Författare Ämne: ITALIEN  (läst 74577 gånger)

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
SV: ITALIEN
« Svar #15 skrivet: tisdag 04, mars 2014, 10:26:20 »
Enligt ZeroHedge,com så har man Bailat out Rom med 570 miljoner Euro för att hålla staden igång.

Verkar som om konkurs är det "effektivaste" företaget i världen idag ;)

Inloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #16 skrivet: tisdag 25, mars 2014, 18:37:31 »
Venedig följer i Krims fotspår och har röstat för självständighet.
Man kan undra om detta också kommer att leda till protester från resten av världen.

http://www.cnbc.com/id/101516771

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #17 skrivet: onsdag 26, mars 2014, 09:11:46 »
Man kan undra om detta också kommer att leda till protester från resten av världen.

Skall bli spännande att se vad de gör med resultatet.

Utloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 695
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #18 skrivet: onsdag 26, mars 2014, 16:14:07 »

Ja, om Österrike går in med militär och annexerar Venetoregionen så lär det nog bli protester...
Annars har jag svårt att se några paralleller med Krim.

Inloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #19 skrivet: torsdag 27, mars 2014, 20:48:50 »
Nu vill det underbara Sardinien folkomrösta likt Veneto regionen
Det sprider sig.

http://rt.com/news/sardinia-vote-independence-italy-417/

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #20 skrivet: fredag 28, mars 2014, 11:53:32 »
Nu vill det underbara Sardinien folkomrösta likt Veneto regionen
Det sprider sig.

http://rt.com/news/sardinia-vote-independence-italy-417/

"The Maritime Canton movement is pushing for Sardinia to become part of Switzerland, paying no attention to laughs from the skeptics."

Lysande.

Inloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #21 skrivet: fredag 16, maj 2014, 16:59:42 »

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 707
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #22 skrivet: måndag 11, augusti 2014, 23:17:39 »
Den ekonomiska recessionen i Italien har lett till att tillväxtökningarna från år 2000 fram till 2008 numera är helt borta dvs Italiens bruttonationalprodukt 2014 ligger på samma nivå som för 14 år sedan.

http://www.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/wp/2014/08/07/italys-triple-dip-recession-has-wiped-out-all-its-growth-since-2000/

« Senast ändrad: måndag 11, augusti 2014, 23:21:54 av Cash Is King »

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 466
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #23 skrivet: måndag 14, december 2015, 15:07:50 »
Detta är ju mycket allvarligt, inte ett ord har jag hört förän nu dessvärre  :-X
Är det nu banker världen över börjar ta våra pengar?
Är det någon som vet exakt hur bailin fungerar? Är pengar upp till 100000 euro säkra?

http://www.bbc.com/news/world-europe-35062239

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2084
  • Affärsomdömen: 50
ITALIEN
« Svar #24 skrivet: måndag 14, december 2015, 17:37:56 »

Detta är ju mycket allvarligt, inte ett ord har jag hört förän nu dessvärre  :-X
Om du inte hört talas om bail-in av banker i kris så måste du ha bott under en sten de senaste åren. Detta kom ut ur Cypernkrisen för flera år sedan och är numera inkorporerat i den nationella lagstiftningen i alla EU-länder och flera andra (inklusive USA).
Citera
Är det någon som vet exakt hur bailin fungerar? Är pengar upp till 100000 euro säkra?
Det går inte att veta en sådan sak exakt, eftersom det inte kommer att ske annat än om det blir rejält krisartat och kaotiskt för bankerna och då kommer man säkert att hitta på den exakta processen lite i farten.
Vad gäller hur mycket pengar som är "säkra" så är ju det en fråga om insättningsgarantin, vilket ju är någonting annat än bail-in.

Problemet där är ju att om en bank där du har alla dina pengar kollapsar så uppstår det ögonblickligen en väldigt lång kö av kreditorer. Sist i den kön står du och andra lågt prioriterade fordringsägare. Innan du kan räkna med att Staten träder in och "hjälper" dig (på min bekostnad, som inte var kund) så kommer de säkert att vänta tills det är helt klart att banken inte kan kompensera dig. Det tar tid. Sedan blir det då en ny kö av alla som begär kompensation enligt insättningsgarantin, och den kommer också att ta tid. Slutligen ett antal månader senare så kommer du att få dina garantipengar på något annat konto. Under tiden kan en massa obehagliga saker ha hänt: din familj kan ha blivit hungrig, kronan kan ha tappat drastiskt i köpkraft, etc.

