Författare Ämne: GameStop (GME) - reddit vs hedge funds  (läst 35159 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2215
  • Affärsomdömen: 50
SV: GameStop (GME) - reddit vs hedge funds
« Svar #15 skrivet: torsdag 28, januari 2021, 15:00:43 »
Gör man rätt de närmaste timmarna/dagarna så finns det stora pengar att ro hem. Men vad är "rätt"....

Nu gäller det att hålla huvudet kallt här. Har redan en större summa i First Majestic men jag tror det kan vara en bra idé att köpa mer så fort börsen öppnar i eftermiddag. Lär bli bra tryck på aktien  $AG närmaste tiden.  :o
Just nu är AG upp 41% i pre-market. Jag tror att ett fullt möjligt scenario är att de som ligger kort AG har tittat väldigt noga på vad som hände i GME (dvs att det bara blev värre och värre för varje dag) och att de därför satsar allt på att täcka sina positioner direkt. Då får vi en episk spik och sannolikt en krasch därefter.

Eller så blir det inte så, blankarna har is i magen, short-ratio är lägre än för GME och de väntar ut att bli ”räddade” av systemet (dvs satsar på någon sorts ny reglering som sätter stopp för WSB-armén).

Ingen aning om vilket det blir, och själv är jag inbokad i ett möte som jag skall leda från 15.30 till 17.00 så jag kommer inte  ens att kunna titta på skådespelet. Suck.

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #16 skrivet: torsdag 28, januari 2021, 15:06:28 »
Ja både guld och silver verkar peka rakt upp just nu. Hur ska man agera om det här fortsätter? Jag som har en del i AUAG Silver Bullet (fonden)... Den kurvan (fonden alltså) ser man förstås inte i realtid, och försöker man sälja lite på någon sorts topp är väl risken att affären inte går i lås förän efter ett plötsligt fall.

Nu skulle man ha haft Erik Strand som farsa / brorsa att fråga om råd.
« Senast ändrad: torsdag 28, januari 2021, 15:11:12 av laban77 »

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 525
  • Affärsomdömen: 43
« Svar #17 skrivet: torsdag 28, januari 2021, 15:22:24 »
Hela detta skådespelet är otroligt fascinerande.

Det har blivit någon slags psykologisk grupp-känsla att om bara småfolket går samman så blir kraften så stor att det går att välta omkull stora hedgefonder.
En slags marknadsmanipulation, fast denna gång omvänd.
Det vill säga de stora institutionerna blir 'lurade' av småspararna.

The power of internet, när den är som bäst.

Liksom August känner jag noll sympati med hedgefonderna som blankat ett fint bolag som First Majestic.
Ett bolag som ligger väl positionerat för den kommande uppgången i silverpris ska väl för h-e inte ha över 3 miljoner aktier blankade !
Den som blankat får ta mig fan skylla sig själv.
Kan tänka mig att de som blankat svettas floder nu inför börsöppningen.
Och tänk vad nerringda de ska bli av oroliga investerare i dessa hedgefonder.

Dags att poppa en burk popcorn och njuta av dagens marknad !

Utloggad dalhan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
  • Affärsomdömen: 25

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #19 skrivet: torsdag 28, januari 2021, 17:29:41 »
Fullständigt otroligt att WSB skulle ge sig på silver nu. Inte en chans i världen. Jag hittar inte ens den där tråden (som bara skärmdumpats), och den enda källa jag hittat är nån som KALLAR SIG typ wallstreet bets på twitter och tycker de ska ge sig på SLV.

WSB håller på med aktier, inte PM, och just nu är de rätt upptagna med GME, GME och GME.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #20 skrivet: torsdag 28, januari 2021, 20:40:21 »
Ni som har pengar i detta, ha i åtanke att det kan bli väldigt höga värderingar som inte är hållbara och när vinsthemtagningarna börjar så är gummibandet spänt och det är stor risk att det drar över även på nedsidan igen

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
« Svar #21 skrivet: torsdag 28, januari 2021, 21:14:04 »

Nu skulle man ha haft Erik Strand som farsa / brorsa att fråga om råd.

