Författare Ämne: SPANIEN  (läst 109005 gånger)

Utloggad arevaco

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 38
SV: SPANIEN
« Svar #75 skrivet: fredag 28, mars 2014, 12:34:29 »
 Några exempel från Katalonien av fasismen? Intolerans, indoktrinering, etc. Det är synd att ni förstör inte vad de säger om medborgare från resten av Spanien.

Manipulación de las mentes infantiles en las escuelas catalanas, la fábrica de independentistas

Niños Independentistas educados en el odio a España. 11 Septiembre 2013

Separatistas agreden a un padre y a sus hijos por llevar una bandera española

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #76 skrivet: fredag 28, mars 2014, 13:10:07 »
Det är ju på grund av Francos förtryck som katalanerna är såpass nationalistiska. Under tiden Franco styrde så förbjöds ju katalanska som språk och mycket kultur. Samt avrättningar till höger och vänster.   Inte konstigt att dom idag lever så katalanskt dom bara vill.  Jag tror att denna debatten ofta blir något onyanserad tyvärr.

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
« Svar #77 skrivet: fredag 28, mars 2014, 13:13:09 »
När jag själv bodde och jobbade i Barcelona så sa både katalaner, andalusier och sydamerikaner att "catalaner jobbar för hårt, det är mycket bättre där vi kommer ifrån för där behöver man inte jobba så mycket".   Dessa åsikter var unisona.

Utloggad arevaco

• Silvermedlem
« Svar #78 skrivet: fredag 28, mars 2014, 14:11:26 »
Det är ju på grund av Francos förtryck som katalanerna är såpass nationalistiska. Under tiden Franco styrde så förbjöds ju katalanska som språk och mycket kultur. Samt avrättningar till höger och vänster.   Inte konstigt att dom idag lever så katalanskt dom bara vill.  Jag tror att denna debatten ofta blir något onyanserad tyvärr.

Det är inte sant ( katalanska nationalister ljuger) att under Franco tidens förbjöds att prata Katalanska, man kunde prata katalanska på gatan men det var inte officiellt språk liksom i Frankrike( I Frankrike finns katalaner).  Man kunde använda katalanska för att skriva, prata eller publicera böcker. Titta ner bilden om minnesplakett som tackar FRANCO på katalanska under Francos tiden:
« Senast ändrad: fredag 28, mars 2014, 14:13:06 av arevaco »

Utloggad arevaco

• Silvermedlem
« Svar #79 skrivet: fredag 28, mars 2014, 14:28:16 »
När jag själv bodde och jobbade i Barcelona så sa både katalaner, andalusier och sydamerikaner att "catalaner jobbar för hårt, det är mycket bättre där vi kommer ifrån för där behöver man inte jobba så mycket".   Dessa åsikter var unisona.

Många spanjorer som bor i Sverige tycker att svenskarna är vaga och jobbar mycket långsamt....... Dessa åsikter var/är unisona. ;) men jag håller inte med dem eftersom jag tycker inte om att generalisera...

« Senast ändrad: fredag 28, mars 2014, 14:35:47 av arevaco »

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
« Svar #80 skrivet: fredag 28, mars 2014, 14:37:33 »

Många spanjorer som bor i Sverige tycker att svenskarna är vaga och jobbar mycket långsamt....... Dessa åsikter var/är unisona. ;) men jag håller inte med dem eftersom jag tycker inte om att generalisera...

Jaha,  var det därför min flickvän blev kallad "la máquina" på hennes jobb där nere ;)

Utloggad arevaco

• Silvermedlem
« Svar #81 skrivet: fredag 28, mars 2014, 14:47:53 »

Jaha,  var det därför min flickvän blev kallad "la máquina" på hennes jobb där nere ;)

Jag är inte länge spanjor utan svensk medborgare så vi har en vag till  från Spanien. Jag är väldigt nöjd i Sverige med så mycket fika paus på jobbet... ta det lugn! brukar säga mina arbetskamrater !!! jajajaja!

Utloggad arevaco

• Silvermedlem
« Svar #82 skrivet: fredag 28, mars 2014, 15:09:14 »

Guld500

• Gäst
« Svar #83 skrivet: fredag 28, mars 2014, 15:31:52 »

Jag är inte länge spanjor utan svensk medborgare så vi har en vag till  från Spanien. Jag är väldigt nöjd i Sverige med så mycket fika paus på jobbet... ta det lugn! brukar säga mina arbetskamrater !!! jajajaja!

Och jag som trodde siesta och mañana var Spanska fenomen  ;)

Utloggad arevaco

• Silvermedlem
« Svar #84 skrivet: fredag 28, mars 2014, 16:09:47 »

Och jag som trodde siesta och mañana var Spanska fenomen  ;)

La siesta kommer från México eftersom med 45 grader varm är omöjligt att jobba på makten. Man brukar göra "siesta" under sommaren för det arbetstider är från Kl. 8:00 till Kl. 14:00  för att senare börja igen från Kl. 17.00 till Kl. 20:00. I Madrid brukar vara mellan 35 grader till 38 grader under sommaren och det är nästa omöjligt att sova på natten ordentligt och för det man  måste ta en sista för att försätta att jobba efter Kl. 17.00, efter några natten utan att sova ordentlig man blir väldigt trötta på dagen och brukade orsaka många olyckor på jobbet . Det finns en studie från universitetet som visar att de flesta Européer ta en siesta under sommaren lika spanjorer. I alla fall "siesta" har i praktiken försvann i de störta stader. 

http://sydkusten.es/engine.php?articleId=15378&sectionId=
« Senast ändrad: fredag 28, mars 2014, 16:45:28 av arevaco »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #85 skrivet: måndag 28, september 2015, 15:49:35 »
I omröstningen så fick Katalanerna flest stolar i parlamentet men inte majoriteten av folkets röster.
Kan undra hur detta kommer att sluta?

Utloggad arevaco

• Silvermedlem
« Svar #86 skrivet: måndag 28, september 2015, 17:39:33 »
I omröstningen så fick Katalanerna flest stolar i parlamentet men inte majoriteten av folkets röster.
Kan undra hur detta kommer att sluta?

Det kommer att sluta som vanligt? Resten av Spanien betalar Katalanska räkningar för att behålla dem tysta till nästa valet som resten av Spanien har gjort för länge sen.

https://www.youtube.com/watch?v=nQnOOGVxp1Y
« Senast ändrad: måndag 28, september 2015, 17:44:55 av arevaco »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Avdelningen för byråkrati rapporterar by zodiac
Igår kl. 16:49

Oseriösa säljare på Tradera. by august
Igår kl. 10:18

Silvermynt 15st 1oz Maple Leaf by Spade
fredag 06, december 2024, 16:47:46

Bilder på silver. by mega_n
fredag 06, december 2024, 15:13:47

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
torsdag 05, december 2024, 06:38:13

wold money fair 2025 by lordsinner
onsdag 04, december 2024, 17:11:52

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36