Författare Ämne: Säkert Internet - Offentilgt - Utland - Hemma - Det är gratis!  (läst 3082 gånger)

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 259
  • Affärsomdömen: 4
Säkert Internet - Offentilgt - Utland - Hemma - Det är gratis!
« skrivet: fredag 19, februari 2016, 08:21:07 »
Hej jag gillar Linux, ett fritt och gratis operativsystem, det finns en uppsjö av olika varianter, men den med bäst support och användarvänlighet är Ubuntu.

Nu så finns det en Linux variant från Amerikanska "Air Force", som är speciellt utvecklad som säker distro.
Du bränner operativsystemet på en CD och startar datorn från CDn som fungerar som din hårddisk.
Då körs operativsystemet i datorn RAM-minne.

Ytterligare säkerhet, du kan inte nå eller montera din riktiga hårddisk och det kan inte någon annan heller.
Det finns ingen åtkomst till den, så när du surfar så gör du det från "read only" media (CDn).
Så ingen hacker eller cracker kan få åtkomst till din dator/hårddisk.

Om du skulle vilja spara dokument eller annat material så kan du använda en USB sticka.

Så om du har en laptop med cd och ska utomlands och vill göra bankärenden och känna dig säker, då är detta det rätta alternativet.
Eller om du ska göra känsliga överföringar eller är allmänt paranoid.

Du kan när som helst ta bort CDn och köra ditt normala operativsystem från hårddisken.
Enkelt.

Man kan även installera operativsystemet på en USB sticka och koppla in den i datorn.
Samma här, ingen åtkomst till datorns hårddisk.
Men du bör ha en USB sticka med "read only" knapp, så ingen kan modifiera operativsystemet.

Här hittar du sidan med Linux varianten:

http://www.spi.dod.mil/lipose.htm

Inloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 314
  • Affärsomdömen: 22
SV: Säkert Internet - Offentilgt - Utland - Hemma - Det är gratis!
« Svar #1 skrivet: fredag 19, februari 2016, 10:35:11 »
Mycket intressant!

Jag körde Linux för många år sen då man var mer "hands on".
Sedan har det av slentrian varit Windows Men sedan jag uppgraderade till 10:an så är ju måttet rågat på vad de samlar in om varje enskild dator respektive installerar/uppgraderar som du inte har en aning om. Droppen var väl när Microsoft mejlprogram kräver dina lösenord för att "underlätta" åtkomst för dig. Jag upptäckte i den vevan Mozilla Thunderbird som rekommenderas.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
« Svar #2 skrivet: fredag 19, februari 2016, 13:24:42 »
Linux gillas definitivt !  8)

Slippa Windows 10 var det första jag på  :P  Linux är utmärkt  för att komma bort från Microsoft.

Egentligen skulle det få en egen tråd men vill verkligen varna alla för informationsinsamling på nyare operativsystem och webläsare.

Du kanske har märkt att om du söker på något så följer det dig i reklamen vart du än går.  Google och Google Crome  hotmail yahoo och  alla larviga sociala medier FB twitter datingsidor instagram o allt vad de heter kommunicerar med varandra

Det som kan verka harmlöst är eller i alla fall kan vara ett oerhört intrång i ditt privatliv.

Exempelvis kan en kraschrapport innehålla en datakod som du har skrivit. Varför inte lösenord eller andra personliga uppgifter. Om du loggar in på Microsoftkontot varje gång du startar datorn kan ju i stort sett allt du gör kopplas till dig som individ.

Lär er att konfigurera Win 10 integritetsmässigt här :

!Disable Windows 10 Spying - Privacy & Security Global

(ja jag vet vem som äger tuben...   de har skaffat sig en total dominerande ställning..hemskt egentligen)

eller ännu bättre skippa windows 10.

Ni som har Windows 8 och liksom jag avskyr metroskärmen och det usla gränssnittet. Kör "Classic shell" så ser det ut som windows 7. Klockrent.  Så låt inte detta förleda er att skaffa Windows 10.

"There is no such thing as a free lunch"

Windows 10 är inte gratis. Det är du som är den levande valutan. Du säljer ditt privatliv som går  till databaser som kan spara information utanför din kontroll i evig tid.

Den som inte bryr sig om personlig integritet för att han inte har något att dölja.  Han kunde lika gärna säga att han inte bryr sig om yttrandefrihet för att han inte har något att säga. Bevingade ord från en hjälte

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 350
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #3 skrivet: fredag 19, februari 2016, 13:43:50 »
Jag brukar tunnla internet-trafiken över ssh via hemmaservern när jag är på hotell eller i osäkra miljöer. ssh har ju inbyggd kryptering som är väldigt trevligt. Det räcker egentligen att ha en Raspberry Pi igång hemma med python installerat för att detta ska fungera (som man kan logga in med en ssh-session från WAN).

Sedan kan man enkelt använda sshuttle på sin Linuxlaptop som man släpat med på resan:

Kodstycke: [Välj]
sudo sshuttle --dns -vvr användare@ip-nr:port 0/0
Sedan är det bara att kolla så man fått sitt hemma-IP på http://icanhazip.com/

« Senast ändrad: fredag 19, februari 2016, 13:46:14 av glimbert »

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 259
« Svar #4 skrivet: fredag 19, februari 2016, 18:25:03 »

Hitta en ännu säkrare variant som användes av "NSA whistleblower Edward Snowden".
 Samma princip som ovan fast med bättre upplägg.
 Alla uppkopplingar mot internet går via "Tor Anonymity Network" och allt lagras endast i datorns minne.

https://tails.boum.org/

Hitta även en sida som listar dom mest säkra och anonyma alternativen med olika varianter baserade på samma princip som ovan nämnd.

https://www.bestvpn.com/blog/10314/linux-distributions-built-for-security-and-anonymity/

MVH

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

#silversqueeze by mega_n
Idag kl. 10:35

JP Morgan har gjort det igen by TraderRoark
Idag kl. 09:51

Pausad.[SÄLJES] 4 st 1 oz silvermmynt .9999 ur serien Swan. NYTT PRIS! by Birka
Igår kl. 11:13

Diskussion om Bitcoin by TraderRoark
Igår kl. 00:42

Mindre guldmynt (ca. 4-8 gram finvikt) köpes by AndrewJackson72