Man får göra det näst bästa, följa honom på Twitter! Där tipsade han idag om Wisdomtree phys silver ETF och den hade jag glömt! Europa får inte handla SLV eller PSLV (som jag vill ha) men Wisdomtree duger gott till mig. Pytsade in rejält där idag med tanke på framtiden, inte bara nuvarande WSB-cirkus. Jag vet inte längre från hur många kvalificerade håll jag hört att nu börjar en mångårig bull market för silver. Alla de personerna kan inte ha fel.

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
« Svar #22 skrivet: torsdag 28, januari 2021, 21:16:12 »
Ni som har pengar i detta, ha i åtanke att det kan bli väldigt höga värderingar som inte är hållbara och när vinsthemtagningarna börjar så är gummibandet spänt och det är stor risk att det drar över även på nedsidan igen

Det sprack ju. Makten sköt ner hela initiativet, till ingens förvåning. Rätten att få manipulera värdepapper och marknader går bara åt ena hållet! 😠😠😠

Så fort det börjar brännas lite nånstans för miljardärerna så - poff - handeln stoppas, eller bara sälj eller köp tillåts beroende på vilket av det som gör mest skada för folket.

Jag undrar vad som krävs för att knäcka manipulationen av guld och silver? Om det står i mänsklig makt att göra det. Mordor är så starka och vi små hober är så små och obetydliga...
« Senast ändrad: torsdag 28, januari 2021, 21:25:16 av Stacker »

Utloggad laban77

• Guldmedlem
« Svar #23 skrivet: fredag 29, januari 2021, 13:14:48 »
Silver fortsätter att klättra stadigt. Trevligt! Inga extrema stigningar dock, i alla fall inte för att vara silver. Är det fortfarande en effekt av WSB?

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
« Svar #24 skrivet: fredag 29, januari 2021, 13:30:25 »
Fortfarande mycket som händer kring detta, blir intressant att se hur dagens kursutveckling blir.
Lite kul även att silverpriset blivit inblandat, den såg man inte komma....

Ett tag under gårdagen så gjorde sig handelsplattformen RobinHood sig rätt opopulär ( milt uttryckt ) genom att plötsligt inte längre tillåta nya köpordrar i diverse aktier, bl.a. GameOpen.
Detta tog hus i h-e, och det verkar som att man nu släppt upp detta igen.

Det ryktas t.o.m. om att vissa fick delar av sina GameOpen aktier sålda 'automatiskt' trots att de inte lagt in någon säljorder !

GameOpen är upp rejält i förhandeln idag, vilket väl då tyder på att det är ok att lägga köpordrar igen från RobinHood.
Det otroliga är att trots att många småsparare ligger med STORA procentuella vinster i GameOpen, så har de som grupp bestämt sig för att inte ta hem dessa vinster, utan de ligger kvar.
Allt för att ställa till största möjliga finansiella besvär för de hedgefonder som ligger blankade.
Kan tro att dessa hedgefonder svettas floder i nuläget, och undersöker alla möjligheter att ta sig ur denna knipa.
Skulle inte förvåna mig alls om det plötsligt dyker upp nya 'tillfälliga' regelverk från myndigheterna för att undvika dessa hedgefonders fall.
Vilket, om det skulle ske, skulle skapa oerhörda protester från småspararna som återigen skulle behöva se på när myndigheterna kommer till hjälp när någon av de stora institutionerna är i knipa.

Detta är större än vad många tror, med ringar på vattnet kan detta utvecklas till något riktigt allvarligt.

Och nu är det alltså silver som blivit en ny target.
Vilket syns på silverpriset, och även på silverminers.
De flesta silverminers gjorde stora uppgångar igår, skulle gissa att det fortsätter även idag.

Spännande är det.....

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #25 skrivet: fredag 29, januari 2021, 14:01:47 »
Spännande är det.....

Det är ganska symtomatiskt att det passar med reglering när det gynnar eliten.
Glass–Steagall lagstiftningen ville man avskaffa och lyckades också.
Då var det inte så noga med reglering. Den regleringen ansågs hämma bankernas
möjligheter och passade inte i fri marknadsekonomi.

