silvermynt med limiterade utgåvor och hur många samlar masstillverkade billiga Bullions för att säkra av sin framtida ekonomiska situation.

Hur ser marknaden ut för sällsynta mynt i limiterade utgåvor ?  Växande ? Går sidledes ? Eller minskar ?

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?
« Svar #19 skrivet: måndag 21, januari 2013, 21:46:11 »
Citera

Undrar också om den extra 9:an i själva verket just är anledningen att ta ut denna extrema premie .

Knappast. Hur mycket mer silver blir det? Hmmm låt se.
Jag antar att det är ett 1 Oz mynt.
0,99999 uns jämfört med 0,99990 uns.  Alltså 0,00009 uns mer silver. Säg att priset på silver är 200 Kr/uns => 200 * 0,00009 = 0,018 Kr  = 1,8 öre.

Ja, i Silvervärdet räknat så blir det ju inte så mycket. Premien för tillverkningsprocessen av extrem ren silver menar jag ligger lite väl högt i förhållandet av denna blygsamma vinning i ören.

Tror inte det är det extra silvret för några ören man vill åt.

Det man köper med 2 extra 9:or är 100ggr renare silver!!!
om man jämför vanligt fulsilver på 999/1000.

Sedan vet jag inte ifall det finns industriella tillämpningar som kräver riktigt rent silver. I teorin skulle man kunna använda detta rena silvret alternativt ta vanligt 999-silver och affinera det vidare vilket nog inte är så billigt.

Men i detta fall tror jag det är just skryträttigheterna att äga det finaste (i renhet räknat) silvermyntet som framställts.

:-)

Utloggad Fiat de Lux

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Bullion med olika renhet och nominellt värde. Vad är bäst?
« Svar #20 skrivet: måndag 21, januari 2013, 21:50:43 »
Silvret är inte bara det renaste, det är dessutom framställt utan gifter eller slaggprodukter. Och del av vinsten går till att rädda utrotningshotade arter i sydamerika, motivet på varje mynt är föremålet för räddningsaktionen. Och mynten levereras i plastkapsel och ogenomskinlig mjuk syntet. Hursomhelst så har jag ett gäng om någon är intresserad av att köpa, jag lägger en tråd i säljes-forumet om det.


Genast mycket intressantare .

Vilka organisationer får ta del av naturvården ?

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23