Kort sagt: att ha alla pengarna på banken, inklusive pengar du behöver för dagligt bruk kommer att vara ett extremt utsatt läge om bankerna hamnar i allvarlig kris. (Kommer detta att ske? Ingen aning. Finns det en märkbar risk för att det kommer att ske? Absolut.)

Denna risk i kombination med att Sverige går i bräschen för avskaffande av kontanter i en situation där vi redan har negativa räntor tycker jag känns så riskfyllt att jag ärligt talat har svårt att begripa att folk inte reagerar, drar en slutsats och börjar försöka backa tillbaka till att mer använda kontanter.

För att parafrasera Reinfeldts "Det sovande folket": "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politikerna kommer att skydda dem oavsett vad som händer och att man därför inte behöver tänka själv."

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 466
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #25 skrivet: måndag 14, december 2015, 18:03:09 »

Om du inte hört talas om bail-in av banker i kris så måste du ha bott under en sten de senaste åren. Detta kom ut ur Cypernkrisen för flera år sedan och är numera inkorporerat i den nationella lagstiftningen i alla EU-länder och flera andra (inklusive USA).

Hehe jo bail in känner jag till, jag menade att det hade hänt i italien och att det var 4 banker, det är ju stort men jag har inte sett eller hört om det förän nu.
I somras skrev jag till magdalena andersson och frågade vad det innebar och vilka svenska banker som omfattas men föga förvånande så har jag inte fått svar av henne.
« Senast ändrad: måndag 14, december 2015, 18:25:33 av mega_n »

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #26 skrivet: tisdag 15, december 2015, 00:44:45 »

http://www.bbc.com/news/world-europe-35062239
Nej din köpkraft är inte säkrad i banken. Ta ut kontanter nu innan kapitalkontrollerna kommer.
Du kan per definition aldrig ha pengar på banken. Banker har inte speciellt mycket pengar. Ditt kontoinnehav är bara en förteckning vad banken är skyldig dig.  Börjar folk ta ut pengar = kontanter = riksbankspengar  så går det åt h-t för banken väldigt fort och pyramidspelet rasar.  Jag går miste om upp till 1% i sparränta vilket blir mkt i absoluta tal  om man har mkt likvid men det är det värt.

Insättningsgarantin 100k EUR skyddar ej mot inflation.  Sen så påverkas ju växelkursen SEK EUR.  Mario Draghi levererade ju inte den ökning av QE som marknaden hade väntart sig i julklapp.  O Yellen säger att hon ska höja räntan...fast de inte kan men hon måste göra det ändå för att inte tappa ansiktet... Händer konstiga saker hela tiden som bara eliten vet orsakerna till.  Det suger ju att både SEK och EUR ska vara inblandade i en garanti..    Insättningsgarantin låter dessutom vänta på sig 20 dagar efter att den trätt i kraft vilket ju kan dröja ett tag.  Då har din likvid kanske förlorat sitt värde.     
Satsa på ädelmetall och lite kontanter.  Ger man en bank lillfingret så tar de hela armen. Hemligheten är att ge de rätt finger. Letade efter nån rolig bild med långfringret skrev.  F*** Banks och fick upp helt fel saker i sökresultatet hahahah :)

Utloggad Silvernewb

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 47
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #27 skrivet: tisdag 15, december 2015, 11:43:29 »
Vad definieras som pengar på banken?

Rena pengar på ett sparkonto, ja
Pengar i t.ex. Nordeas egna fonder, ?
Pengar i aktier, statliga bolag, ?
Pengar i aktier, H&M, ?

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #28 skrivet: tisdag 15, december 2015, 14:45:37 »
Vad definieras som pengar på banken?

Rena pengar på ett sparkonto, ja
Pengar i t.ex. Nordeas egna fonder, ?
Pengar i aktier, statliga bolag, ?
Pengar i aktier, H&M, ?