Tydligen har man sålt naket kort 120-140% av aktiestocken i GameStop.
Om inte det är olagligt vet jag inte vad.
« Senast ändrad: lördag 30, januari 2021, 13:21:29 av hasse_A »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2215
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #26 skrivet: fredag 29, januari 2021, 14:12:03 »
Lite kul även att silverpriset blivit inblandat, den såg man inte komma....
Jag tycker att det är lysande att silverpriset trendar. Så länge detta bara handlar om enskilda aktier så är pump-and-dump det enda möjliga slutresultatet som jag ser det, och det är totalt sett negativt för oss med ett långsiktigt intresse. Men silverpriset, via SLV, PSLV, LEAPs på SLV eller rent av köp av fysiskt silver, är känsligt. Den marknaden kan implodera och då kommer det att märkas fantastiskt mycker mer än om GameStop går till månen och ett par hedgefonder exploderar.
Citera
Ett tag under gårdagen så gjorde sig handelsplattformen RobinHood sig rätt opopulär ( milt uttryckt ) genom att plötsligt inte längre tillåta nya köpordrar i diverse aktier, bl.a. GameOpen.
Detta tog hus i h-e, och det verkar som att man nu släppt upp detta igen.
Folk blev skogstokiga, minst sagt. Men jag tror att detta mest handlar om att inte förstå hur regelverket för en broker ser ut. Eftersom det är tre dagar från ”affär” till ”reglering” så måste brokern ligga ute med säkerhet (egna pengar) under den tiden. Inte för hela beloppet, men en del. Och detta i kombination med extrem volatilitet och att GME sjönk i går gjorde att RH hamnade i saxen. Detta stämmer även med att det talas om att RH igår började utnyttja kreditfaciliteter som de har sedan tidigare. Så min gissning är at RH och andra faktiskt inte gjort någonting fel, det är bara att regelverket inte är skapat för situationer som igår.
Citera
Det ryktas t.o.m. om att vissa fick delar av sina GameOpen aktier sålda 'automatiskt' trots att de inte lagt in någon säljorder !
Även detta tror jag är ett villospår. Det var säkert ”margin calls” och min gissning är att det är belånade Robinhoodare som inte förstod konsekvensen av belåning i kombination med att GME gick ner. Min, möjligtvis lite fördomsfulla, Gissning är att som kollektiv är RH-kunder inte de mest erfarna och kunniga investerarna...
Citera
GameOpen är upp rejält i förhandeln idag, vilket väl då tyder på att det är ok att lägga köpordrar igen från RobinHood.
Det otroliga är att trots att många småsparare ligger med STORA procentuella vinster i GameOpen, så har de som grupp bestämt sig för att inte ta hem dessa vinster, utan de ligger kvar.
Allt för att ställa till största möjliga finansiella besvär för de hedgefonder som ligger blankade.
Kan tro att dessa hedgefonder svettas floder i nuläget, och undersöker alla möjligheter att ta sig ur denna knipa.
Skulle inte förvåna mig alls om det plötsligt dyker upp nya 'tillfälliga' regelverk från myndigheterna för att undvika dessa hedgefonders fall.
Vilket, om det skulle ske, skulle skapa oerhörda protester från småspararna som återigen skulle behöva se på när myndigheterna kommer till hjälp när någon av de stora institutionerna är i knipa.

Detta är större än vad många tror, med ringar på vattnet kan detta utvecklas till något riktigt allvarligt.

Och nu är det alltså silver som blivit en ny target.
Vilket syns på silverpriset, och även på silverminers.
De flesta silverminers gjorde stora uppgångar igår, skulle gissa att det fortsätter även idag.
En sak som jag grunnar på är om detta med att WSB-armén blir förbannade när de plötsligt inte kan köpa GME eller rent av när deras positioner tvångsförsäljs (om än helt enligt reglerna) skulle kunna leda till att de ger sig på fysiskt silver just eftersom det är fysiskt. Ingen kan ändra reglerna och tvångsförsälja silver som du tagit leverans av. Jag kan se en sådan sak bli populär i aktivistlägret.

