Författare Ämne: Krugerrand första gången som 2oz guldmynt  (läst 3934 gånger)

Utloggad drgrillo

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • Affärsomdömen: 9
Krugerrand första gången som 2oz guldmynt
« skrivet: torsdag 15, februari 2018, 19:47:19 »
Läste precis att South African mint ger ut Krugerrand som 2oz guldmynt i år. Detta är en premier. De presenterade den på myntmässan i Berlin i början av februari.
Vad tror ni? Är det något att satsa på? Finns potential för värdestegring ( i form av premie) med tanke på att det är första året?
Mvh, drgrillo

Utloggad Smaug

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 20
SV: Krugerrand första gången som 2oz guldmynt
« Svar #1 skrivet: torsdag 15, februari 2018, 20:04:52 »
Spännande! Jag skulle avvakta, tycker det varit en sorglig numismatisk utveckling på Krugerrand-varianterna som kom ut förra året. Många recensenter på Apmex som fick hem platinamyntet (upplaga 2017st) klagade över dålig förpackning, att myntet skramlade runt i lådan utanför sin kapsel vid leverans. Även silvermynten fick återkallas efter att en första minimal batch slank ut, de var dåligt präglade om jag minns rätt.

Krugerrand är och har alltid varit ren bullion. Väldigt få samlar speciella årtal och de graderas sällan. Skulle jag få den nära spot skulle jag kanske ta den, finns inga kopparlegerade 2oz mynt vad jag vet. Den lär vara en bjässe :)

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Krugerrand första gången som 2oz guldmynt
« Svar #2 skrivet: torsdag 15, februari 2018, 20:50:29 »
Vad tror ni? Är det något att satsa på? Finns potential för värdestegring ( i form av premie) med tanke på att det är första året?
Jag är skeptisk. Har väldigt svårt att tro att någonting kallat Krugerrand någonsin kommer att få någon märkbar premie. Mot detta kan då ställas att det som du säger är första året. Men för att det skall uppstå en märkbar premie så måste det finnas en marknad och jag tror helt enkelt inte att det kommer att uppstå någon fungerande marknad för ett jättestort guldmynt som kostar betydligt mer än 20.000 SEK. Det är helt enkelt utom räckhåll för de flesta. Men jag erkänner att jag inte kollat upp mintage på andra 2oz-are. De kanske har varit succéer...

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 16:36

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23