Med "pengar på banken" menas i allmänhet likvider på räntekonto, men definitionen är inte helt tydlig. Än mer otydlig blir den när vi förstår att "pengarna" endast är en balansräkning av skulder och alltså varken finns hos banken eller någon annan stans. Blev kanske lite filosofiskt, men ungefär så ligger det till.

Många missförstår insättningsgarantin som idag motsvarar ca 100.000 euro. Insättningsgarantin täcker inte investeringar i fonder, aktier och dyligt. För det finns investerarskyddet och det skyddet gäller endast 250.000 per institution.

Likvider i en ISK är inte säkert att det ingår i insättningsgarantin och kanske inte heller investerarskyddet gäller. Har sett olika tolkningar och uppgifter kring det. Olika institutioner har olika upplägg kring detta. Såhär skriver t ex Nordea

http://www.nordea.se/privat/sparande/handla-placera/investeringssparkonto.html

KF har man egentligen intte något vettigt skydd i eftersom du inte äger aktierna utan en andel i försäkringen. Aktierna tillhör försäkringsbolaget som har första tjing om det kniper och du bara en andel i försäkringen som ju tappar värde om försäkringsbolaget tvingas sälja.

Här finns lite info

http://www.investeringssparkonto.se/isk-eller-kf--23158457

Har tidigare länkat till info på Nordeas sida där deras egna fonder uttryckligen inte omfattas av investerarskydd. Nu hittar jag den inte :/

Man har inte "pengar i aktier". Man köper en andel i ett bolag (och har inga pengar kvar) Vad värdet av din andel i bolag är när du lyckas sälja den är det enda som talar om för dig hur mycket pengar du då får. Att någon annan köper aktien en dag tidigare för ett högre pris betyder inget.

Om aktier omfattas av investeringsskydd har att göra med typ av depå eller "skal" samt institution. Separationsrätt är också något att känna till vilket i korthet betyder att dina aktier och tillgångar redovisas separat utanför institutionens tillgångar. Det gäller normalt, men jag har sett det luckras upp och ingen kan verkligen garantera att så är fallet. Säg att en depås innehåll skall separeras från banken men de i sin tur håller dina 20.000 aktier i Bilia och "lånar" dem och sedan går i konkurs utan att kunna betala tillbaka. Vem ansvarar för att du får pengarna tillbaka?

Utloggad Silvernewb

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 47
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #29 skrivet: tisdag 15, december 2015, 18:39:35 »
..

Ja det är precis de. KF och pengar på diverse konton förstår jag att de antagligen är borta och ev. bortinflaterade om jag får ut dessa.

Men aktier och fonder, vad får egentligen banken göra med mina aktier?
[insert valfri nordeafond] - om jag äger denna äger jag väl per automatik och definition delar av massa bolag?
Om banken skulle ha möjlighet att använda tillgångar som andra personers aktier-/fondtillgångar skulle den väl aldrig kunna gå omkull?

Läskigt om nu det absolut värsta skulle hända.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes: 1oz Guld Maple Leaf 50 dollar Elisabeth II by TheHun
lördag 18, januari 2025, 18:26:12

Oseriösa säljare på Tradera. by sff123
fredag 17, januari 2025, 18:42:40

Guldinvestering? by lundis
torsdag 16, januari 2025, 14:31:45

Monetary Metals - Investera och få ränta med Guld/Silver innehav?! by sputnik
torsdag 16, januari 2025, 08:37:37

silvermynt köpes by Spade
måndag 13, januari 2025, 12:04:31

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by glimbert
fredag 10, januari 2025, 21:11:59

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Krippa
torsdag 09, januari 2025, 22:45:17

Köpes: Kookaburra silver 1 oz 2023 + 2024 by Frederyck
torsdag 09, januari 2025, 10:23:31

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 09, januari 2025, 10:06:41

Bad jokes. by Tyr
tisdag 07, januari 2025, 20:16:36

Ny medlem! by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:39

Ny medlem by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:20

Ny medlem StackingNick by zodiac
tisdag 07, januari 2025, 16:19:08

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
söndag 05, januari 2025, 13:55:37

GOTT NYTT ÅR by DEScypher
fredag 03, januari 2025, 16:11:15