Dvs det gamla ”if you don’t hold it...”-mantrat kan komma att dammas av och verka till fördel för alla som vill se pappersmarknaden implodera. Det har vi absolut inte sett än, men potentialen finns där, och är det någonting som de senare dagarna visat så är det att WSB-gänget har lärt sig att det bara är genom att hålla ihop och göra likadant som de kan uppnå resultat.

FMV.DE (dvs First Majestic i Frankfurt) är upp 16% idag. Det gör inte det hela sämre. De senaste två veckorna har varit rätt dryga, så det är ju kul när det går åt andra hållet som omväxling, om än pga att världen är knasig. Men någonstans så tycker jag att det känns i ryggmärgen att det vi ser nu är slutfasen i en galen period. Jag tror inte vi tar oss igenom 2021 utan en rejäl krasch.

Utloggad laban77

• Guldmedlem
« Svar #27 skrivet: fredag 29, januari 2021, 14:31:58 »
Hedgefonderna menar ju att myndigheterna bör sätta stopp för det här för att det så att säga inte är rent spel (fniss). De menar att marknaden inte längre beter sig rationellt. Helt fel säger jag. Det här är väl rationellt om något? Om man gång på gång blir nertryckt av jättarna så är det väl helt rationellt att man ger igen när man äntligen får en chans.

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
« Svar #28 skrivet: fredag 29, januari 2021, 15:35:33 »
Där öppnade marknaden, och jä--lar vad det smällde till !

GameStop upp nästan 100%  :D

Silver Miners tokrusar !

Helt underbart kul detta, hur ska det sluta..... ?

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
« Svar #29 skrivet: fredag 29, januari 2021, 16:24:44 »
Herrejösses, jag får ju ingenting gjort idag, sitter bara som klistrad vid datorn och twitter! Är egentligen pank för tillfället men köpte i alla fall 25 silverkrugers för att dra mitt strå till stacken. Köp mer fysiskt silver, ni som kan! Eller lägg pengar i fysiska silverfonder. Varenda uns som hamnar i våra händer och varje cent priset stiger med försvårar för eliten att fortsätta sin prismanipulation. Ser uppgifter om att unsmynt nu kostar uppemot $40/st runt om i världen  ;D

Det är härligt, nu kraschar vi Comex och bullionbankerna!

Fast det känns lite tveeggat det här, jag skulle behöva 1-2 år till av låga priser för att kunna köpa på mig mer.

Citera
January 29 (King World News) – Alasdair Macleod out of London:  “The bullion bank silver short on Comex is about 100 million ounces and there is no liquidity in London. It won’t take much to put a rocket under the price, as we are now seeing. Could destabilise all PM contracts.”

https://kingworldnews.com/no-silver-liquidity-in-london-this-could-destabilize-all-gold-silver-contracts/

Det är på Twitter man hittar den senaste utvecklingen, här är några konton att följa:

Gold Ventures
Silver Doctors
WallStreetBets
WSB Chairman
Jake Ducey
Lawrence Lepard
Jeff Clark
James Turk
First Majestic
Michael Maloney
TF Metals report
Alasdair Macleod
Eric Strand

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Sarek
Igår kl. 09:26

Säljer Sigma Metalytics Pro Mini by Luukas
tisdag 11, november 2025, 19:15:49

Säljes: Swea alla årtal by sff123
tisdag 11, november 2025, 16:03:12

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
tisdag 11, november 2025, 13:15:38

(Avslutad)[Säljes]: Ett rör om 20 st 1 oz Somali Elephants 2014 silvermynt by Mange
tisdag 04, november 2025, 21:57:39

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
måndag 03, november 2025, 13:48:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 31, oktober 2025, 22:20:15

Såld Lot med 40 % Svenska silvermynt vikt 2158 gram ,rent 836,2gram fri frakt by cleztone
torsdag 30, oktober 2025, 17:16:14

Sprickor i silvermarknaden? by Sarek
onsdag 29, oktober 2025, 14:45:21

Såld : 1 oz Pamp Fortuna guldtacka by mega_n
onsdag 29, oktober 2025, 12:09:52

Libertad 2025 by mega_n
måndag 27, oktober 2025, 08:29:33

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56

Ny medlem by Maestro
måndag 20, oktober 2025, 08:46:03

Silver Lunar 2026 Säljes by Fantom